BANCI | Educatie financiara

Ce fac daca nu-mi pot plati rata la credit?

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2022-03-22 22:16

Cum pot scapa de raportarea la Biroul de Credit sau de executarea silita daca nu pot plati rata la banca sau la IFN?

In aproape toate reclamatiile primite de la cei cu restante la credite raportati la Biroul de Credit sau chiar ajunsi in situatia de executare silita se regaseste un element comun: lipsa comunicarii cu banca sau cu IFN-ul, atunci cand apare dificultatea de a plati rata lunara.

Iata cele mai frecvente probleme:

- "Mi-am pierdut locul de munca si n-am mai putut plati, dar am achitat mai tarziu toata datoria. Acum insa sunt in Biroul de Credit si nu mai pot face credit";

- "M-am imbolnavit si n-a mai avut cine sa-mi plateasca rata decat dupa ce am iesit din spital, iar acum am poprire pe cont";

- "Am avut niste cheltuieli neprevazute si n-am putut achita toata rata, am platit mai putin, iar mai tarziu, cand am vrut sa fac o refinantare, am aflat ca sunt la Biroul de Credit";

- "Am plecat in strainatate si n-am mai avut cum sa platesc ratele, iar cand m-am intors am primit instiintare ca am de platit de 10 ori mai mult decat am luat".

Multi dintre noi avem tendinta de a trata cu usurinta sau neglijenta problema achitarii la timp a ratelor. Ne spunem: "asta e, nu se intampla nimic daca platesc mai putin luna asta, recuperez lunile viitoare" sau "ce-o sa-mi faca daca nu platesc luna asta, n-o sa ma dea afara din casa?!" sau "plec in strainatate si nu ma mai gasesc ei" sau "lasa-i sa mai astepte, ca oricum platesc dobanzi prea mari".

Insa trebuie sa stim ca nicio banca nu va fi niciodata binevoitoare, nu ne va ierta pentru nici macar o zi de intarziere si pentru niciun leu in minus la rata. Si asta nu pentru ca nu ar exista oameni intelegatori in acele banci. Motivul e simplu: exista niste proceduri si niste reguli care trebuie respectate.

Astfel, daca ai intarzieri de peste 30 de zile la plata ratei, esti raportat la Biroul de Credit, indiferent care sunt motivele pentru care nu achiti la timp. Iar daca intarzierile depasesc trei luni, risti sa fii executat silit.

Exista, insa, si in domeniul bancar, ca in orice loc, posibilitatea de a preveni astfel de probleme.

Cu o singura conditie: sa existe comunicare, de ambele parti. In primul rand, din partea celui direct interesat, adica cel imprumutat, dar si din partea creditorului, care nu-si doreste nici el sa aibe probleme cu clientii.

Insa dialogul cu banca trebuie sa fie cat mai grabnic, fara intarzieri, cu mijloace si maniere adecvate.

Pentru asta, trebuie sa tinem minte cateva reguli de baza in comunicarea cu banca:

1. Trebuie sa anuntam banca de indata ce ne punem problema ca nu vom mai putea plati rata la credit sau chiar atunci cand ne chinuim, luna de luna, sa strangem banii necesari.

Sa luam un exemplu: de luna viitoare voi intra in somaj, astfel ca voi avea mai putini bani pentru intretinere si implicit pentru rata la banca. Cum procedez, in acest caz? Imi fac griji si-mi spun: "vad eu cum ma descurc, daca nu-mi ajung banii de rata, o sa platesc mai tarziu diferenta"? In niciun caz! Ceea ce trebuie sa fac este sa trimit la banca un email sau un mesaj scris in care sa prezint situatia dificila cu care ma confrunt si sa-i rog sa gaseasca o solutie de rezvolvare a acesteia.

De ce trebuie sa previn banca din timp ca am o problema cu plata creditului?

In primul rand, pentru a nu fi raportat la Biroul de Credit, daca raman in urma mai mult de 30 de zile de data scadenta. Pentru ca, odata ajuns in Biroul de Credit, voi avea in viitor mari probleme in a face o refinantare a creditului sau in obtinerea unui nou imprumut.

Informata in timp util, banca va avea ragazul sa-mi gaseasca o solutie de evitare a raportarii la Biroul de Credit, inainte sa treaca cele 30 de zile de restante. Solutiile poti fi diverse, in functie de situatia fiecarei persoane in parte: o perioada de amanare a platii ratei, scaderea dobanzii, eliminarea unor comisioane, restructurarea creditului, in vederea diminuarii ratei lunare.

2. Trebuie sa ne asiguram ca cererea catre banca este facuta corect si ca a fost inregistrata.

In comunicarea cu banca exista o problema frecvent intalnita: greutatea in a lua legatura cu banca sau existenta unui dialog formal, in afara procedurilor, asadar fara urmari.

Asteptarea la call-centerul unei banci mari ramane o problema importanta, care-i poate descuraja pe multi sa initieze un dialog cu banca. In acest caz, solutia este sa trimitem un e-mail sau un mesaj scris prin aplicatia de mobile/internet banking sau pe reteaua de socializare a bancii, in care sa expunem problema cu care ne confruntam si sa cerem un raspuns.

