BANCI | Stirea Zilei

Raiffeisen Bank, amendata de ANPC pentru ca nu a respectat un ordin de despagubire a clientilor cu dobanzi majorate la credite

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2021-09-04 04:58

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anuntat, intr-un comunicat, ca a amendat Raiffeisen Bank cu 100.000 de lei pentru ca "in timpul scurs de la termenul pronunțării sentinței definitive a instanței, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an și 7 luni – nu a dat curs obligației stabilite, consumatorii fiind prejudiciati, pe de o parte, prin faptul ca sumele reținute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite și pe de altă parte, nu s-au efectuat și aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate."

In urma cu sapte ani, Raiffeisen Bank a fost amendata de ANPC pentru ca a majorat, nejustificat, costul creditelor restructurate pentru aproximativ 14.000 de clienti, prin includerea unui comision in dobanda, problema nefiind inca rezolvata de banca.

Raiffeisen Bank a recunoscut, intr-un raspuns transmis Bancherul.ro, ca a inceput sa implementeze ordinul ANPC, dar inca nu l-a finalizat:

"In baza deciziei banca a trecut la implementarea ordinului ANPC in conformitate cu care comisionul de administrare nu putea fi inclus in marja de dobanda la restructurarea creditelor.

Astfel, dupa refacerea calculelor potrivit principiului ca marja de dobanda si comisionul sunt elemente distincte, banca va restitui clientilor eventualele sume colectate in plus, iar in situatia clientilor la care din acest calcul ar rezulta sume de platit in plus de catre clienti, banca va renunta la aceste sume pentru a nu-i afecta pe clienti." (vezi aici detalii)

Comunicatul ANPC:

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a luat atitutdine față de modul în care Raiffeisen Bank a înțeles să aplice o sentință definitivă a instanței, conform căreia aproximativ 14.000 de clienți ai băncii, beneficiari de credite, au fost afectați financiar de o practică incorectă a acesteia.

Mai exact, prin Ordinul 280/09.07.2014, al președintelui ANPC – menținut de instanță prin sentință definitivă - a fost dispusă încetarea practicii comerciale incorecte ce constă în decizia unilaterală de a mări, la momentul restructurării creditelor, marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în marjele de dobândă a comisionului de administrare la care banca a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii.

Această practică a fost constatată definitiv de instanțele de judecată ca fiind o practică contrară diligenţelor profesionale, operatorul economic a profitat de dificultățile financiare ale consumatorilor, care nu aveau posibilitatea de plată a ratelor creditului, cu ocazia restructurării, după o perioadă scurtă în care ratele au avut o valoare redusă, a mărit nejustitificat dobânzile percepute, determinând consumatorii să încheie actele adiționale și prin crearea aparenței unui beneficiu constând în renunțarea Raiffeisen Bank la încasarea comisionullui de administrare, în realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinate de renunțarea la comisionul de administrare a fost depășită de majorarea produsă de modificarea dobânzii.

Dat fiind că, în urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate și constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, aceasta – în timpul scurs de la termenul pronunțării sentinței definitive a instanței, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an și 7 luni – nu a dat curs obligației stabilite, consumatorii fiind prejudiciati, pe de o parte, prin faptul ca sumele reținute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite și pe de altă parte, nu s-au efectuat și aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate, ANPC a aplicat o amendă contravențională de 100.000 lei, la care se adăugă propunerea aplicării

- sancţiunii complementare de suspendare a activităţii băncii cu privire la practica comercială incorectă ce constă în decizia unilaterală a băncii ca la momentul restructurării creditelor, să mărească marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii și de restituire a sumelor incasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte (măsură aplicată în premieră, în România)

- sancțiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile.

ANPC supraveghează atent piața și, așa cum legea prevede, se îngrijește ca drepturile consumatorilor să fie respectate de operatorii economici, iar actul comercial să fie unul echitabil, legal și just fără ca vvreuna din părți să fie prejudiciată.

Opinia Raiffeisen Bank:

Raiffeisen Bank ne-a transmis urmatoarea opinie, dupa publicarea articolului:

"Ordinul ANPC a fost implementat inca din 2014, respectiv banca nu mai foloseste modalitatea de restructurare a creditelor mentionata in respectivul act administrativ.

In plus, banca a inceput sa analizeze in mod proactiv impactul asupra clientilor, atat pozitiv, cat si negativ, astfel incat pentru clientii care ar fi putut fi impactati negativ sa calculam si restituim sumele.

Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat sa gaseasca solutii de automatizare a procesului, intre timp procesarea desfasurandu-se manual.

Bineinteles ANPC a fost informata privind desfasurarea acestui proces. In context, consideram ca noul Ordin al Presedintelui ANPC nu este o masura necesara, pentru ca vizeaza o practica ce in prezent nu mai exista si, totodata, se refera la masuri pe care banca le implementeaza deja.

De asemenea, banca a actionat prudential si a provizionat aceste sume in exercitiul financiar anterior. In acelasi timp, vom analiza in detaliu continutul procesului verbal si respectiv al ordinului si vom contesta in instanta acele prevederi care exced, in opinia noastra, cadrul legal aplicabil."

Taguri: Raiffeisen Bank  banca  Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC)  reclamatie Raiffeisen Bank  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Bilge Demirer, Garanti BBVA Romania: adaptarea la profilul fiecarui client si la particularitatile fiecarui sector este cruciala

Bilge Demirer, Director General Adjunct, Garanti BBVA Romȃnia, descrie, intr-un interviu acordat Bancherul.ro, modul in care banca s-a adaptat la pandemia coronavirusului si cum au fost ajutate IMM-urile sa obtina finantari in aceasta perioada dificila. - detalii

Profitul bancilor atinge un nou record: 4,1 miliarde lei, la jumatatea anului

Cele 34 de institutii de credit din Romania au obtinut in prima jumatate a acestui an un profit net de aproximativ 4,1 miliarde lei, un record istoric, conform indicatorilor publicati de Banca Nationala a Romaniei (BNR). Castigul bancilor din primul semestru este cu aproape 50% mai mare detalii

In urma cu 7 ani, Raiffeisen era amendata de ANPC pentru ca a majorat incorect dobanda la credite, dar nici acum problema nu s-a rezolvat

Nici dupa sapte ani de cand Raiffeisen Bank a fost amendata de Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) pentru ca a majorat, nejustificat, costul creditelor restructurare, prin includerea unui comision in dobanda, problema nu a fost inca rezolvata de banca. "Practic, in anul detalii

Inflatia din Romania este la nivelul altor tari vecine, SUA si UK

Inflatia din Romania, in crestere anuala cu 5%, nu este o exceptie printre alte tari europene si nici chiar din lume, a spus astazi Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR). Mugur Isarescu: "Deja am atins un varf al inflatiei, in jurul a 5%. Subliniez acest detalii

 



 

Ultimele Comentarii

  • Buna ziua

    Buna ziua pot să fac un credit cu contract din Germania ... detalii

  • Buna ziua

    Buna ziua pot să fac un credit cu contract din Germania ... detalii

  • Intrbare

    Bunaziua,cit este dobinda la cetelem ? La suma de 6500de lei platesc lunar 305 lei de un an si inca ... detalii

  • Intrbare

    Bunaziua,cit este dobinda la cetelem ? La suma de 6500de lei platesc lunar 305 lei de un an si inca ... detalii

  • Datorii

    Va rog sa ma ajutați , am luat un telefon in rate și mai aveam 1300 lei plata dar din anumite ... detalii