“De aproximativ 10 ani reprezint bancile in relatia cu IMM-urile. Initial am fost in ipostaza de ofiter de credite cu care intreprinzatorii se intalneau in scursalele bancilor, iar ulterior am avut diverse functii de conducere in cadrul bancilor tot in acest domeniu. Experienta aceasta o folesc acum pentru a va prezenta, spunand lucrurilor pe nume, cum au vazut bancile relatia cu IMM-urile inainte de criza si cum o vad acum. Cu alte cuvinte, ce s-a schimbat in relatia banci – IMM si cum arata acum noile produse de creditare”, spune George Ciobanasu (foto), director general ajunct la Banca Comerciala Carpatica.rnrn“Ce voiau sa vada bancile la un IMM inainte de criza? Cresteri exponentiale in vanzari, pentru ca asta se intampla tuturor firmelor de succes, cu cresteri neintrerupte, cu doua sau chiar trei cifre anual. Bancherii voiau sa vada ca antreprenorul pune accent pe cresterea fortei de vanzari, pe cresterea calitatii oamenilor din echipa de vanzari. Totodata incercam sa gasim in situatiile financiare ale unui IMM elemente ce evidentiau nevoia de capital de lucru pentru sustinerea vanzarilor si justificarea investitiilor. Asa lucram cu IMM-urile inainte de criza”, spune Ciobanasu.rnrnDar dupa cei trei ani de criza, precizeaza el, am invatat cu totii, si cu niste costuri foarte mari, ca acel nivel de dezvoltare nu este sustenabil, acea abordare nu mai este sustenabila in conditiile economice actuale. “Ceea ce vor acum bancile sa vada in relatia cu un IMM care solicita un credit este o aplatizare a tendintei de scadere a vanzarilor. Daca inainte de criza nu eram foarte incantati cand o companie crestea cu doar 5% pe an, in prezent suntem incantati cand vedem ca o companie nu mai scade, ca a trecut de perioada de scadere iar acum s-a stabilizat”.rnrnDe asemenea, bancile se uita mai mult decat inainte la echilibrele bilantiere, daca firma are suficienta lichiditate. rnrn“Ne uitam cu mult mai mare atentie decat inainte la modul in care firma isi incaseaza creantele si isi plateste la timp furnizorii, avand in vedere ca in 2009 si 2010 am avut o inflatie de insolvente, am avut foarte multe cazuri in care firmele recurgeau nejustificat la mecanismul insolventei atunci cand nu reuseau sa-si achite creantele, fara sa se gandeasca la faptul ca aceasta inseamna o inrautatire a relatiilor de afaceri, atat cu partenerii comerciali cat si cu bancile.”rnrnAcum sunt apreciate relatiile solide dintre partenerii comerciali, pe baza contractelor si nu a intelegerilor formale, cum se intampla inainte de criza.rnrn”Si nu in ultimul rand, bancile se uitau mult mai atent la garantiile care stau in spatele unui credit. Chiar daca am trecut printr-o perioada in care valoarea garantiilor imobiliare au inregistrat reduceri semnificative, raman tipuri de garantii la care ne uitam cu mare interes. Dar de foarte multe ori IMM-urile se vor intalni cu solicitari legate de garantii personale, nu pentru valoarea acelor garantii, ci pentru a arata bancii increderea fara limite a antreprenorului in afacerea prezentata pentru a fi finantata”, adauga Ciobanasu. rnrnCum arata noile produse de finantare pentru IMM-uri
Nu există comentarii pentru această știre.
„Buna ziua. Am fost apelată zilele trecute de un funcționar de la Raiffeisen care m-a intrebat de un credit imobiliar. Vă rog să verificați, eu nu am luat niciun credit... detalii
Plățile cu telefonul printr-un cod QR au debutat în România în urmă cu 12 ani, la finalul lui 2013, printr-un proiect al Garanti Bank și firma suedeză Seamless, la bezinăriile... detalii
Aplicațiile financiare străine cu care poți să-ți faci un cont IBAN și un card, precum Zen, sunt preferatele escrocilor care orchestrează fraude online cu promisiuni de câștiguri mari prin diverse... detalii
O metodă utilizata de escroci pentru furtul banilor din conturile bancare este instalarea unor aplicații pentru controlul telefoanelor celor care sunt păcăliți cu credite sau investiții în acțiuni sau criptomonede.... detalii