Deficitul bugetului general consolidat pe primul semestru din 2025 a fost de 69,8 miliarde lei (-3,68% din PIB-ul estimat la 1.894,2 miliarde lei), potrivit datelor operative publicate de Ministerul Finanțelor.
Este un rezultat marginal mai slab decât în aceeași perioadă a anului anterior (-63,7 miliarde lei pe după șase luni din 2024 și -3,62% din PIB).
În pofida creșterii economice anemice pe T1 2025 (+0,3% brut în varianta provizorie 2) și a rezultatelor relativ slabe din industrie, încasările au fost semnificativ mai mari, cu 12,7% nominal mai mult decât în aceeași perioadă din 2024 (+35 miliarde lei). Cu o inflație anuală în jur de 5% ca medie lunară, acest avans s-a tradus într-o creștere de +0,7 pp raportat la PIB (de la 15,7%, la 16,4%).
Din păcate, simultan, s-a consemnat și o creștere cu peste 41 miliarde lei a cheltuielilor publice, soldată cu o creștere similară a ponderii în PIB estimat curent (+0,8 pp), de la 19,3% până la 20,1%. Simplificat, în primele șase luni ale anului statul a cheltuit 117,5 lei la fiecare sută de lei încasați.
Un deficit important a fost înregistratela bugetul asigurărilor sociale (-5,4 miliarde lei, deși deja subvenționat cu aproape 16 miliarde lei de la bugetul de stat. Ceea ce arată un nivel de taxare la CAS mult sub necesități și afectează major principiul contributivității.
Bizar în raport cu nevoile reale, România a păstrat un excedent de 1,65 miliarde lei la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate.
În contextul unui transfer important pentru plata pensiilor, bugetul de stat a înregistrat un deficit semnificativ peste cel al bugetului general consolidat. Rezultatul per total a fost îmbunătățit de bugetele locale (+5,1 miliarde lei), de excedentul tradițional al instituțiilor publice autofinanțate (+3,4 miliarde lei) și de plusul discutabil consemnat pe segmentul de sănătate.
De remarcat creșterea veniturilor din impozitul pe salarii și venit (+21,8% și circa 5,4 miliarde lei în plus). Avansul a fost mult mai redus în cazul contribuțiilor de asigurări (+11,6%, sub nivelul general al creșterii veniturilor bugetare și doar +10,7 miliarde lei), în condițiile unui transfer efectiv către pilonul II majorat de la 8,4 miliarde lei până la 10,9 miliarde lei.
Suprinzător din perspectiva creșterii cifrei de afaceri din comerț, încasările nete de TVA au crescut cu doar 3,8% în termeni nominali (+2,2 miliarde lei), ca urmare a unui volum de restituiri majorat față de aceeași perioadă a anului anterior (+9,7%, de la 15 miliarde lei la 16,4 miliarde lei).
Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat aproape 14 miliarde lei, în creștere cu 62% față de primele șase luni din 2024 (+5,4 miliarde lei). Totodată, sumele aferente asistenței financiare nerambursabile din PNRR s-au majorat cu 147%, adică 3,3 miliarde lei mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Ritmul de creștere al cheltuielilor (+12,1%) a rămas ușor sub cel al veniturilor (+12,7%). Cel mai important avans s-a consemnat la plata dobânzilor (cifrate la 25,2 miliarde lei, +43% sau cam 7,6 miliarde lei în plus). Un avans important s-a consemnat și pe segmentul cheltuielilor de personal (+7,8 miliarde lei sau +10,1%, de două ori mai mare în raport cu creșterea prețurilor).
Asistența socială a consemnat o creștere semnificativ peste media generală (+15,3%), urmare a creșterii importante a pensiilor în septembrie 2024, chiar și fără indexarea de început de an. Totodată, avansul la bunuri și servicii a fost marginal (+1%, adică numai 439 milioane lei nominal), ceea ce indică o politică foarte „strânsă” în domeniu.
Pe fondul necesității de ajustare bugetară, cheltuielile de capital s-au mărit cu doar 1,8% în termeni nominali, de la 26,8 miliarde lei la 27,3 miliarde lei.
Semnal de avarie, sumele nerambursabile accesate s-au diminuat cu 7% iar subvențiile au scăzut puternic față de nivelul din aceeași perioadă a anului trecut (-2,47 miliarde lei, adică aproape de -27% în termeni nominali).
Nu există comentarii pentru această știre.
Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a consemnat pe august 2025 o ajustare de -0,61% față de luna precedentă, după creșterea semnificativă (+4,95%) din iulie, potrivit datelor comunicate de INS. După... detalii
Deficitul bugetului general consolidat pe primele opt luni din 2025 a fost de 86,36 miliarde lei (-4,54% din PIB-ul estimat la 1.902 miliarde lei), potrivit datelor operative publicate de Ministerul... detalii
Potrivit INS, producția industrială a crescut în iulie 2025 față de luna anterioară cu 3,8% pe seria brută însă a scăzut cu -0,3% în varianta ajustată după perioada din an... detalii
Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primele șapte luni din 2025 un deficit de 17.226 milioane euro, cu 17% mai mare față de aceeași perioadă din anul... detalii