Comisarul ANPC, Dumitru Mantu, publica o noua avertizare in interes public privind creditele in franci elvetieni (CHF)
Autor: Bancherul.ro
2020-12-03 19:51
Comisarul ANPC Dumitru Mantu publica o noua avertizare in interes public cu privire la creditele in franci elvetieni (CHF). Iata avertizarea primita prin e-mail:
Subsemnatul Dumitru Manțu, funcționar public în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor - Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor
Constanța, în temeiul art. 6 din legea nr. 571/2004, privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii,
având în vedere:
- principiul legalităţii, conform căruia, autorităţile publice și instituţiile publice au obligaţia de a respecta drepturile şi libertăţile cetăţenilor, normele procedurale, libera concurenţă şi
tratamentul egal acordat beneficiarilor serviciilor publice, potrivit legii;
- principiul supremaţiei interesului public, conform căruia, în înţelesul prezentei legi, ordinea de drept, integritatea, imparţialitatea şi eficienţa autorităţilor publice şi instituţiilor
publice, sunt ocrotite şi promovate de lege;
formulez prezenta:
AVERTIZARE ÎN INTERES PUBLIC
Privind semnalarea următoarelor fapte de încălcare a legii:
- incompetenţa sau neglijenţa în serviciu, prevăzută de art. 5, lit. i) din Legea nr. 571/2004;
În fapt,
Conform prevederilor art. 3, alin. (1) din H.G. nr. 700/2012 Autoritatea are, printre altele, următoarele atribuții principale:
i) controlul respectării dispozițiilor legale privind protecția consumatorilor referitoare la apărarea drepturilor legitime ale consumatorilor de către prestatorii de servicii financiare;
j) constatarea contravențiilor și dispunerea măsurilor de limitare a consecințelor prestării serviciilor financiare care nu sunt în concordanță cu dispozițiile legale din domeniile de
activitate ale Autorității prin aplicarea sancțiunilor contravenționale prevăzute de lege și sesizarea organele de urmărire penală ori de câte ori constată încălcări ale legii penale.
Conform prevederilor art. 5 din Legea nr. 296/2004, privind Codul Consumului, Statul, prin autoritatea centrală cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, are drept obiective: protecţia consumatorilor împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime, protecţia intereselor economice ale consumatorilor, despăgubirea efectivă a consumatorilor și prevenirea şi combaterea, prin toate mijloacele, a practicilor comerciale abuzive şi a prestării serviciilor, inclusiv a celor financiare care pot afecta interesele economice ale consumatorilor.
Conform prevederilor art. 25, lit. e) din Legea nr. 296/2004, privind Codul Consumului, conform căruia prestatorii de servicii sunt obligați să răspundă pentru prejudiciul actual şi cel viitor cauzat de serviciul defectuos prestat.
Conform prevederilor art. 27, lit. a) din Legea nr. 296/2004, privind Codul Consumului, consumatorii beneficiază de dreptul de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze
viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le aducă atingere drepturilor şi intereselor legitime;
Ținând seama de prevederile legale menționate și de faptul că în cadrul Autorității nu a fost finalizat niciun control tematic de fond în care să se cerceteze modalitatea de acordare și de derulare a creditelor în moneda CHF (franc elvețian), controlul tematic inițiat în anul 2015 nefiind finalizat ca urmare a intervenției conducerii Autorității de la data respectivă, aspect prezentat în avertizarea publică din data de 16.01.2019, în luna
noiembrie 2019, a fost întocmit referatul nr. 16264/19.11.2019 (Anexa nr. 1) în vederea desfășurării unui control tematic.
În urma aprobării referatului a fost întocmită tematica de control A.N.P.C. nr. 16332/20.11.2019 (Anexa nr. 2) privind desfășurarea în perioada 20.11.2019-29.02.2020 de acțiuni de control, la instituțiile financiare bancare care au acordat în perioada 2005-2009 credite consumatorilor în moneda CHF (franc elvețian) și/sau care dețin în prezent în portofoliu credite în moneda CHF (franc elvețian) în vederea verificării respectării
prevederilor legale privind protecția consumatorilor privind creditele acordate în moneda CHF (franc elvețian), prin verificarea următoarelor:
1. Modalitatea prin care băncile au oferit consumatorilor contracte de credit, pentru care există posibilitatea să fi fost folosite instrumente financiare derivate, cu cercetarea
modului în care băncile și-au constituit sursa de finanțare în moneda CHF (franc elvețian) prin folosirea de instrumente financiare derivate, pentru a se verifica dacă băncile au
urmărit acoperirea împotriva riscului valutar sau un scop speculativ.
