Ionut Dumitru: balanta riscurilor inclina spre un deficit bugetar mai mare decat cel proiectat. Opinia Consiliului fiscal privind Strategia fiscal bugetara pe perioada 2012-2014
Autor: Bancherul.ro
2011-08-11 20:44
În data de 10.08.2011 (1) Ministerul Finanţelor Publice a trimis Consiliului fiscal prin adresa nr. 352.256 Strategia fiscal bugetară pe perioada 2012-2014, solicitând în temeiul art. 40, alin. (2) din Legea nr. 69/2010 opinia Consiliului fiscal cu privire la aceasta, se arata intr-un comunicat al Consiliului Fiscal semnat de presedintele Ionut Dumitru (foto).
VEZI in documentul atasat comunicatul si anexele statistice.
Conform art. 40, alin. (2), lit. b) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, Consiliului fiscal îi revine drept atribuţie „analiza şi elaborarea de opinii şi recomandări asupra strategiei fiscal-bugetare, precum şi evaluarea conformităţii acesteia cu principiile şi regulile fiscale prevăzute de lege”.
În plus, în temeiul art. 40, alin. (2), lit. a), Consiliul fiscal are drept atribuţii „analiza şi elaborarea de opinii şi recomandări asupra prognozelor macroeconomice oficiale”.
Astfel, ţinând cont de mandatul său, în conformitate cu prevederile legii 69/2010, Consiliul fiscal emite următoarele opinii şi recomandări privitoare la Strategia fiscal bugetară pe perioada 2012-2014 (SFB 2012-2014):
Respectarea regulilor fiscale prevazute de Legea responsabilitatii fiscal-bugetare (LRFB)
SFB 2012-2014 respectă regula definită de art. 6 lit. d) conform căreia „pentru fiecare dintre cei 3 ani acoperiți de strategia fiscal bugetară, rata anuală de creștere a cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat va fi menținută sub rata anuală de creștere nominală a produsului intern brut prognozată pentru anul bugetar respectiv, până când soldul preliminat al bugetului general consolidat a înregistrat surplus în anul anterior anului pentru care se elaborează proiectul de buget”, având în vedere faptul că ponderea în PIB a acestora este prevăzută a se reduce de la 38% în 2011 la 36,9% in anul 2012, 36,5 in anul 2013 si 36,1 in anul 2014.
Conform art. 18 alin.3 din LRFB, “Limitele pentru soldul total şi cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat, prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. a) şi b), aprobate de Parlament, sunt obligatorii pentru următorii 2 ani bugetari“.
În contextul adoptării de către Parlament a SFB 2011-2013 în decembrie 2010 a fost aprobată și Legea nr. 275/2010 privind aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar, care prevede ca plafoane obligatorii pentru anul 2012 un nivel de 3% din PIB pentru deficitul Bugetului general consolidat (BGC), respectiv un nivel de 7,1% din PIB pentru cheltuielile de personal.
Consiliul fiscal constată că ținta de deficit bugetar pentru 2012 din proiectul SFB 2012-2014 este conformă cu plafonul mai sus menționat, însă ponderea în PIB a cheltuielilor de personal (de 7,2% din PIB în SFB 2012-2013) depășește cu 0,1 pp. din PIB nivelul anterior aprobat care conform prevederilor legale are caracter obligatoriu.
Depășirea plafonului asumat este insa datorată revizuirii descendente a proiecției deflatorului PIB pentru 2012 de la 5,9% la 4,8% și implicit a proiecției privind valoarea nominală a PIB, în condițiile în care nivelul nominal al cheltuielilor de personal rămâne relativ nemodificat față de nivelul din SFB 2011-2013.
Evaluarea cadrului macroeconomic ce fundamentează SFB 2012-2014
Conform scenariului macroeconomic aflat la baza strategiei, PIB real, după o contracţie de 1,3% în 2010, este proiectat să aibă o creştere de 1,5% în 2011 și de 3,5 - 4% în 2012, accelerarea dinamicii pozitive urmând să continue în anii următori, până la un nivel de 4,7% în anul 2014.
Având în vedere informaţiile disponibile în momentul de faţă, Consiliul fiscal apreciază, în general, drept realiste proiecţiile macroeconomice avute în vedere la construcţia SFB 2012-2014. De altfel, ipotezele macroeconomice ce fundamentează SFB 2012-2014 sunt compatibile
cu ultima proiecție a Comisiei europene, care estimează creșteri ale PIB de 1,5% și 3,7% în 2011și, respectiv, 2012.
Totodată, Consiliul fiscal apreciază drept realistă traiectoria avută în vedere pentru numărul de salariați la nivelul întregului orizont de prognoză.
