BANCI | Stirea Zilei

BRD este acuzata ca nu inchide conturile inactive ale clientilor, ba chiar le deschide linie de credit, dupa care-i raporteaza la Biroul de Credit

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2018-10-24 22:14

BRD - Group Societe Generale este acuzata de un client ca nu i-a inchis un cont pe care nu l-a mai folosit timp de trei ani. Mai mult, banca i-a deschis, fara sa-l intrebe, o linie de credit, denumita in jargonul bancar descoperit neautorizat de cont, taxandu-l suplimentar pentru un serviciu inexistent. Dupa ce timp de trei ani clientul nu a primit nici macar extrase de cont, banca franceza i-a trimis o notificare ca-l raporteaza la Biroul de Credit.

Iata reclamatia clientului BRD:

“Am deschis un cont in euro cu card in 2014 la BRD, pe care nu l-am mai utilizat de 3 ani. Astazi am primit un plic ca voi fi raportat la Biroul de credite daca nu achit 73 de euro.

Pe langa asta, m-am trezit ca in acel plic mai era mentionat ca mai am la ei un cont de credit (linie de credit cum ii zic ei) deschis fara acordul meu si fara sa fiu informat despre el. Acolo figurez direct cu un debit restant de 36 de euro.

Intrebarea mea este urmatoarea: de ce BRD nu mi-a trecut contul intr-o stare inactiva, dupa 6 luni de inactivitate, asa cum specifica ca au dreptul in conditiile general bancare?

Pe langa asta, nu inteleg de ce nu mi-au incetat contractul, avand in vedere faptul ca in ultimele 24 de luni nu am mai avut nici o incasare (tot din conditiile general bancare, la sectiunea Durata Contractului).

Ultima intrebare: E legal ca mi-au deschis o "linie de credit", in conditiile in care, in contractul semnat cu ei, nu e specificat acest lucru? Mi se pare absurd ca ma pune sa platesc un serviciu pe care eu nu l-am utilizat de peste 3 ani, in conditiile in care nu am contractat un credit in viata mea. Care ar fi caile de atac? Pot depune plangere la BNR si Protectia Consumatorului?”

Am trimis la BRD aceasta reclamatie, iar raspunsul primit este urmatorul:

“In cazul in care contul curent nu are alte produse atasate, soldul sau este mai mic sau egal cu 250 EUR sau echivalent in moneda contului, iar in cont nu se fac operatiuni timp de mai mult de 6 luni consecutive, el se poate inchide la initiativa bancii.

Insa in situatia in care contul are atasate alte produse (card, servicii de banca la distanta, pachete de produse si servicii etc), el se inchide la cererea titularului.

Daca restantele provin exclusiv din comisioane, acestea nu vor fi raportate la Biroul de Credit.

In privinta asa numitei linii de credit: dupa o anumita perioada, comisioanele aferente contului si produselor atasate, care prin neplata au dus pe minus soldul contului, genereaza ceea ce se numeste tehnic descoperit neautorizat de cont si sunt gestionate intern printr-un cont de tip LC pentru a evita calcularea penalitatilor. Deci nu este vorba despre vreun credit in sensul clasic al termenului, denumirea indicand ca exista o datorie fata de banca provenita din neplata unor comisioane.

Ca sfat, in situatia in care cineva stie ca, la un moment dat, a avut un cont deschis la o banca, pe care, din varii motive, nu-l mai foloseste, ar trebui sa verifice situatia acestuia, in special daca (si asa se intampla in majoritatea cazurilor) contul are atasate si alte produse sau pachete de produse. In aceasta situatie, contul si produsele atasate genereaza comisioane, iar inchiderea contului si a produselor atasate se face la cererea clientului.”

Problemele cu inchiderea contului

Din reclamatia clientului si raspunsul bancii, precum si in urma analizei documentelor bancii, am identificat cateva probleme ale acestui caz, referitor la inchiderea contului inactiv:

1. BRD poate inchide un cont simplu, dar nu si unul cu produse atasate?!

Conditiile generale bancare ale BRD, care este contractul cu clientul, se arata urmatoarele, cu privire la inchiderea contului de catre banca:

“Banca îşi rezervă dreptul să închidă orice Cont al Clientului cu exceptia Contului curent cu servicii de baza, fără nicio notificare prealabilă, în oricare din următoarele cazuri:
a. îndeplinirea cumulativă a următoarelor 3 condiţii : 1. Cont cu sold mai mic sau egal cu 250 EUR (sau echivalent în moneda Contului); 2. inexistenţa oricăror operaţiuni în Cont pe o perioadă de minim 6 luni consecutive; 3. inexistenţa produselor ataşate respectivului Cont.”

