BANCI | Stirea Zilei

Programul Prima Casa se schimba in O familie, o casa: va fi destinat doar celor cu salarii de maxim 4.500 lei sau 7.000 de lei la o familie cu copii

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2019-08-22 23:14

Ministerul Finantelor a anuntat ca va modifica Programul Prima Casa pentru acordarea de credite imobiliare garantate de stat, care vor putea fi obtinute doar de catre persoanele singure sau de familiile fara copii cu venituri lunare de maxim 4.000 de lei, iar in cazul familiilor cu unul sau mai multi copii, venitul maxim pe familie va fi de 7.000 de lei.

In prezent, Programul Prima Casa nu impune vreo restrictie in privinta veniturilor celor care primesc astfel de imprumuturi.

Modificarea a fost facuta pentru a impregna acestui program un caracter social, adica sa fie de ajutor pentru cei cu venituri mai mici, care nu pot obtine credite ipotecare standard, acestea avand atat dobanzi mai mari (6,5%, fata de 4,63% la Prima Casa), cat si avans mai mare (15% din pretul locuintei, fata de numai 5% la Prima Casa). (Vezi aici topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele ipotecare standard.)

Salariul mediu net pe economie este in prezent 3.100 de lei, ceea ce inseamna ca in plafoanele de venit impuse in noul program Prima Casa se vor incadra in continuare majoritatea romanilor.

In plus, familiile cu copii vor putea obtine credite si cu dobanzi mai mici, subventionate de stat.

Concret, familiile cu un copil vor avea o reducere a dobanzii de o jumatate de punct, adica in jur de 4,13% pe an, in timp ce familiile cu doi copii vor avea o reducere a dobanzii de 1 punct procentual, pana la 3,63%.

Dat fiind ca sustine familiile cu copii, programul Prima Casa va fi redenumit O famile, o casa.

Celelalte caracteristici ale programului au fost mentinute, cu mici modificari:

- Avansul de 5% ramane neschimbat.

- Valoarea maxima a creditului ce poate fi obtinut este de 66.500 de lei, la care se adauga avansul de 5%, echivalentul a 3.500 de euro, pe care trebuie sa-l achite cel care obtine creditul, astfel ca valoarea maxima a locuintei care poate fi cumparata, indiferent de tipul acesteia, veche sau noua, este de 70.000 de euro. 

In prezent, aceasta valoare maxima este valabila numai pentru apartamentele noi, pe cand in cazul apartamentelor vechi, plafonul este in prezent de 57.000 de euro, ceea ce inseamna ca prin noul program se vor putea cumpara apartamente vechi mai scumpe, de pana la 70.000 de euro.

O alta noutate este posibilitatea refinantarii creditelor Prima Casa, inclusiv a celor vechi, cu un credit ipotecar standard, astfel incat locuinta ipotecata sa poata fi vanduta inainte de termenul de 5 ani impus in lege.

Pe de alta parte, beneficiarii unui credit prin noul program O familie, o casa nu vor mai putea, pe perioada derularii imprumutului, sa-si cumpere o alta locuinta, mai exact "o cotă de peste ½ inclusiv dintr-o altă locuință situată în mediul urban, cu excepția celor dobândite prin moștenire."

Doua probleme ridicate de CNSM au ramas neabordate

Noul program O famile, o casa, nu abordeaza insa doua probleme din recomandarea Comitetului National pentru Stabilitate Macroprudentiala (CNSM) privind modificarea programului Prima Casa:

1. Avansul redus, de doar 5%, care "în contextul creșterii importante a prețurilor imobilelor rezidențiale, poate genera vulnerabilități în ipoteza unor evoluții macroeconomice nefavorabile", conform CNSM.

2. Supraîndatorarea debitorilor: cei care au contractat credite „Prima casă” având un grad de îndatorare ridicat chiar și în condițiile unui nivel scăzut al ratelor de dobândă și creșterii veniturilor, conform CNSM. (vezi aici detalii)

Un avans mai mare, de exemplu 10%, ar fi mentinut mai atractive creditele Prima Casa fata de cele standard, la care avansul e minim 15%, si in acelasi timp ar fi redus cererea de credite si implicit cresterea preturilor caselor.

In privinta supraindatorarii, solutia ar fi putut fi stabilirea unei dobanzi fixe pe toata perioada de creditare, care ar fi eliminat riscul cresterii dobanzii, in functie de evolutia pietei, reflectata de noul indicator IRCC (Indicele de Referinta pentru Creditele Consumatorilor).