În ceea ce privește proiecțiile referitoare la nivelului salariului mediu pe economie, Consiliul Fiscal recomandă prezentarea explicită a ipotezelor avute în vedere pentru nivelul mediu al salariilor în sectorul public, având în vedere că acestea fundamentează atât nivelul cheltuielilor de personal din SFB, cât și, implicit, proiecțiile privind nivelul salariului mediu pe economie.
Evaluarea cadrului fiscal-bugetar in perioada 2012-2014
Proiectul Strategiei Fiscal bugetare reafirma angajamentul pentru procesul de consolidare fiscală in următorii 3 ani, deficitul bugetar fiind proiectat să scadă de la 4,4% din PIB în 2011 la 2,2% din PIB în 2014.
Conform strategiei, reducerea de 2,2 puncte procentuale din PIB a deficitului bugetar pe perioada acoperită este proiectată a se efectua în mare parte prin ajustarea cheltuielilor bugetare, acestea fiind prevăzute să scadă cu 1,9 puncte procentuale din PIB în 2014 faţă de 2011.
În contextul declanşării procedurii de deficit excesiv în anul 2009, termenul limită până la care România trebuie să elimine deficitul excesiv este finele anului 2012. SFB 2012-2014 prevede o ţintă de 3% pentru deficitul bugetar in 2012 conform ESA95, identică cu cea conformă
metodologiei cash. Acest lucru implică eliminarea integrală a platilor restante ale bugetului general consolidat, dar implicit şi o îmbunătăţire considerabilă a rezultatelor financiare ale companiilor de stat incluse in sfera de cuprindere a sectorului guvernamental, astfel incat
acestea sa nu genereze un deficit suplimentar.
Ajustarea preconizată este ambiţioasă, în special în contextul probabilei reclasificării a unor companii de stat în cadrul sectorului guvernamental înca din acest an, care de altfel este preconizată a mări în 2011 ecartul dintre cifrele cash şi cele ESA95 la un nivel de 0.5% din PIB (deficitul ESA95 prognozat este 4,9% din PIB).
În acest context, Consiliul fiscal consideră că atingerea ţintei de 3% conform ESA95 în 2012 este foarte dificil de realizat, cu atât mai mult cu cât textul strategiei nu include o analiză a situaţiei financiare a companiilor de stat şi nu detaliază măsurile ce se intenţionează a fi luate pentru îmbunătăţirea acesteia şi nu cuprinde nici impactul estimat asupra deficitului bugetar.
De altfel, conform SFB 2012-2014, deficitele BGC în bază cash şi ESA95 nu coincid decât în 2012, în 2013 şi 2014 reapărând ecarturi de 0,1% şi, respectiv, 0,2% din PIB. Având în vedere şi evaluarea Comisiei Europene, care estimeaza un deficit in baza ESA95 de 3,6% din PIB pentru anul 2012, Consiliul Fiscal considera ca masuri suplimentare de consolidare fiscala ar putea fi necesare pentru respectarea termenului 2012 ca data limită de ajustare a deficitului excesiv.
Venituri bugetare
Nivelul veniturilor bugetare ca procent in PIB este proiectat in SFB sa creasca in perioada de referinta de la un nivel de 33,6% din PIB in anul 2011, pana la 33,9% din PIB in anul 2014 pe seama cresterii semnificative a absorbtiei fondurilor europene post-aderare.
Astfel, in timp ce ponderea in PIB a veniturilor fiscale (exclusiv contributiile sociale) ramane constanta la 19,1% pe orizontul de prognoza, nivelul proiectat al veniturilor din fonduri structurale creste de la 1,4% din PIB in anul 2011, la 2,8% din PIB in anul 2014.
Consiliul fiscal apreciaza ca fiind realista traiectoria prognozata pe termen mediu a veniturilor fiscale şi a celor din contribuţii sociale, însă reiterează recomandările anterioare referitoare la respectarea principiului transparenţei statuat de art. 4 al Legii nr. 69/2010. Este necesară in acest sens o prezentare mai detaliată a bazelor macroeconomice şi a elasticităţilor considerate pentru fiecare categorie de venituri, precum şi prezentarea impactului financiar estimat al măsurilor discreţionare deja adoptate ori care urmează a fi adoptate şi alocarea pe ani a acestuia (acolo unde este cazul).
În ceea ce priveşte măsurile legislative ce se intenţionează a fi adoptate pe orizontul de aplicabilitate al strategiei, este inclusă „lărgirea bazei de impozitare în ceea ce priveste impozitul pe profit”, fără a fi precizat care sunt măsurile concrete avute în vedere în vedere în acest sens.
