Criza COVID-19 | Stirea Zilei

CSALB ofera consumatorilor sfaturi si ajutor pentru administrarea datoriilor la banci in perioada pandemiei COVID-19

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2020-04-24 08:50

Pentru administrarea corecta si eficienta a datoriilor in perioade de criza, precum cea din prezent, cauzata de coronavirusul care produce boala COVID-19, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) ofera consumatorilor sfaturi utile, precum si ajutor concret celor care nu reusesc sa-si rezolve direct problemele cu bancile si IFN-urile.

Iata cateva recomandari utile pentru cei care in aceasta perioada incearca sa-si amane plata ratelor la credite sau sa-si restructureze imprumuturile, cu scopul de a-si usura povara financiara:

1. Luati cat mai repede legatura cu banca sau IFN-ul

Este bine sa luati legatura cu banca sau IFN-ul cat mai repede, inca din momentul in care anticipati ca v-ati putea confrunta cu probleme financare care va vor impiedica sa platiti ratele la credit.

De ce? Pentru ca astfel veti avea timp sa gasiti, impreuna cu banca sau IFN-ul, cea mai buna solutie de evitare a problemei si veti evita pericolul de a acumula restante inainte de gasirea unei solutii.
Uneori, pentru gasirea unei variante satisfacatoare e nevoie de mai mult timp, din mai multe motive, precum:

- banca sau IFN-ul are nevoie de un anumit interval de timp pentru a raspunde la cererea dumneavoastra, dat fiind ca in perioade de criza se confrunta cu multe cereri asemanatoare din partea altor clienti/consumatori;

- problema poate fi mai complicata si este nevoie de o analiza mai aprofundata si de consultarea mai multor specialisti;

- solutia propusa de banca nu va multumeste si cereti revizuirea ei;

- aveti nevoie de bani pentru a achita o parte din restante, pentru a ajunge cu datoria la zi, astfel incat sa puteti beneficia de o amanare a urmatoarelor rate.

2. Ce solutii de usurare a poverii ratelor exista?

In aceasta perioada de situatie de urgenta cauzata de criza coronavirusului, prima solutie este cea oferita prin lege, respectiv OUG nr.37/2020, privind amanarea ratelor la credite.

De aceasta lege beneficiaza insa doar cei care sunt afectati direct sau indirect de pandemie, atat individual, cat si la nivelul familiei.

De asemenea, solicitantii nu trebuie sa aiba datorii la data adoptarii OUG nr.37, respectiv 30 martie, sau intre timp isi platesc restantele si sunt la zi cu ele in momentul inregistrarii cererii de amanare a ratelor.

Amanarea ratelor se poate face o perioada de pana la noua luni, pana la finalul anului 2020, iar cererile trebuie depuse pana in 14 mai.

Cei care nu se incadreaza in conditiile impuse de OUG 37/2020 pot recurge la solutii de restructurare a creditelor, conform normelor proprii ale fiecarei banci sau IFN.

Restructurarea unui credit poate fi facuta in mai multe feluri: o perioada de amanare a platii ratelor, integral sau partial, scaderea ratelor pe o anumita perioada sau pe toata perioada de creditare, prin prelungirea acesteia, sau chiar o diminuare a datoriei.

3. La ce trebuie sa fiti atenti cand va amanati ratele sau va restructurati creditul?

In primul rand, ca nu cumva amanarea sau restructurarea sa fie o solutie nesustenabila, adica sa rezolve o problema pe o perioada scurta, iar ulterior sa devina si mai grava. De exemplu, in cazul in care ratele nu se platesc pe o perioada scurta, de cateva luni, dupa care se majoreaza semnificativ.

Trebuie sa tineti cont si de faptul ca amanarea platilor si prelungirea perioadei de creditare inseamna, in final, un cost total mai mare platit pentru credit, intrucat veti plati dobanzi mai multe (fie prin majorarea soldului, fie prin prelungirea perioadei de creditare).

De aceea, inainte de a lua decizia de amanare sau restructurare, trebuie sa va faceti un calcul privind costurile pe care va trebui sa le suportati ulterior.

Mai trebuie sa fiti atenti si la alte efecte ale amanarii platii ratelor, precum valabilitatea asigurarilor. Asigurarile sunt active atat timp cat sunt platite, fie de debitor/consumator, fie de creditor, de aceea stabiliti cu banca sau IFN-ul cine va plati asigurarile, precum si alte comisioane, daca exista.

