BANCI | Interviu

CSALB poate avea un rol important in depasirea crizei COVID-19

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2020-04-08 14:07

Criza pandemiei coronavirusului COVID-19 s-ar putea transforma intr-o criza financiara la fel de mare ca si cea din 2008, ambele avand in comun elementul surpriza, iar ulterior panica si nesiguranta, cu efecte imprevizibile si cu potentiale conflicte, precum cele dintre banci si clientii acestora.

O diferenta importanta dintre criza financiara din 2008 (Marea Recesiune) si cea de acum, este ca atunci, atat bancile cat si clientii acestora au fost luati pe nepregatite, in timp ce acum cei descoperiti sunt mai mult clientii bancilor decat acestea.

De ce? Pentru ca dupa criza din 2008, autoritatile de supraveghere (bancile centrale, in principal) au invatat lectia si au obligat bancile sa-si stranga mai multe rezerve de capital decat aveau in 2008, in perspectiva unei viitoare crize, astfel incat sa poata absorbi pierderile si sa nu fie nevoite sa fie salvate de guverne, din bani publici.

Populatia si firmele, altele decat institutiile financiar-bancare, nu au o institutie de reglementare, ca acestea din urma, astfel ca este posibil ca ele sa se gaseasca acum la fel de nepregatite ca in 2008.

Motiv pentru care exista o probabilitate ridicata ca in urmatoarea perioada sa apara numeroase probleme ale celor care au credite la banci si IFN-uri si, astfel, conflicte inevitabile.
Deja bancile au fost asaltate de cererile pentru amanarea ratelor la credite, iar plangerile incep sa curga: fie ca cererea nu le-a fost aprobata la timp, fie deloc, fie nu in conditiile asteptate etc.

Vor fi si multe cereri de restructurare a imprumuturilor, de reducere a ratelor, de modificare a contractelor.

Criza financiara din 2008 a produs conflicte majore intre banci si clientii lor si a creat sistemului bancar un deficit de imagine si incredere.

Acesta este si unul dintre motivele pentru care, la nivel european, s-au creat entitatile de Solutionare Alternativa a Litigiilor (SAL), CSALB fiind cea din domeniul financiar-bancar in Romania.

De aceea, CSALB, care a implinit luna trecuta patru ani de functionare, asadar se poate spune ca este deja matura, poate juca acum un rol important in criza COVID-19, mai ales pentru consumatorii bancilor si IFN-urilor.

Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de coordonare al CSALB
Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de coordonare al CSALB

"Condițiile economice pe care le va genera pandemia vor face necesară, și în unele momente chiar indispensabilă, rezolvarea conflictelor în afara instanțelor de judecată, cu costuri financiare și de timp semnificativ mai reduse", apreciaza Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de coordonare al CSALB.

Bancile, dispuse sa negocieze cu clientii

O veste buna este ca bancile si-au aratat disponibilitatea de a-si ajuta consumatorii afectati de criza COVID-19.

Conform statisticilor CSALB, numarul de dosare solutionate si de intelegeri amiabile a ramas constant in primul trimestru al acestui an, chiar daca activitatea bancilor a fost afectata de instituirea starii de urgenta si de restrictiile de deplasare, acesta fiind un indiciu privind disponibilitatea institutiilor financiar-bancare de a negocia in continuare cu consumatorii.

De altfel, cererile clientilor bancilor si IFN-urilor catre CSALB au crescut cu 10% in primul trimestru al anului.

"Mulți oameni care au intrat în șomaj sau a căror activitate a fost suspendată se pot adresa Centrului pentru a căuta o soluție împreună cu banca/IFN-ul la situația economică dificilă prin care trecem", precizeaza CSALB.

De ce e bine sa apelati la CSALB cand aveti o problema cu banca sau IFN-ul

"Avantajele concilierii (evitarea proceselor în instanță, timpul scurt de soluționare a unui dosar – mai puțin de 90 de zile – gratuitatea pentru consumatori și expertiza conciliatorilor) sunt importante atât pentru consumatori, cât și pentru instituțiile financiar-bancare implicate în aceste negocieri, mai ales într-o perioadă dificilă din punct de vedere economic, ca cea pe care am experimentat-o în ultimele săptămâni ale primului trimestru al anului", precizeaza Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de coordonare al CSALB.