Referitor la taxa pe valoarea adăugată, strategia stipulează “menţinerea actualelor cote de TVA, cu posibilitatea revizuirii cotelor în anii următori în funcţie de evoluţia economiei naţionale”, formulare care nu reprezintă un angajament ferm pentru o anumita conduita de politică fiscală.
Consiliul Fiscal considera ca strategia fiscal bugetara ar trebui sa fie instrumentul esential pentru a asigura coerenta si predictibilitatea politicii fiscale pe termen mediu si, in acest sens, este necesara o definire mai riguroasa a parametrilor care vor afecta nivelul veniturilor bugetare in orizontul de timp de referinta.
SFB 2012-2014 nu include o comparaţie cu varianta anterioară a strategiei care să explice modificarile survenite la nivelul proiectiilor de venituri, aşa cum ar fi trebuit să se întâmple în conformitate cu prevederile art. 20 al LRFB. Comparativ cu varianta precedenta a SFB, in anul 2012, nivelul total al veniturilor bugetare se modifica in sens ascendent cu 370 milioane lei, iar structura veniturilor bugetare inregistreaza modificari semnificative.
Proiectia veniturilor fiscale este majorata cu 233 milioane lei (-1,1 miliarde lei), in principal datorita cresterii proiectiei aferente veniturilor din accize cu 1,5 miliarde lei, compensata partial de reducerea proiecţiei
veniturilor aferente impozitului pe venit cu 555 milioane lei si a celor din TVA cu 390 milioane lei (Anexa 1).
Cheltuielile bugetare
Conform proiectului SFB 2012-2014, reducerea de 2,2 puncte procentuale din PIB a deficitului bugetar pe perioada acoperită de strategia fiscal bugetară este proiectată a se efectua în mare parte pe seama ajustării cheltuielilor bugetare, care sunt prevăzute să scadă cu 1,9 puncte procentuale din PIB în 2014 faţă de 2011.
Cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat sunt programate sa se reduca cu 0,7% din PIB pana in anul 2014, insa nu sunt prezentate ipotezele principale care fundamenteaza aceasta traiectorie – castigul mediu in sectorul bugetar si numarul de personal avute in vedere in fiecare an acoperit de strategia fiscal-bugetara.
Singurele informaţii oferite sunt legate de continuarea aplicării până în 2012 a regulii de înlocuire a unui singur angajat la şapte angajaţi ce părăsesc sistemul bugetar.
In plus, noul proiect al strategiei fiscal-bugetare nu ofera informatii cu privire la eventualele cresteri salariale în sectorul bugetar in anul 2012, fiind precizata doar „aplicarea etapizată a Legii-cadru nr.284/2010, astfel încât prin majorări succesive ale salariilor de bază, soldelor/salariilor de funcţie şi indemnizaţiilor lunare de încadrare în plată să se ajungă la nivelul de salarizare stabilit conform anexelor la lege.”, fara a fi mentionat care este procentul de crestere avut in vedere la fundamentarea alocarilor bugetare.
In ipoteza in care se are in vedere cresterea etapizata a salariilor din sectorul bugetar pe parcursul anului 2012, Consiliul Fiscal atrage atentia asupra prevederilor Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, conform carora: “Nu se pot promova acte normative cu mai puţin de 180 de zile înainte de expirarea mandatului Guvernului, în conformitate cu art. 110 alin. (1) din Constituţia României, republicată, care conduc la creşterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor în sectorul bugetar”.
Un risc substantial pentru respectarea tintelor stabilite pentru fondul de salarii in sectorul bugetar, si implicit pentru traiectoria de reducere a deficitului bugetar in perioada de referinta, este reprezentat de titlurile executorii având ca obiect drepturi de natură salarială obţinute în
instanţă de personalul din sectorul bugetar.
Astfel, suma aferenta titlurilor executorii obţinute de personalul bugetar până la 31 decembrie 2010, se ridica la 7,4 miliarde lei (exclusiv inflatia), iar cadrul normativ in vigoare (O.U.G. nr.71/2009 modificata prin OUG 45/2010) prevede plata esalonata a acestei sume pe o perioada de trei ani incepand cu anul 2012 cand ar trebui platita
o transa de 34% din suma totala (inclusiv inflatia) - 3,0 miliarde lei, reprezentând 0,5% din produsul intern brut estimat pentru anul 2012.
Având în vedere impactul bugetar major in anul 2012 si pe termen mediu, Consiliul Fiscal recomanda o abordare prudenta a deciziei de acordare a cresterilor salariale in sectorul bugetar pana la clarificarea modului in care va fi esalonata plata sumei aferente titlurilor executorii
având ca obiect drepturi de natură salarială.