2. Modalitatea prin care băncile au realizat publicitatea contractelor de credit în moneda CHF (franc elvețian), cu cercetarea tuturor formelor de publicitate.
3. Procedura prin care băncile au acordat creditele în moneda CHF (franc elvețian) cu respectarea normelor interne și a celor specifice activității.
4. Modalitatea de informare precontractuală și modalitatea de informare în cadrul contractului de credit acordat în moneda CHF (franc elvețian) privind riscul unor pierderi semnificative în urma fluctuaţiei cursului de schimb al francului elveţian faţă de moneda naţională.
5. Modalitatea prin care băncile au informat consumatorii privind instrumentele specifice în scopul acoperirii împotriva riscului valutar.
6. Modalitatea în care băncile au derulat contractele de credit în moneda CHF (franc elvețian) cu verificarea modificării gradului de îndatorare în contextul devalorizării monedei naționale.
7. Existența unor practici comerciale incorecte conform prevederilor Legii nr. 363/2007 sau a altor abateri de la prevederile legislației privind protecția consumatorilor.
Având în vedere primirea cu întârziere a documentației solicitate prin invitațiile înaintate instituțiilor financiare, numărul restrâns de 2 comisari care participau la acțiunea
tematică, volumul de muncă, atât curentă cât și din cadrul tematicii, care nu a permis finalizarea obiectivelor declarate în cadrul tematicii și ulterior și declararea stării de urgență pe teritoriul României prin Decretul nr. 195/16.03.2020, prin referatele nr. 16332/19.02.2020 (Anexa nr. 3) și nr. 4216/23.04.2020 (Anexa nr. 4) s-a solicitat prelungirea perioadei de desfășurare a tematicii până în data 30.04.2020, respectiv 31.07.2020.
În data de 23.07.2020 a fost întocmit un nou referat (Anexa nr. 5) în vederea prelungirii tematicii până la data de 30.09.2020, înregistrat la A.N.P.C. cu nr. 6994/23.07.2020 și nr. 1/_247 [ilizibilă prima cifră]/23.07.2020 care a fost primit neaprobat cu rezoluția scrisă a Președintelui Autorității:”D.P.S.F.B.N. Vă rog solicitați raport de activitate 29.07.2020“.
În data de 07.08.2020 a fost trimis către Autoritate “Raportul privind tematica de control A.N.P.C. nr. 16332/20.11.2019 la data 07.08.2020” (Anexa nr. 6) (doar prima pagină) în care s-a comunicat și că nu a fost finalizată verificarea punctelor din cadrul tematicii.
Ca urmare a faptului că nu a fost primit referatul de prelungire a tematicii aprobat în data de 17.08.2020 s-a trimis în atenția Președintelui Autorității o adresă de informare (Anexa nr. 7) prin care s-a comunicat acest aspect.
În data de 19.08.2020 s-a primit de la Autoritate un e-mail (Anexa nr. 8) prin care se solicita un punct de vedere argumentat, adresa de informare și prima pagină a raportului trimis la data de 07.08.2020 (Anexa nr. 9) fiind anexate și având înscrise următoarele rezoluții ale Președintelui Autorității: “D.P.S.F.B.N. Vă rog analizați activitatea prestată raportată la timpul alocat. 18.08.2020” (pe prima pagină a Raportului), respectiv “D.P.S.F.B.N. Vă rog analizați activitatea desfășurată până acum și formulați răspuns în acest sens 18.08.2020” (pe adresă).
În data de 21.08.2020 s-a trimis către Autoritate punctul de vedere solicitat (Anexa nr. 10) solicitându-se totodată și analizarea oportunității și necesității de a dispune desfășurarea de către cei 2 comisari participanți la tematică exclusiv activitate în cadrul tematicii într-o perioadă de minim 2 luni, în vederea finalizării cu celeritate a tematicii.
În data de 25.08.2020 s-a primit punctul de vedere transmis (Anexa nr. 11), înregistrat la A.N.P.C. cu nr. 6994/21.08.2020, cu următoarea rezoluție a Președintelui Autorității înscrisă pe prima pagină: “Către Manțu Dumitru, Niță Laurenția, Vă rog să
prezentați un Raport de activitate detaliat până în momentul actual 25.08.2020”.
