BANCI | Stirea Zilei

Mugur Isarescu: Momentul actual este fara indoiala unul critic, iar ajustarea cererii interne nu poate sa intarzie

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-11-21 16:24

Discursul guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, cu ocazia aniversarii Ziarului Financiar:

"Daţi-mi voie să zăbovesc puţin la evenimente petrecute la scurt timp după apariţia Ziarului Financiar. După criza din Rusia şi din Asia de Sud-Est, nevoia de finanţare externă a Romāniei a fost mult mai dificil de acoperit, iar nivelul de atunci al rezervelor valutare nu dădea o marjă de manevră prea amplă autorităţilor.

Şi atunci, ca şi acum de altfel, agenţiile de rating ne-au tratat cu foarte multă circumspecţie, iar ştirea principală despre Romānia, repetată obsesiv de agenţiile internaţionale, timp de mai bine de un an, prezenta, īntr-o formă sau alta, iminenta īncetare a plăţilor externe de către ţara noastră.

Mult mai problematic a devenit, īn acea perioadă, faptul că Fondul Monetar Internaţional a experimentat un nou tip de abordare pentru ţările īndatorate, numit P.S.I. (private sector involvement) sau „burden sharing”, pe care l-a testat pe patru ţări, printre care şi Romānia. Această abordare a fost pānă la urmă un eşec, iar Fondul Monetar Internaţional a abandonat-o.

Īntre timp, īnsă, Romānia a fost pusă īn situaţia fie de a-şi ajusta deficitul extern prin forţe proprii, fie să se īmprumute pe piaţa externă īn condiţii insuportabile.

Ţara noastră a adoptat prima soluţie şi a īncheiat ulterior un acord cu FMI. Totuşi, Standard&Poor’s, care ne scăzuse prompt ratingul pānă la o singură treaptă de nivelul care ar fi desemnat arierate la plata datoriei externe – pas pe care Romānia nu l-a făcut – a menţinut acest calificativ scăzut mult timp după ce situaţia critică fusese depăşită, iar rezervele ţării īncepuseră să crească.

Am rememorat acest eveniment petrecut acum zece ani pentru că īn ultimele luni am un pronunţat sentiment de déją-vu. Au fost mai īntāi evaluări sumbre ale unor analişti externi, a urmat apoi atacul eşuat īmpotriva leului, jocul a continuat cu scăderea ratingului de ţară sub nivelul de investment grade – Romānia fiind singura ţară a Uniunii Europene īn această situaţie.

Ieri am mai citit un comentariu care prevede, nici mai mult nici mai puţin, că Romānia şi Bulgaria, ca ţări suverane, riscă īncetarea plăţilor la o datorie externă preponderent privată. Iar pentru a argumenta această poziţie se folosesc cele mai “exotice” argumente, de la prezentarea cazurilor altor ţări din regiune care au īncheiat acorduri cu Fondul Monetar Internaţional, pānă la afirmaţia că monedele Bulgariei şi Romāniei s-au depreciat faţă de dolarul american, īn condiţiile īn care moneda bulgară este īn regim de consiliu monetar, deci are cursul fix faţă de euro şi oscilează faţă de dolar exact atāt cāt euro, iar leul se raportează, de asemenea, la moneda unică europeană.

Īntr-un fel, cam acelaşi tip de abordare ca şi īn 1998–1999. Există o deosebire, esenţială, dar ea este menţionată numai īn fugă, şi anume că rezervele valutare ale Romāniei sunt acum mai mari decāt īntreaga datorie publică a ţării. Īn consecinţă, cu politici interne judicioase, avem posibilitatea să trecem peste această perioadă īn condiţii net mai bune decāt in 1999.

