BANCI | Stirea Zilei

BCE avizeaza negativ legea privind modificarea Statutului BNR

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-12-17 22:29

Banca Centrala Europeana (BCE) a avizat negativ o legea privind modificarea statului BNR initiata de senatorul populist Daniel Zamfir, cunoscut pentru initiativele sale legislative impotriva bancilor si BNR, un apropiat al avocatului Gheorge Piperea, implicat in numeroase procese impotriva bancilor, asadar direct interesat sa discrediteze sectorul bancar.

Este vorba de legea privind eliminarea din statutul BNR a aliniatelor 3 si 4 de la articolul 25, care prevad ca membrii Consiliului de Administratie al BNR si personalul acesteia insarcinat sa exercite atributii de supraveghere prudentiala nu raspund civil sau penal pentru indeplinirea cu buna credinta si fara neglijenta a sarcinilor acestora, iar BNR suporta cheltuielile privind procedurile judidicare in aceste cazuri.

Zamfir si-a motivat initiativa legislativa considerand ca angajatii BNR se bucura de un regim privilegiat, “un nou tip de imunitate de natura sa creeze un dezechilibru in ceea ce priveste raspunderea tuturor cetatenilor in fata legii in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, imunitate ce excede cadrului constitutional.”

“Practic prin mentinerea acestor prevederi in Legea privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, putem vorbi despre o lipsa de asumare a responsabilitatii factorilor decizionali din cadrul BNR, in conditiile in care acestia nu raspund in fata legii pentru decizii de importanta majora asupra societatii si economiei romanesti”, se mai arata in expunerea de motive a senatorului Zamfir.

Acesta aduce ca argument Cererea de reexaminare transmisa Parlamentului de presedintele Iohannis asupra Legii privind supravegherea macroprudentiala a sistemului financiar national, care a continut o prevedere similara, eliminata la solicitarea presedintelui.

Legea privind supravegherea macroprudentiala nu poate fi, insa, comparata cu Statutul BNR, din simplul motiv ca BNR adopta masuri concrete in cazul bancilor, spre deosebire de Comitetul de supraveghere macroprudentiala, care adopta doar niste recomandari.

De aceea, BNR, conform normelor europene si internationale, mai exact normele Comitetului Basel, care reglementeaza activitatea bancara din toata lumea, trebuie sa i se asigure o independenta prin protectia fata de posibile hartuiri in justitie in urma unor masuri care pot fi, uneori, dureroase, luate impotriva bancilor, cum ar fi cazul unei banci aflate in dificultate si care trebuie reorganizata sau chiar salvata de la faliment.

Justetea imunitatii BNR fata de potentialele procese in justitie impotriva sa a fost confirmata si de Consiliul Legislativ, organul consultativ de specialitate al Parlamentului, care a emis un aviz negativ in cazul proiectului de lege al senatorului Zamfir.

De asemenea, FMI a emis o recomandare privind intarirea independentei BNR, nu slabirea acesteia. (vezi aici detalii)

Cu toate acestea, legea a fost adoptata de Senat in 2 octombrie 2018 si trimisa la Camera Deputatilor, care este camera decizionala. (vezi aici etapele adoptarii legii)

Doua luni mai tarziu insa, in 27 noiembrie, unul dintre vicepresedintii Senatului a trimis la BCE o solicitare de emitere a unui aviz cu privire la propunerile de modificare a Legii privind Statutul BNR, desi legea era deja adoptata. Avizul va putea fi luat insa in considerare de Camera Deputatilor, unde se afla acum proiectul de lege.

In avizul publicat de BCE in 11 decembrie se arata articolele vizate de lege din Statutul BNR transpun in legislatia nationala principiile privind supravegherea bancara eficace emise de Comitetul de la Basel in privinta independentei, responsabilitatii, resurselor si protectiei legale a autoritatilor de supraveghere.

