BANCI | Stirea Zilei

CNVM si CSSPP nu se mai subordonează Parlamentului

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2009-06-19 07:50

Instituţiile de control şi supraveghere a pieţei financiare devin autorităţi independente şi autofinanţate, iar până la data intrării în vigoare a Legii unitare de salarizare, angajaţilor acestora li se aplică reglementările în vigoare, potrivit unui proiect de lege aprobat de Guvern.

În expunerea de motive a proiectului de lege aprobat deja de Guvern şi transmis către Parlament, obţinut de NewsIn, se motivează actul normativ prin nevoia transpunerii în practică a condiţionalităţilor agreate cu Banca Mondială în contextul Împrumutului pentru Politici de Dezvoltare 2009, precum şi a recomandărilor raportului Larosiere, prin care se doreşte stabilirea unui sistem european de supraveghere mai integrat.

Executivul motivează că intenţia sa este de a introduce norme prin care aceste instituţii îşi stabilesc singure politicile şi nivelul de remunerare pe baza unor principii transparente raportate la piaţă, procesul de nominalizare a membrilor comisiilor şi a personalului executiv numit statutar în cele trei instituţii se bazează exclusiv pe calificări tehnice, iar bugetul lor nu este aprobat de Parlament.

Guvernul explică faptul că se întăreşte autonomia şi independenţa administrativă şi financiară a CSA, CSSPP şi CNVM, inclusiv prin faptul că se prevede expres că aceste Comisii nu vor solicita sau primi instrucţiuni de la autorităţi publice sau de la orice altă instituţie sau autoritate.

Personalul CSSPP şi CNVM cu atribuţii de supraveghere şi control nu va răspunde civil sau penal dacă instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către persoane, cu bună-credinţă şi fără neglijenţă, a oricărui act sau fapt în legătură cu atribuţiile sale.

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor

Proiectul de lege al Guvernului introduce menţiunea că CSA este autoritate administrativă autonomă autofinanţată. În ceea ce priveşte numirea membrilor Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, se face de pe lista comună propusă de comisiile pentru buget, finanţe şi bănci ale Senatului şi Camerei Deputaţilor, selectaţi exclusiv pe baza criteriilor de calificare profesională.

Pentru membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, se impun anumite condiţii printre care nu numai aceea de a nu fi membri ai vreunui partid politic pe perioada exercitării mandatului, ci şi de a nu fi senatori ori deputaţi.

Se adaugă, de asemenea, şi interdicţia ca nu numai membrii Consiliului, dar nici membrii familiilor lor până la gradul al III-lea să nu fie membri în consiliile de administraţie sau în comisiile de cenzori ale persoanelor juridice, subiecte ale supravegherii Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, sau acţionari semnificativi ai acestora.

Membrii Consiliului nu trebuie să aibă cazier judiciar ori fiscal.

În plus, se adaugă şi condiţia de a nu fi soţi, rude ori afini până la gradul al treilea cu preşedintele României, preşedinţii Camerelor şi membrii Guvernului.

Textul Guvernului mai prevede şi că, în îndeplinirirea atribuţiilor sale, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, precum şi personalul acesteia nu vor solicita sau primi instrucţiuni de orice natură de la nicio instituţie sau autoritate publică.

Orice dispoziţii legale referitoare la organizarea şi funcţionarea CSA şi la activitatea de asigurăre/reasigurare sunt administrate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.

Până la intrarea în vigoare a legii unitare de salarizare a personalului din sectorul public, drepturile de natură salarială ale personalului CSA sunt cele stabilite potrivit reglementărilor legale în vigoare, mai menţionează Guvernul.

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private

Potrivit legislaţiei în vigoare, Comisia este autoritatea administrativă autonomă, cu personalitate juridică, aflată sub controlul Parlamentului, însă textul Guvernului elimină menţiunea subordonării către Legislativ şi introduce în schimb că CSSPP este independentă şi autofinanţată. În plus, în îndeplinirea funcţiilor sale, Comisia, precum şi persoanele din conducerea acesteia, nu vor solicita sau primi instrucţiuni de orice natură de la nicio altă instituţie sau autoritate publică.

Concomitent, Guvernul abrogă alineatul care prevede că, anual, Comisia prezintă Parlamentului rapoarte. Articolul este coroborat cu cel care menţionează că, până pe 30 iunie a fiecărui an, Comisia trimite Comisiilor de buget şi de muncă raportul anual de activitate, raportul de audit financiar şi execuţia bugetară, care vor fi dezbătute în plenul Camerelor, fără a fi votate.

Totuşi, numirea Consiliului Comisiei rămâne în continuare atributul Parlamentului. Comisiile reunite pentru buget, finanţe şi bănci şi cele de muncă şi protecţie socială ale Senatului şi Camerei Deputaţilor vor efectua o selecţie a propunerilor pentru membrii Consiliului dintr-o listă care conţine un număr mai mare de candidaţi decât numărul membrilor care urmează a fi numiţi (cinci – n.r.), selectaţi exclusiv pe baza criteriilor de calificare profesională.

Cabinetul Boc a modificat şi limitarea reînvestirii în funcţie la o singură dată, astfel că durata mandatului de membru al Consiliului Comisiei este de 5 ani, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedintelui, ale căror mandate vor fi de 6 ani.

Legea propusă de Guvern mai stipulează şi că actul prin care Comisia aplică sancţiunea cu amendă constituie titlu executoriu.

La capitolul legat de bugetul CSSPP, se adaugă prevederea că disponibilităţile Comisiei pot fi plasate în instrumente purtătoare de dobândă la instituţiile de credit, în instrumente ale pieţei monetare, în titluri de stat sau titluri ale administraţiei publice locale, precum şi în alte plasamente sau alocări.