Cred cu tărie acest lucru şi pentru că, pe ansamblu, ultimul deceniu – cel parcurs īmpreună cu ZF – a fost unul de progres īnsemnat pentru ţara noastră. Nu putem pierde cu vederea faptul că īn nouă din ultimii zece ani am avut creştere economică, iar īn şapte dintre aceştia cu rate anuale care au depăşit 5%. Inflaţia, care s-a situat īn prima parte a anilor '90 īn palierul cu trei cifre, a coborāt īn ultimii ani īn zona cu o singură cifră.

De asemenea, aderarea la NATO şi la Uniunea Europeană aşează Romānia īntr-un cadru politic care favorizează o dezvoltare durabilă a economiei.
Produsul intern brut din acest an se va situa īn jurul valorii de 140 miliarde euro, adică 6500 euro pe locuitor. Īn 1999, PIB-ul total al Romāniei abia urca la 33 miliarde euro, iar cel pe locuitor era mai mic de 1500 de euro.

Acest salt – care a atras semnificative modificări, inclusiv īn standardele de consum – va trebui să concorde şi cu o evoluţie pe măsură a īnţelegerii fenomenelor economice, pentru a continua un
parcurs, pe cāt posibil, lipsit de asperităţi.

Dacă privim lucrurile īn perspectiva evoluţiei pe termen lung a societăţii romāneşti, deceniul de cānd există Ziarul Financiar marchează o cotitură radicală, pe care am putea-o compara cu perioada de mare avānt de după Primul Război Mondial şi crearea Romāniei Mari.

Īn asemenea momente de cotitură, evoluţiile cantitative, fără īndoială importante şi ele, trebuie īnsoţite de schimbări de ordin calitativ ce ţin de filozofia socială de ansamblu, de evoluţia exigenţelor şi valorilor la nivel naţional. Din această perspectivă, formatorii de opinie şi presa īn general joacă un rol major. Īn mod particular, presa de specialitate economică se situează īntr-o poziţie cu totul specială.

De altfel, Banca Naţională a urmărit īn mod consecvent realizarea unei mai bune educaţii economice şi a īncercat să sprijine după puterile ei creşterea profesionalismului jurnaliştilor īn abordarea problematicii economice. Să ne amintim că Ziarul Financiar s-a lansat īn urmă cu zece ani chiar īn holul de marmură al Băncii Naţionale. De-a lungul anilor, au fost numeroase situaţiile īn care Banca Naţională a participat la evenimente organizate de Ziarul Financiar şi invers.

Īn permanenţă a existat un dialog din care, cred eu, au cāştigat atāt ziariştii formaţi de Ziarul Financiar, cāt şi specialiştii Băncii Naţionale. Şi dacă este adevărat că banca centrală nu trebuie să rămānă izolată īntr-un turn de fildeş, nu e mai puţin adevărat că media de specialitate ar trebui să evite alunecarea īn senzaţionalul facil, care nu poate da rezultate decāt pe termen scurt. Īn cele din urmă, un public mai avizat ia decizii mai corecte, care sunt īn folosul evoluţiei economice de ansamblu.

Ştiu că īn ceea ce priveşte formarea opiniei publice lucrurile nu sunt simple şi nici liniare. Este greu ca o generaţie care a īnvăţat că preţurile se formează adăugānd beneficiul planificat la costul planificat să reuşească să se adapteze la realitatea de azi, cānd preţurile se formează īn funcţie de raportul dintre cerere şi ofertă. De aici decurge şi dificultatea mai mare, atāt pentru decidentul de politică economică, cāt şi pentru analist, ca şi pentru mass-media.

Preluarea şi repetarea – uneori cu bună intenţie – a declaraţiilor unor participanţi la jocul pieţei poate, de asemenea, genera confuzie. Mă gāndesc, de exemplu, la reprezentanţii unor producători de ulei comestibil care susţineau cu cāteva luni īn urmă că preţul produselor lor va continua să crească, deşi oferta de pe piaţă din acest an este de cāteva ori mai ridicată decāt cea din 2007.

