Executivul european a adoptat vineri o recomandare (vezi documentul atasat) prin care cere Guvernului României sã accleereze reformele structurale, sã adopte urgent o planificare credibilã pe termen mediu si un buget multianual si sã reducã deficitul bugetar, se aratã într-un comunicat al Comisiei Europene.rnrn”România are nevoie de o strategie cuprinzãtoare pentru a accelera reformele structurale si consolidarea fiscalã. Este nevoie urgentã de o planificare credibilã a cheltuielilor pe termen mediu si de un buget multianual. Alãturi de reformele structurale, consolidarea bugetarã va contribui la solutionarea dificultãtilor legate de supraîncãlzirea economiei si va promova un proces mai echilibrat de aliniere la restul tãrilor din UE”, a afirmat Joaquín Almunia, comisarul pentru afaceri economice si monetare.rnrnComisia a adoptat vineri o recomandare privind politica economicã si bugetarã a României. Aceastã actiune este conformã cu Pactul de stabilitate si de crestere potrivit cãruia: “Comisia va elabora recomandãri de politicã pentru a încuraja statele membre sã îsi continue eforturile de ajustare la ’obiectivele bugetare pe termen mediu’ ”. Obiectivul pe termen mediu al României (OTM) este atingerea, pânã în 2011, a unui deficit public de 0,9% din PIB în termeni structurali.rnrnÎn 2007, România a înregistrat un deficit bugetar nominal de 2,5% din PIB, dublu fatã de 2005, si, în conformitate cu previziunile din primãvarã ale Comisiei, acesta va creste pânã la 2,9% în 2008 si pânã la 3,7% în 2009, pe baza ipotezei de mentinere a politicilor existente. Deficitul structural este mult mai ridicat si previziunile indicã o crestere de la 3,4% din PIB în 2007 la 3,7% în 2008 si la 4,1% în 2009.rnrnAcest fenomen indicã o politicã fiscalã expansionistã, în pofida unor mãsuri bugetare recente, si lipsa unui cadru credibil si previzibil pe termen mediu, apreciazã Comisia Europeanã.rnrnO astfel de situatie prezintã riscuri, datã fiind cresterea economicã puternicã, care s-a situat în medie în jurul valorii de 6,5% între 2003 si 2007, si semnele de supraîncãlzire a economiei României, cu o finantare externã netã ridicatã si în crestere (de la 10,4% din PIB în 2006 la 13,4% din PIB în 2007), o inflatie tot mai mare, o crestere puternicã a salariilor în conditii de deficit tot mai accentuat de fortã de muncã si o crestere rapidã a creditelor de consum.rnrnPentru ca România sã continue procesul de aliniere rapidã la nivelul veniturilor medii din UE (PIB-ul pe cap de locuitor al acestei tãri este de 40% din media UE), va fi esential sã se reducã dezechilibrele macroeconomice tot mai mari si sã se punã în aplicare reforme structurale ample. Politica fiscalã poate juca un rol important în temperarea cererii interne, dar ar necesita din partea României continuarea eforturilor de ameliorare a planificãrii si executiei bugetare.rnrnComisia considerã cã reformele si consolidarea bugetarã ar trebui sã meargã mânã în mânã pentru a solutiona dificultãtile legate de supraîncãlzirea economiei si pentru a promova un proces mai echilibrat de aliniere.rnrnExecutivul european recomandã României sã ia mãsuri urgente pentru a implementa un cadru bugetar obligatoriu pe termen mediu cu scopul de a ameliora calitatea finantelor publice. România ar trebui sã implementeze cu rigurozitate recomandãrile Consiliului emise la 12 februarie 2008 cu privire la programul de convergentã actualizat al României pentru perioada 2007-2010 (este vorba, în special, de obiective bugetare mai ambitioase, contribuind, de asemenea, la reducerea dezechilibrelor externe) si sã accelereze reformele structurale. rnrnReformele structurale ar trebui sã includã, în