BANCI | Stirea Zilei

Clientii Volksbank nu inghit prea bine majorarea dobanzii "fixe"

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-12-14 15:11

Volksbank este, probabil, singura banca din Romania care a acordat credite imobiliare cu dobanzi mici si in acelasi timp, fixe, pe toata perioada contractului, atat in lei cat si in valuta (Euro si CHF).

Doar ca, desi contractul prevede ca este vorba de o dobanda fixa, banca a introdus in contract o prevedere care-i permite sa modifice, totusi, respectiva dobanda "fixa": "Banca îsi rezervă dreptul de a revizui rata dobânzii curente în cazul intervenirii unor schimbări semnificative pe piata monetară, comunicând Imprumutatului noua rată a dobânzii".

In conditiile crizei bancare din ultima perioada, avand ca efect scumpirea semnificativa a dobanzilor, Volksbank a fost nevoita, ca si alte banci, sa majoreze cu 1,5 puncte vechea dobanda "fixa", o scumpire nu foarte mare, ce se incadreaza in media practicata si de alte banci.

De exemplu, in cazul creditelor imobiliare, acordate de Volksbank cu o dobanda de 5,95%, aceasta a fost majorata pana la 7,45%.

Iata una dintre scrisorile de protest trimise de clientii Volksbank:

CĂTRE,
VOLKSBANK MIHAI BRAVU
VOLKSBANK ROMÂNIA SA – BUCURESTI SUC. BUZESTI

In atentia
Gerald Schreiner - Presedinte
Hervig Burgstaller - Vicepresedinte
Simona Fatu - Vicepresedinte
Valentin Vancea - Vicepresedinte

Subsemnatul CATALIN NEDELCU, vă prezint următoarea

NOTIFICARE
prin care vă solicit să respectati prevederile conventiei de credit nr.0083521/05.02.2007, în sensul revenirii la sumele initiale ce le cereti a fi achitate de mine în contul creditului contractat, precum si să îmi restituiti suma de bani ce am plătit-o în plus fată de angajamentul pe care mi l-am asumat odată cu semnarea contractului la care se vor adăuga penalitătile de întârziere calculate conform legii, până la data plătii inclusiv.

În fapt, conform dispozitiilor contractuale stipulate în conventia anterior amintită, încheiată între subsemnatul si VolksBank Romania S.A. pentru un împrumut de 43.500 EURO, rata dobânzii curente era de 5,95% p.a. - dobândă fixă, corespunzătoare unei dobânzi anuale efective (DAE) de 8,67%.

Mentionez că, atunci când am contactat personalul băncii pentru credit, desi am cerut să mi se arate un draft al contractului de credit ipotecar pe care urma să îl inchei, mi s-a refuzat acest lucru, motivându-mi-se că, nu are de ce să mi se dea în această faza initială, până ce banca nu analizează documentele mele pentru a vedea dacă îndeplinesc conditiile de acordare a creditului. Chiar si după ce am pus la dispozitie documentele solicitate tot nu am putut obtine draftul de contract ce urma să îl închei, pentru a avea timp să îl studiez si eventual să îl prezint avocatului meu pentru a obtine o părere avizată.

Sa vedem ce spune Legea nr. 190/1999 privind Creditul ipotecar:

"Capitolul III - Contractul de credit ipotecar si contractele de asigurare
Sectiunea 1 - Contractul de credit ipotecar - clauze obligatorii pentru protectia imprumutatilor
Art. 8.
Cu cel putin 10 zile inainte de semnarea contractului de credit ipotecar imprumutatorul va pune la dispozitie imprumutatului o oferta scrisa care va cuprinde toate conditiile contractului, precum si termenul de valabilitate a acestuia. "

Mai departe, contractul de credit l-am primit si analizat abia în ziua în care am fost anuntat că mi s-a aprobat creditul. Mai mult de atât, desi am cerut să iau contractul acasă să îl analizez, am fost refuzat din nou spunându-mi-se că trebuie să semnez altfel nu mi se va mai aproba nici un fel de credit.

