BANCI | Interviu

Marius Dunca, seful ANPC: Ordinul privind afisarea comisioanelor la bancomate va fi implementat gradual, pentru a se evita cresterea comisioanelor si transferarea costurilor catre consumatori

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2014-11-07 14:53

Marius Dunca (foto), presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), spune ca Ordinul publicat recent in Monitorul Oficial privind afisarea la bancomate a comisioanelor pentru operatiunile cu carduri va fi implementat gradual, astfel incat bancile sa aiba suficient timp la dispozitie pentru operarea modificarilor tehnice necesare, pentru se a evita cresterea comisioanelor si transferarea costurilor catre consumatori.

ANPC a anuntat initial ca va obliga bancile sa prezinte la bancomate comisioanele in suma fixa, nu sub forma de procent, pentru operatiunile cu cardul, insa in Ordinul publicat in Monitorul Oficial se prevede afisarea sub forma de procent.

"Pentru a evita ca acest Ordin să implice costuri care pot fi transferate către consumatori, am preferat să le acordăm băncilor un termen de 120 de zile pentru a putea implementa Ordinul în forma aceasta. După ce vor fi implementate aceste reglementări, ne vom consulta cu reprezentanții băncilor și vom identifica soluții și termene realizabile în așa fel încât consumatorii să fie informați complet, corect și precis, adică comisioanele să fie afișate în sumă fixă. Ordinul implică proceduri ample, însă vă asigur că ANPC va lua toate măsurile pentru ca acesta să fie implementat în forma inițială, chiar dacă va presupune ceva mai mult timp. Ne dorim informarea completă a consumatorilor, însă fără a transfera costuri suplimentare către aceștia", spune Marius Dunca, pentru Bancherul.ro.

De asemenea, bancile ar fi trebuit sa indice comisioanele si pentru cardurile emise de alta banca decat cea care detine bancomatul, insa si aceasta obligatie a fost amanata, intrucat necesita o perioada mai indelungata de timp pentru a fi implementata, astfel incat se se evite costuri suplimentare pentru clienti.

"S-a apelat la această soluție temporară deoarece implementarea Ordinului în cazul utilizării cardului la alt bancomat decât cel al emitentului cardului este un procedeu mai complex și cu o durată de implementare de minim un an si jumătate", spune seful ANPC.

O alta problema ridicata de bancheri a fost tipul de comision ce trebuie dezvaluit la ATM-uri: standard sau cel specific fiecarui client, in functie de pachetul de produse si tipul de card pe care-l detine.

Seful ANPC spune ca bancile trebuie sa afiseze comisioanele specifice fiecarui client.

In acest caz, bancile mari si cu multe produse ar putea avea probleme atat in ceea ce priveste timpul necesar implementarii aplicatiilor tehnice necesare, cat si a costurilor aferente, au avertizat reprezentantii bancilor.

Iata intrebarile puse de Bancherul.ro si raspunsurile oferite de seful ANPC, Marius Dunca:

- De ce s-a renuntat la afisarea comisioanelor sub forma de suma exacta si nu sub forma de comision?

Nu s-a renunțat la afișarea comisioanelor sub formă de sumă exactă. Pentru ca Ordinul să fie implementat cât mai repede posibil, am acceptat ca, pentru început, comisioanele să fie afișate sub formă de procent și chiar în sumă fixă în situațiile în care este posibil. Băncile au venit cu numeroase argumente prin care ne-au demonstrat că implementarea Ordinului, în forma inițială, într-un termen scurt, presupune costuri mari care ar putea fi transferate către consumatori. Astfel, pentru a evita creșterea comisioanelor și transferarea către consumatori a costurilor, am preferat ca Ordinul, în forma, inițială, să fie implementat gradual. Într-un termen de 120 de zile, Ordinul va fi implementat în forma publicată în Monitorul Oficial, astfel încât consumatorii vor fi informați asupra comisioanelor care li se percep, vor primi atenționări și informații necesare în cazul blocării cardului. Ordinul privind anumite măsuri de informare la ATM va fi îmbunătățit gradual în așa fel încât să fie posibilă implementarea sa fără a fi transferate niciun fel de costuri către consumatori.

- De ce nu trebuie sa se afiseze comisioanele si pentru cardurile emise de alte banci?

În cazul cardurilor emise de alte bănci s-a agreat ca, într-o prima etapă, să fie afișat un avertisment astfel, încât consumatorii să fie informați (ca se aplica un comision al bancii emitente a cardului n.r.). S-a apelat la această soluție temporară deoarece implementarea Ordinului în cazul utilizării cardului la alt bancomat decât cel al emitentului cardului este un procedeu mai complex și cu o durată de implementare de minim un an si jumătate.

- Comisioanele ce trebuie afisate sunt cele standard sau comisioanele specifice fiecarui client?

Vor fi afișate comisioanele percepute pentru fiecare tranzacție care este efectuată și reglementată de Ordin oferindu-i consumatorului posibilitatea de a se retrage din tranzacție în situația în care nu își dorește finalizarea acesteia. Comisioanele afișate sunt comisioanele specifice fiecărei tranzacții, specifice fiecărui client.

- De ce s-a renuntat la impunerea unui termen maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reţinut?

Nu ne-am propus impunerea unui termen maxim în care consumatorul să poată reintra în posesia cardului blocat/reținut, acest aspect este reglementat de fiecare bancă în contractul încheiat cu clientul. Prin intermediul acestui Ordin ne dorim informarea completă a consumatorului privind procedura de reintrare în posesia cardului.