Aşa cum era şi normal, preţurile la ulei au īnceput să scadă şi probabil vor continua, sub presiunea modificării raportului dintre cerere şi ofertă. Sau, īntr-o altă īmprejurare, un om de afaceri a declarat că scăderea cererii īntr-o anumită industrie va atrage creşterea preţurilor pentru că producătorii vor dori să-şi păstreze nealterate profiturile. Nici această declaraţie nu a fost urmată de o replică adecvată, iar mesajul care se transmite īn piaţă rămāne că orice s-ar īntāmpla preţurile cresc.

Un alt exemplu, la care aş vrea să mă refer pe scurt, este legat de aprecierea unor colegi bancheri comerciali, că Banca Naţională ar fi făcut īn octombrie a.c. un fel de hocus pocus prin care a dispărut lichiditatea din sistemul bancar. Cu alte cuvinte, īncercānd să penalizeze pe speculatorii care au atacat leul, a lovit, de fapt, īn băncile autohtone. Īnţelegerea canalelor prin care se mişcă
lichiditatea īn lei īn sistem nu este, īntr-adevar, un lucru foarte simplu, de aceea este uşor să fie creată confuzie şi să fie deturnat sensul adevărat al lucrurilor.

Īn realitate, atāt timp cāt băncile şi-au īndeplinit, atāt in octombrie, cāt şi in noiembrie (după datele preliminare) nivelul de 20% al rezervelor minime obligatorii, nu se poate vorbi despre o criză de lichiditate. Cel mult, apar temporar scăderi relative, legate de cele mai multe ori de plăţile de impozite, către buget, ale companiilor. Dar şi īn asemenea situaţii există facilitatea de credit a Băncii Naţionale, la care au acces imediat toate băncile care pot să constituie garanţia cerută de aceasta.

Faptul că unele bănci nu s-au īngrijit să-şi constituie din timp un stoc de titluri de stat, nu īnseamnă decāt că decizia managementului acestor bănci a fost de a risca pentru creşterea profitului şi a cotei de piaţă. Deseori īnsă, riscul nu aduce numai profit.

Nu mai puţin important este rolul presei de specialitate īn īnţelegerea dimensiunilor reale ale fenomenelor pe care le analizează. Un ziar de specialitate de forţa şi prestigiul de care se bucură Ziarul Financiar are chiar obligaţia de a calibra judicios o informaţie cu analiza semnificaţiei ei.

Iată bunăoară, īn ultimele zile au abundat relatările de presă prezentate pe un ton grav, uneori apocaliptic, cu privire la numărul probabil de persoane care vor ajunge īn situaţia de şomaj īn lunile următoare: circa 30.000 de persoane. Desigur, la nivel individual, fiecare persoană care īşi pierde locul de muncă are de rezolvat o problemă care nu este dintre cele mai uşoare.

La nivel de economie naţională īnsă, creşterea cu 30.000 de persoane a numărului şomerilor reprezintă circa 0,5% din forţa de muncă. Coroborat cu nivelul foarte scăzut al şomajului, de 3-4% īnainte de declanşarea actualei recesiuni mondiale, concluzia pe care o va trage analistul economic este că, deocamdată, cu greu se poate vorbi despre o problemă presantă a şomajului īn Romānia.

Nu este mai puţin adevărat īnsă că perspectivele imediate ale economiei romāneşti nu sunt şi nu pot fi cele mai bune. Contextului mondial profund nefavorabil i s-a suprapus ceea ce am putea numi şi noi exuberanţă iraţională, atāt din partea pieţelor, cāt şi, de multe ori, a autorităţilor statului romān. Combinaţia dintre mediul extern ostil şi ceea ce pare inadecvarea răspunsului intern la acest mediu reprezintă, după părerea mea, cauza fundamentală pentru care agenţiile de rating au depunctat, uneori foarte sever, ratingul nostru de ţară.