Astfel, fără să mi se dea posibilitatea să negociez vreo clauză contractuală, după ce am semnat, am găsit punctul 3, lit.d) cu următoarele prevederi „Data ajustării dobânzii: Banca îsi rezervă dreptul de a revizui rata dobânzii curente în cazul intervenirii unor schimbări semnificative pe piata monetară, comunicând Imprumutatului noua rată a dobânzii", iar ulterior când am întrebat ofiterul de credite ce înseamnă acest lucru mi s-a spus că sunt niste dispozitii care niciodată nu s-au aplicat si că oricum sunt inaplicabile din moment ce la punctul 3, lit.a) se stipulează clar faptul c㠄Rata dobânzii curente" este de " 5,95% p.a. – dobândă fixă"

Totodată, am fost asigurat de către reprezentantii agentiei că oricum nu aveam cum să solicit modificarea vreunei prevederi contractuale, acesta functionând în fapt ca un contract de adeziune, cu dispozitii standard, preformulate si la care poti să aderi sau nu.

La câteva luni după ce am semnat contractul, primesc o adresă din partea Dumneavoastră (BUD/83521 R-AR 504010) prin care, cu o explicatie puerilă, mă informati că sunteti nevoiti să majorati ratele dobânzilor pentru produsele de creditare si astfel din data de 05.10.2007 rata dobânzii curente devine 7,45% (probabil tot „fixă"), DAE ajungând la 9,47. Mai mult, reprezentanti ai VolksBank Romania S.A. mi-au comunicat că de fapt anul trecut (2007) s-a luat decizia indexării ratei dobânzii curente cu 1,5% numai pentru clientii din portofoliu, conditiile de creditare rămânând aceleasi, pentru noii clienti.

Datorită lipsei de timp pentru rezolvarea situatiei create, am fost nevoit ca până în prezent să plătesc noile rate lunare comunicate prin adresa mai sus mentionată.

În concluzie, să înteleg că dintr-o regretabilă eroare încă nu am primit o adresă prin care să mi se comunice că a fost diminuată si rata dobânzii curente valabile în cazul creditului meu, de la 7,45% revenind la 5,95% pe an, sau că de fapt asta este o strategie a institutiei, de a păcăli clienti cărora ulterior să le trimiteti o adresă prin care, cu scuzele de rigoare, să îi anuntati că li s-a mărit rata dobânzii curente.
În fapt, consider că sunt victima clară a unei înselăciuni asa cum este descrisă de Codul Penal, VolksBank aflându-vă în culpă în oricare din următoarele cazuri după cum urmează:
A) În cazul în care Dumneavoastră interpretati că dispozitiile contractului de credit ipotecar relevă faptul că rata dobânzii este variabilă, atunci ar fi trebuit aplicate următoarele reguli:
1) variatia ratei dobânzii trebuia să fie legată de fluctuatiile unui indice de referintă, clar stabilit prin contract; sau
2) trebuia prevăzut că variatia ratei dobânzii este limitată, în sens crescător si descrescător, la un anumit nivel fată de rata initială a dobânzii; sau
3) trebuia prevăzut că rata dobânzii nu variază decât atunci când modificarea în sens crescător sau descrescător înregistrează, fată de rata initială a dobânzii, o diferentă minimală determinată clar în contract, etc.
Nici una din aceste reguli sau alta asemănătoare nu a fost aplicată în cazul contractului nostru, VolksBank multumindu-se în mod viclean să stipuleze ambiguu că îsi rezervă dreptul de a revizui rata dobânzii curente în cazul intervenirii unor schimbări semnificative pe piata monetară, clientul neavând nici un control asupra acestei actiuni si neputând verifica sub nici o formă dacă noua dobândă comunicată de bancă nu a fost stabilită în mod arbitrar.
Mai mult, după cum s-a arătat mai sus, VolksBank discriminează clientii vechi fată de clientii noi, celor din urmă percepându-le dobânzii mai mici fată de categoria clientilor vechi, chiar dacă conditiile economice invocate pentru modificarea dobânzilor, sunt aceleasi atât pentru vechiul client cât si pentru noul client;