În ultima parte a primului trimestru al anului, CSALB și-a adaptat activitatea la condițiile cerute de autorități, astfel: peste 90% din activitatea Centrului a fost mutată în online, iar conciliatorii au continuat să intermedieze negocierile dintre consumatori și bănci/IFN-uri doar de la distanță (prin e-mail și telefon).

În plus, aplicația IT (implementată în iulie 2018, prin care sunt gestionate cererile și dosarele direct de pe site-ul CSALB) și-a arătat eficiența în această perioadă în care Centrul a putut să intermedieze fără întrerupere relația consumatorilor cu comercianții.

SITE-ul www.csalb.ro pune la dispoziția consumatorilor și persoanelor juridice o aplicație online prin care procesul de depunere a cererilor de conciliere este mult mai rapid și mai simplu.

Pe prima pagină a site-ului, consumatorii sunt invitați să acceseze aplicația prin completarea unei cereri. Documentele introduse în formularul de înregistrare se încarcă în aplicație, iar timpul de procesare a acestora este de aproximativ o oră.

Pe email, în procedura clasică, procesarea documentelor dura aproximativ o zi. Aplicația a fost configurată conform principiilor Regulamentului General privind Protecția Datelor Personale (GDPR).

 

Taguri: reclamatie banca  Criza COVID-19  Centrul de Solutionare a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB)  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



BNR pregateste noi forme de comunicare, dupa intreruperea conferintelor de presa din cauza coronavirusului

Banca Nationala a Romaniei (BNR) analizeaza noi forme de comunicare (posibil online), in contextul prelungirii crizei coronavirusului, care a dus la intreruperea conferintelor de presa clasice. "Motivul intreruperii conferintelor de presa este unul evident. Consideram ca nu putem detalii

BRD nu crede ca se va agrava criza coronavirusului, dar se va prelungi, iar revenirea economiei va fi in forma de U, nu in V

Conducerea BRD Groupe Societe Generale considera ca in ciuda recrudescentei crizei coronavirusului, intrata in al doilea val, criza economica nu se va adanci mai mult, dar recesiunea se va prelungi si anul viitor, iar revenirea va fi mai prelungita, in forma de U, nu de V, cum se estima detalii

Mihaela Budișteanu, avocat și conciliator CSALB: Dacă aș lua un credit, nu aș alege cea mai ieftină ofertă, ci aș merge la banca în care am încredere că mă va ajuta la nevoie

"Sincer, dacă ar fi să iau acum un credit, nu l-aș alege pe cel cu dobânda cea mai mică, ci în funcție de cum sunt ajutați oameniide băncile respective", spune Mihaela Budișteanu, avocat și conciliator în cadrul CSALB (Centrul de Soluționare Alternativă a detalii

Avocatul Mihai Tanasescu: Trebuie sa scapam de ideea fixa ca cel mai bine e sa dam banca in judecata

Prelungirea perioadei de epidemie a coronavirusului ne afecteaza atat mental, cat si financiar, mai ales daca purtam responsabilitatea rambursarii unui credit, astfel ca exista riscul sa apara mai multe conflicte pe care le-am putea avea cu bancile sau IFN-urile. Ce facem cand ne detalii

Ultimele Comentarii

  • Nu merge

    24.11.2020 și tot nu merge aplicație, “înregistrare eșuată” pe Smart token!! Ce e de ... detalii

  • inselatorie

    Este plin Facebook-ul de asemenea ``oferte``.De ce nu se iau masuri ... detalii

  • e-statements Alpha Bank

    Cerasela, suna la Alpha Bank, la tel. 0800825742, iar daca nu se rezolva, sunati-ma la tel ... detalii

  • Cera

    Buna pe aplicatia e statements imi scri cont suspendat ce pot face as avea nevoie de un extras de ... detalii

  • Amânarea ratei

    Buna ziua mă numesc cojocar Ioan domiciliul în Brașov as dorii sa îmi amânați rata pentru că ... detalii