Desigur, putem să ne exprimăm dezacordul faţă de evaluarea agenţiilor de rating. Uneori, īnseşi agenţiile īn cauză au facilitat criticile noastre. Este īntr-adevăr greu de īnţeles cum o agenţie de rating serioasă poate să analizeze riscul asociat unei ţări (riscul suveran) fără măcar a face vreo referire la nivelul datoriei publice şi la cel al rezervelor internaţionale ale ţarii īn cauză. Ca profesor, pot spune răspicat c㠄subiectul nu este tratat”, de aceea concluzia este nefundamentată.

Referitor la aceste evaluări trebuie să spun īnsă că lucrurile nu sunt nici pe departe atāt de simple. Desigur, am putea afirma că īn momentul de faţă situaţia noastră este mai bună decāt a
altor ţări din regiune cu un rating păstrat īn zona „investment grade”. Dar acele ţări cel puţin, au adoptat măsuri de austeritate pe plan naţional.

Cum stau lucrurile īn ţara noastră? După doi ani la rānd de creşteri salariale de 20-25 % anual – mai mult decāt dublul sporului de productivitate a muncii – pentru anul 2009 erau vizate creşteri de 50-60 %, iar acordurile cu sindicatele, atunci cānd se fac, nu prea coboară sub 35%. O asemenea abordare arată o primejdioasă decuplare īntre aspiraţii şi realităţi. Īn contextul actual internaţional şi ţinānd seama de nivelul deja primejdios de ridicat al deficitului extern, problema care se pune nu poate fi aceea a creşterii īn continuare a consumului intern, īncă şi mai rapid
decāt creşterea productivităţii muncii, pentru că nu mai are cine să finanţeze aşa ceva.

Iar dacă noi nu īnţelegem singuri aceste lucruri, vin agenţiile de rating şi ne avertizează. Iar dacă şi acţionăm īn sensul unor acorduri salariale sau chiar a unor legi pentru care nu există resurse reale īn economie, iar cererea – potenţială īn acest moment – devine cerere reală şi imediată, efectele pot fi dintre cele mai rele.

Creşterea salarială nu numai că nu va antrena un nivel de trai mai ridicat, dar s-ar risipi cu multă uşurinţă şi ceea ce s-a dobāndit īn ani de eforturi pe linie de stabilitate economică, de creştere a investiţiilor şi a potenţialului de creştere viitoare. Aşa cum am arătat īn Parlamentul Romāniei, dacă creşterea nivelului de trai ar fi doar o chestiune de voinţă şi decizie politică, nu am mai avea īn lume ţări sărace.

Este adevărat că acest din urmă punct este tratat echilibrat īn presa de specialitate. Faţă de acum zece ani, presa economică a evoluat semnificativ. Acum avem publicaţii de specialitate, chiar televiziuni de specialitate, o piaţă a analiştilor financiari, ceea ce arată īn final maturizarea societăţii romāneşti.

Aş īndrăzni chiar să spun că jurnaliştii şi analiştii economici sunt īn general mai aproape de realitate decāt se dovedesc, din păcate, prea mulţi dintre decidenţii din economie.

Trebuie să o spun limpede: Romānia nu are alternativă la realizarea unei ajustări a cererii interne pentru a reduce vizibil deficitul extern. Ştiu cāt este de dureros acest lucru şi cāt este de dificil de pus īn practică de către orice guvern. Am condus guvernul īn perioada critică din anii 1999 – 2000 şi percep exact cāt este de dificilă ajustarea consumului intern, fie şi cu numai două puncte procentuale din PIB.

De această dată, dificultatea ajustării va fi mai degrabă percepută ca fiind mare, deoarece ea trebuie să se producă după un număr de ani īn care s-au īnregistrat creşteri semnificative ale consumului. Tendinţa părea să continue la nesfārşit, ceea ce a dus la decuplarea aspiraţiilor de posibilităţile reale de īndeplinire. De aceea este bine să ajustăm cererea internă, mai devreme şi nu mai tārziu, cāt timp avem īncă o creştere economică semnificativă, pentru că, īn acest fel, ajustarea īnseamnă numai redimensionare şi nu amputare.