Este ilogic ca banca sa poata inchide un cont simplu, neutilizat timp de 6 luni, dar nu si unul cu servicii atasate, precum un card si online banking, cu atat mai mult ca majoritatea conturilor au si aceste produse.

Normal ar fi ca banca sa poata inchide un cont indiferent de tipul acestuia, daca nu mai este utilizat. Pentru ca este firesc ca daca intr-un cont nu mai intra bani si nu se mai efectueaza operatiuni, nici serviciile aditionale, cardul si online banking-ul, nu mai sunt folosite.

2. Banca poate inchide contul fara sa-l intrebe pe client?!

Pe de alta parte, este posibil ca un cont sa nu fie utilizat de un client timp de mai multe luni, chiar peste sase luni, dar ulterior, de exemplu in momentul cand se angajeaza sau cand primeste niste bani, sa reia utilizarea contului.

In astfel de cazuri, inchiderea contului dupa 6 luni, din initiativa bancii, ar putea reprezenta o problema pentru client.

De aceea, normal ar fi ca in contractul-cadru (conditii generale bancare) sa se prevada inchiderea contului nefolosit, la initiativa bancii, dar cu acordul clientului.

Pentru ca acesta ar putea spune: da, momentan nu-l folosesc, dar s-ar putea sa am nevoie de el in urmatoarele luni.

In aceste cazuri, banca ar trebui sa puna contul nefolosit in stand-by, adica sa-l lase activ. In schimb, in cazul in care clientul spune “nu mai am nevoie de el, inchideti-l”, banca va proceda intocmai.

In niciun caz, insa, banca nu trebuie sa procedeze ca in cazul de fata: sa lase contul activ timp de trei ani, timp in care nu face nimic.

Daca in contract banca spune ca “poate” inchide contul dupa 6 luni de inactivitate, atunci procedura ar trebui sa fie urmatoarea: in momentul implinirii celor 6 luni, banca sa trimita clientului o instiintare privind situatia contului si sa-l intrebe ce vrea sa faca cu el: sa-l mai pastreze sau sa-l inchida.

Problema este ca in contractul bancar nu se prevede o procedura clara privind inchiderea unui cont dupa 6 luni de inactivitate.

3. Banca "poate" si "isi rezerva dreptul" sunt termeni prea vagi

Expresii precum cele utilizate in raspunsul BRD - “banca poate inchide contul” sau in “conditiile generale bancare” - “banca isi rezerva dreptul sa inchida orice cont”, sunt prea vagi. Asadar, banca “poate” inchide contul, ceea ce inseamna ca “poate” si sa nu-l inchida. Iar banca “isi rezerva dreptul” sa inchida contul, ceea ce nu inseamna ca este obligata sa-si exercite acest drept.

Cu alte cuvinte, aceste expresii permit bancii sa tina deschis un cont, cu toate ca acesta este nefolosit, asadar in mod normal ar trebui inchis.

Clientul BRD a mai intrebat de ce nu i s-a inchis contul “avand in vedere faptul ca in ultimele 24 de luni nu am mai avut nici o incasare”, invocand o alta prevedere din conditiile general bancare. Aceasta se refera insa la un cont cu servicii de baza, care se poate deschide doar daca o persoana nu mai are alt cont.

Respectiva prevedere spune asa: “Contractul-cadru aferent unui Cont de plati cu servicii de baza poate fi denuntat unilateral de catre Banca numai în cazul în care este îndeplinită cel puțin una dintre condițiile de mai jos: (i) Clientul a utilizat în mod deliberat Contul de plăți cu servicii de bază în scopuri ilegale; (ii) nu a fost efectuată nicio operațiune în Contul de plăți cu servicii de baza de peste 24 de luni consecutive.”

