Criza financiară şi ameninţarea unei recesiuni mondiale confirmă, din punctul de vedere al unor teologi musulmani, superioritatea sistemului economic bazat pe sharia – legea islamică, ce interzice dobânda, dar permite câştigul – pe care o consideră o alternativă la capitalism, relatează AFP. rnrnCriza actuală a demonstrat “necesitatea de a face o schimbare radicală şi structurală a sistemului financiar mondial (…), iar sistemul economic bazat pe preceptele islamului oferă o alternativă care ar putea reduce riscurile”, a declarat decanul Facultăţii de Studii Teologice de la universitatea din Doha, Hatem Al-Naqrachaoui.rnrn”Băncile islamice nu cumpără credit, ci generează bunuri concrete (…), ceea ce le pune la adăpost de dificultăţile cu care se confruntă în prezent băncile americane şi europene”, a explicat, la rândul său, directorul general al Qatar International Islamic Bank, Abdel Bassat Al-Chibi.rnrnSistemul financiar islamic se distinge de capitalism în primul rând din două puncte de vedere. Pe de o parte, băncile islamice nu au dreptul să acorde credite cu dobândă (riba), asimilate cu cămătăria şi specula. Pe de altă parte, diferă împărţirea riscurilor şi profiturilor între bancă şi client. Astfel, aceste instituţii financiare oferă produse alternative, ca Ihara (asemănător leasingului), Musharaka (participaţie) şi Murabaha (împărţirea profitului). Astfel, Murahaba permite antreprenorului să nu contracteze un credit cu dobândă: banca îi cumpără produsele de care are nevoie, i le livrează şi împarte cu el beneficiile. rnrnÎn decurs de 30 de ani, numărul instituţiilor financiare islamice din lume a depăşit 300, respartizate în peste 75 de ţări. În total, activele lor depăşesc 300 de miliarde de dolari şi cresc, în medie, cu 15% pe an.rnrnIntervenind într-o conferinţă recentă, la Doha, teologul influent Youssef Al-Qardaoui a lăudat meritele sistemului islamic. “Prăbuşirea sistemului capitalist, bazat pe speculă şi pe hârtie, nu pe schimbul de mărfuri pe piaţă, este dovada că filosofia economică islamică” este superioară, a afirmat el. “Toată bogăţia este a noastră (…) tot petrolul sau aproape tot aparţine poporului musulman, şi avem o filosofie economică aşa cum nu are nimeni altcineva”, a adăugat el, făcând referire la ţările islamice care deţin o mare parte din rezervele dovedite de petrol din lume, ca Arabia Saudită.rnrnÎn acest sens, un oficial saudit, Suleiman Al-Audah a cerut organizarea unui “summit islamic internaţional pentru a defini cadrul şi etapele unei alternative economice islamice”. Unii musulmani admit, însă, că această alternativă nu este operaţională imediat. rnrn”Teoretic, sistemul economic islamic oferă un mecanism complementar şi solid (…), dar, practic, experienţa bancară islamică nu este maturizată încă, pentru că oferă produse limitate, ca Murabaha”, a explicat Audah, un musulman moderat.rnrnPrudenţa sa este împărtăşită şi de egipteanul Fahmi Huaidy, din punctul de vedere al căruia sistemul islamic “ar putea aduce soluţii la unele probleme bancare, dar nu poate reprezenta o baghetă magică” pentru a pune capăt crizei care afectează lumea. rn
Nu există comentarii pentru această știre.
De ce vorbim mult de creșteri de taxe și puțin de tăieri de cheltuieli și restructurări? Din două motive principale, presupun: 1. Este mult mai ușor și mai rapid să... detalii
Fiscalitatea din România este departe de a fi excesivă, conform unei analize comparative cu taxele din Polonia publicată de economistul șef al BNR, Valentin Lazea: "Dacă alegem Polonia ca model... detalii
Creșterea dobânzilor variabile și deprecierea monedei naționale din ultimele două săptămâni au reaprins temerile față de o viitoare criză financiară, se arată într-un comunicat al CSALB, în care se adaugă:... detalii
"Banca mi-a refuzat aprobarea unui credit, fără să-mi dea nicio explicație. E normal așa ceva?", este una dintre întrebările primite frecvent de la cititori. Ultimul caz este cel al unui... detalii