Comertul cu amanuntul - scadere de 2% fata de luna precedenta in Mai 2021

Autor:

Dan Palangean
Publicat la: 2021-07-09 18:44 Ultima actualizare: 2021-07-09 18:44

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a consemnat în mai 2021 o scădere de 2% pe seria brută față de luna precedentă, conform datelor publicate de INS. Cu toate acestea, seria ajustată cu numărul de zile lucrătoare şi sezonalitatea (pentru comparabilitate) a consemnat o creștere de 2,4%.

Faţă de aceeași lună a anului anterior, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut puternic. Valorile publicate sunt de 18,3% pe seria brută, şi de 22% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate.

Trebuie subliniată, însă, importanța efectului de bază indus de scăderile consemnate la începutul pandemiei Covid 19. La acesta s-a adăugat, conjunctural, dispunerea diferită a datelor în calendar, care explică diferența destul de marcată între valoarea brută și cea ajustată pentru comparabilitate între lunile anului.

[1]

Scăderea volumului de vânzări apare normală, dată fiind reducerea ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (inclusiv pe calea majorării indicelui de inflație de la 2,06% la finele anului trecut, până la 3,75%). De altfel, indicatorul costului orar al forței de muncă pe T1 2021, arăta o rată negativă, respectiv -2,58%.

De remarcat și modificările importante în structură, cu o scădere pronunțată față de luna anterioară a cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, băuturi și tutun (-10,6%) și menținerea pe plus la produse nealimentare (+0,5%), în timp ce pe segmentul carburanților auto s-a consemnat o majorare de 9,6% pe fondul creșterii prețurilor de vânzare.

[2]

Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (martie 2020 a fost prima lună cu impact Covid), este mai sugestiv un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul în 2020 față de 2019 și 2021 față de 2020.

Astfel, ar fi util să facem comparația între aceeași lună din 2021 și din 2019, deoarece bazele de raportare diferă semnificativ. Vânzările de produse alimentare s-au majorat în mai 2021 cu 11,2% față de martie 2019 iar cele de produse nealimentare cu 25,3%. Pe segmentul carburanților, în premieră după debutul pandemiei, achizițiile au ajuns pe plus (+5,6%).

Per total, în contextul revenirii în V pe partea de rezultate economice (suntem la 0% în T1 2021 față de T1 2020, potrivit datelor provizorii ale INS, avem o majorare confirmată pe toate categoriile de mărfuri și cam mare a consumului populației, de unde și exacerbarea îngrijorătoare a dezechilibrelor externe.

Comentarii

Nu există comentarii pentru această știre.

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Analize economice

Comerțul, în creștere cu 3,8% pe prima treime a anului

Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a crescut în aprilie 2025 cu 1,7% față de luna anterioară pe seria brută însă numai +0,4% după ajustarea... detalii

Prețurile industriale, o nouă scădere în aprilie 2025   

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a consemnat o scădere de -1,43% în aprilie 2025 față de luna anterioară, potrivit datelor comunicate de INS. După ce a ieșit în februarie din... detalii

Prognoza de primăvară - creșterea PIB, ajustată în jos până în 2027 

Comisia Națională de Strategie și Prognoză a ajustat în prognoza de primăvară 2025 (cea de iarnă a fost „uitată”) proiecțiile pentru PIB și salariul real în raport cu datele anterioare.... detalii

Datoria publică, majorată la 56,3% din PIB în februarie 2025

Datoria publică a României s-a situat la 56,3% din PIB la finele lunii februarie 2025, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor. Suma calculată conform metodologiei europene a fost de circa... detalii