Si aici, deci, avem expresia “banca poate”, fara sa existe si o procedura exacta de inchidere a contului, in situatia in care banca decide sa-l inchida.

4. Lipsa comunicarii si a extrasului de cont

Este incorect sfatul oferit BRD clientilor: “in situatia in care cineva stie ca, la un moment dat, a avut un cont deschis la o banca, pe care, din varii motive, nu-l mai foloseste, ar trebui sa verifice situatia acestuia”.

Pentru ca banca este cea care are obligatia sa-si informeze clientii cu privire la situatia contului, in fiecare luna, prin emiterea unui extras de cont, conform prevederii contractului: “Banca emite extrase de cont pentru operaţiunile efectuate pe Contul Clientului.”

In acest caz, clientul BRD s-a plans ca timp de 3 ani nu a primit extrase de cont de la BRD, asadar nici nu avea cum sa stie daca mai are un cont activ la banca. Daca ar fi primit extrase si ar fi vazut ca are de platit comisioane lunare pentru contul inactiv, probabil ca ar fi cerut inchiderea lui.

5. Deschiderea unui cont de credit este ilegala

Clientul BRD mai intreaba daca este legala deschiderea unei “linii de credit”, fara sa se specifice acest lucru in contract.

Intr-adevar, in Conditiile generale bancare nu se mentioneaza nicaieri despre vreo linie de credit, asadar deschiderea acesteia poate fi considerata ilegala.

BRD explica astfel deschiderea liniei de credit, in raspunsul primit mai sus: “dupa o anumita perioada, comisioanele aferente contului si produselor atasate, care prin neplata au dus pe minus soldul contului, genereaza ceea ce se numeste tehnic descoperit neautorizat de cont si sunt gestionate intern printr-un cont de tip LC pentru a evita calcularea penalitatilor. Deci nu este vorba despre vreun credit in sensul clasic al termenului, denumirea indicand ca exista o datorie fata de banca provenita din neplata unor comisioane.”

BRD mai mentioneaza ca “daca restantele provin exclusiv din comisioane, acestea nu vor fi raportate la Biroul de Credit.”

Raspunsul BRD nu se potriveste insa cu situatia de fapt a clientului. In notificarea primita de acesta apar distinct cele doua tipuri de conturi (un cont curent si un cont de credit), asadar nu este vorba doar de o gestiune interna a BRD a contului clientului ci chiar de un cont real, adus la cunostinta acestuia.

Fapt confirmat si de existenta datoriei suplimentare aferenta contului de credit, de 37 de euro, suplimentara datoriei de 72 de euro aferenta comisioanelor pentru cont.

Ceea ce inseamna ca cei 37 de euro reprezinta, practic, un fel de dobanda sau taxa suplimentara pentru neachitarea comisionului de administrare a contului.

Mai mult, in notificare se precizeaza ca suma de 37 de euro reprezinta “credit restant”, iar clientul este avertizat ca poate fi raportat la Biroul de Credit din aceasta cauza.

BRD are cele mai multe reclamatii primite la Reclamatiibanci.ro. (vezi aici detalii)

Banca franceza a pierdut 10.000 de clienti in primele trei luni din acest an. (vezi aici detalii)

Comentarii

Iulia
cont BRD inactiv, genereaza datorii
Cu o problema similara ma confrunt si eu tot cu odioasa banca BRD. Am ajuns la ei pentru a-mi deschide un cont nou pentru virarea salariului si am constat ca am pana acum 50 RON datorii pentru administrarea contului. Vorbim de un cont inactiv de ani de zile, fara linie de credit. Cu groaza astept telefonul prin care o sa imi transmita rezultatul calculului lor. Exista vreo posibilitate sa pot sa contest aceste sume abuzive, tinand cont ca nu am nici un fel de instiintari? Inteleg ca nu am ajuns la Biroul de Credit pentru ca nu este un credit propriu zis. DAR, este tot o datorie care se mareste pe masura ce trece timpul.

