„Citiți cu atenție prevederile contractuale. Acest tip de împrumut prezintă un grad ridicat de risc financiar.”
Acesta este mesajul de avertisment impus recent de CNA, printr-o decizie din acest an, la reclamele pentru creditele IFN-urilor. (vezi aici detalii)
Un mesaj eficient ar fi următorul: “Acest tip de împrumut are o dobândă foarte mare și prezintă un risc ridicat de raportare la Biroul de Credit, cu reducerea șanselor pentru un nou credit bancar pentru casă sau mașină”.
Pentru că mulți cititori care ne-au scris au ajuns în această situație dificilă, practic fără ieșire: s-au repezit să-și facă împrumuturi rapide, online, la IFN-uri, apoi n-au mai putut să le plătească, din cauza dobânzilor mari și a gradului ridicat de îndatorare.
Consecința? Raportarea la Biroul de Credit cu restanțe și anularea șanselor de a-și mai face un nou credit sau o refinanțare timp de 4 ani după plata IFN-urilor.
Iată ultimul mesaj de la un cititor:
“Am un grad de îndatorare foarte mare la 4 ifeneuri, Hora Credit, Viva Credit, Flex Credit și Provident, dar nu le am achitate, și doresc o refinanțare, se poate? Am foarte multe întârzieri și sunt restant în Biroul de Credit.
Cum pot lua un credit să scap de ele, de plătit nu mai am mult la ele, mă puteți ajuta să le refinanțez?”
Refinanțarea creditelor de la cele 4 IFN-uri ar putea să fie dificilă, dacă nu imposibilă, din cauza restanțelor raportate la Biroul de Credit.
Faptul că sunteți raportat la Biroul de Credit nu reprezintă o interdicție pentru acordarea unui nou împrumut, timp de 4 ani, însă băncile vor fi reticente să vă aprobe un credit de refinanțare.
Șansele de obținerea a unui credit de refinanțare depind de politica de risc a fiecărei bănci și de situația restanțelor: cu cât sunt mai mici ca valoare și pe perioade mai scurte, cu atât sunt mai multe speranțe pentru aprobarea împrumutului.
Reclamele și ofertele de credite, în special la cele ale IFN-urilor, ar trebui însoțite de avertismente cu privire la riscurile raportării la Biroul de Credit.
În prezent, IFN-urile își prezintă credite ca fiind, culmea! cu dobândă 0%, deși dobânzile lor sunt de zeci de ori mai ridicate decât cele ale băncilor. Ba chiar mai mari decât ale cămătarilor.
Iar avertismentele privind riscul raportării la Biroul de Credit sau a supraîndatorării sunt inexistente.
Să ne uităm la primul IFN dat ca exemplu de cititor, Hora Credit.
Hora Credit își prezintă pe site creditele ca fiind cu dobândă “de la 0%”, fără fără să spună până la cât poate ajunge dobânda. (vezi foto).

Abia în subsolul paginii, unde nu se uită nimeni, scrie că DAE (dobânda anuală efectivă) poate fi de 3.260% pentru un împrumut de 5.000 de lei pe 70 de zile. Adică de 165 de ori mai mare decât un credit de consum de la o bancă, cu o DAE de 20%.
Cât despre un avertisment privind riscul de credit și consecințele neplății acestuia, acesta este ascuns tot în subsolul site-ului, fiind ilizibil, în această formă:
“Consecinţele neîndeplinirii obligaţiilor de plată
Hora Credit are dreptul: (a) să perceapă de la debitor o dobândă penalizatoare de 1% pentru fiecare zi de întârziere aplicată la principalul restant, fără ca suma totală plătibilă de debitor să depășească dublul valorii totale a creditului; (b) să furnizeze informaţiile prevăzute de lege către Biroul de Credit, referitor la îndatorarea debitorului, ceea ce afectează istoricul de credit al debitorului şi ratingul său de credit, putând duce la respingerea cererilor ulterioare de credit; (c) să folosească serviciile unor societăţi specializate în recuperarea creanţelor; (d) să iniţieze procesul de recuperare şi executare silită, prin intermediul instanţelor de judecată sau prin orice alte modalităţi permise de lege; (e) să atribuie debitorului costurile asociate procedurilor de recuperare şi executare silită. Neplata până la data scadenței va genera aplicarea dobânzii standard pentru întreaga perioadă a împrumutului. Neplata va atrage raportarea la Biroul de Credit şi poate duce la deteriorarea solvabilităţii debitorului şi a capacităţii sale de a primi credite. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are sediul în Bucureşti. Bd. Aviatorilor, nr. 72, sector 1 (www.anpc.gov.ro).”
Nu există comentarii pentru această știre.
E posibil așa ceva? întrebă un cititor, la Reclamațiibănci.ro. Răspunsul e: da, e posibil, pentru că legile noastre permit astfel de lucruri. Există o libertate generoasă cu privire la executarea... detalii
„Ca urmare a neîndeplinirii de către Dvs. a obligațiilor de plată convenite prin contractul de credit, Banca urmează să efectueze demersurile legale pentru recuperarea creanței. Dosarul Dvs. de credit se... detalii
Ultima lovitură a echipei speciale Bana-Leia-Rona din reclama Icredit: te bagă în Biroul de Credit, apoi îți vine în ajutor cu ștergerea din baza de date a datornicilor, pentru a... detalii
Problemele cu funcționarea serviciilor bancare furnizate de Intesa Sanpaolo Bank România pentru clienții preluați de la First Bank continuă. Banca nu a reușit să rezolve nici în a treia zi... detalii
Trecerea clienților First Bank la Intesa a început cu stângul: aplicația și telefoanele nu au funcționat
Sunt despăgubit în cazul unei fraude online cu cardul?
Acum Revolut nu doar că-ți face poprire pe cont, dar îți ia și toți banii
Ce înseamnă "Acest tip de împrumut are un grad ridicat de risc financiar"?
După 10 ani de la închiderea contului, BRD m-a anunțat că am o datorie de 1.000 de lei
A pus un anunț pe OLX și s-a trezit cu contul bancar golit
Am ținut-o din IFN în IFN, la bancă n-am îndrăznit, și uite ce-am pățit
BRD nu va mai taxa conturile inactive
Revolut nu doar că nu-i poate bloca pe hoți, dar nici măcar nu știe că s-a produs o fraudă (actualizat cu explicațiile Revolut)
Dacă te sună cineva să-ți dea bani pe acțiunile din Cuponiadă, este o înșelătorie (Revolut vine cu explicații)