OTP Bank, acuzata ca aplica dobanda la dobanda celor care-si amana ratele la creditele garantate cu imobile, conform OUG 37/2020

Autor:

Bancherul.ro
2020-05-27 23:31

OTP Bank este acuzata de asociatia pentru protectia consumatorilor “Credere” ca a inclus creditele de nevoi personale garantate cu imobile in categoria creditelor de consum, nu a creditelor ipotecare, ca alte banci, pentru a incasa dobanda la dobanda de la cei care-si amana ratele la credite, conform prevederilor OUG 37/2020.

OTP Bank sustine ca a clasat creditele de nevoi personale garantate cu imobile in categoria creditelor de consum pentru ca asa a interpretat prevederile OUG 37/2020, pe care le considera neclare.

Asociatia sustine ca alte banci, precum Banca Transilvania, Banca Romaneasca si Raiffeisen Bank, au inclus creditele cu garantii imobiliare in categoria creditelor ipotecare, in cazul carora dobanda din lunile de amanare a ratelor se achita esalonat pe cinci ani, nu se adauga la soldul creditelor, platindu-se astfel dobanda la dobanda, ca in cazul creditelor de consum.

“Potrivit dispozițiilor OUG 37/2020, suspendarea plății ratelor presupune un cost suplimentar pentru împrumutat, acesta fiind mai ridicat pentru creditele de consum decât în cazul creditelor ipotecare.

Chiar dacă majoritatea băncilor par a respecta prevederile legale în vigoare, OTP Bank a reîncadrat creditele de nevoi personale garantate cu ipotecă în categoria creditelor de consum, fapt care presupune aplicarea formulei „dobândă la dobândă” și sporirea ilicită a sumelor pe care banca le va încasa de la împrumutat, în paguba acestuia.

Având în vedere că actul normativ menționat anterior nu instituie nicio sancțiune pentru băncile comerciale care acționează contrar prevederilor legale, precum și faptul că Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor nu i-au fost conferite pârghiile necesare pentru a sancționa astfel de derapaje evidente, considerăm că este de datoria Ministerului Finanțelor Publice să repare această nedreptate”, se arata intr-un comunicat al asociatiei Creditere.

Asociatia a precizat, la solicitarea Bancherul.ro, ca bancile care au incadrat creditele cu garantii imobiliare in categoria creditelor ipotecare sunt Banca Transilvania, Banca Romaneasca si Raiffeisen Bank, spre deosebire de OTP Bank, care a inclus creditele cu garantii imobiliare in categoria creditelor de consum.

“Credem ca este de datoria Ministerului Finantelor Publice de a identifica daca situatia de la OTP Bank reprezinta un caz singular, mai ales ca OUG 37/2020 nu instituie nicio sancţiune pentru băncile comerciale care acţionează contrar prevederilor legale, precum şi faptul că Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nu i-au fost conferite pârghiile necesare pentru a sancţiona astfel de derapaje”, spune Credere.

Din punctul de vedere al Credere, prin raportare la situatia de la OTP Bank, legea nu necesita modificari ori clarificari.

OTP Bank spune ca OUG 37/2020 este interpretabila

OTP Bank sustine ca a inclus creditele garantate cu ipotecti in categoria creditelor de consum pentru ca OUG 37/2020 ar fi interpretabila.

“În contextul comunicatului de presă transmis de CREDERE, dorim să menționăm că, încă de la publicarea Ordonanței de Urgență nr. 37/2020, OTP Bank a făcut toate demersurile necesare pentru o implementare cât mai riguroasă și corectă a cadrului legislativ, fiind imperios să acționăm în interesul consumatorului.

Cu toate acestea, anumite prevederi ale textelor actelor normative creează dificultăţi de interpretare, prin utilizarea unor formulări uneori neclare ce pot fi interpretate diferit.

Creditul ipotecar este definit ca un credit acordat de un creditor unui debitor persoană fizică, garantat cu ipotecă asupra unui imobil, și credit ce implică un drept legat de un bun imobil, astfel cum sunt acestea reglementate de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, precum şi creditele acordate prin programul “Prima casă”, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului “Prima casă”, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

Definiția dată de legiuitor a avut în vedere exprimarea unor caracteristici ale creditelor ipotecare prin raportare la două condiții cumulativ a fi îndeplinite, prin utilizarea sintagmei “și”: garantat cu ipotecă și ce implică un drept legat de un bun imobil.

