BANCI | Stirea Zilei

Madalina Dorila, BCR: antreprenorii au avut o maturitate incredibila in timpul pandemiei

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2021-06-28 19:59

"Oamenii de afaceri au demonstrat o maturitate incredibila in perioada pandemiei coronavirusului din 2020, la care nu ne asteptam, pastrandu-si angajatii si dezvoltandu-si in continuare afacerile, in ciuda crizei", a spus Madalina Dorila, manager creditare corporate la BCR, in cadrul conferintei „Solutii pentru Finantarea Companiilor”, organizata de Bancherul.ro si ClubAntreprenor.ro, in 15 iunie 2021, la hotelul Marshal Garden din Bucuresti si online, pe Zoom.com.

„Aceasta dovada de maturitate a clientilor s-a vazut si la BCR. Noi in 2020 am fost cel mai mare finantator al antreprenorilor din Romania. Am acordat firmelor credite in valoare de peste 9,3 miliarde lei, la peste 4.800 de antreprenori, o treime dintre imprumuturi fiind in programul IMM Invest”, a adaugat reprezentanta BCR.

„Acum intram intr-un ciclu economic extraordinar, de care recunoastem ca ne-a fost frica, pentru ca nu ne asteptam la aceasta evolutie a economiei”, a adaugat ea.

Ce a spus Madalina Dorila, manager creditare corporate la BCR, in cadrul conferintei „Solutii pentru finantarea companiilor":

Si pe noi ne-a luat prin surprindere pandemia, a fost un soc pentru toata lumea, atat pentru antreprenori cat si pentru banci. Anul 2020 ne-a aratat insa o maturitate a antreprenorilor pe care nu o asteptam. Oamenii de afaceri au demonstrat o maturitate incredibila.

Noi am facut un studiu la finalul lui 2020, din care am aflat ca peste 95% dintre companii vor sa-si pastreze salariatii, in ciuda crizei. Este normal, deci, ca marea majoritate a creditelor prin IMM Invest au fost pentru capital de lucru. Totusi, daca ne uitam in portofoliul BCR, n-as spune ca ne ferim de creditele de investitii, intrucat 42% din soldul de credite in 2020 sunt de investitii, in crestere la 47% in T1 2021.

O treime dintre creditele acordate de BCR firmelor sunt garantate prin fonduri de stat. Intr-adevar, IMM Invest a fost anul trecut o gura de aer pentru antreprenori, dar si pentru banci, nu trebuie sa ne ascundem. Chiar daca inceputul a fost putin greoi, lucrurile s-au imbunatatit pe parcurs.

Am invatat anul trecut ca aceasta comunicare intre parteneri este cheia: sa comunicam mai bine si mai rapid.

Initial asteptam un val de solicitari de amanare la plata a creditelor, dar in final nu a fost cazul. Dar sa stiti ca situatia ar fi fost alta daca nu ar fi fost programele guvernamentale precum IMM Invest, care au ajutat antreprenorii.

Daca nu ar fi fost acest program, probabil ca numarul de solicitari de amanare la plata ar fi fost mult mai mare decat acum, cand numarul este foarte mic,majoritatea covarsitoare fiind ale persoanelor fizice.

Prioritatile BCR

Strategia bancii a fost modelata si de nevoia clientilor. Noi avem in acest moment trei prioritati pe care le urmarim.

1. Prima ar fi sustinerea anterprenorilor sa-si gaseasca solutiile potrivite;
2. A doua ese digitalizarea;
3. Iar a treia educatia financiara si consultanta.

Stim ca in trecut bancile au folosit un limbaj nepotrivit in relatia cu clientii, acel limbaj de lemn, cum se spune, de aceea intr-adevar comunicarea trebuie adresata si imbunatatita.

Pandemia ne-a fortat sa ne digitalizam. Inclusiv pe noi ne-a luat prin surprindere. Ganditi-va ca in starea de urgenta aveam clienti care aveau nevoie de prelungiri de credite, cu plati de facut, dar erau blocati in Italia, Spania. De aceea a trebuit sa gasim solutii peste noapte pentru a-i putea ajuta.

Digitalizarea este importanta pentru ca in acest moment exista trei zone pe care le-am identificat ca fiind problematice pentru antreprenori:

1. Competentele
2. Tehnologia
3. Reglementarile

Este exact ceea ce se mentiona si intr-un articol din revista Club Antreprenor, despre dificultatea IMM-urilor de a se digitaliza.