BNR, Guvernul si bancile au ratat astfel oportunitatea de a seta o noua tendinta a pietei creditelor ipotecare, si anume stabilirea unor dobanzi fixe, in locul celor variabile.

Mai ales ca exista experienta din 2013, cand s-a decis ca imprumuturile Prima Casa sa fie doar in lei, ceea ce a facut ca si creditele ipotecare standard sa se acorde cu precadere in lei.

Poate parea surprinzator ca nu s-a ajuns la un acord privind dobanda fixa la creditele Prima Casa, dat fiind ca in ultimul timp reprezentantii BNR, inclusiv guvernatorul Isarescu, au subliniat importanta dobanzilor fixe la credite, ca masura de precautie pentru o potentiala noua criza sau scadere economica ce ar putea veni in urmatorii ani.

Oricum, noua varianta a programului O familie, o casa, este radical diferita de cea anuntata in timpul conducerii Guvernului de catre cuplul Dragnea-Valcov, care propuneau o dobanda fixa de 5,5%, din care statul subventiona o buna parte, astfel ca beneficiarii creditelor ar fi platit dobanzi fixe de doar 2-3% pe an. (vezi aici detalii)

De asemenea, se propunea acordarea unei prime de pana la 15.000 de euro celor care-si cumparau o locuinta noua, in rate fara dobanda, de la dezvoltatorii imobiliari. (vezi aici detalii)

 

Comunicatul Ministerului Finantelor

Noul program "O familie, o casă" permite familiilor cu venituri mici să-și cumpere un cămin

Ministerul Finanțelor Publice propune printr-un proiect de act normativ modificarea Programului „Prima casă” și redenumirea acestuia în Programul "O familie, o casă" astfel încât acest program guvernamental să fie mai bine orientat spre caracterul social.

Astfel, se vor revizui condițiile de accesare prin introducerea unui prag de venit pentru beneficiari și a prețului maxim de achiziție al locuinței care poate fi achiziționată în cadrul Programului. În același timp, se propune acordarea de subvenții de dobândă constând în reducerea ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil cât și pentru familiile cu doi sau mai mulți copii.

"Am finalizat Programul O familie, o casă, în urma consultărilor intense și constructive cu reprezentanții Băncii Naționale a României. Inițiativa guvernului are în primul rând un caracter social, deoarece ne dorim să venim în sprijinul persoanelor cu venituri reduse. Totodată, ne-am gândit să ajutăm familiile tinere să își cumpere o locuință decentă. În egală măsură, susținem sectorul construcțiilor şi nu numai în condițiile în care programul va avea efecte benefice în toată economia, va asigura menținerea sau înființarea de noi locuri de muncă și va ajuta la dezvoltarea afacerilor", a precizat Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice.

Prin proiectul de act normativ care modifică și completează OUG nr. 60/2009 privind implementarea programului "Prima casă" se propune:

Modificarea titulaturii Programului „Prima casă” în programul "O familie, o casă".

Introducerea pragului de venit pentru beneficiarii Programului:

- la data solicitării creditului garantat, veniturile nete lunare ale beneficiarului individual sau ale beneficiarului împreuna cu soțul sau soția, după caz, nu pot depăși valoarea de 4.500 lei;

- pentru familiile cu unul sau mai mulți copii, la data solicitării creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depăși valoarea de 7.000 lei.

Mandatarea pe lângă Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și a Fondului Român de Contragarantare în vederea emiterii de garanții în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziția unei locuințe în cadrul Programului.

Menținerea avansului minim de 5 % din prețul de achiziție al locuinței. Prețul de achiziție a locuinței este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul BNR valabil la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare, iar valoarea finanțării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei.

Acordarea următoarelor subvenții de dobândă:

- reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil.

- reducerea cu 1 punct procentual a ratei dobânzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai mulți copii.

Refinanțarea creditelor obținute în cadrul Programului, prin alte instrumente de finanțare, cu excepția altor credite acordate in cadrul Programului.