Aceste sintagme, legate de exprimările anterioare din textul definiției ce fac referire la prevederile Ordonanție de Urgență a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile și ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului ”Prima Casă” au creat premise interpretării oferite de noi asupra încadrării creditelor în categoria de nevoi personale garantate cu ipotecă în categoria creditelor de nevoi personale.

Am luat act de interpretările diversificate din piață și efectuăm demersuri în prezent pentru obținerea unor clarificări din partea autorităților statului, inclusiv de la Ministerul Finanțelor Publice, astfel încât, dacă va fi necesară o reclasificare a acestor situații în baza lămuririlor oferite de acestea, toate operațiunile necesare urmând să fie efectuate în interiorul perioadei de suspendare fără a aduce niciun prejudiciu sau dezavantaj pentru clienți.

De asemenea, vrem să subliniem că în prezent nu este niciun client afectat, întrucât calculul privind plata dobânzilor amânate va produce efecte doar în momentul expirării termenului de suspendare a plății ratelor.”

De ce OTP Bank nu a cerut pana acum clarificari privind interpretarea legii si de ce a interpretat-o diferit fata de alte banci?

Asociatia “Credere” a amendat corect precizarile OTP Bank, ridicand semne de intrebare care demonstreaza ca banca a actionat incorect in privinta amanarii ratelor la creditele cu garantii imobiliare:

“În contextul comunicatului OTP Bank care subliniază dificultăți în interpretarea prevederilor OUG 37/2020, nu putem să nu ne întrebăm de ce banca nu a solicitat clarificări Ministerului Finanțelor Publice anterior implementării soluției de suspendare în contracte, cum de interpretarea celorlalte bănci din sistem diferă de cea a OTP Bank sau de ce până în prezent, după 2 luni de la adoptarea actului normativ, OTP nu a reușit să clarifice toate aspectele interpretabile.

Oare ar mai fi solicitat OTP Bank clarificări dinspre MFP dacă Credere nu ar fi verificat modul de implementare a OUG 37/2020? Din nefericire, istoria ne arată că atunci când vine vorba despre interpretări, acestea sunt realizate întotdeauna în detrimentul consumatorilor.

Cu toate acestea, facem precizarea că din punctul de vedere al Credere, prin raportare la legislația în vigoare, situația nu necesită clarificări suplimentare, în acest sens OTP Bank neavând dreptul de a reîncadra creditele conform propriei analize, cu consecința perceperii de la consumatori a unor sume de bani în mod necuvenit.”

Comentarii

De la: Nicoleta Popa Subiect:

Mobil banking

Comentariu:

Buna ziua.am cont la cec si as dori sa dezactivez pachetul existent pentru a instala mobil bankingul.vreau sa specific ca nu sunt in tara.daca se poate face online.multumesc

De la: Cristi Ana MariaSubiect:

0771160510

Comentariu:

Aplicație pe telefon

De la: Fratiladaniel704Subiect:

Vreau contul bancar

Comentariu:

De la: Florin RepedeSubiect:

Buna ziua

Comentariu:

Buna ziua as dori si eu o informație am optat pt un card de credit joi am fost sunat la banca ca a ajuns cardul am fost si l-am ridicat dar codul pin inca nu a ajuns cam in cat timp va ajunge si codul pin.Multumesc

De la: Botejaru MariaSubiect:

Maria

Comentariu:

Am telefon cecbank pay ca nu merge deschis cred ca da am uitat parol și cum sa reușit

De la: Nechifor cosminSubiect:

Aplicati

Comentariu:

Buna vreau sa îmbrac cant pe telefon casa v?d cum îmi intr? bani

De la: sirbSubiect:

cont

Comentariu:

De la: Adam Cristina Subiect:

Vreau să știu ce credit am pe card.

Comentariu:

De ce nu primesc mesajul de la cecbanc.