special, un set integrat de mãsuri destinate sã creascã gradul de ocupare a fortei de muncã, rata de activitate si nivelurile de productivitate, îndeosebi prin accelerarea reformelor sistemului educational pentru a rãspunde mai bine nevoilor pietei fortei de muncã, prin reducerea abandonului scolar, prin sporirea în mod semnificativ a participãrii adultilor la programe de învãtãmânt si formare, prin transformarea agriculturii de subzistentã/semi-subzistentã într-o activitate de ocupare durabilã a fortei de muncã. Reformele ar trebui sã includã, de asemenea, mãsuri destinate sã amelioreze mediul de afaceri si sã consolideze capacitatea administrativã. Acest lucru ar permite României sã îsi sporeascã potentialul de crestere si competitivitatea externã, apreciazã CE.rnrnPolitica bugetarã expansionistã a Guvernului de la Bucuresti a fost tema unei serii de atentionãri din partea Comisiei Europene, dar si a altor organisme internationale, precum FMI.rnrnLipsa predictibilitãtii bugetare, cheltuielile masive cu salariile din sectorul public si cu pensiile, lipsa de sustinere a veniturilor prognozate la buget sunt cele mai mari riscuri la adresa echilibrului balantei de plãti guvernamentale. De altfel, în luna aprilie, România a fost avertizatã de comisarul Almunia cu privire la riscul de a depãsi deficitul bugetar maxim acceptat, de 3%, dacã va continua politicile bugetare actuale. Potrivit legislatiei UE, în cazul în care o tarã depãseste deficitul de 3%, Comisia Europeanã poate demara procedurile de deficit bugetar excesiv. Astfel, Comisia Europeanã a decis miercuri redeschiderea unei proceduri de deficit excesiv împotriva Marii Britanii.rnrnrnDeficitul bugetar actual al României, desi este sub 3%, se îndepãrteazã ca tendintã de obiectivul de termen-mediu asumat de tara noastrã, de 0,9%.rnrnSpre deosebire de România, al cãrei buget este pe deficit, Bulgaria, cu o crestere economicã similarã, de peste 6%, are un surplus bugetar constant de peste 3% din PIB, aratã statisticile Comisiei Europene publicate în luna aprilie.rnrnExecutia bugetarã dupã primele patru luni indicã un deficit al bugetului de stat de 0,63% din PIB-ul estimat pentru acest an, de 440 miliarde lei, dupã ce, în primul trimestru, acesta se ridica la aproape 1% din PIB. Datele provizorii ale Ministerului de Finante aratã un deficit al bugetului de stat, dupã primele patru luni, de 2,77 miliarde lei, în revenire usoarã fatã de 4,14 miliarde lei dupã primele trei luni.rnrnDeficiul pe bugetul de stat rãmâne, însã, ridicat, în conditiile în care tinta propusã pe 2008 este de 2,3%, iar ultima parte a anului rezervã, de obicei, cheltuieli masive. Potrivit prognozei de primãvarã a Comisiei Europene, balanta de plãti se va deteriora pânã la un deficit de aproape 3% din PIB în 2008, urmatã de o crestere si mai mare, de pânã la 3,7% din PIB în 2009.rn
Nu există comentarii pentru această știre.
Diferența dintre dobânda de referintă la euro, de 2,25%, și cea la lei, de 6,50%, este destul de ridicată, de 4,25%, fiind posibil să crească și mai mult în acest... detalii
Am spus-o si o repetam: reclamele facute de banci la credite cu dobanda „de la x%” nu sunt corecte. In primul rand, pentru ca pacalesc oamenii: „de la 5,25% sare... detalii
DNSC (Directoratul National de Securitate Cibernetica) spune ca nu poate sa inchida site-ul Brua.ro (foto) pentru fraude cu investitii in actiuni Transgaz, desi este activ de peste 3 luni, la... detalii
Site-ul Brua.ro pentru fraude cu investitii in actiunile Transgaz este activ de cel putin 3 luni, desi ASF (Autoritatea pentru Supraveghere Financiara) este abilitata de lege sa ceara restrictionarea accesului... detalii