 

NOTĂ DE FUNDAMENTARE

ORDONANȚĂ 
pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă" și redenumirea în programul "O familie, o casă"

Motivul emiterii actului normativ

1.Descrierea situaţiei actuale

Programul ”Prima casă” a fost aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă".
Programul guvernamental ”Prima Casă” a fost lansat în iulie 2009, reprezentând o măsură cu caracter social, cu obiectivul de a susține sectoarele economice prioritare, precum și deblocarea procesului de creditare, în contextul efectelor negative pronunțate generate de declanșarea crizei financiare la nivel global. Programul a avut o contribuție pozitivă pentru activitatea de creditare a populației, inclusiv prin reorientarea fluxului de credite ipotecare către împrumuturile în monedă națională, începând cu august 2013. 

De la începutul anului până la sfârșitul lunii iulie 2019, din plafonul total de garantare alocat pentru anul 2019 de 2.000 milioane lei, au fost acordate un număr de 11.427 garanții și promisiuni de garantare în valoare totală de 1.157,6 milioane lei. De la lansarea Programului în anul 2009 până la finele lunii iulie 2019, au fost acordate 279.179 garanţii și promisiuni de garantare, în valoare totală de 24.879,32 milioane lei. Până în prezent au fost executate un numar de 848 de garanții, în valoare de 67,8 milioane lei, din care s-a recuperat de către ANAF suma de 23 milioane lei.

Conform datelor furnizate de Banca Națională a României, volumul împrumuturilor acordate prin Programul Prima Casă a dobândit o dimensiune sistemică, reprezentând 45 la sută din stocul creditelor ipotecare (34 miliarde lei, martie 2019), respectiv 31 la sută din fluxul de credite ipotecare noi (3,8 miliarde lei – flux cumulat pe o perioadă de 12 luni până la martie 2019). 

În acest context, Consiliul General al Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM) a emis Recomandarea nr. R/1/2018, adresată Guvernului României, în vederea recalibrării programului „Prima Casă” din punct de vedere social, prin revizuirea condițiilor de accesare a acestui program, cu menținerea unui grad de îndatorare sustenabil.

Conform recomandării CNSM, este necesară reorientarea programului către persoanele cu venit până într-un anumit plafon, asigurând astfel o disponibilitate mai mare a fondurilor pentru persoane care nu pot accesa un împrumut imobiliar standard.

Astfel, prin prezentul act normativ se propune completarea și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului ”Prima casă” și redenumirea în programul "O familie, o casă", după cum urmează:

- În ceea ce privește condițiile de eligibilitate ale beneficiarilor în cadrul Programului, la data solicitării creditului garantat, veniturile nete lunare ale fiecărui beneficiar individual sau ale beneficiarului împreună cu soțul sau soția, după caz, nu pot depași valoarea de 4.500 lei.

- pentru familiile cu copii, la data solicitării creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depăși valoarea de 7.000 lei.

- pe durata contractului de credit obținut în cadrul Programului să nu dobândească individual sau împreună cu familia o cotă de peste ½ inclusiv dintr-o altă locuință situată în mediul urban, cu excepția celor dobândite prin moștenire. În cazul în care survine o modificare în acest sens după intrarea în Program, în termen de 12 luni de la apariția acestei situații, trebuie să decidă asupra deținerii locuinței din Program sau altei locuințe și să notifice această decizie Finanțatorului și fondurilor de garantare, cu prezentarea documentelor care atestă înstrăinarea.

- În ceea ce privește condițiile financiare, avansul minim să fie de 5 % din prețul de achiziție al locuinței sau din valoarea costului de construire al locuinței, acesta reprezentând diferența dintre prețul de achiziție al locuinței rezultat din antecontractul de vânzare-cumpărare sau valoarea din contractul de antrepriză și finanțarea garantată.

- Prețul de achiziție a locuinței este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul BNR valabil la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare sau a contractului de antrepriză, iar valoarea finanțării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinței sau valoarea rezultată din devizul estimativ de lucrări, anexă la contractul de construire a locuinței, exclusiv avansul plătit de beneficiar.

Se propune ca în cadrul Programului să se acorde următoarele subvenții:

- reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil.

- reducerea cu 1 punct procentul a ratei dobânzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai multi copii.

Acordarea subvențiilor se verifică anual și este condiționată de încadrarea în veniturile nete lunare menționate anterior.