Aici lucram si ganditi-va ca 20% din PNRR este adresat zonei de digitalizare. Mai avem programele operationale, precum Programul operational pentru crestere inteligenta, digitalizare si instrumente financiare (POCIDIF), in valoare de 340 milioane euro. As vedea aceste programe ca un tot unitar, nu sunt independente, astfel ca ar trebui integrate, pentru ca sunt complementare. De aceea ar trebui sa lucram in echipa: sistemul bancar, sectorul public central si local si antreprenorii, pentru implementarea programelor si dezvoltarea acestei zone.

BCR, prin InnovX, un accelerator de business, ne ajuta foarte mult sa invatam, pentru ca e clar ca nu avem cunostinte de tehnologie si digitalizare. Daca in urma cu 10 ani discutam despre RPA sau roboti, nu cred ca intelegeam mare lucru.
In ultimii doi ani, 600 de antreprenori s-au inscris la InnovX.

Cererea este enorma, oportunitatile sunt nebanuite si intr-adevar acest program ajuta foarte mult banca sa invete. Aici este un aspect foarte foarte important pentru noi.

Intram intr-un ciclu economic extraordinar

Legat de sustinerea mediului de afaceri, noi acum intram intr-un ciclu economic extraordinar, de care recunoastem ca ne-a fost frica. Nu ne asteptam la aceasta evolutie, ati vazut cifrele prezentate de BNR si ARB. Ne era un pic teama, n-am fi spus ca vom ajunge aici.

Aceasta dovada de maturitate a clientilor s-a vazut si la BCR. Noi in 2020 am fost cel mai mare finantator al antreprenorilor din Romania. Am acordat finantari de peste 9,3 miliarde lei, unui numar de peste 4.800 de antreprenori, o treime fiind in programul IMM Invest.

Pentru banca, zona de consultanta si indrumare a clientilor sa aleaga solutia potrivita este foarte importanta. Intr-adevar, discutam de clienti care se ridica acum.

Creditele de investitii sunt o prioritate pentru noi, pentru ca reprezinta motorul economiei, daca stam sa ne gandim, pentru ca aceste credite de capital de lucru ajuta, dar investitiile sunt cheia. Noi incurajam clientii se dezvolte, iar asta se poate face doar prin aceste credite de investitii.

Creditul comercial, care are o pondere covarsitoare in economie, poate crea o dependenta, pentru ca este un cerc vicios. Tocmai de aceea, cea mai sanatoasa modalitate de crestere a unei afaceri este un credit bancar.

Educatia financiara nu este doar pentru clienti, ci si pentru noi, bancherii

Daca ar fi sa ne uitam la educatia financiara, BCR a lansat in urma cu un an si jumatate „Scoala de business”. Proiectul s-a nascut putin inainte de pandemie si pana acum avem peste 16.000 de antreprenori care s-au inscris pe platforma si au urmat cursurile gratuite.

Sunt cursuri video si scrise, disponibile online permanente, legate de cum sa devina o afacere bancabila, reflecta diferenta dintre cash flow si profit, arata ca o companie, desi este profitabila, poate intra in insolventa pentru ca nu are cash. Si atunci educatia financiara este cheia, este un efort al bancilor care trebuie continuat.

Este o oportunitate si spatiu de crestere si incurajam toate bancile sa se implice in zona de educatie financiara pentru ca nu este doar pentru clientii BCR, oricine se poate inscrie, chiar si cursantii ASE.

Am mai organizat webminarii, dat fiind ca astfel de conferinte clasice au fost blocate. Am organizat din 2020 pana acum, peste 20 de webminarii, la care au participat peste 1.600 de clienti de toate dimensiunile. Feedback-ul este extraordinar, pentru ca este un cadru care ofera posibilitatea de a pune usor intrebari si a primi raspunsuri. Vedem un mare apetit pentru acestea.

Pandemia a fortat antreprenorii sa mearga si spre zona de educatie si sa inteleaga de ce o banca refuza sau nu un credit.

Vom publica cursuri de digitalizare si robotizare, acest RPA, cum spunem noi, precum si un curs pe fonduri europene, pentru ca in contextul acestor 80 de miliarde care vor veni, este extrem de important ca toata lumea sa aiba o viziune cat mai simpla, dat fiind ca, de exemplu, PNRR-ul are peste 1.200 de pagini.

Bancile incep acum acest efort concertat de a comunica intr-un limbaj mai natural cu clientii, iar aceasta consultanta n-as vrea sa o vedeti ca pe o definitie din Dex, ci ca o apropiere de clienti si o intelegere mai buna a nevoilor acestora.

