Romania trebuie sa stabileasca pana la sfarsitul lunii iunie 2013 daca stabilitatea financiara va fi responsabilitatea exclusiva a Bancii Nationale sau va fi in responsabilitatea unui comitet care reuneste si autoritatile care supravegheaza celelalte piete financiare, altele decat piata bancara.rnrnConform calendarului stabilit de Comitetul European de Risc Sistemic (CERS) la nivelul Uniunii Europene (UE), fiecare stat membru trebuie sa transmita CERS pana la 30 iunie 2012 un raport intermediar privind recomandareadespre conducerea la nivel national a politicii macroprudentiale, sa transmita un raport final CERS si Consiliului UE pana la 30 iunie 2013, iar masurile recomandate sa intre in vigoare pana la 1 iulie 2013, a precizat astazi, intr-o conferinta despre preocuparile actuale pe plan european in domeniul financiar-bancar, Cristian Bichi, seful Departamentului Gestiunea Crizelor Financiare din cadrul BNR.rnrnIn data de 22 decembrie 2011, CERS a adoptat recomandarea privind mandatul macroprudential al autoritatior nationale. Recomandarea prevede ca statele membre sa desemneze in legislatia nationala o autoritate responsabila pentru politica macroprudentiala, fie sub forma unei singure institutii, fie sub forma unui consiliu compus din autoritati ale caror actiuni au impact supra stabilitatii financiare. De asemenea, se recomanda cabanca centrala sa aiba un rol principal in politica macroprudentiala si ca aceasta nu submineaza independenta bancii centrale.rnrnRomania are doua optiuni – sa acorde acest mandat exclusiv BNR sau Comitetului National pentru Stabilitate Financiara (CNSF), care reuneste sefii BNR, Ministerului Finantelor Publice, Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) si Fondului de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar (FGDSB).rnrnDaca responsabiliatatea stabilitatii financiare va cadea exclusiv in sarcina BNR, aceasta varianta ar asigura flexibilitate maxima BNR in elaborarea politicii macroprudentiale si nu ar fi necesara modificarea semnificativa a structurii organizatorice, insa ar expune banca centrala riscului reputational in caz de instabilitate financiara, cauzata de factori exogeni ariei sale de competenta, spre exemplu pe piata de capital, pe piata asigurarilor sau pe piata pensiilor private.rnrnVarianta alegerii CNSF pentru acest rol asigura cadrul necesar ca toate autoritatile de supraveghere financiara din Romania sa isi aduca contributia la conducerea politicii macroprudentiale, dar este necesara crearea legislatiei care sa prevada modul de luare a deciziilor astfel incat sa nu fie subminata independenta BNR. De asemenea, trebuie gasita solutia concreta pentru asigurarea unui rol principal al BNR in acest comitet, a spus Bichi.
Nu există comentarii pentru această știre.
Cele 32 de bănci din România au raportat în primul trimestru al anului un profit brut de 4,4 miliarde lei, din care au achitat un impozit pe venit de 710... detalii
Profitabilitatea băncilor este în ușoară scădere, pe fondul diminuării creșterii economice și creșterii instabilității și a riscurilor. Statisticile publicate de Banca Națională a României (BNR) arată că indicatorul de profitabilitate... detalii
Cele mai bune cotații de curs de schimb euro/leu le găsim la CEC Bank și Exim Banca Românească, rezultă din comparația ratelor de curs valutar practicate de cele mai mari... detalii
Cardurile Mastercard emise de BRD nu au funcționat la ATM-urile altor bănci și la plățile în magazine, pe parcursul zilei de 11 aprilie 2025. Iar tranzactiile refuzate au fost dublate... detalii