Romania are cea mai mare pondere a alimentelor in cosul de consum din UE

Autor:

Bancherul.ro
2008-06-02 18:56

Ponderea produselor alimentare în cosul de consum a fost, în aprilie, de 14% la nivelul UE, România fiind pe primul loc, cu o proportie de 34,5%, preturile produselor alimentare accentuând inflatia din tara noastrã cu 1,9% în luna respectivã, potrivit biroului european de statisticã, Eurostat. rnrnÎn Aprilie 2008, preturile alimentelor au crescut cu 7,1% în Uniunea Europeanã, fatã de aceeasi lunã a anului trecut. De la sfârsitul anului 2006, dar, în special, începând cu iulie 2007, preturile alimentelor în UE au crescut peste ritmul inflatiei. Aceeasi tendintã s-a observat si în zona euro. În luna aprilie 2008, cresterea anualã a preturilor alimentelor în UE a fost de 7,1%, comparativ cu o evolutie a inflatiei de 3,6%. rnrnLunile martie si aprilie au înregistrat cele mai mari cresteri anuale ale preturilor alimentelor, atât în UE cât si în zona euro, din 1996 încoace. Cu toate acestea, între 1996 si aprilie 2008, preturile alimentelor au crescut, în raport cu inflatia, într-un ritm similar în cele douã zone: 31% fatã de 27% în UE si 30% fatã de 27% în zona euro. rnrnCresterile anuale ale preturilor alimentelor sau plasat între 3,2% în Portugalia si 25,4% în BulgariarnrnPonderea alimentelor în indicele armonizat al preturilor de consum aratã cât din bugetul unei gospodãrii este destinat produselor de hranã. Ponderea alimentelor în acest indice a fost, în aprilie, de 14% în UE. Ponderea alimentelor în indicele de consum variazã între 9,5% în Marea Britanie – 9,7% în Luxemburg, si 34,5% în România – 23,2% în Lituania.rnrnÎn aprilie 2008, cele mai mari cresteri anuale ale preturilor alimentelor s-au înregistrat în Bulgaria, 25,4% si tãrile baltice, cu evolutii între 21,7% în Letonia si 18,1% în Lituania. Cele mai mici cresteri s-au produs în Portugalia, Olanda, Franta, Cipru si Italia. Este vorba despre evolutii cu prinse între 3,2% în cazul Portugaliei si 5,9% în cel al Italiei. rnrnImpactul produselor alimentare asupra inflatiei anuale este influentatã de ponderea alimentelor în indicele armonizat al preturilor de consum, dar si de evolutiile anuale ale pretului alimentelor, de aceea, efectul este diferit între statele membre. rnrnDintre cele nouã categorii de produse alimentare, trei sunt semnificative la nivelul UE: carnea, pâinea si cerealele, laptele, brânza si ouãle. Aceste trei categorii (chiar dacã ele cuprind mai multe tipuri de produse) alcãtuiesc 60% din componenta alimentarã. În aprilie 2008, cresterea anualã a pretului în UE a fost de 14,9% pentru lapte, brânzã si ouã, 10,7% pentru pâine si cereale si 4,1% pentru carne. rnrnAlimentele s-au scumpit, în aprilie, fatã de luna anterioarã, cu 1,1%, contribuind cel mai mult la avansul lunar al inflatiei, de 0,52%, unde uleiul s-a scumpit cu aproape 10%, fiind, de departe, cea mai accentuatã evolutie a pretului unui produs, potrivit Institutului National de Statisticã (INS). La o distantã de aproximativ 4,5 procente se plaseazã scumpirea fructelor proaspete, cu 5,22% si a citricelor cu 2,17%.rnrnCresteri semnificative de preturi, fatã de luna martie, s-au mai produs la branzã, 1,42%, unde cea de oaie s-a scumpit cel mai mult, si laptele de vacã, unde s-a remarcat o scumpire de 1,38%. Cartofii si ouãle, în schimb, s-au ieftinit, cu 0,3%, respectiv cu 0,7%.rn

Comentarii

Nu există comentarii pentru această știre.

Adauga un comentariu

(nu se afiseaza pe site)
Turing Number

Alte stiri din categoria: Analiza

Bancile devin mai prudente - indicatorii sistemului bancar in 2024

Bancile romanesti si-au majorat anul trecut provizioanele pentru riscuri, precum si valoarea capitalurilor proprii, semn ca devin mai prudente in fata incertitudinilor in crestere. Concret, conform datelor furnizate de Banca... detalii

Cu ce oferta vine din Ungaria banca digitala Granit pentru a concura banca romaneasca Salt

Banca digitala maghiara Granit Bank s-a extins in Romania cu o oferta de cont si card gratuite, dupa modelul bancii romanesti digitale Salt. Sa facem o comparatie intre serviciile Granit... detalii

Credex promoveaza o dobanda de 5%, dar care poate fi si de 10 ori mai mare

Credex isi face reclama la credite afisand o "dobanda de la 5,9%", dar care poate fi chiar si de 10 ori mai mare, de 50%. Dobanda "de la 5,9%" este... detalii

De ce saboteaza ANPC functionarea CSALB?

ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) submineaza functionarea CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Domeniul Bancar), desi nu are nicio atributie legala in solutionarea pe cale amiabila a litigiilor... detalii