O problemă esenţială căreia societatea romānească trebuie să-i găsească un răspuns īn scurt timp este ce anume va ajusta mai īntāi, consumul sau investiţiile. Īnţeleg că trebuie să cumpănim bine lucrurile. Īntrebarea este dacă păstrăm opţiunea pentru a cumpăra tot mai multe maşini sau lăsăm resurse şi pentru a construi infrastructura rutieră necesară. Īn puţini ani, prima opţiune ne-ar putea duce īntr-un blocaj total al traficului, iar consumul suplimentar pe care ni l-am putea, eventual, asigura ar fi doar de monoxid de carbon din ţevile de eşapament.

Acest exemplu nu este doar metaforic. Putem vedea la tot pasul că dezechilibrul īntre consumul intern şi economisire, ca sursă de finanţare a investiţiilor, produce deja probleme serioase, atāt pentru economie īn ansamblu, cāt şi pentru cetăţeni – al căror standard adevărat de viaţă este, īn mod paradoxal, amputat tocmai ca urmare a dezechilibrului dintre consum şi investiţii.

Momentul actual este fără īndoială unul critic, iar ajustarea cererii interne nu poate să īntārzie. Nu doresc să dramatizez lucrurile şi nici să trag un semnal de alarmă nejustificat. Aşa cum am arătat īnsă şi īn alte ocazii, fie vom realiza o aterizare lină prin politici īnţelepte pe plan intern, fie ajustarea va fi indusă din afară, de piaţa de capital externă, iar atunci ea nu va mai fi nici lină, nici de proporţii rezonabile.

Faţă de declaraţiile anterioare pe această temă, acum pot să adaug doar următoarele: condiţiile externe nu lasă prea mult timp pentru ezitări.

Aş dori să īnchei īntr-o notă optimistă. Ziarul Financiar, de altfel, a avut, de cele mai multe ori, un ton pozitiv, pe care īi doresc să-l păstreze nealterat. Alături de dumneavoastră, am mare īncredere īn viitorul ţării noastre. Şi doresc, īmpreună cu dumneavoastră, ca īnţelepciunea să prevaleze īn faţa nerăbdării, iar riscul unui derapaj sever īn perioada imediat următoare să nu se materializeze.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?

Dobanzile practicate de cele mai multe banci pentru creditele de nevoi personale destinate consumului nu mai sunt stabilite la niveluri standard ci sunt personalizate, in functie de mai multi factori, precum incasarea veniturilor in contul bancii sau istoricul de detalii

Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani

Dobanzile fixe in primii 3-10 ani pentru un credit ipotecar variaza intre 5,75% si 9,90%, in functie de banca si de perioada cu dobanda nemodificata, conform ofertelor celor mai importante 10 banci. Dobanzile luate in calcul sunt cele standard, fara alte detalii

Cum raspunde ANPC la o reclamatie despre o frauda online: cu cuvintele bancii

Clientul unei banci (Unicredit) a fost fraudat online cu 25.000 de lei cu o asa-zisa investitie in actiuni pe site-ul Rominvest. (Atentie! Acest site functioneaza si in prezent, la acest link, https://dimensionaldreamscape.cam, dupa mai bine de o luna de la detalii

Dobanzile la creditele online ale IFN-urilor, plafonate prin lege la 365% pe an, fata de 70.000% cat erau pana acum

Parlamentul a adoptat o lege prin care dobanzile (DAE) la creditele online acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) sunt plafonate la 1% pe zi (365% pe an) in cazul imprumuturilor de maxim 5.000 de lei, 0,8% pe zi (292% pe an) la cele de pana la 10.000 de lei si 0,6% pe detalii

 



 

Ultimele Comentarii