Adriana
cont inchis, redeschis abuziv la Raiffeisen
Am inchis contul de Raiffeisen acum multi ani (cred ca mai mult de 5 ani). De curand am primit de la ei un email GDPR si le-am trimis un raspuns ca sa le spun ca nu mai sunt de foarte multa vreme clientul lor si ca e ok sa ma scoata din lista de corespondenta. Spre marea mea surprindere primesc un mail in care mi se spune ca la ei figurez cu cont activ. In toata aceasta perioada nu am efectuat nici o tranzactie prin banca si nici banca nu m-a notificat in vreun fel ca as fi client activ, stiu si in ce agentie am inchis contul si predat talken-ul. Multumesc

Adrian
Este plina lumea de lenosi
Dar de ce sa inchida un cont inactiv ... pentru ca titularului ii este lene sa-l inchida ??? Si dupa aia sa vina titularul si sa faca gura ca i-a inchis contul fara sa ceara ???

gabrielle
Re: Adrian
Dragul nostru postac, Cand ai pe cineva cu varsta de peste 70 de ani, care se deplaseaza foarte greu, si care are deschis cont BRD in alta localitate si face parte din categoria celor cu risc letal la infectia cu COVIND19, as sa te vad cum rezolvi aceasta situatie ??? Cred lenea la care faci referire este si a caci nu te-ai deranjat sa gandesti ca sunt si alte situatii exceptionale.

Dumitru
Cont zero
Conturile trebuiesc inchise de catre banca cu atentionare in contract ca se inchid dupa 6 luni sa zicem. Sau cand s-a deschis cintul sa fii intrebat daca il mai folosesti vreodata sau daca doresti sa il inchizi. Normal ca banca merge mai departe cu comisioanele ca nu e fraiera, fraierii suntem noi ca nu stim si ne trezim cu cont pe zero fara sa fim atentionati ca avem datrii de intretinere a contului. Raiffeisen mi-a creat multe multe probleme, nu voi mai fi clientul lor niciodata, am facut un singur transfer si ma atentioneaza dupa un an ca am de plata la un cont pe zero.



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Opt banci au inceput creditarea prin Programul Noua Casa

OTP Bank a anuntat astazi ca incepe creditarea prin Programul Noua Casa (fostul program Prima Casa), alaturandu-se altor sapte banci prezente deja in cadrul acestui program, prin care se pot acorda credite garantate de stat pentru cumpararea de locuinte. Cele opt banci care acorda in detalii

Care sunt bancile cu cele mai bune cursuri de schimb valutar euro/leu?

Bancile cu cele mai avantajoase cotatii pentru vanzarea si cumpararea de euro la ghiseu, in cont sau pe card sunt CEC Bank, First Bank, Libra Bank, Banca Transilvania, Banca Romaneasca si Idea Bank. Cele mai dezavantajoase cursuri de schimb le gasim la Alpha Bank, ING Bank, BCR, detalii

Cum si-au schimbat bancile si IFN-urile atitudinea fata de clientii cu probleme, in cinci ani de functionare a CSALB: de la doar 30% dintre cererile de impacare amiabila acceptate in primul an, au ajuns la 70%, iar unele banci si la 90%

Daca in urma cu cinci ani, in septembrie 2015, cand s-a infiintat Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB), bancile si IFN-urile erau foarte reticente in a accepta cererile de impacare amiabila venite de la clientii cu diverse reclamatii sau probleme, acum detalii

Topul cardurilor de credit cu cele mai mici dobanzi

Dobanda la cardurile de credit a ramas neschimbata pe parcursul ultimului an, dat fiind ca bancile isi vand acest produs ca un mijloc de plata a bunurilor si serviciilor in rate fara dobanda pe anumite perioade. "Pana la 12 rate fara dobanda" a devenit un slogan bine cunoscut pentru detalii

Ultimele Comentarii

  • Nimic

    Am încercat cu ifn înțelegere, am apelat la csakb nici nu au vrut sa colaboreze și ce este mai ... detalii

  • Nimic

    Am încercat cu ifn înțelegere, am apelat la csakb nici nu au vrut sa colaboreze și ce este mai ... detalii

  • ?

    & Comportament infracțional al instituțiilor și al BNR, care pe fondul insistenței ... detalii

  • Revlamatie

    Am trimis la bancă SOCIETE GENERALE peste 300euro, pentru anprumut de 3000euro, am anulat ... detalii

  • As dori pentru nevoi personale

    As dori pentu nevoi ... detalii