B) În cazul în care dispozitiile contractului de credit ipotecar relevă faptul că rata dobânzii este fixă, atunci prevederile punctul 3, lit.(d) „Data ajustării dobânzii: Banca îsi rezervă dreptul de a revizui rata dobânzii curente în cazul intervenirii unor schimbări semnificative pe piata monetară, comunicând Imprumutatului noua rată a dobânzii", reprezintă în fapt o clauză nelegală care nu face altceva decât să creeze confuzie în rândul clientilor care se îndreaptă către acest produs bancar, din considerente de stabilitate, crezând că pe parcursul întregii perioade de creditare vor plăti aceleasi rate lunare fără nici un fel de alte modificări.
Deci, în acest caz VolksBank se face vinovată de modificarea unilaterală a ratei dobânzii curente, fără respectarea contractului asumat sau fără a initia alte negocieri cu clientul său.
Asadar, apreciez că SC VOLKSBANK ROMÂNIA SA nu a respectat prevederile conventiei de credit nr.0083521/05.02.2007, actionând în mod abuziv si discriminatoriu, modificând în mod arbitrar rata dobânzii curente stabilită în acest contract.
Totodată, tot referitor la prevederile conventiei de credit nr.0083521/05.02.2007, remarc faptul că la punctul 5, lit. (a) "Comision de risc: 0.1%, aplicat la valoarea creditului tras, platibil lunar in zile de scadenta, in primele12 luni de derularea prezentei Conventii de credit. In cazul in care imprumutatii inregistreaza restante la plata ratelor, Banca isi rezerva dreptul de a decide, de la caz la caz, pentru perceperea acestui comision de risc si in urmatoarele 12 luni (al doilea an), ale perioadei de credit", dar conform desfasuratorului, acest comision este trecut pe toata durata contractului (360 de luni). Intrucat am depasit cu aproape un an data limita cand ar fi trebuit sa mi se scoata acest comision si conform chitantelor nu am avut nici macar 1(una) zi intarziere la plata ratelor va cer a-mi restitui suma de bani ce am plătit-o în plus fată de angajamentul pe care mi l-am asumat odată cu semnarea contractului, la care se vor adăuga penalitătile de întârziere calculate conform legii, până la data plătii inclusiv.

Referitor tot la prevederile conventiei de credit nr.0083521/05.02.2007, remarc faptul că la punctul 5, lit. (g) "Comision de rezerva" primesc o scrisoare din partea Volksbank prin care ma informeaza ca perioada de aplicare a acestui comision se modifica, respectiv se prelungeste cel putin pana la finele 2009. Argumentele bancii pentru aceasta modificare sunt defapt contra-argumente, dupa cum va invit sa constatati: "Avand in vedere faptul ca Banca Nationala a Romaniei nu a adoptat inca nicio decizie de modificare a cerintelor in materia rezervelor minime obligatorii, in sensul diminuarii sau eliminarii acestora, Volksbank Romania se confrunta cu necesitatea de a prelungi, pentru moment, pana la sfarsitul anului 2009, perioada de aplicare a comisionului perceput ca urmare a obligatiei acesteia de a constitui rezervele minime obligatorii, cu respectarea in aceasta privinta a prevederilor contractului de credit incheiat intre Volksbank Romania si dumneavoastra".
Tin sa precizez ca nu sunt de acord cu precizarile cuprinse in informarea pe care am primit-o, considerand urmatoarele:
- Obligatia institutiilor de credit de a constitui rezerve minime obligatorii nu are caracter sezonier, si obligatiile mele cu privire la aceste prevederi legale au fost cuprinse in contractul initial pe care mi l-am asumat.
- Nu s-au facut mentiuni ca acest comision va fi mentinut dupa anul 2008 in conditiile mentinerii obligatiilor pe care Volksbank le are referitor la constituirea rezervelor minime.
- Este incorecta, nelegala si fara suport afirmatia "Volksbank Romania se confrunta cu necesitatea de a prelungi, pentru moment, pana la sfarsitul anului 2009, perioada de aplicare a comisionului perceput ca urmare a obligatiei acesteia de a constitui rezervele minime obligatorii", atata timp cat tot Volksbank recunoaste faptul ca "Banca Nationala a Romaniei nu a adoptat inca nicio decizie de modificare a cerintelor in materia rezervelor minime obligatorii".

Comisionul de rezerva minima obligatorie este un abuz pentru ca, el transfera in mod nejustificat in costul clientului de servicii bancare, sumele pe care banca trebuie sa le constituie la BNR.