De la: Anita gavrilăSubiect:

Card blocat cum reactivez

Comentariu:

Ma ajutati sa reactivez cardul blocat va rog frumos si internet banking si secur 3d

De la: CorneliaSubiect:

Card

Comentariu:

Cum activez cardul pe telefon S? știu când iau salariul

De la: Vasile Coman - Bancherul.roSubiect:

mesaj a intrat salariul CEC Bank pe telefon

Comentariu:

Pentru a primi mesaje atunci cand va intra salariul pe card, trebuie sa activati serviciul Info SMS al CEC Bank, din aplicatia de mobile banking sau la o unitate CEC Bank. Va rog sa reveniti la mine daca sunt probleme. (vasile.coman@bancherul.ro sau tel. 0723292899)

De la: Botejaru MariaSubiect:

Botejaru maria

Comentariu:

Nu merge activ ca am uitat email și parola ma puteți sa ma ajuta

De la: POPA LAURENTIU RADUSubiect:

COD PIN

Comentariu:

AM PE TELEFON APLICATIA CEC BANK.Tastez codul PIN,SI MA INTREABA DACA AM UITAT COD PIN.AJUTATI-MA SA RECUPEREZ COD PIN PE ACEASTA APLICATIE. MULTUMESC.TELEFONIC NU PRIMESC LEGATURA CU VREUN OPERATOR!

De la: Vasile Coman - Bancherul.roSubiect:

parola aplicatie CEC Bank

Comentariu:

Stimate domn, Iata informatiile publicate de CEC Bank cu privire la situatia in care uitati parola aplicatiei Mobile Banking: „Dac? introduci greșit codul PIN, de trei ori consecutiv, accesul la aplicație va fi blocat. Pentru reluarea procesului de activare, actualizeaz? aplicația din Magazin Play (Android)/ App Store (iOS) și apoi: Dac? deții un card CEC Bank, poți solicita regenerarea codurilor direct din Mobile Banking: Pasul 1: Acceseaz? butonul „Personalizeaz? cu un nou cod” apoi „Solicit? un nou cod de activare” Pasul 2: Introdu primele 6 cifre, apoi ultimele 4 cifre din seria cardului activ, CNP-ul și num?rul de telefon pe care ai activat? aplicația de Mobile Banking Pasul 3: Apas? „OK„ și apoi introdu în primul ecran codul de activare primit prin SMS sau Sun?-ne la 021.202.50.50 sau vino în orice agentie CEC Bank (vezi aici lista unit?ților) și-ți vom retrimite codul pe SMS. Va rog sa reveniti la mine daca aveti nevoie de ajutor pentru rezolvarea problemei cu aplicatia CEC Bank Mobile Banking.

De la: Garcea Ana-MariaSubiect:

Cec bank

Comentariu:

Vreau sa stiu cand imi intra bani pe card

De la: Popescu gabtielaSubiect:

Probleme Bank Monile

Comentariu:

Nu pot accesa programul CEC ,mi se comunic? sa verific conexiunea internet! Aceasta este OK!

De la: Vasile Coman - Bancherul.roSubiect:

Problema aplicatie cec

Comentariu:

Cec bank a anuntat ca "aplicatia mobile banking are cateva sincope la autentificare."

De la: Stroe Mihaela Subiect:

Nu pot sa întru în aplicația Mobil Banking!! Îmi spune sa verific internetul. Am verificat și internetul este ok

Comentariu:

De la: Vasile Coman - Bancherul.roSubiect:

problema aplicatia mobile banking

Comentariu:

Nu internetul este problema, ci aplicatia CEC Bank. Banca a anuntat ca "aplicatia mobile banking are cateva sincope la autentificare" in prezent, problema urmand a fi remediata. Va anunt aici in momentul in care aplicatia functioneaza din nou.

De la: ion marinSubiect:

logare cec

Comentariu:

se poate folosi aplicatia cec bank cu alt nr de telef ?de exemplu anglia germania lebara

De la: ion marinSubiect:

sincope!

Comentariu:

de c toate bancile din Anglia au info mail la intrarea salariului notificare pe mail iar codul de logare este unic indiferent ce nr de telefon este in uz ? de sincopuri si hopuri nu se poate mentiona nimic nu au asa multi paraziti in sistem !

De la: Ilie Subiect:

Card

Comentariu:

Am card CEC ...cum sa fac SA pot vedea online pensia....tinand cont ca traiesc in Spania....nu stiu cum sa trec cardul online...ma puteti ajusta ?

