BANCI | Stirea Zilei

Ce pot sa fac daca banca sau IFN-ul nu-mi raspunde la o reclamatie?

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2022-01-10 11:59

Atunci cand ai o problema cu banca sau IFN-ul si nu poti sa o rezolvi, fie pentru ca nu primesti raspuns la reclamatie, fie pentru ca acesta nu te multumeste, solutia este sa te adresezi CSALB (Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar).

CSALB este o institutie independenta care functioneaza pe baza legislatiei europene privind solutionarea disputelor dintre institutiile de credit autorizate de BNR si clientii acestora, pe cale amiabila, in afara instantelor de judecata.

Un avantaj important al CSALB este faptul ca procedura concilierii este gratuita pentru clientii bancilor si IFN-urilor. De asemenea, litigiile se solutioneaza intr-un timp scurt, de maxim 90 de zile, comparativ cu termenele de cativa ani in procesele din instantele de judecata.

Ce trebuie sa stie consumatorii care apeleaza la conciliere?

Sunt cateva asepecte importante pe care trebuie sa le stie cei care apeleaza la concilierea disputei cu banca/IFN-ul prin CSALB:

1. Mai intai trebuie sa se adreseze bancii/IFN-ului cu o cerere privind solutionarea problemei cu care se confrunta, iar daca nu sunt multumiti de solutia propunsa sau daca nu primesc raspuns, sa ia legatura ulterior CSALB.

2. Pentru a putea rezolva litigiul cu banca prin intermediul CSALB, trebuie sa existe un contract in derulare cu banca sau IFN-ul, care se refera la un credit, card de credit, descoperit de cont, cont curent sau alt produs/serviciu. Nu pot fi solutionate reclamatiile care implica alte entitati, precum firmele de recuperare a creantelor, precum in situatiile in care crediul a fost cesionat unei astfel de firme.

3. Cele mai frecvente problemele cu bancile/IFN-urile pe care le puteti rezolva prin intermediul CSALB sunt urmatoarele:

- rate majorate la credit din cauza cresterilor nejustificate de dobanzi sau comisioane;
- comisioane, dobanzi sau alte clauze ale creditului considerate abuzive sau ilegale;
- refuzul de restructurare a creditului sau acordarea altor facilitati, precum amanarea ratei sau reducerea datoriei in situatii deosebite, precum cele de criza economica/sanitara sau din cauza unor probleme personale;
- credit declarat scadent anticipat si initierea procedurilor de executare silita fara respectarea contractului si legislatiei de protectie a consumatorului, precum oferirea unor solutii de restructare a datoriei.

Cum se formuleaza o cerere catre CSALB?

Iata care sunt pasii pentru solutionarea unei dispute cu banca/IFN-ul prin intermediul CSALB:

1. Incearcarea de a rezolva problema direct cu banca/IFN-ul, prin notificari/cereri/scrisori oficiale.
2. Daca nu sunt multumit de raspunsul primit de la banca/IFN, pot contacta CSALB.
3. CSALB ii prezinta consumatorului cele 2 tipuri de proceduri SAL (conciliere, adica propunerea unei solutii de rezolvare a problemei sau arbitraj, adica impunerea unei anumite solutii).
4. Consumatorul alege procedura, completeaza cererea si CSALB contacteaza institutia financiar-bancara.
5. Conciliatorul este desemnat aleatoriu dintre persoanele inscrise pe Lista Conciliatorilor, dar trebuie acceptat de ambele parti.
6. Conciliatorul analizeaza dosarul. Poate solicita informatii suplimentare, probe etc.
7. Conciliatorul propune sau impune o solutie, in functie de procedura aleasa.

Cererea de solutionare alternativa a litigiului cu banca/IFN-ul trebuie sa cuprinda o expunere succinta a problemei, in care trebuie sa tineti cont de urmatoarele aspecte, atunci cand o redactati:

- prezentati cat mai clar situatia pe care o reclamati in relatia cu banca/IFN-ul, cum a aparut problema, motivul pentru care nu se poate rezolva amiabil;
- expuneti situatia particulara in care va aflati, mai ales daca situatia sociala sau financiara este modificata (deteriorata), precum si cauzele care au condus la aceasta situatie;
- prezentati documente (dovezi) care sa justifice situatia in care va aflati, precum si cerintele fata de banca/IFN.
- explicati cum vedeti rezolvarea problemei din punctul dumneavoastra de vedere, si ce asteptari/cerinte aveti din partea bancii.

