BANCI | Interviu

Nicolae Cinteza, BNR: Restantele populatiei la credite au crescut ingrijorator

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-11-28 13:33

Restantele la creditele cu valori de peste 20.000 de lei contractate de populatie de la banci au crescut, în primele nouă luni, cu aproape 2 puncte procentuale, de la 6,38% la 8,28% din soldul creditelor acordate pe acest segment, arătând o tendinţă îngrijorătoare, a declarat, vineri, directorul Direcţiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteza.

"Există bănci unde indicatorul este de două ori mai mare decât media pe sistem, dar sunt instituţii cu pondere mică. Au fost cazuri când restanţele veneau dintr-un singur produs, ceea ce arată un management al riscului extrem de defectuos", a spus Cinteză la seminarul EU-Cofile organizat de Alpha Bank, Banca Naţională a României (BNR) şi Asociaţia Română a Băncilor.

Statistica BNR reflectă creditele cu valoare de peste 20.000 de lei, şi cu întârzieri la plată mai mari de o zi, iar soldul principalului de plată al acestor împrumuturi însumează 6 miliarde de lei, în timp ce restanţele se ridică la 215 milioane lei.

Creditele populaţiei cu valoare de peste 20.000 lei ajunseseră la 72,84 miliarde lei la finalul lunii septembrie, de la 49,45 miliarde lei la sfârşitul anului trecut, şi acumulau 75,76% din volumul împrumuturilor populaţiei, potrivit datelor Centralei Riscurilor Bancare.

Din sumele restante ale persoanelor fizice, de 852,57 milioane lei, sumele restante pentru creditele peste 20.000 lei ajunseseră la 215,8 milioane lei la finalul lui septembrie 2008, de la 74,8 milioane lei la sfârşitul anului trecut.

Potrivit estimărilor BNR, restanţele mai mari de 90 de zile s-ar putea plasa 181 de milioane lei, nivel care în opinia lui Cinteză începe să fie îngrijorător.

"O bancă are o pondere a creditelor restante de 17%, dar în portofoliu său, împrumuturile pentru populaţie reprezintă doar 18%. Aceste credite neperformante provin dintr-un singur produs lansat cu ceva timp în urmă, dar îngrijorător este că produsul nu a fost oprit la timp, ceea ce sugerează un management slab la banca respectivă", a adăugat oficialul BNR.

Directorul BNR a mai arătat că, în cazul deteriorării indicatorilor, banca centrală are la dispoziţie mai multe mecanisme de a ţine băncile în cerinţele de prudenţialitate.

Astfel, BNR a limitat uneori creşterea creditării la unele instituţii de credit la 1% pe lună, a suspendat temporar creditarea persoanelor fizice, a cerut provizaioane suplimentare, sau a modificat normele de provizionare şi normele de clasificare a creditelor.

"Foarte frecvent sunt solicitări de majorare a capitalului. Nu tot ce vedeţi anunţat de acţionari sunt decizii din propria iniţiativă. Anul acesta, au fost două solicitări verbale şi băncile respective au majorat capitalul", a spus Cinteză.

El a mai afirmat că băncile mamă din străinătate au reactionat foarte rapid atunci când, prin autoritatea de supraveghere din ţara respectivă, BNR a solicitat transfer de lichiditate spre România.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Bancile incep sa-si asume o responsabilitate sociala pentru consumatori

• În România, intermedierea financiară este săracă (25% din PIB). Drumul e lung (media europeană este de 90% din PIB), indiferent dacă e pace sau război • Indicatorii de prudenÈ›ialitate ai industriei bancare sunt foarte detalii

Intelegerea la care ajung partile in cadrul CSALB este exemplificarea teoriei mainii invizibile

DeÈ™i economia țării este dependentă de finanÈ›area pe care o poate asigura sistemul bancar, reprezentanÈ›ii băncilor spun că populismul unor politicieni È™i instituÈ›ii reprezintă principalul factor care erodează încrederea dintre consumatori È™i instituÈ›iile de detalii

CSALB: nu e vorba de vina cuiva, ci de o impartire a responsabilitatii intre consumatori si banci

Radiografia sistemului bancar prin prisma evenimentelor petrecute în acest domeniu în ultimii 15 ani este principala temă a episodului 1 din #PodcasturileCSALB, în care sunt invitaÈ›i Alina Radu (conciliator CSALB, avocat Partener) È™i Alexandru Păunescu detalii

Cresterea dobanzilor la credite nu i-a afectat prea tare pe romani, iar bancile au profitat

Cresterea preturilor si a dobanzilor la credite nu i-a afectat prea tare pe romanii indatorati la banci, care si-au putut plati ratele gratie salariilor tot mai ridicate, bancile avand astfel de castigat. Majoritatea celor care au recurs la ajutorul CSALB detalii

 



 

Ultimele Comentarii