- Care este utilitatea prevederii "Consumatorul va avea posibilitatea, daca tranzactia nu ii este oferita in mod gratuit, sa renunte la efectuarea acesteia, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni"? Utilizatorul are si acum posibilitatea de a renunta la o tranzactie prin apasarea butonului Cancel si oricum el trebuie sa retraga banii sau sa efectueze tranzactia, indiferent de valoarea comisionului. Credeti ca daca vede comisionul sub forma de procent renunta la tranzactie?

Scopul acestui Ordin este de a informa consumatorul corect, complet și precis asupra comisioanelor percepute și asupra modului de reintrare în posesia cardului în cazul în care acesta este blocat/reținut. În cazul în care consumatorul consideră ca tranzacția pe care urmează să o facă contravine intereselor sale financiare, acesta trebuie să aibă posibilitatea de a renunța la tranzacție fără a i se percepe vreun cost. În astfel de situații consumatorul poate alege să efectueze plăți prin intermediul POS, plăți care nu sunt comisionate. Afișarea comisioanelor au și rolul de a-i atrage atenția consumatorului asupra faptului că anumite tranzacții sunt comisionate, fapt care îi poate afecta interesele economice.

- De ce s-a dat un termen de 4 luni pentru intrarea in vigoare a Ordinului?

Pentru a evita ca acest Ordin să implice costuri care pot fi transferate către consumatori, am preferat să le acordăm băncilor un termen de 120 de zile pentru a putea implementa Ordinul în forma aceasta. După ce vor fi implementate aceste reglementări ne vom consulta cu reprezentanții băncilor și vom identifica soluții și termene realizabile în așa fel încât consumatorii să fie informați complet, corect și precis, adică comisioanele să fie afișate în sumă fixă. Ordinul implică proceduri ample, însă vă asigur că ANPC va lua toate măsurile pentru ca acesta să fie implementat în forma inițială, chiar dacă va presupune ceva mai mult timp. Ne dorim informarea completă a consumatorilor, însă fără a transfera costuri suplimentare către aceștia.

Comentarii

ADNANA
COMISIOANE ATM
Este ciudat ,in toata Europa nu exista asa ceva..Cum sa stie ATM-ul DeutchBank ca eu am card BRD-GSG? Nu va dati seama ce inseamna implemtarea unui soft asa de complicat ? PARIU:Am impresia ca SOFTUL este deja facut si CINEVA VREA sa fie cumparat !!!!Nu e asa BOGDANE ???? Ce zici ? ATENTIE LA EI !!!!

ADNANA
ARB nu zice nimic
ARB - ul ce zice, chiar nu face nimic ? La ce mai este daca nu se implica?Maine cu cine stie ce trasnaie mai vine BOGDANEL ....Poate vrea carduri de o anumita banca sau de o anumita culoare....Ce ar fi sa dea si muzica ATM-ul cand scoatem banii ?Sau cafea, un ceai...un suc , ar fi misto !!!

client wcr
BOGDANEL A LA ADNANA
Sa nu arate nimic ATM -urile, doar sa IA, intra salariul,hop ca-ti dispare CEVA sa faca burta mare bancherii. Mare complicat softul asta, cand ia ILEGAL din alocatii copii, indemnizatii mame, ARB nu croncane, dar oamenii nu vor sa mai fie inselati, s-au saturat de abuzuri. Adnana, te invit la MUNCA, nu la ciordit comisioane din banii oamenilor sa-ti faci targetul .



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



In ce data intra pensiile pe carduri, in fiecare luna: precizari de la banci si Ministerul Muncii

Mai multi cititori Bancherul.ro s-au plans ca in aceasta luna le-au intrat mai tarziu pensiile pe carduri, motiv pentru care am intrebat Ministerul Muncii si bancile daca au existat intarzieri privind virarea pensiilor si in ce data se alimeneaza cardurile, in fiecare luna. Ministerul detalii

BRD despre colaborarea cu CSALB: ne ajuta sa demonstram clientilor ca banca este oricand deschisa comunicarii directe si transparente

Datorita colaborarii cu CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din domeniul Bancar), BRD a reusit sa solutioneze extrajudiciar si dosare unde banca era deja chemata in instanta, consumatorii renuntand la procedura judiciara in favoarea unei solutii ce stinge litigiul intr-un timp exponential detalii

Cum gestioneaza Garanti BBVA reclamatiile clientilor si rezolvarea amiabila a acestora, prin CSALB

Garanti Bank a primit putine cereri de la clienti privind rezolvarea amiabila a litigiilor prin intermediul CSALB, dat fiind ca banca isi doreste solutionarea si gasirea unei solutii satisfacatoare pentru clienti inca din momentul in care acestia se adreseaza initial bancii, detalii

CEC Bank acorda o deosebita importanta solutionarii amiabile a litigiilor cu clientii prin intermediul CSALB

CEC Bank acorda o deosebita importanta solicitarilor de solutionare amiabila a litigiilor cu clientii venite prin intermediul CSALB, intrucat reprezinta o procedura alternativa cu multe avantaje pentru ambele parti, spune Mirela Iovu – Director – Vicepresedinte al Comitetului de detalii

Ultimele Comentarii

  • Ifn

    Bună seara. Vreau sa știu dacă dintr un salariu de 3600 cu rata la Raiffeisen de 1900 dar cu ... detalii

  • Poprire

    Buna ziua.Mama mea are o datorie de 24000 lei la BCR.As vrea sa stiu daca banca poate sa scoata ... detalii

  • Acces la articol

    Bună ziua, am dori să acccesăm conținutul articolului "Consiliul Concurentei face precizari ... detalii

  • curs valutar

    Va rog sa ne spuneti care date sunt eronate, pentru a corecta ... detalii

  • Date eronate

    Cine a facut articolul nu stie ca bancile au diferite cursuri in timpul programului si altele dupa ... detalii