In ultimul timp bancile au lansat mai multe programe inovative de educatie financiara si de consultanta pentru clientii companii, dupa ce pana acum s-au concentrat mai mult pe persoanele fizice. Cum a aparut acest fenomen si va duce el la imbunatatirea increderii intre banci si clienti si implicit la cresterea creditarii? a intrebat Bancherul.ro.

Accentul s-a pus, o foarte lunga perioada de timp - eu lucrez de 18 ani pe zona corporate, care a fost un pic in umbra - pe persoanele fizice. Dar intr-un fel este normal, gradul de digitalizare si de dezvoltare pe zona persoanelor fizice a fost enorm. Si atunci bancile s-au concentrat acolo, unde este un numar foarte mare de clienti.

In ultimii ani, tot datorita consultarilor cu clientii, ne-am dat seama ca aceasta comunicare „pasiva”, doar atunci cand vine un client la noi, nu ne ajuta, pentru ca informatia furnizata ramane doar la respectivul client, iar noi trebuie sa facem acelasi lucru cu fiecare in parte, ceea ce este un efort mare si ramanem intr-o zona foarte inchisa, nu ne dezvoltam la nivel macro.

Cand BCR a pornit proiectul „Scoala de bani”, pentru persoane fizice, care a avut un impact enorm, noi de mult am cochetat cu ideea de a face si „Scoala de business”, fratiorul mai mic pe zona de afaceri. A durat un pic mai mult, dar impactul a fost foarte mare.

Trebuie sa recunoastem si ca bancile abia acum sunt pregatite pentru acest lucru. Noi ne-am luptat ani de zile cu niste reminiscente ale trecutului pe zona de persoane juridice, cu creditele neperformante pe care le-am tot tras dupa noi, iar in momentul de fata sistemul bancar este pregatit sa aiba o altfel de comunicare. Nu va ascund ca nu a fost usor, iesim din zona de confort, insa beneficiile sunt extrem de mari.

Bancile nu dau credite pe garantii

Un antreprenor a intrebat de ce este greu sa obtina un credit pentru o firma din domeniul apararii.

Raspunsul este ca sectorul bancar, mai ales pe zona de creditare, este o industrie destul de reglementata, deci avem restrictii.

Unele industrii, precum cea de aparare, sunt sub restrictii, dar nu inseamna ca nu se poate. Noi avem in portofoliu companii din aceasta industrie.

Daca am veni cu garantii de stat ar fi mai usor? a intrebat antreprenorul.

Sa stiti ca bancile nu dau credite pe garantii, nu aruncati cu rosii in mine. Sa va explic de ce: desi ajuta o garantie de stat, am 18 ani de experienta in creditarea corporate si va spun ca un credit se aproba pe baza unui cash flow, pe afacere si pe planul de afaceri. Garantia nu este o certitudine ca se obtine creditul, pentru ca nu acesta este rolul bancii.

Taguri: Banca Comerciala Romana (BCR)  credite firme  banca  Credite IMM  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Litigiile dintre banci si consumatori rezolvate amiabil prin CSALB s-au dublat fata de anul trecut

Negocierile dintre consumatori și bănci derulate în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) au decurs anul acesta mult mai rapid, iar numărul dosarelor finalizate cu împăcarea părților a crescut cu peste 80% față de prima detalii

Liviu Fenoghen, CSALB: “In cererea de negociere cu banca, un consumator poate invoca si motive de bucurie, nu doar probleme”

“Nașterea unui copil în familie poate fi un argument invocat în cererea de negociere cu banca, deoarece aduce o creștere a cheltuielilor”, explică în interviu Liviu Fenoghen, directorul CSALB. Liviu Fenoghen conduce Centrul de Soluționare detalii

"In negocierea cu banca, pragmatismul trebuie sa fie prima regula: decat nimic, mai bine putin", ne recomanda conciliatorii CSALB

Conciliatorii transmit sfaturi consumatorilor și recomandări către bănci, pentru o derulare mai eficientă a negocierilor în cadrul CSALB. Personaje cheie în aceste negocieri, conciliatorii intermediază găsirea unei soluții amiabile, iar la final propun o detalii

Creditele noi in lei acordate de banci populatiei bat un nou record

Valoarea creditelor noi in lei acordate de banci populatiei a inregistrat un nou record instoric in luna mai, in timp ce finantarile pentru firme sunt in scadere, arata statisticile publicate de Banca Nationala a Romaniei (BNR). Astfel, volumul de credite noi in lei pentru gospodariile detalii

 



 

Ultimele Comentarii