În contextul celor anterior expuse si cunoscand prevederile prezentei conventii SECTIUNEA 12)"Jurisdictie/Litigii" art.12.1., art. 12.2., art.12.3., astept răspunsul Dvs. în termen de 15 zile de la comunicarea prezentei notificări, iar în cazul în care nu se va proceda în conformitate cu cele solicitate îmi rezerv următoarele drepturi:

- să sesizez Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor pentru a cere să se dispună anularea autorizatiei de functionare pentru încălcarea drepturilor consumatorilor;
- să sesizez Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii;
- să sesizez Banca Natională a României pentru a-i cere să vă someze să intrati în legalitate, iar in cazul în care tot nu vă veti conforma voi cere BNR să dispună măsuri administrative care să meargă până la suspendarea autorizatiei de functionare a băncii;
- să sesizez grupul Österreichische Volksbanken – AG;
- de a vă actiona în justitie;
- să sesizez mass-media .

Comentarii

ionut din bv
banci
Excelent! ?Am patit cu BCR cam aceeasi poveste! Ma informaez si voi demara si eu actunile tale!!!

just me
genial!
Keep it going!

Costache
La volksbank dobanda fixo-variabila
foarte bine facuta sesizarea, as vrea sa stiu daca s-a rezolvat ceva .. din pacate sunt un client al aceleeasi banci si regasesc cam toate problemele supuse atentiei banci de autorul acestei scrisori. Intradevar banca are o politica de dobanzi fixo-variabila, defapt variabila numai in sensul majorarii dobanzilor. Spre exemplu la majorarea acu 1.5% in toamna anului 2007 din cauza euribor si a rezervei minime obligatorii, cu se poate explica ca de atunci EURIBOR a scazut la mai mult de jumatate iar domanda n-a revenit macar la valoarea initiala? desi in scrisoarea trimisa atunci de catre banca se specifica scaderea in cazul revenirii indicelui euribor.

Billy
volksbank amendata pentru abuzuri
Eu sunt unul din cei care am fost pacalit in acelasi mod de volksbank. Am reclamat la ANPC, care au considerat ca volksbank a abuzat prin marirea dobanzi si au amendat acesta banca. volksbank a platit amenda dar nu a revenit la dobanda initiala si nu a returnat banii pe care i-am platit in plus. Va urma un atac in justitie, urmat de campanie pe TV si in ziare!



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Dana Dima, BCR: Nu trebuie sa va fie frica sau rusine cand aveti probleme cu banii, ci sa mergeti la banca sa cereti ajutorul (video)

Dana Dima - vicepreședinte BCR, în dialog cu Valentin Cocean - conciliator CSALB și avocat, și Irina Chițu – analist financiar. (vezi video la finalul articolului) - „70% din portofoliul BCR de credite imobiliare are dobânzi fixe. detalii

Bancile transmit un mesaj consumatorilor, prin intermediul CSALB: va puteti baza pe noi, in aceasta perioada de scumpiri si cresteri de dobanzi

Sistemul bancar propune mai multe soluții de rezolvare a dificultăților financiare cu care se confrunta consumatorii. (vezi video la finalul articolului)  Una dintre soluțiile pe care o propun băncile consumatorilor este detalii

Schimbarea ROBOR cu IRCC la credite: ce e bine sa stim

ROBOR este un indice de dobanda utilizat la acordarea de credite noi in lei cu dobanda variabila pentru persoane fizice, doar pana in luna mai 2019. Dupa aceasta data, conform OUG 19/2019, dobanda variabila la creditele noi in lei pentru persoane fizice, nu si pentru persoanele juridice, detalii

Banca Transilvania majoreaza la 4% dobanda la depozitele pe 6 luni si 1 an. Vezi topul bancilor cu cele mai mari dobanzi la depozitele in lei

Banca Transilvania (BT) a majorat la 4% dobanda pentru un depozit in lei pentru persoane fizice la termene de 6 luni si un an, aceasta fiind cea mai mare dobanda platita de bancile mari pentru economiile in lei. (vezi topul dobanzilor, in detalii

 



 

Ultimele Comentarii