De asemenea, subventia acordată în cadrul Programului nu se poate cumula cu alte facilitãți acordate din fonduri de la bugetul de stat pentru spațiul de locuit, respectiv închirieri sau cumpãrarea de locuințe, așa cum este prevăzut pentru anumite categorii de salariați, ca de exemplu cele adoptate prin legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, completată cu Legea nr. 288/2018 prin care poliţistul care îndeplineşte condiţiile de acordare a compensaţiei lunare pentru chirie şi care contractează un credit ipotecar/imobiliar destinat achiziţionării unei locuinţe beneficiază de compensaţia lunară pentru chirie/pentru plata ratei sau a unei fracţiuni din rata aferentă creditului. În această situaţie, compensaţia lunară pentru chirie se acordă în cuantumul prevăzut la art 31 alin. (1) din legea 360/2002 (compensaţie pentru chirie de până la 50% din salariul de baza), dar nu poate depăşi rata lunară plătită pentru creditul ipotecar/imobiliar.

În privința costurilor de subvenție a dobânzii s-a făcut o simulare a impactului pe buget luând în calcul o valoare maximă a creditului de 332.500 (95 % din 350.000 lei), cu rata dobânzii variabile (IRCC plus 2%), cu o subvenție a dobânzii de 1,0 % pe an.

Pe termen mediu, subvenția de dobândă estimată a se plăti în cadrul Programului pe o perioada de 5 de ani (2019-2023) este în suma de 0,24 mld. lei.

Pe termen lung, pe o perioadă de 20 ani (2019-2039) subvenția de dobândă estimată a se plăti în cadrul Programului este în suma de 2,53 mld. lei.

Mecanismul de subvenționare a dobânzii se va realiza pe baza unei cereri pe care beneficiarul Programului urmează să o depună la fondul de garantare de la care a obținut garanția statului pentru creditul contractat prin Program, urmând ca procedura prin care se acordă subvenția, inclusiv termenele și condițiile de acordare sa fie detaliate și aprobate prin Ordin al ministrului finanțelor publice. Plata subvenției de dobândă se realizează din sumele alocate cu această destinație în bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale.

De asemenea, se propune ca pe lângă Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii să se mandateze și Fondul Român de Contragarantare în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziţia unei locuinţe în cadrul Programului.

Totodată, prin prezentul act normativ se propune ca beneficiarii eligibili în cadrul Programului să poată refinanța creditele obținute prin alte instrumente de finanțare, cu excepția altor credite acordate in cadrul Programului.

Astfel se dă posibilitatea ca beneficiarul să acceseze un nou credit în afara programului ”Prima casă”, de la orice instituție de credit pentru refinanțarea celui contractat în cadrul Programului. În acest caz finanţatorul, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba refinanțarea creditului garantat de stat, precum şi ridicarea temporară a interdicţiei de grevare asupra locuinței achiziționate sau construite în cadrul Programului, în vederea înscrierii unei noi ipoteci în favoarea instituției de credit care acordă refinanțarea, cu condiţia achitării integrale a creditului garantat în cadrul Programului. 

Pentru clarificarea unor aspecte privind legislaţia aplicabilă solicitărilor de acordare a unei finanţări garantate în cadrul programului ”Prima casă” aflate în curs de analiză la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, se propune ca acestea să fie soluţionate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare la data depunerii lor.

De asemenea, în ceea ce privește prevederile privind refinanțarea creditelor, se propune ca acestea să se aplice în cazul tuturor creditelor garantate acordate în cadrul Programului.

Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ

Proiectul de act normativ creaza condiții pentru dezvoltarea pieței imobiliare.

Reglementarea va asigura continuitatea procesului de acordare a garanţiilor în cadrul Programului pentru achiziția sau construcția de locuințe ceea ce va avea consecinţe pozitive atât asupra lichidizării pieţei imobiliare şi dezvoltării pieţei construcţiilor şi a sectoarelor adiacente acesteia, cât şi asupra activităţii de creditare pe segmentul retail.

Proiectul de act normativ contribuie la sprijinirea de către stat a accesului persoanelor fizice la credite destinate achiziţionării/construirii unei locuinţe în condiţii avantajoase. 

Proiectul de act normativ este corelat cu dispoziţiile Convenţiei europene a drepturilor omului şi ale protocoalelor adiţionale la aceasta, ratificate de România, precum şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului.

Proiectul de act normativ este bazat pe o evaluare preliminară a impactului noilor reglementări asupra drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.

