ECONOMIE | Institutul National de Statistica

Vanzarile cu amanuntul - crestere marginala, cu produsele alimentare in scadere

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Dan Palangean
2022-04-08 10:29

Vânzările cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) au înregistrat în luna februarie 2022 o creștere marginală față de luna anterioară (+0,1 pe seria brută și +0,3% pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate), potrivit datelor publicate de INS.

Raportat la aceeași lună din anul precedent, s-au consemnat avansuri semnificative, de +5,5% în termeni bruți și de +8,5% ajustat cu zilele lucrătoare și sezonalitatea, ceea ce indică o dispunere mai puțin favorabilă a datelor de activitate în calendar.

În pofida cvasistagnării puterii de cumpărare a salariului mediu (+0,5%, în contextul în care avansul nominal din sistemul bugetar a fost de 1,5%, la o inflație de 8,5%), au contat indexarea punctului de pensie cu 10%, majorarea pensiei minime la 1.000 de lei și acordarea de ajutoare pentru cei care aveau de încasat mai puțin de 1.600 lei lunar.

Ar fi de remarcat scăderea cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, atât față de luna precedentă (-1,1%) cât și față de aceeași lună din anul anterior (-1,2%), în contextul în care scumpirile pe acest segment au urcat la aproape 2% într-o singură lună.

La produsele nealimentare (cu largul concurs al plafonării prețurilor la energie) și la carburanți, s-au înregistrat avansuri modice, amplificate în termeni anuali de efectul de bază în cazul combustibililor.

Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei și revenirii economice asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate înainte de apariția apariției pandemiei, este util graficul comparativ între schimbările în aceeași lună ianuarie de la un an la altul, adică 2021 față de 2020 și 2022 față de 2021.

În decurs de doi ani, vânzările de produse alimentare s-au majorat în februarie 2022 cu doar 1,1% față de februarie 2020, mult sub cele de produse nealimentare (+17,9%). Vânzările de carburanți au fost în revenire după reculul din 2020 (+8,2%). Per total, creșterea comerțului pe seria ajustată a fost de 8,2% (peste reducerea de -0,3% din februarie 2021 s-a suprapus revenirea de 8,5%, în februarie 2022).

Astfel, revenirea rezultatului economic estimată curent a fi de circa 2% (-3,7% în 2020 și +5,9% anul trecut) s-a făcut în bună parte pe calea expandării consumului intern cam de patru ori mai mult decât avansul PIB.

Discrepanță ce va trebui atenuată în anii următori, odată cu redirijarea motoarelor de creștere, dinspre consum intern înspre producție și export.

Taguri: statistici economice  Institutul National de Statistica (INS)  Macroeconomie  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Institutul National de Statistica



”Inflatia industriala”, majorata la peste 51%, dupa un avans de sapte procente in martie 2022

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI – „inflația industrială”) și-a reluat avansul în martie 2022, ajungând la 51,68%, după o majorare de șapte procente. Datele INS arată o creștere lunară de 8,01% pe canalul detalii

Productia de cereale a crescut cu 50% in 2021

Producţia de cereale boabe anunţată de INS pentru anul 2021 a crescut cu circa 50% față de anul precedent, de la circa 18 milioane tone la 27 milioane tone. În pofida unei scăderi marginale a suprafețelor cultivate (-1,2%) și a continuării detalii

Inflatia anuala a trecut pragul de 10% in martie 2022

Inflația anuală a urcat la 10,15%, potrivit datelor publicate de INS, după ce prețurile au crescut cu 1,88% în luna martie 2022. O treime din aceasta a venit direct din creșterea lunară a prețurilor la combustibili (+7,67%) dar tonul general a fost detalii

Vanzarile cu amanuntul - crestere marginala, cu produsele alimentare in scadere

Vânzările cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) au înregistrat în luna februarie 2022 o creștere marginală față de luna anterioară (+0,1 pe seria brută și +0,3% pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de detalii

 



 

Ultimele Comentarii