În data de 27.11.2020 a fost transmis prin e-mail către Cabinetul Președintelui Autorității Raportul privind tematica de control A.N.P.C. nr. 16332/2019 (Anexa nr. 12) (doar prima pagină).
Contractele de credit acordate în moneda CHF (franc elvețian) au avut un impact negativ extrem de puternic asupra consumatorilor din România, impact care poate fi descoperit cercetând cartea “România sub teroare bancară” publicată de
Grupul clienților cu credite în CHF în luna februarie 2018.
Creditele în moneda CHF se deosebesc de cele în moneda EUR prin faptul că împrumutații au suportat suplimentar și devalorizarea monedei EUR în raport cu moneda CHF.
Rata de schimb CHF/Leu (RON) este în prezent 4,5081 iar valorile extreme ale ratei de schimb au fost 1,8819 în data 23.07.2007 și 4,5641 în data de 29.10.2020, o majorare masivă a ratei de schimb CHF/Leu (RON) cu 142%.
Devalorizarea monedei naționale, RON, în comparație cu moneda EUR, şi aprecierea monedei CHF în raport cu EUR au avut ca efect pentru consumatorii cu credite în moneda CHF mai mult decât dublarea valorii ratelor la credit în moneda RON, o creştere a gradului de îndatorare peste 100%. Oare câți din Președinții Autorității și din oamenii politici realizează ce înseamnă acest lucru? Este o întrebare retorică ..
Din datele transmise de către instituțiile de credit reiese că au fost acordate consumatorilor 93.304 credite în moneda CHF, din care 20.719 credite în moneda CHF erau în derulare în luna decembrie 2019 (fără a avea în vedere creditele cesionate către
instituții din afara țării) iar pentru 16.363 credite (date aferente lunii decembrie 2019), 17,5% din creditele acordate, respectiv pentru aproape 1 din 5 credite a fost declarată scadența anticipată, din care pentru majoritatea a fost declanșată
procedura de executare silită.
Niciunul din cele șapte puncte ale tematicii nu a fost finalizat ca urmare a neaprobării prelungirii de către conducerea Autorității a perioadei de desfășurare a tematicii de control.
Tematica de control nu a fost prelungită în contextul în care
desfășurarea acesteia nu implica cheltuieli bugetare, nu a fost realizată degrevarea personalului participant de sarcinile curente și a fost adus la cunoștința conducerii Autorității că nu a fost finalizată verificarea punctelor din cadrul tematicii.
La solicitarea repetată de prelungire a tematicii de control conducerea Autorității a dispus transmiterea a două rapoarte privind desfășurarea tematicii și a refuzat în mod nejustificat aprobarea derulării acțiunii de control, intervenind astfel în libertatea de execuție, de decizie și de control prevăzută de art. 8, alin. (3) din H.G. nr. 700/2012, invocat de conducerea Autorității prin adresa 17797/26.03.2020 (Anexa nr. 13) ca motiv de refuz de inițere a demersurilor pentru aplicarea prevederilor legale adoptate în scopul protejării interesului general și pentru instituțiile financiare, persoane juridice din afara țării, care prestează servicii în mod direct pe teritoriul României, inclusiv prin unificarea actului de control.
Conform prevederilor art. 6, alin. (7) și alin. (8) din H.G. nr. 700/2012 Autoritatea îndrumă activitatea tuturor structurilor teritoriale subordonate, urmăreşte modul de realizare a atribuţiilor încredinţate structurilor teritoriale subordonate şi stabileşte toate măsurile operative pentru optimizarea activităţii de supraveghere şi control, atribuții prevăzute de lege care nu au fost îndeplinite de către conducerea Autorității privind
instituțiile financiare, persoane juridice din afara țării, care prestează servicii în mod direct pe teritoriul României, aspecte care au fost făcute publice în avertizarea din data de 27.05.2020.
Dar prin diferite Ordine emise ulterior (Anexele nr. 14a, 14b, 14c și 14d) conducerea Autorității a avut bună voința să constituie diferite structuri în vederea instituirii unei practici unitare la nivelul întregii.
Astfel, conducerea Autorității nu urmărește îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege pentru protejarea drepturilor și intereselor a mii de consumatori ci doar atunci când se urmăresc interese politice sau orice alte interese.
O Autoritate care nu are un program și o strategie proprie, conform adresei nr. 5794/16.07.2020 (Anexa nr. 15), deși acestea reprezintă informații de interes public care
trebuie comunicate din oficiu conform art. 5, alin. (1) din Legea nr. 544/2001.