 

ORDONANȚĂ pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă" și redenumirea în programul "O familie, o casă"

în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct.II.2 din Legea nr. 128/2019 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă

ART. I Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă", publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 4 iunie 2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 1, alineatul (2), după litera c) se introduc trei noi litere, lit. d) – f), cu următorul cuprins:

”d) la data solicitării creditului garantat, veniturile nete lunare ale beneficiarului individual sau ale beneficiarului împreuna cu soțul sau soția, după caz, nu pot depăși valoarea de 4.500 lei.

e) pentru familiile cu unul sau mai mulți copii, la data solicitării creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depăși valoarea de 7.000 lei.

f) pe durata contractului de credit obținut în cadrul Programului, să nu dobândească individual sau împreună cu familia o cotă de peste ½ inclusiv dintr-o altă locuință situată în mediul urban, cu excepția celor dobândite prin moștenire. În cazul în care survine o modificare în acest sens după acordarea creditului în cadrul Programului, în termen de 12 luni de la apariția acestei situații trebuie să decidă asupra deținerii locuinței din Program sau altei locuințe și să notifice această decizie Finanțatorului și Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii sau Fondului Român de Contragarantare, cu prezentarea documentelor care atestă înstrăinarea.”

2. La articolul 1 alineatele (3), (4), (6), (7), (7^10), (10^6), (10^11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

“ (3) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să mandateze Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii și Fondul Român de Contragarantare, denumite în continuare fonduri de garantare, în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziţia sau construirea unei locuinţe în cadrul Programului.

Prin derogare de la prevederile Legii 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, se acordă prin prezenta ordonanță de urgență mandat special Fondului Român de Contragarantare privind emiterea în numele și contul Statului a garanțiilor în cadrul Programului. 

(4) Contractele prin care fondurile de garantare acordă garanţiile prevăzute la alin. (3) constituie titluri executorii şi au valoare de înscrisuri autentice.

(6) Între Ministerul Finanţelor Publice şi fondurile de garantare se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea Programului.

(7) În baza contractului de garantare, asupra imobilelor achiziţionate în cadrul Programului se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la data depunerii cererii de plată a garanţiei de către finanţator la fondurile de garantare. În cazul primirii de către finanţator a comunicării respingerii cererii de plată a garanţiei de la fondurile de garantare, în temeiul contractului de garantare, finanţatorul are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală prevăzută la art. 2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale de rang I instituite în favoarea statului român.

(7^10) În baza contractului de garantare novat, se radiază ipoteca în favoarea statului şi a finanţatorului, privilegiul finanţatorului, precum şi interdicţiile de înstrăinare şi grevare cu sarcini instituite conform alin. (7) asupra imobilului achiziţionat iniţial în cadrul Programului, iar asupra imobilului dobândit ulterior, prin efectul novaţiei prevăzute la alin. (7^6), se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la data depunerii cererii de plată a garanţiei de către finanţator la fondurile de garantare. În cazul primirii de către finanţator a comunicării respingerii cererii de plată a garanţiei de la fondurile de garantare în temeiul contractului de garantare, finanţatorul are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală prevăzută la art. 2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale de rang I instituite în favoarea statului român.

(10^6) În baza contractului de garantare aferent celui de al doilea credit prevăzut la alin. (10^4), asupra noii locuinţe se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la data depunerii cererii de plată a noii garanţii de către finanţator la fondurile de garantare. În cazul primirii de către finanţator a comunicării respingerii cererii de plată a garanţiei de la fondurile de garantare în temeiul contractului de garantare, finanţatorul are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală prevăzută la art. 2386 pct.3 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale de rang I instituite în favoarea statului român.

(10^11) Finanţatorul poate solicita fondurilor de garantare retragerea cererii de plată a garanţiei cel mai târziu până în penultima zi de efectuare a plăţii valorii de executare a garanţiei de către Ministerul Finanţelor Publice.”

3. După articolul 1 se introduc trei noi articole, art. 1^1 - 1^3, cu următorul cuprins:

„Art. 1^1 Condiții financiare

Avansul minim este de 5 % din prețul de achiziție al locuinței sau din valoarea costului de construire a locuinţei, acesta reprezentând diferența dintre prețul de achiziție al locuinței rezultat din antecontractul de vânzare- cumpărare sau valoarea din contractul de antrepriză și finanțarea garantată. Prețul de achiziție a locuinței este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul Băncii Naționale a României valabil la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare sau a contractului de antrepriză, iar valoarea finanțării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinței sau valoarea rezultată din devizul estimativ de lucrări, anexă la contractul de construire a locuinței, exclusiv avansul plătit de beneficiar.

