“Scenariul nostru de baza indica posibile reduceri succesive ale dobânzii de politica monetara în primul semestru al anului urmator ca urmare a reducerii inflatiei dar si a necesitatii asigurarii unui cadru relativ favorabil cresterii economice din 2009 si 2010. Cu cât Banca Centrala îsi va întari rolul de creditor al sistemului bancar, cu atât mecanismul de transmisie a politicii monetare va deveni mai eficient, se arata in ultimul lucrarea Sinteze macroeconomice întocmită de către colectivul BCR Cercetare, ce analizează cele mai recente evenimente macroeconomice şi de pe pieţele financiare. (vezi documentul atasat)rnrn”Nu excludem reduceri suplimentare ale rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei ale institutiilor de credit în 2009 dar în acelasi timp vedem o probabilitate mica de reducere a rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în valuta în prima parte a anului viitor în afara cazului în care finantarile externe (inclusiv investitiile straine directe) ar scadea considerabil. Motivele constau în necesitatea mentinerii unor rezerve valutare înalte în conditiile internationale actuale dar si în dorinta Bancii Centrale de a oferi un avantaj creditului în lei fata de cel în valuta.rnrnEstimarea noastra cu privire la un deficit bugetar de 3% din PIB în 2008 si 2009 este realizata într-un scenariu care nu ia în calcul majorarile salariale din sectorul bugetar aflate în dezbatere în prezent. Daca se considera o majorare cu 50% a salariilor în întreg sectorul bugetar, costurile suplimentare vor fi de circa 1,5 – 2% din PIB în 2009, în timp ce o majorare doar în învatamânt conduce la costuri de aproximativ 0,8% din PIB. Cu toate acestea, este putin probabil ca salariile sa creasca cu 50% în tot sectorul bugetar având în vedere anumite majorari deja acordate.rnÎncadrarea deficitului bugetar în limita de 3% în urmatorii ani devine astfel o problema delicata si ar fi de dorit ca respectarea acestui prag sa nu se faca prin reducerea investitiilor în infrastructura. rnrnO serie de proiecte de infrastructura (autostrazi) ar putea fi realizate în cadrul unor parteneriate public-privat, dar România a avut o experienta extrem de limitata în acest sens iar în ultimul timp costul de finantare a partenerului privat a crescut consistent.rnrnColectarea foarte buna a impozitelor indirecte în primul trimestru al anului 2008 induce un efect de baza negativ pentru perioada corespunzatoare a anului 2009 iar evolutia acestor impozite se poate dovedi modesta în primele trei luni ale anului urmator, cu un efect negativ asupra deficitului bugetar si cresterii economice.rnrnCresterea presiunilor asupra bugetului de stat este consistenta dar este vital în acelasi timp ca România sa accelereze macar investitiile în infrastructura si agricultura în 2009. În conditiile în care majorarile salariale efectuate în 2008, cele aflate în prezent în discutie si eventualele noi solicitari din 2009 ar determina nerespectarea criteriului de la Maastricht cu privire la deficitul bugetar, este posibil sa asistam la întarirea politicii fiscale, un aspect mai putin dezbatut în campania electorala.” arata raportul BCR.rn
Nu există comentarii pentru această știre.
Bancile romanesti si-au majorat anul trecut provizioanele pentru riscuri, precum si valoarea capitalurilor proprii, semn ca devin mai prudente in fata incertitudinilor in crestere. Concret, conform datelor furnizate de Banca... detalii
Banca digitala maghiara Granit Bank s-a extins in Romania cu o oferta de cont si card gratuite, dupa modelul bancii romanesti digitale Salt. Sa facem o comparatie intre serviciile Granit... detalii
Credex isi face reclama la credite afisand o "dobanda de la 5,9%", dar care poate fi chiar si de 10 ori mai mare, de 50%. Dobanda "de la 5,9%" este... detalii
ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) submineaza functionarea CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Domeniul Bancar), desi nu are nicio atributie legala in solutionarea pe cale amiabila a litigiilor... detalii