Deși avertizarea publică din data de 27.05.2020 a fost trimisă către Guvernul României și către Comisia economică, industrii şi servicii din Parlamentul României – Senat, doar Guvernul României a răspuns prin adresa nr. 15D/6696/04.06.2020 (Anexa nr. 16) că avertizarea publică a fost transmisă spre informare și analiză Ministerului lucrărilor publice, dezvoltării și administrației.
În urma transmiterii unei solicitări (Anexa nr. 17) în data de 23.09.2020 Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării Și Administrației a comunicat prin adresa nr. 129295/21.10.2020 (Anexa nr. 18) că sesizarea a fost transmisă Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, instituție căruia încă din luna decembrie 2019 i-au fost comunicate aspectele sesizate, dar nu a luat nicio măsură, aspect menționat în cadrul
avertizării publice.
Și astfel s-a închis cercul, totul a rămas neschimbat, îngropat.
În cursul zilei de azi a fost sesizată Direcția Națională Anticorupție pentru faptul că conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Autoritate a Statului ce are ca atribuție principală controlul respectării dispozițiilor legale privind protecția consumatorilor și apărarea drepturilor legitime ale acestora, a protejat prin abuz în serviciu și/sau
neglijență în serviciu, cu încălcarea legii și principiului legalităţii și supremaţiei interesului public, interesele instituțiilor financiare în detrimentul intereselor consumatorilor din România.
Dar sesizarea Direcției Naționale Anticorupție, în urma epuizării
celorlalte pârghii legale, nu va schimba cu nimic faptul că viețile oamenilor sunt distruse.
Faptul că ani de zile nu a existat bunăvoința de îndeplinire a atribuțiilor legale în vederea apărării drepturilor și intereselor consumatorilor profund afectați prin încheierea contractelor de credit înainte de anul 2010, este o dovadă a ipocriziei, minciunii și corupției, în sensul abdicării de la datorie.
Și în tot acest timp Statul inundă în mod ipocrit mass media și panourile publicitare cu sloganul „arată că îți pasă” iar Autoritatea emite în mod ipocrit și mincinos comunicat
de presă în care se comunică că „singura noastră preocupare este ca drepturile consumatorilor, viața și sănătatea acestora, să nu fie puse în pericol”.
Autoritate care sancționează pentru faptul că umbrelele de pe un sector de plajă nu au toate aceeași culoare, pentru neinformare privind compoziția sicriului sau pentru faptul
că procentul de bumbac declarat este mai mare în cazul unui produs textil.
Autoritate care realizează controale privind respectarea prevederilor legale la comercializarea măștilor, prezentate în mod mincinos ca fiind sub coordonarea directă a Ministrului Economiei, controale în care abaterile constatate sunt asociate fără fundament cu „virusul” „SARS-CoV-2” si au ca finalitate propunerea unui Proiect de Ordin în care Autoritatea își depășește atribuțiile, confundând „virusul” „SARS-CoV-2”, cu boala corespunzătoare „Covid-19”, și în care sunt reglementate informări privind măsuri de protecție, precum „distanțarea fizică” și „contact redus cu alte persoane” pentru care nu
există competențe și reușind totodată și „performanța” de a coborî la 3 ani nivelul vârstei de la care „acoperitoarele faciale de utilizat în colectivitate” pot fi purtate, deși în prezent
există obligativitatea purtării de la 5 ani.
Autoritate care uită faptul că masca, așa cum este reglementată în prezent, trebuie doar să acopere gura și nasul și nu trebuie să prezinte nicio caracteristică tehnică, să fie
dispozitiv medical sau echipament individual de protecție conform actelor normative specifice, astfel încât masca reprezintă de fapt o “acoperitoare facială” la care adăugarea
sintagmei “de utilizat în colectivitate” este neinspirată în contextul în care deja în lume se încearcă impunerea obligativității purtării nu numai în colectivitate.
O avertizare publică separată ar arunca lumină asupra modului în care conducerea Autorității înțelege să urmărească îndeplinirea atribuțiilor legale în afara celor privind produsele și serviciile financiare, de exemplu privind prestarea serviciilor de furnizare de agent termic, apă și canalizare, furnizare electricitate, furnizare gaze, privind celelalte servicii nealimentare, serviciile de alimentație publică, produsele alimentare și produsele nealimentare,
De fapt, mai indicată ar fi o radiografie sinceră a instituției publice Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, care să prezinte realitatea din spatele limbajului de lemn al comunicatelor de presă.