In acelasi timp, BCE precizeaza ca oricum Codurile civil si cel penal din Romania conditioneaza atragerea raspunderii de existenta intentei sau a neglijentei, conform prevederilor din statutul BNR.

Opinia BCE:

Articolul 25 alineatul (3) din Legea privind Statutul BNR incorporează în legislația națională Principiul 2 din Principiile fundamentale pentru o supraveghere bancară eficace ale Comitetului de la Basel pentru supraveghere bancară („Principiile fundamentale ale Comitetului de la Basel”) privind independența, responsabilitatea, resursele și protecția legală a autorităților de supraveghere. Principiul 2 stabilește în criteriile esențiale 1 și, respectiv, 9 că autoritatea de supraveghere ar trebui să dispună de „independență operațională”, iar legile ar trebui să „prevadă protecția legală a autorității de supraveghere și a personalului acesteia împotriva procedurilor judiciare pentru acțiuni efectuate și/sau omisiuni survenite la îndeplinirea cu bună-credință a sarcinilor acestora”. Întrucât Legea privind Statutul BNR se referă exclusiv la răspunderea personalului, fără a face referire la răspunderea BNR ca autoritate de supraveghere, articolul 25 alineatul (3) transpune în parte criteriul citat. “

BCE înțelege că eliminarea articolului 25 alineatul (3) din Legea privind Statutul BNR nu poate fi privită ca afectând în mod semnificativ regimul răspunderii aplicabil membrilor Consiliului de administrației al BNR și personalului acesteia, întrucât atât Codul civil român, cât și Codul penal român condiționează atragerea răspunderii de existența intenției sau a neglijenței. Acest lucru este deja valabil conform formulării actuale a Legii privind Statutul BNR.

Cu toate acestea, BCE observă avantajele menținerii articolului 25 alineatul (3) în Legea privind Statutul BNR. În acest mod, atât securitatea juridică, cât și stabilitatea cadrului juridic sunt asigurate în ceea ce privește regimul răspunderii pentru îndeplinirea atribuțiilor de supraveghere prudențială ale BNR.

Vezi aici avizul BCE

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



La ce banca refinantam un credit ipotecar, pentru a obtine o rata mai mica?

Creditele ipotecare, spre deosebire de creditele de consum, au dobanzi mult mai reduse si mai uniform distribuite intre banci: cele mai mici sunt la CEC Bank si la Banca Transilvania, cu DAE de 5,3%, iar cele mai mari la OTP Bank (DAE de 6,5%) si BRD (DAE de 6,7%), conform clasamentului intocmit detalii

Creditele pentru locuinte si afaceri continua sa creasca, dar cele pentru consum stagneaza

Creditele acordate de banci populatiei pentru cumpararea de locuinte si-au mentinut ritmul lunar de crestere si in octombrie, dupa cum s-a intamplat si cu finantarile pentru firme, ambele tipuri de imprumuturi fiind stimulate de programe guvernamentale cu garantii de stat: Noua Casa (Prima Casa) detalii

Rezultatele financiare comparative ale primelor sapte banci, la finalul T3 2020

Cele mai mari sapte banci romanesti, care detin fiecare cote de piata de peste 6% din activele totale ale sistemului bancar, iar impreuna aproape 77%, au obtinut la finalul trimestrului trei (T3) din 2020 profituri nete cumulate de 4,187 miliarde lei, reprezentand 93% din castigul sistemului detalii

Banca Transilvania si-a diminuat veniturile, dupa ce a permis clientilor sa-si amane ratele la credite fara sa plateasca dobanda la dobanda

Banca Transilvania si-a diminuat veniturile din dobanzi, dupa ce a fost singura banca din Romania care a permis clientilor sa-si amane ratele la credite fara sa plateasca dobanzi, desi OUG 37/2020 ii permitea sa aplice dobanda si pentru dobanzile amanate, adica dobanda la dobanda, asa cum au detalii

Ultimele Comentarii