Guvernul dă dreptul Comisiei de a administra orice dispoziţii legale referitoare la organizarea şi funcţionarea CSSPP şi a sistemului de pensii private.

Membrii Consiliului Comisiei şi personalul de specialitate însărcinat să exercite atribuţii de supraveghere şi control nu răspund civil sau penal, după caz, dacă instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către aceste persoane, cu bună-credinţă şi fără neglijenţă, a oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu.

Ca şi pentru CSA, se menţionează că până la intrarea în vigoare a legii unitare de salarizare a personalului din sector public, drepturile de natură salarială ale personalului CSSPP sunt cele stabilite potrivit reglementărilor în vigoare.

Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare

La fel ca şi celelalte Comisii, şi CNVM devine autoritate administrativă independentă şi autofinanţată, eliminîndu-se prevederea expresă referitoare la subordonarea faţă de Parlament.

Guvernul menţionează că, în caz de conflict între dispoziţiile Statutului CNVM şi ale Legii privind piaţa de capital şi cele ale altor acte în vigoare, se aplică Statutul şi Legea 297/2004.

Comisiile reunite pentru buget, finanţe ale celor două Camere, Comisia economică a Senatului şi Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare a Camerei Deputaţilor vor efectua selecţia propunerilor dintr-o listă care conţine un număr mai mare de candidaţi decât numărul membrilor care urmează a fi numiţi (şapte – n.r.), selectaţi exclusiv pe baza experienţei şi calificării tehnice în supravegherea sectorului financiar.

CNVM trimite Parlamentului, respectiv Comisiilor de buget-finanţe, Comisiei pentru politică economică din Cameră şi Comisiei economice din Senat, până la data de 30 iunie a anului următor, raportul de activitate, raportul anual de audit financiar şi execuţia bugetului, care vor fi dezbătute de plenul reunit, dar nu vor fi supuse votului.

De asemenea, s-a eliminat prevederea potrivit căreia mandatul unui membru al CNVM nu poate fi reînvestit. Membrii CNVM nu pot fi nici deputaţi sau senatori, alături de interdicţia de a fi membri ai unui partid politic.

CNVM autorizează, controlează şi verifică pe baza raportărilor primite şi prin inspecţii la faţa locului, registrele, conturile de numerar şi de instrumente financiare şi orice alte documente ale entităţilor reglementate, autorizate şi/sau supravegheate. CNVM are dreptul să solicite orice informaţii şi să aibă acces la orice document, sub orice formă ar fi, de la şi cu privire la orice persoană sau entitate supusă supravegherii sale, în exercitarea atribuţiilor sale de autorizare, supraveghere şi control.

Guvernul introduce şi prevederi speciale cu privire la bugetul CNVM, care se aprobă de Comisie şi se verifică, în execuţie, conform practicilor şi procedurilor controlului şi auditului intern.

Veniturile CNVM provin dintr-o cotă de cel mult 0,08% din valoarea tranzacţiilor cu instrumente financiare supuse reglementării şi/sau supravegherii CNVM, suportată de către cumpărător, cu excepţia instrumentelor financiare derivate. Se adaugă o cotă lunară de cel mult 0,1% din valoarea activului net al organismelor de plasament colectiv, o cotă de cel mult 0,5% din valoarea ofertelor publice de vânzare, o cotă de cel mult 2% din valoarea ofertelor publice de cumpărare-preluare, iar cotele şi tarifele se stabilesc periodic prin regulament al CNVM.

Cheltuielile stabilite prin bugetul anual al CNVM nu mai sunt supuse aprobării Parlamentului. Disponibilităţile băneşti ale CNVM pot fi plasate, cu evitarea conflictului de interese, în instrumente purtătoare de dobândă la instituţii de credit, în titluri de stat sau titluri ale admnistraţiei publice locale, precum şi în alte instrumente cu grad de risc scăzut.

În final, se stipulează că, până la data intrării în vigoare a legii unitare de salarizare a personalului din sectorul public, drepturile de natură salarială ale personalului CNVM sunt cele stabilite potrivit reglementărilor în vigoare.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?

Dobanzile practicate de cele mai multe banci pentru creditele de nevoi personale destinate consumului nu mai sunt stabilite la niveluri standard ci sunt personalizate, in functie de mai multi factori, precum incasarea veniturilor in contul bancii sau istoricul de detalii

Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani

Dobanzile fixe in primii 3-10 ani pentru un credit ipotecar variaza intre 5,75% si 9,90%, in functie de banca si de perioada cu dobanda nemodificata, conform ofertelor celor mai importante 10 banci. Dobanzile luate in calcul sunt cele standard, fara alte detalii

Cum raspunde ANPC la o reclamatie despre o frauda online: cu cuvintele bancii

Clientul unei banci (Unicredit) a fost fraudat online cu 25.000 de lei cu o asa-zisa investitie in actiuni pe site-ul Rominvest. (Atentie! Acest site functioneaza si in prezent, la acest link, https://dimensionaldreamscape.cam, dupa mai bine de o luna de la detalii

Dobanzile la creditele online ale IFN-urilor, plafonate prin lege la 365% pe an, fata de 70.000% cat erau pana acum

Parlamentul a adoptat o lege prin care dobanzile (DAE) la creditele online acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) sunt plafonate la 1% pe zi (365% pe an) in cazul imprumuturilor de maxim 5.000 de lei, 0,8% pe zi (292% pe an) la cele de pana la 10.000 de lei si 0,6% pe detalii

 



 

Ultimele Comentarii