Realitatea că „statul de drept” este o iluzie. Cum ar putea fi altfel când aproape toată clasa politică a devenit sinonim al ipocriziei și al nepăsării „virusând” toate instituțiile Statului, în care direcțiile de acțiune sunt determinate de voința unui singur om sau a câtorva oameni.
Cum ar putea fi altfel când sub protecția Statului s-a instaurat și se menține „teroarea bancară” iar viețile oamenilor sunt controlate și distruse prin intermediul unuia dintre cele mai eficiente mijloace de control ale timpurilor prezente, bazată pe principiul economic. Inclusiv distrugerea vieților copiilor..
Cum ar putea fi altfel când sub protecția Statului, în numele unui „bine superior”, se vor înfăptui crime împotriva umanității pentru a căror avertizare nu este nevoie de nicio lege omenească ..
Funcționar public, Data,
Dumitru Manțu 3 decembrie 2020
Taguri: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) Protectia Consumatorului
Comentarii
PopescuDNA este obligat
Sa urmareasca toate institutiile bancare care au pus presiune ca aceasta ancheta sa fie ascunsa .... sa urmareasca atat ARB cat si BNR daca au fost implicate in musamalizarea celor doua dosare - aveti obligatia fata de cetateni si toti isi pun speranta intr-o ancheta corecta si transanta, in caz contrar daca si DNA-u muasamalizeaza aceasta aceasta ancheta atunci nu ne mai ramane decat sa facem o mica revolutie.
Anca
BANCA ROMANEASCA IN CULPA CLARA
raspuns la prima intrebare din referat referitor la specula bancii..... Banca Romaneasca a introdus in premiera pe piata credite ipotecare in yeni japonezi si in franci elvetieni, articol publicat pe 4 octombrie 2006 - dar bancile nu stiau ce urmeaza doar cei de la ziarul financiar stiau ca va creste cursul - deci va rog frumos sa-i dati afara pe cei de la BNR si sa-i angajati pe cei de la ZF ca se pare ca sunt mai priceputi ca voi ......... Ia uite ce scrie in articol, link mai jos : Aceste imprumuturi, in monede "exotice" pentru piata romaneasca, au avantajul unor dobanzi nominale reduse, ceea ce permite majorarea sumelor imprumutate. Pe de alta parte, aceste credite presupun un risc valutar suplimentar, intrucat, in lispa unor fluxuri financiare semnificative cu aceste piete, cursul leu/franc elvetian sau leu/yen se calculeaza in functie de cotatiile internationale fata de euro, dupa care se trece prin cursul leu/euro. https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/banca-romaneasca-lanseaza-credite-in-yeni-japonezi-si-franci-elvetieni-2877224 Ce a facut BNR in acea perioada - NIMIC - Ce face ANPC-ul in aceasta perioada - musamalizeaza prin dosare gaurile date de banci clientilor .....
Cetatean
Ce face primul ministru
Ministrul are obligatia sa trimita la ANPC - Corpul de control al Prim-Ministrului in acest caz si sa clarifice de urgenta situatia in mod transparent si public fata de cetateni. De asemenea ANPC este obligata sa finalizeze de urgenta cazul acordarii creditelor in CHF - caz asteptat de zeci de mii de cetateni. Hotărâre nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor Art. 1. - (1) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, denumita in continuare Autoritate, este institutie publica si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului si in coordonarea ministrului economiei, comertului si mediului de afaceri.
Mihaela
Care guvern
@cetatean - care Guvern, ca acum se ciarta pe ciolan. Am zis ca scapam de PSD si am dat de umbrele lor care se cearta pe posturi cand tara are nevoie urgenta de un Guvern. In ce priveste CHF - ul se vor face comisii speciale atata timp cat e nevoie pentru stergerea urmelor .....
