BANCI | Opinie

Opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul celei de-a doua rectificari bugetare pe anul 2011

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2011-11-16 16:20

In data de 15 noiembrie 2011, Ministerul Finanţelor Publice a trimis Consiliului Fiscal proiectul celei de-a doua rectificari a bugetului de stat si a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011, solicitând opinia Consiliului Fiscal în baza art. 40, alin. (2) din Legea nr. 69/2010, anunta intr-un comunicat Consiliul Fiscal, condus de Ionut Dumitru (foto).

În temeiul acestui articol de lege, Consiliului Fiscal îi revine drept atribuţie „analiza si elaborarea de opinii si recomandări, atât înainte de aprobarea de către Guvern, cât si înainte de transmiterea către Parlament, asupra legilor bugetare anuale, a rectificărilor bugetare, cât si asupra altor iniţiative legislative care pot avea un impact asupra volumului cheltuielilor bugetare, precum si evaluarea conformităţii acestora cu principiile si regulile fiscale prevăzute de prezenta lege”.

Ţinând cont de mandatul său în conformitate cu prevederile legii 69/2010, Consiliul Fiscal constată si emite următoarele opinii si recomandări privitoare la proiectul de rectificare bugetară:

Proiectul de rectificare bugetară îndeplineste condiţiile art. 15, alin. (2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010 cu privire la faptul că nu pot fi aprobate mai mult de două rectificări bugetare pe an. Proiectul de rectificare îndeplinește si regula stipulată la art. 9, alin. (2) din Legea nr. 69/2010 conform căruia totalul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar, cu ocazia rectificărilor bugetare.

Proiectul de rectificare bugetara prevede diminuarea veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat cu aceeasi suma de 132 milioane lei, mentinand astfel tinta de deficit bugetar asumata prin Legea 285/2010 privind aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in
strategia fiscal-bugetara.

Revizuirea neta a proiecţiei veniturilor bugetare se datoreaza actiunii concomitente a doi factori:

- Cresterea veniturilor bugetare cu 1075 milioane lei ca urmare a implementarii unei noi scheme de stingere „în lanţ” a arieratelor bugetare. Conform acestei scheme, aceasta suma va fi transferata din bugetul de stat către bugetele locale si către anumite companii de stat si ministere astfel încât în final aceste transferuri să conducă la stingerea unor obligaţii restante către buget. Aceste sume insa se regasesc atat in cadrul veniturilor cat si in cadrul cheltuielilor bugetare, fara impact asupra nivelul deficitului bugetar.

- Revizuirea descendenta a veniturilor totale ale bugetului general consolidat (excluzand influenta schemei de stingere „în lanţ” a arieratelor bugetare) cu 1206 milioane lei in principal ca urmare a revaluarii impozitelor indirecte si a veniturilor nefiscale (Detalii cu privire la evolutia agregatelor bugetare fata de prima rectificare bugetara a anului 2011 eliminand influenta schemei de stingere „în lanţ” a arieratelor bugetare se regasesc in Anexa 1).

La nivelul cheltuielilor bugetare, revizuirea neta este rezultatul a doi factori:
- Cresterea cheltuielilor bugetare cu 1075 milioane lei ca urmare a implementarii noii scheme de stingere „în lanţ” a arieratelor bugetare mentionata anterior.
- Reducerea cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat (excluzand influenta schemei de stingere „în lanţ” a arieratelor bugetare) cu 1206 milioane lei. Reduceri importante de cheltuieli sunt localizate la nivelul cheltuielilor cu „alte transferuri” (-996 milioane lei), asistenta sociala (-346 milioane lei), cheltuieli de capital (-315 milioane lei) si cheltuieli de personal (-244 milioane lei), permitand o majorare substantiala a cheltuielilor cu bunurile si serviciile de 655 milioane lei pentru stingerea unor obligatii restante.

Consiliul Fiscal reaminteste ca prima rectificare bugetara a anului 2011 a prevazut o crestere a cheltuielilor totale cu 3.2 miliarde lei din care 1.43 miliarde lei reveneau implementarii primei scheme de stingere a arieratelor din acest an (cu impact egal pe venituri si cheltuieli), iar 1.8
miliarde lei reprezentau o majorare discretionara a unor capitole de cheltuieli motivata de o estimare mai optimista a veniturilor anuale la acea data.

De asemenea, reamintim ca majorarea de cheltuieli din prima rectificare bugetara a fost facuta prin derogare de la prevederile Legii Responsabilitatii Fiscal Bugetare, care nu permite majorarea cheltuielilor totale cu ocazia rectificarilor bugetare. In retrospectiva, Consiliul Fiscal constata ca derogarea de la prevederile legale, pe langa precedentul regretabil creat, s-a dovedit a fi in final inutila, in contextul in care majorarea cheltuielilor bugetare (exclusiv impactul schemei de stingere „în lanţ” a arieratelor bugetare) de la prima rectificare a fost inversata aproape in totalitate cu ocazia celei de-a doua rectificari.

In acest context, Consiliul Fiscal reitereaza recomandarea imbunatatirii procesului de programare bugetara pentru a preintampina situatii de tipul celei create in 2011, prin care, practic, daca se exclude impactul mecanismelor exceptionale de stingere a arieratelor, cea dea doua rectificare bugetara inverseaza in cea mai mare parte suplimentarile efectuate atat la venituri cat si la cheltuieli cu prilejul primei rectificari bugetare.

Acest lucru ar permite in viitor respectarea regulilor fiscale statuate de Legea Responsabilitatii Fiscal-Bugetare.

În ceea ce priveşte recursul repetat la mecanisme exceptionale de stingere în lanţ a unor obligatii bugetare restante, Consiliul fiscal consideră că întărirea disciplinei financiare şi un proces bugetar de calitate, atât la nivelul autorităţilor statului cât şi la cel al companiilor de stat, sunt singurele în masură să rezolve cauzele structurale ale apariţiei arieratelor.

Opiniile si recomandările formulate mai sus de Consiliul Fiscal au fost aprobate de Președintele Consiliului Fiscal, conform prevederilor art. 43, alin (2), lit. d) din Legea nr. 69/2010, în urma însușirii acestora de către membri Consiliului, prin vot, în ședința din data de 16 noiembrie 2011.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Opinie



Banca Transilvania implineste 30 de ani

Mesaj top management BT, 16 februarie 2024 Banca Transilvania: Sunt 30 de ani de când creștem în România și de când vedem România crescând Astăzi este ziua Băncii Transilvania. Orice aniversare ne duce cu detalii

De cand si cat de mult ar putea sa scada dobanzile in 2024?

Diminuarea inflatiei ridica intrebarea cu privire la momentul in care ar putea sa inceapa sa scada si dobanda de referinta stabilita de Banca Nationala a Romaniei (BNR) si implicit cele la credite si depozite. Discutiile privind scaderea dobanzii BNR ar putea detalii

Ce responsabilitate au bancile in cazul fraudelor online?

„Am fost victima unei fraude prin Neocapital și mi s-au furat sume importante prin transfer online neautorizat de mine”, ne-a scris un cititor. „Sint grupuri organizate, iar băncile nu au sisteme de securizare eficienta a conturilor detalii

Creditele ipotecare ar putea creste in 2024, estimeaza Banca Transilvania

Banca Transilvania se asteapa ca cererea de credite ipotecare sa creasca in 2024, datorita reducerii dobanzilor si a unei oferte de preturi mai accesibile pe piata rezidentiala, conform declaratiilor directorului bancii, Omer Tetik. ”Creșterea detalii

 



 

Ultimele Comentarii