4. Verificati daca aveti asigurare atasata creditului si care sunt riscurile acoperite de aceasta.

Asigurarea poate fi o alternativa mai buna decat amanarea sau restructurarea creditelor, pentru ca nu presupune costuri suplimentare ulterioare, dat fiind ca ratele vor fi platite de firma de asigurare, in cazul in care s-a produs evenimentul asigurat.

Daca asigurarea acopera situatii (riscuri) precum cel in care va aflati in prezent, de exemplu somajul sau imbolnavirea de coronavirus, verificati daca nu cumva este mai avantajos sa activati asigurarea, decat sa cereti solutii de amanare a ratelor, conform moratoriului guvernului (OUG nr.37/2020), sau de restructurare a a imprumutului, conform conditiilor acceptate de banca.

Daca asigurarea acopera riscul de somaj si imbolnavire, atunci ratele vor fi platite de firma de asigurare, iar ulterior veti relua plata ratelor ca inainte, fara costuri suplimentare sau prelungirea perioadei de creditare.

5. Daca nu reusiti sa rezolvati problema cu banca sau IFN-ul, apelati la CSALB

Daca banca sau IFN-ul nu va raspunde la cererea de amanare sau restructruare a imprumutului, daca nu sunteti multumiti de solutia oferita sau daca vi se refuza solicitarea, puteti apela cu incredere la CSALB, in vederea solutionarii pe cale amiabila a problemei.

Avantajele conferite de CSALB sunt multiple:

- faceti cererea de solutionare a litigiului de acasa, prin telefon la numarul 021.94.14 sau online, accesand site-ul www.csalb.ro, iar solutionarea litigiului se face tot la distanta;

- nu va costa nimic sa recurgeti la serviciile CSALB, procedura fiind gratuita pentru consumatori;

- problema poate fi rezolvata intr-un timp scurt, de maxim 90 de zile.

- puteti astfel evita procesele costisitoare in instanta.

6. Daca, in afara de suspendarea ratelor doriti sa negociati cu banca modificari la contract pentru perioada post-pandemie, pentru motive juste/obiective, tot catre CSALB trebuie sa va adresati.

Astfel, puteti obtine:

- diminuarea ratelor lunare
- scaderea sau eliminarea unor comisioane
- scaderea dobanzii
- stergerea partială sau integrala a datoriei

Daca aveti alte intrebari sau probleme de rezolvat cu bancile si IFN-urile, sunati la telefon 021.94.14.

Taguri: reclamatie banca  Criza COVID-19  Centrul de Solutionare a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB)  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Parlamentul pregateste o lege pentru salvarea bancilor pentru locuinte

In precedenta criza din 2008, nicio banca din Romania nu a avut nevoie de bani publici pentru a fi salvata de la faliment (bailout): au avut loc doar fuziuni, achizitii si retrageri de pe piata. Acum, insa, in perioada crizei COVID-19, Parlamentul pregateste o lege prin care vrea sa detalii

Legea privind suspendarea executarilor silite si popririlor a fost blocata de Guvern, prin sesizarea la Curtea Constitutionala

Guvernul a blocat o lege adoptata de Parlament prin care se suspenda pana la 1 in septembrie executarile silite prin poprirea salariilor, pensiilor sau altor venituri si sume de bani din conturile bancare, prin sesizarea Curtii Constitutionale cu privire la ilegalitatea actului detalii

Raiffeisen Bank este reclamata de clienti ca nu vrea sa le inchida conturile prin telefon sau online, ci doar printr-o cerere scrisa, intr-o sucursala

"Cu ceva ani in urma, Raiffeisen m-a notificat despre decizia de anulare a cardului meu (la care veam o intarziere rate). Bun! Intre timp am achitat tot debitul, sperand sa scap de ei. Nu se poate inchide contul telefonic, ma taxeaza cate 10 ron lunar pentru NICI un serviciu, mai mult, 40 detalii

Indicatorii sistemului bancar la finalul primului trimestru din 2020: coronavirusul a inceput sa afecteze si profitul bancilor

Sistemul bancar a ramas stabil in primul trimestru al anului, cu o crestere importanta a activelor si implicit a creditelor, insa a inceput sa resimta primele efecte ale pandemiei coronavirusului, prin cresterea provizioanelor pentru potentiale riscuri, care au afectat profitabilitatea detalii

Ultimele Comentarii