Conform SFB 2012-2014, atingerea tintei de deficit bugetar in anul 2012 depinde de reducerea semnificativa a cheltuielilor cu ”alte transferuri”, fara însă a fi explicate masurile concrete care vor asigura aceasta ajustare. Astfel, aceste cheltuieli sunt prevazute a se diminua cu 0.8% din PIB fata de anul 2011, pana la un nivel de 2,2% din PIB..
De asemenea, SFB 2012-2014 nu include distributia cheltuielilor bugetului general consolidat in clasificatie functionala – pe principalele sectoare (educatie, sanatate, transporturi etc.) – cu toate ca LRFB mentioneaza obligativitatatea prezentarii acestor informatii.
Concluzii
Eforturile importante de ajustare fiscal-bugetara intreprinse in ultimii ani au inversat trendul nesustenabil conturat in anii premargatori declansarii crizei economice si financiare internationale si au plasat România pe o traiectorie compatibila cu realizarea obiectivelor asumate pe termen mediu, creand astfel premisele unei creşteri economice durabile.
In opinia Consiliului Fiscal, este obligatoriu insa ca in anii urmatori sa se evite derapajele de la o politică fiscal-bugetara strictă si prudenta (cum ar fi reversarea nesustenabila a unor măsuri de ajustare implementate deja) care ar putea conduce la deteriorarea percepţiei de risc faţă de România, mai ales in contextul actual de criza a datoriilor suverane in cazul unor tari la nivel international.
Continuarea eforturilor de consolidare fiscala si a celor din sfera reformelor structurale este necesara nu doar din perspectiva respectării angajamentelor asumate de către România la nivel european si in cadrul acordurilor cu FMI/CE/BM, ci şi din perspectiva asigurării sustenabilităţii finanţelor publice pe termen mediu şi lung, astfel încât politica fiscal bugetară să poată gestiona riscuri şi situaţii neprevăzute fără a fi nevoită să opereze ajustări semnificative ale cheltuielilor şi veniturilor cu efecte destabilizatoare din punct de vedere economic şi social şi să respecte principiul echităţii intergeneraţionale.
În opinia Consiliului Fiscal, balanţa riscurilor în ceea ce priveşte politica fiscal-bugetara in anii urmatori înclină mai degrabă pe partea negativă (un deficit bugetar mai mare decât cel proiectat), chiar dacă activitatea economică este proiectată să accelereze începand cu 2012.
In acest context, in opinia Consiliului Fiscal, SFB 2012-2014 ar trebui sa contina un capitol separat care sa evalueze riscurile care pot afecta prognoza indicatorilor macroeconomici si bugetari, precum si eventualele masuri avute in vedere in ipoteza in care aceste riscuri se materializeaza, mai ales avand in vedere recentele evolutii de pe pietele financiare internationale.
In plus, Consiliul Fiscal recomanda o abordare prudenta a eventualelor cresteri de cheltuieli sociale (salarii in sectorul bugetar, pensii si ajutoare sociale) planificate pentru anii urmatori si considera absolut necesara implementarea unei strategii pe termen mediu de re-echilibrare financiara a bugetelor de asigurari sociale, in special a bugetului de pensii.
(1) Aceasta opinie are la baza proiectul SFB 2012-2014 revizuit fata de proiectul transmis initial de catre Ministerul Finantelor Publice in luna mai 2011
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Opinie
Banca Transilvania implineste 30 de ani
Mesaj top management BT, 16 februarie 2024 Banca Transilvania: Sunt 30 de ani de când creștem în România și de când vedem România crescând Astăzi este ziua Băncii Transilvania. Orice aniversare ne duce cu detalii
De cand si cat de mult ar putea sa scada dobanzile in 2024?
Diminuarea inflatiei ridica intrebarea cu privire la momentul in care ar putea sa inceapa sa scada si dobanda de referinta stabilita de Banca Nationala a Romaniei (BNR) si implicit cele la credite si depozite. Discutiile privind scaderea dobanzii BNR ar putea detalii
Ce responsabilitate au bancile in cazul fraudelor online?