Atentie! Este important sa mentionam, atat in cadrul discutiei la telefon, cat si in mesajul transmis bancii, ca este vorba de o reclamatie, la care trebuie sa primim un numar de inregistrare. Trebuie sa stim ca termenul de raspuns la o reclamatie este de 30 de zile.

Asadar, nu trebuie sa ne rezumam la o discutie formala cu reprezentantul bancii. Trebuie sa cerem sa fie inregistrata reclamatia si sa transmitem datele de contact la care sa primim raspunsul.

O alta recomandare importanta: nu asteptati prea mult raspunsul bancii! Daca nu ati primit raspuns dupa 15 zile, contactati din nou banca si intrebati care este stadiul reclamatiei, pentru a nu depasi perioada de 30 de zile in care puteti inregistra restante la credit si astfel sa fiti raportat la Biroul de Credit.

3. Ce facem daca nu ne multumeste raspunsul bancii?

Multi clienti ai bancilor ne intreaba ce pot sa faca atunci cand nu primesc raspuns rapid de la banca sau daca raspunsul nu-i multumeste: fie le este refuzata cererea, fie nu obtin ceea ce si-au dorit.

Exista trei alternative in aceste cazuri:

1. Apelarea la CSALB (Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar), pentru o intelegere amiabila cu banca.

CSALB ar trebui sa fie prima optiune in cazul unui litigiu cu banca, din urmatoarele motive: vom aveea acces, in mod gratuit, la un avocat (denumit conciliator), care va prelua cazul nostru si-l va negocia direct cu banca, nu printr-un proces in justitie, ci prin procedura concilierii, a solutionarii alternative a litigiilor.

Totul se desfasoara online sau la telefon, singura noastra obligatie fiind sa transmitem conciliatorului datele referitoare la litigiul cu banca. Cererea poate fi facuta online, in mai putin de 5 minute, direct pe site-ul www.csalb.ro.

Atentie, insa! Cererea nu obliga banca sa intre in negociere cu consumatorii! Dupa ce trimiteti cererea, aceasta este analizata de banca sau de IFN, iar raspunsul vine in aproximativ 15 zile daca institutia de credit doreste sau nu sa intre in negociere cu consumatorul care a formulat cererea.

De aceea, este foarte important ca cererea de conciliere sa fie justificata, sa atasati documente justificative pentru situatia invocata (scaderea veniturilor, cresterea cheltuielilor, situatii medicale, probleme la locul de munca etc).

2. Inregistrarea unei reclamatii la Protectia Consumatorului (ANPC), institutia statului care se ocupa mai mult cu controlul comerciantilor de alimente si alte produse nealimentare decat de serviciile financiare. Motiv pentru care s-ar putea ca reclamatia noastra sa nu primeasca un raspuns rapid si multumitor.

Un alta problema este ca pentru a inregistra o reclamatie la ANPC trebuie mai intai sa asteptam raspunsul la reclamatia facuta la banca, ceea ce ar putea prelungi perioada de rezolvare a problemei.

3. Un proces la o instanta de judecata, ale carui principale inconveniente sunt costurile cu avocatul si durata obtinerii unei solutii definitive, care se intinde de regula pe parcursul catorva ani.

Taguri: reclamatie Cetelem  reclamatie BCR  Reclamatie BRD  reclamatie ING Bank  reclamatie banca  reclamatie Unicredit  reclamatie Provident  banca  reclamatie Vodafone  Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC)  Reclamatiibanci.ro  Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB)  reclamatie IFN  reclamatie Raiffeisen Bank  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Educatie financiara



Cand bancile promoveaza creditele cu dobanda fixa, tu fii atent(a) la cea variabila!

De ce? Raspunsul e intuitiv: ne aflam intr-o etapa de scadere a dobanzilor, dupa ce acestea au atins un varf de crestere in 2023, din cauza inflatiei. Dobanzile fixe sunt recomandabile intr-o perioada cand nivelul acestora este redus si urmeaza un nou ciclu de detalii

Blocarea profitului din criptomonede in Blockchain este o metoda de frauda online

"Cum pot scoate banii mei profit din tranzacții cu bitcoin blocați în blockain să nu mai trimit bani înainte că mam săturat de minciuni și înșelat, vă mulțumesc de înțelegere și aștept răspuns", intreaba un cititor. "La fel prescriu mai detalii

Geolocalizarea, o masura de protectie impotriva fraudelor luata de ING Bank

ING Bank adopta o masura de protectie impotriva fraudelor online si cu cardul, in premiera pe piata bancara din Romania: geolocalizarea. Prin acest nou serviciu, disponibil in aplicatia Home Bank, ING detecteaza tranzactiile bancare facute de fraudatori, cu detalii

Mama mea de 74 de ani a facut 10 credite la IFN-uri si acum are de platit dobanzi de 4.000 de lei din pensia de 2.300 de lei. Ce pot sa fac?

„Mama mea, in varsta de 74 de ani, cu afectiuni neuronale nediagnosticate legal (pentru ca refuza un control ce ar putea duce la internarea ei, are 9 pisici de crescut) m-a anuntat ca a contractat peste 10 credite de la 10 IFN-uri si are de platit 4.000 de lei pe luna doar dobanzi din detalii

 



 

Ultimele Comentarii