Romania are cele mai mici preturi din UE la mancare si comunicatii

Autor:

Dan Palangean
Publicat la: 2021-06-26 19:14 Ultima actualizare: 2021-06-26 19:14

România a ocupat în anul 2020 primul loc în Uniunea Europeană în clasamentul celor mai ieftine produse alimentare și băuturi non-alcoolice, cu un nivel de 65,3% din media europeană, potrivit datelor publicate de Eurostat.

Pe următoarele locuri s-au situat Polonia (66,9%), Bulgaria (79,6%), Ungaria (80,2%), Lituania (81,8%), Cehia (83,8%).

Esenţială pentru această poziţionare a fost generalizarea cotei reduse de TVA la produse alimentare. Pe primul loc figurează Danemarca (128,9%), urmată de Luxemburg (126,7%), Austria (126%), Suedia (121,3%), Finlanda (117,6%) și Franța (116,6%).

Urmare a majorării accizelor, la băuturi alcoolice și tutun, am urcat pe locul patru din coadă, cu 75,1% din media UE, peste Polonia (69,9%), Ungaria (69,4%) și Bulgaria (doar 60,8%).

Topul european în materie este dominat de Irlanda (186,9%), Finlanda (158,0%), Suedia (136,1%) și Franța (132,6%). La îmbrăcăminte și încălțăminte, încă mai prindem topul celor mai ieftine țări, cu un nivel al prețurilor măsurat de Eurostat a fi 83,7% din media UE. Peste țările vecine, Ungaria (76,7%) și Bulgaria (75,7%), ceea ce creează oportunități pentru cei care sunt localizați în apropierea granițelor, dar dezavantajează producția internă de profil.

Aceeași situație o regăsim în anul pandemiei (înaintea liberalizărilor la utilități care au început deja), la costurile cu locuirea, situate la doar 42,7% din media UE, ceva mai scump decât în cazul polonezilor (38,4%) și bulgarilor (37,8%), dar mai bine față de Croația (44,5%), Lituania (45,1%) sau Ungaria (47,5%), țări pe care le-am depășit ca PIB/locuitor. La transport, nivelul nostru relativ este de 60,4%, peste cel din Cehia (55,9%) și Bulgaria (50,6%). La acest capitol, conduce detașat Suedia (157,5%), urmată la mare distanță de Irlanda (137,1%) și Finlanda (136,4%).

Dintre principalele categorii de cheltuieli, merită subliniată poziția aparte și extrem de favorabilă pe care o ocupăm la costurile referitoare la comunicații, unde ne-am detașat în bine (doar 45,9%), alături de Polonia (48,0%, atenție să nu pierdem acest avantaj în regiune), la mare distanță de Lituania (74,3%) și Bulgaria (79,7%).

Astfel, date fiind ponderile relativ mari în coșul de consum al românilor, atât pentru produsele alimentare cât și pentru băuturile alcoolice plus tutun, imaginea puterii de cumpărare pentru un cetățean care se apropie de o structura europeană a coşului de consum apare distorsionată față de media din cifrele oficiale.

Pe măsură ce avansăm pe calea convergenței europene, ar fi utilă urmărirea unui indice de prețuri și pe structura medie de consum la nivel european, spre care convergem rapid. De altfel, indicele prețurilor la consumator va fi tot mai puternic influențat, odată cu creșterea nivelului veniturilor, de „europenizarea” obiceiurilor de consum.

Comentarii

Nu există comentarii pentru această știre.

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Analize economice

Deficitul contului curent, peste 10 miliarde euro după primele patru luni din 2025

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primele patru luni din 2025 un deficit de 10.103 milioane euro, cu 61% mai mare față de aceeași perioadă din anul anterior, potrivit datelor publicate de BNR. Rezultatul echivalează cu circa 2,7% din PIB estimat curent, în contextul în care avem oprognoză oficială de -8% din PIB pe întregul an, anunțată de Comisia Națională de specialitate.  Deficitul s-a mărit considerabil pe segmentul de bunuri. Totodată, spre deosebire de evoluțiile din primul trimestru al acestui an, s-a majorat excedentul pe partea de servicii. Soldul general a fost înrăutățit de creșterea minusului pe segmentul de venituri primare și de trecerea de plus pe minus a soldului pozitiv la venituri secundare. Pe segmentul combinat de bunuri şi servicii s-a consemnat o majorare cu 43% a deficituluiextern (de la -5.008... detalii

Comerțul, în creștere cu 3,8% pe prima treime a anului

Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a crescut în aprilie 2025 cu 1,7% față de luna anterioară pe seria brută însă numai +0,4% după ajustarea... detalii

Prețurile industriale, o nouă scădere în aprilie 2025   

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a consemnat o scădere de -1,43% în aprilie 2025 față de luna anterioară, potrivit datelor comunicate de INS. După ce a ieșit în februarie din... detalii

Prognoza de primăvară - creșterea PIB, ajustată în jos până în 2027 

Comisia Națională de Strategie și Prognoză a ajustat în prognoza de primăvară 2025 (cea de iarnă a fost „uitată”) proiecțiile pentru PIB și salariul real în raport cu datele anterioare.... detalii