„Am fost victima unei fraude prin Neocapital și mi s-au furat sume importante prin transfer online neautorizat de mine”, ne-a scris un cititor. „Sint grupuri organizate, iar băncile nu au sisteme de securizare eficienta a conturilor detalii
Creditele ipotecare ar putea creste in 2024, estimeaza Banca Transilvania
Banca Transilvania se asteapa ca cererea de credite ipotecare sa creasca in 2024, datorita reducerii dobanzilor si a unei oferte de preturi mai accesibile pe piata rezidentiala, conform declaratiilor directorului bancii, Omer Tetik. ”Creșterea detalii
- Rambursarea ratelor la credite in Romania se face ca in celelalte tari din Europa; motoda propusa de ANPC este contrara interesului consumatorilor
- De ce ar majora bancile comisioanele pentru cash, daca se limiteaza cash-ul?
- Simona Halep, sustinuta in continuare de Banca Transilvania
- Romanii au incredere in banci ca le pot rezolva problemele, arata un sondaj
- Bancile sunt suspectate ca blocheaza accesul unor clienti la credite, prin scorul FICO al Biroului de Credit
- Doar 21% dintre romani au probleme cu băncile și IFN-urile, arata un sondaj CSALB
- De ce trebuie sa merg la ghiseu pentru activarea aplicatiei YOU BRD? (actualizat)
- Contractele cu bancile si IFN-urile pot fi imbunatatite cu ajutorul CSALB
- ARB acuza ANPC de abuz si prejudicii grave de imagine aduse sistemului bancar
- BCR explica diferenta dintre ratele egale si cele descrescatoare la credite
Profil de Bancher
-
Andreas Gottschling, Chief Risk Officer (CRO)
Erste Bank
Appointed until June ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
- Deficitul contului curent, -0,39% din PIB după prima lună a anului
- Deficitul contului curent, redus cu 17%
- Inflatia a încheiat anul 2023 la 6,61%, semnificativ sub prognoza oficială
- Deficitul contului curent, redus cu o cincime după primele zece luni ale anului
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
- CEC Bank a preluat Fondul de Garantare a Creditului Rural
- BCR aproba credite online prin aplicatia George, dar contractele se semneaza la banca
- Aplicatia Eximbank, indisponibila temporar
Analize economice
- Rezultatul economic pe 2023, tot +2,1% dar cu 7 miliarde lei mai mare
- România - prima în UE la inflație, prin efect de bază
- Deficitul comercial lunar a revenit peste cota de 2 miliarde euro
- România, 78% din media UE la PIB/locuitor în 2023
- România - prima în UE la inflație, prin efect de bază
Ministerul Finantelor
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
- Datoria publică, imediat sub pragul de 50% din PIB la începutul anului 2024
- Deficitul bugetar, deja -1,67% din PIB după primele două luni
- Datoria publică, sub pragul de 50% din PIB la finele anului 2023
- Deficitul bugetar, din ce în ce mai mare la început de an
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
- Taxa de reziliere a abonamentului Vodafone inainte de termen este ilegala (decizia definitiva a judecatorilor)
Stiri economice
- România, total în afara țărilor similare cu deficitul de cont curent
- Producția industrială pe februarie, cu aproape 7% sub cea din urmă cu cinci ani
- Inflația anuală a revenit la nivelul de la finele anului anterior
- Pensia reală de asigurări sociale de stat a crescut anul trecut cu 2,9%
- Producția de cereale boabe pe 2023, cu o zecime mai mare față de anul precedent
Statistici
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
- România, pe ultimul loc în UE la evoluția productivității muncii în agricultură
- INS: Veniturile romanilor au crescut anul trecut cu 10%. Banii de mancare, redistribuiti cu precadere spre locuinta, transport si haine
- Inflatia anuala - 13,76% in aprilie 2022 si va ramane cu doua cifre pana la mijlocul anului viitor
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Comerțul cu amănuntul, în expansiune la început de an
- România, pe locul 2 în UE la creșterea comerțului cu amănuntul în ianuarie 2024
- Comerțul cu amănuntul, în creștere cu 1,9% pe anul 2023
- Comerțul cu amănuntul, în creștere pe final de an
- Comerțul cu amănuntul, stabilizat la +2% față de anul anterior
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Înșelăciune
O să depun plângere când ajung în România sunt mare escroci nu știiu cum am putut crede așa ... detalii
-
Înșelăciune
La fel am pățit și eu și ce credeți după ce am plătit tot felul de taxe amenință ca are ... detalii
-
Refuz de plată la o benzinărie suma de 103 euro
Mi s-au retras de două ori suma de 48 euro și suma de 103 euro suma corectă este de 48 de euro ... detalii
-
nevoia de banci
De ce credeti ca acum nu mai avem nevoie de banci si firme de asigurari? Pentru ca acum avem ... detalii
-
Mda
ACUM nu e nevoie de asa ceva .. acum vreo 20 de ani era nevoie ... ACUM de fapt nu mai e asa multa ... detalii