Art.1^2 Refinanțarea creditului garantat de stat

Creditele garantate de stat în cadrul Programului se pot refinanța prin alte instrumente de finanțare, cu excepția altor credite acordate în cadrul Programului. În acest caz finanţatorul, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba refinanțarea creditului garantat de stat, precum şi ridicarea temporară a interdicţiei de grevare asupra locuinței achiziționate sau construite în cadrul Programului, în vederea înscrierii unei noi ipoteci în favoarea instituției de credit care acordă refinanțarea, cu condiţia achitării integrale a creditului garantat în cadrul Programului.

Art.1^3 Acordarea de subvenții

În cadrul Programului se acordă următoarele subvenții:

- reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil.

- reducerea cu 1 punct procentul a ratei dobânzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai multi copii.

(2) Acordarea subvențiilor prevăzute la alin. (1) se verifică anual și este condiționată de încadrarea în veniturile nete lunare prevazute la art. 1 alin.(2) lit. d) și e), iar subvenția acordată în cadrul Programului nu se poate cumula cu alte facilitãți acordate din fonduri de la bugetul de stat pentru spațiul de locuit.

(3) Acordarea subvențiilor prevăzute la alin.(1) este condiționată de faptul că beneficiarul Programului nu înregistrează restanțe la plata creditului la data de 31 decembrie a anului pentru care se solicită subvenția, în caz contrar aceste restanțe se achită până la data depunerii cererii. 

(4) Acordarea subventiei este condiționată de înrolarea beneficiarului Programului in spațiul privat virtual (SPV).

(5) Mecanismul de subvenționare a dobânzii se va realiza pe baza unei cereri pe care beneficiarul Programului urmează să o depună la fondul de garantare de la care a obținut garanția statului pentru creditul contractat prin Program, urmând ca procedura prin care se acordă subvenția, inclusiv termenele și condițiile de acordare sa fie detaliate și aprobate prin Ordin al ministrului finanțelor publice. Plata subvenției de dobândă se realizează din sumele alocate cu această destinație în bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale.”

Art.II Dispoziții tranzitorii

(1) Solicitărilor de acordare a unei finanţări garantate în cadrul programului “Prima casă“, aflate în curs de analiză la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, li se aplică dispoziţiile legale în vigoare la data depunerii lor.

(2) Prevederile art.1^2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în cazul tuturor creditelor garantate acordate în cadrul Programului.

Art.III Dispoziții finale

(1)Programului "Prima casă" se redenumește programul "O familie, o casă".

(2)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, Guvernul va aproba prin hotărâre modificarea și completarea normelor de implementare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 717/2009, cu modificările și completările ulterioare.

PRIM – MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ

Taguri: Programul Prima Casa  credite ipotecare  Reclamatie BRD  Prima Casa  credite Prima Casa  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Nu ne mai pacaliti cu credite online cu dobanda 0%!

Ofertele de credite online cu dobanda 0 in prima luna sau prima saptamana ale unor IFN-uri precum Hora Credit sau Ferratum pot fi considerate o practica inselatoare, asadar ilegala, intrucat determina oamenii sa obtina imprumuturi fara dobanda la inceput, dar sa plateasca ulterior dobanzi detalii

Ce dobanzi au creditele online ale IFN-urilor, dupa plafonare

Dobanzile la creditele online acordate de IFN-uri au scazut doar putin, in general cu 0,2 puncte procentuale pe zi, de la 1,2% la 1% pe zi, adica 365% pe an, dupa intrarea in vigoare a legii 243 din 2024 privind plafonarea dobanzilor la creditele IFN-urilor. Legea obliga IFN-urile sa detalii

Care sunt cardurile de credit cu cele mai mici dobanzi?

Cardurile de credit cu cele mai mici dobanzi din oferta principalelor banci sunt, in ordine, cele emise de CEC Bank, Libra Bank si Banca Transilvania (BT), conform clasamentului intocmit de Bancherul.ro. Cea mai mica dobanda este a cardului CEC Bank, 17,41%, te tip variabil, compusa din detalii

Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare

Bancile cu cele mai mici dobanzi la refinantarea creditelor ipotecare sunt, in ordine, CEC Bank, BRD, Libra Bank, ING Bank si Banca Transilvania (BT), conform topului realizat de Bancherul.ro pe baza informatiilor publicate de banci. Clasamentul a fost intocmit detalii

 



 

Ultimele Comentarii