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: ANPC
Paul Anghel, director in cadrul ANPC, anchetat pentru coruptie de DNA
Paul Anghel, director general la Directia generala control si supraveghere piata si aromonizare europeana din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC), este anchetat de Directia Nationala Anticoruptie (DNA). Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie detalii
Reclamatiile la ANPC impotriva bancilor si IFN-urilor: 463 in anul 2021
Pe parcursul anului 2021, la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) au fost înregistrate 463 reclamații din partea consumatorilor de servicii financiare oferite de banci si Institutii Financiare Nebancare (IFN). ANPC a verificat instituții financiare bancare și nebancare, constatându-se că, în cazul unei instituții financiare nebancare, caracteristicile principale ale creditului erau prezentate într- un mod înșelător/ambiguu. Extras din Raportul anual ANPC 2021: Servicii financiare ANPC a acordat o atenție deosebită plângerilor consumatorilor privind serviciile financiare, ținând cont de impactului financiar foarte puternic asupra detalii
Firmele de recuperare creante inscrise in evidenta ANPC
LISTA ENTITAȚILOR CARE DESFAȘOARĂ ACTIVITATEA DE RECUPERARE CREANȚE CARE FIGUREAZĂ ÎN EVIDENȚA ANPC
Nr. crt DENUMIRE ENTITATE
1 AGIO Wierzytelnosci Plus Niestandaryzowany Sekurytyzacyjny Fundusz Inwestycyjny Zamkniety reprezentată de SC KI DEBTSERVICE SRL
2 SC ASSET PORTFOLIO SERVICING ROMANIA SRL
3 SC ASSET RECOVERY DEBTS SRL
4 SC AVESTIS INTERNATIONAL SRL
5 SC B2KAPITAL PORTFOLIO MANAGEMENT SRL
6 SC CEE COLLECT ROMANIA SRL
7 SC COFACE ROMANIA INSURANCE SERVICES SRL
8 SC COLECTARE RECUPERARE CREANTE CRC SRL
9 SC CREDITEXPRESS FINANCIAL SERVICES SRL
10 SC CYCLE EUROPEAN SRL
11 SC DEBT COLLECTION AGENCY SRL
Radiată
12 SC ENB PROPERTY SOLUTIONS SRL
13 EOS CREDIT detalii
Clientii Vodafone au o parere proasta despre firma de telefonie
Vodafone are o reputatie proasta printre clientii sai, conform comentariilor la o postare pe Facebook a firmei de telefonie din Anglia. Cea mai mare parte a comentariilor sunt critice la adresa Vodafone: "O retea care a ajuns de tot rasul lumii...3 detalii
- Falimentul personal: doar 19 cazuri in anul 2020
- Reclamatiile la ANPC ale clientilor bancilor si IFN-urilor, in scadere
- Raportul ANPC din 2020 privind serviciile financiare, intermediarii de credite, recuperarea de creante, insolventa personala
- Raiffeisen a facut provizioane de 69 milioane lei pentru procesul pierdut cu ANPC privind clauzele abuzive din contractele de credit
- Comisarul ANPC, Dumitru Mantu, publica o noua avertizare in interes public privind creditele in franci elvetieni (CHF)
- O directiva europeana permite consumatorilor sa initieze actiuni colective in justitie
- Creditele cesionate de Raiffeisen Bank, controlate de ANPC
- Amenzile primite de banci si IFN-uri de la ANPC s-au injumatatit
- Ce nereguli a gasit ANPC la service-urile auto
- IFN-ul Extra Simplu amana plata ratelor la credite
Profil de Bancher
-
Bogdana Diaconu, Ofiter Afaceri Publice Raiffeisen Bank
Raiffeisen Bank
“Ne bucurăm să fim parteneri în acest ... vezi profil
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, aproape 18 miliarde euro după primele opt luni
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- România, tot prima în UE la inflația anuală, dar decalajul s-a redus
- Exporturile lunare în august, la cel mai redus nivel din ultimul an
- Inflația anuală a scăzut la 4,62%
- Comerțul cu amănuntul, +7,3% cumulat pe primele 8 luni
- Inflația anuală, în scădere la 1,8% în Zona Euro
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- -5,44% din PIB, deficit bugetar înaintea ultimului trimestru din 2024
- Prețurile industriale - scădere în august dar indicele anual a continuat să crească
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
- 18 miliarde euro, deficit comercial după primele șapte luni ale anului
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Producția industrială, în scădere semnificativă
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
- Deficitul comercial, în creștere de la o lună la alta
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Bancnote vechi
Numar de ... detalii
-
Bancnote vechi
Am 3 bancnote vechi:1-1000000lei;1-5000lei;1-100000;mai multe bancnote cu eclipsa de ... detalii
-
Schimbare numar telefon Raiffeisen
Puteti schimba numarul de telefon la Raiffeisen din aplicatia Smart Mobile/Raiffeisen Online, ... detalii
-
Vreau sa schimb nr de telefon
Cum pot schimba nr.de telefon ... detalii
-
Eroare aplicație
Am avut ora și data din setările telefonului date pe manual și nu se deschidea BT Pay, în ... detalii