Este bine sa aveti in vedere ca si banca are anumite asteptari de la dumneavoastra, trebuie sa fie convinsa ca sunteti de buna-credinta si ca doriti sa va achitati datoria. Trebuie sa aveti in vedere ca, in urma concilierii, ambele parti, atat dumneavoastra, cat si banca, trebuie sa aiba ceva de castigat.

Pe scurt:

- reclamatia la adresa bancii/IFN-ului trebuie sa fie:

1. justificata;
2. echilibrata;
3. de buna-credinta.

Sa luam un exemplu concret: aveti un credit si ati ajuns la concluzia ca platiti o rata prea mare. In acest caz, trebuie:

1. sa justificati de ce credeti ca rata este prea mare: din cauza dobanzii prea ridicate (a fost majorata) si a anumitor comisioane; nu mai faceti fata platii ratei din cauza veniturilor in scadere sau unei probleme familiale.
2. Cererea catre banca/IFN trebuie sa fie echilibrata, adica: nu puteti cere eliminarea dobanzilor si comisioanelor, ci, de exemplu, micsorarea dobanzii sau, eventual, eliminarea unui comision.
3. Cand intrati in procedura de conciliere (negociere) trebuie sa fiti sinceri atunci cand prezentati situatia reala a dumneavoastra si cerinta fata de banca.

Buna-credinta inseamna sa admiteti ca dumneavoastra, nu banca, are o problema, iar ceea ce doriti este ca aceasta sa fie solutionata pe cale amiabila. De exemplu: nu puteti cere CSALB si implicit bancii sa va scuteasca de o datorie pentru ca v-ati pierdut locul de munca, cand de fapt dumneavoastra nu mai doriti sa achitati creditul, dintr-un anumit motiv.

Banca/IFN-ul va considera ca sunteti de buna-credinta si va accepta negocierea, implicit reducerea datoriei, daca prezentati dovezi ca desi va aflati intr-o situatie dificila, doriti sa platiti creditul in viitor.

Taguri: reclamatie banca  banca  Educatie financiara  Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB)  reclamatie IFN  Institutii Financiare Nebancare (IFN)  

Comentarii

Badea ioana
Stergere datorie
Buna ziua, Am fost executata silit de un IFN.Am achitat suma ,am primit scrisoarea de lichidare de la executor,iar firma creditoare nu îmi șterge datoria din Biroul de Credit.Am solicitat acesteia actualizarea în Biroul de Credit,prin nenumărate emailuri,deoarece nu au un număr de telefon unde poți discuta cu ei....și nimic!Am greșit,am plătit și figurez tot datoare.Cum pot rezolva problema? Mulțumesc!

Muntean Ioan
Reclamația IFN Hora credit
Bună ziua pentru reclamația IFN Hora credit cum se procedează.vă mulțumesc



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?

Dobanzile practicate de cele mai multe banci pentru creditele de nevoi personale destinate consumului nu mai sunt stabilite la niveluri standard ci sunt personalizate, in functie de mai multi factori, precum incasarea veniturilor in contul bancii sau istoricul de detalii

Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani

Dobanzile fixe in primii 3-10 ani pentru un credit ipotecar variaza intre 5,75% si 9,90%, in functie de banca si de perioada cu dobanda nemodificata, conform ofertelor celor mai importante 10 banci. Dobanzile luate in calcul sunt cele standard, fara alte detalii

Cum raspunde ANPC la o reclamatie despre o frauda online: cu cuvintele bancii

Clientul unei banci (Unicredit) a fost fraudat online cu 25.000 de lei cu o asa-zisa investitie in actiuni pe site-ul Rominvest. (Atentie! Acest site functioneaza si in prezent, la acest link, https://dimensionaldreamscape.cam, dupa mai bine de o luna de la detalii

Dobanzile la creditele online ale IFN-urilor, plafonate prin lege la 365% pe an, fata de 70.000% cat erau pana acum

Parlamentul a adoptat o lege prin care dobanzile (DAE) la creditele online acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) sunt plafonate la 1% pe zi (365% pe an) in cazul imprumuturilor de maxim 5.000 de lei, 0,8% pe zi (292% pe an) la cele de pana la 10.000 de lei si 0,6% pe detalii

 



 

Ultimele Comentarii