De la: Vasile Coman - Bancherul.roSubiect:

pensie online

Comentariu:

Pentru a putea vedea online pensia incasata pe cardul CEC Bank trebuie sa aveti aplicatia de online banking a bancii, pe telefon sau pe calculator. Dat fiind ca nu puteti merge la o sucursala CEC Bank, pentru activarea aplicatiei de mobile banking sau internet banking CEC Bank trebuie sa va faceti online un cont, denumit Pachetul Bun Venit, pe site-ul CEC.ro. Identificarea personala si semnarea documentelor aferente contului se realizeaza exclusiv digital, prin telefon sau calculator, pe site-ul CEC.ro, la acest link, astfel: se completeaza in formularul online de pe site datele personale, apoi se face o fotografie a cartii de identitate si un selfie pentru identificarea solicitantului, datele urmand a fi confirmate apoi si printr-o conversatie video cu un angajat al bancii. Dupa finalizarea procedurii de completare si verificare a datelor personale, se semneaza online contractul cu banca, iar apoi se activeaza aplicatia de mobile/internet banking, prin intermediul careia se vor realiza operatiunile bancare, precum plati sau transferuri de bani. (vezi aici cum se deschide contul online, inclusiv video) In aplicatia de online banking a CEC Bank veti putea vedea si contul aferent cardului de pensie. Va rog sa reveniti la mine daca nu reusiti sa rezolvati problema cu aplicatia CEC Bank.

De la: Hrișcă MariaSubiect:

Verificarea cont

Comentariu:

De la: MariusSubiect:

Card

Comentariu:

Am card la cec bank și nu pot pl?ti online

De la: DenisaSubiect:

Card blocat în bancomat și uitare cod pin ce pot face?

Comentariu:

Am cardul Cek Bank blocat în bancomatul BRD ,și codul pin l am uitat, ce pot s? fac??

De la: Vasile Pop Coman - jurnalist Bancherul.roSubiect:

card blocat in bancomat

Comentariu:

Trebuie sa sunati la CEC pentru deblocarea cardului si emiterea unui nou PIN.

De la: LasusSubiect:

Deschdere cont online

Comentariu:

Am card CEC si vreau sa deschid cont online, dar link-ul despre care se aminteste în varianta 2. prezentat mai jos nu poate fi accesat. 2. Daca nu doriti sa mergeti la banca, puteti deschide un cont online, pe site-ul CEC.ro, (CEC_IN), la acest link, cu acces la serviciul de mobile banking.

De la: Vasile Pop Coman - Bancherul.roSubiect:

cont online cec bank

Comentariu:

Am actualizat linkul, pentru ca intre timp a fost schimbat de banca, acum functioneaza. Insa trebuie sa stiti ca daca aveti deja card la CEC Bank, nu puteti activa aplicatia online, ci doar la banca.

De la: ConstantinSubiect:

Pentru aplicatie .

Comentariu:

Buna ;vreau sa pot face consultatia mea pe telefon contul care il am.va multumesc.

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Criza COVID-19

Erste Group: Am inceput cu bine anul 2021, ce promite sa fie un an al revenirii solide

"Am inceput cu bine anul 2021, ce promite sa fie un an al revenirii solide", a declarat Stefan Dörfler, CFO al Erste Group, cu ocazia prezentarii rezultatelor financiare din T1 2021... detalii

Banca Transilvania sustine un program de finantare a proiectelor sociale de cartier din Bucuresti

Fundația Comunitară București, împreună cu Banca Transilvania, lansează “Inclusiv în cartier”, programul care sprijină dezvoltarea proiectelor în comunitățile de cartier, conform unui comunicat de presa, in care se mai arata:Valoarea... detalii

Curs acreditat de educatie financiara pentru profesori

Ministerul Educației și Cercetării, Banca Națională a României, Asociația Română a Băncilor, Institutul Bancar Român, Autoritatea de Supraveghere Financiară și Institutul de Studii Financiare anunță acreditarea singurului curs integral „Educație... detalii

Elevii castigatori ai concursului de educatie financiara European Money Quiz

Peste 1.630 de elevi cu vârsta între 13-15 ani din 125 de școli, licee și colegii de la nivel național au participat la ediția a III-a a finalei naționale a... detalii