BANCI | Interviu

Cum explica sefa directiei juridice din Volksbank pierderea procesului colectiv cu clientii. N-o sa-ti vina sa crezi ce vei citi!

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2014-02-04 04:17

Am folosit acest titlu tip tabloid, prezent tot mai des in publicatiile economice, pentru a atrage atentia asupra unui lucru: ca avem mare nevoie ca stirile sa fie mult mai echilibrate decat apar in prezent si ca vocea celor acuzati trebuie sa se auda daca nu chiar la fel de tare ca cea a acuzatorilor, macar putin mai mult decat aproape nebagata in seama, cum este acum.

Acesta este motivul pentru care am simtit nevoia sa auzim si vocea reprezentantilor directiei juridice a Volksbank. Sa vedem ce cred ei despre campania furibunda impotriva lor in justitie, cat de justificata este si cum sunt afectati de aceasta, mai ales dupa pierderea primului proces colectiv cu peste 300 de clienti, saptamana trecuta.

Comisionul de risc este abuziv pentru unii judecatori, legal pentru altii

Si am inceput cu celebrul de pe-acum comision de risc din contractele de credit, pe care clientii care au dat banca in judecata spun ca este abuziv si interzis de lege, iar unele instante le-au dat dreptate, pe cand altele, nu. E important de precizat acest lucru, si anume ca exista si procese castigate irevocabil de Volksbank pe tema comisionului de risc, nu doar pierdute, cum poate cred majoritatea oamenilor. Iata aici un exemplu de proces castigat de banca, prin care instanta considera legal comisionul de risc.

Revenind insa la cea mai recenta decizie judecatoreasca, procesul colectiv pierdut de Volksbank, un client al bancii este citat astfel la ProTV: “Am aflat ca plateam un comision de risc care era interzis, nu aveau voie sa-l foloseasca. Era o rata bazata pe hotie, pot sa spun hotie, minciuna. Rata era in jur de 700 de franci si dupa ce s-a scos comisionul a ramasa la 533".

Care este reactia bancii la aceste afirmatii?

Diana Ciubotariu, directorul directiei juridice la Volksbank: “Intelegem ca in aceste vremuri dificile, oricine ar fi bucuros sa-si reduca ratele la banca, ba chiar sa nu mai plateasca nimic. Dar nu putem accepta astfel de actiuni si declaratii lipsite de scrupule si morala, ca oricine sa-si bata joc de imaginea si prestigiul unei banci de ale carei servicii au beneficiat si beneficiaza in continuare”.

“E frustrant ca ne gasim in aceasta situatie, atata vreme cat nu am cerut nimic in plus clientilor fata de ce au stiut in momentul semnarii contractului. Comisionul de risc a existat de la bun inceput in contractele de credit ale bancii, asadar clientii nu pot spune ca nu stiau de existenta si de valoarea acestuia", adauga ea.

Avocatii au profitat insa de prevederilor OUG 50 din 2010, care a impus bancilor anumite tipuri de comisioane, cu anumite denumiri, printre care nu se regasea si comisionul de risc, astfel incat au interpretat ca acesta ar fi ilegal.

“Legea nu a spus ce se poate face cu comisioanele care aveau alta denumire: sa le schimbe denumirea sau sa le anuleze. Noi i-am schimbat denumirea in comision de administrare, clientilor li s-a comunicat acest lucru, le-am explicat ratiunea perceperii unui cost al riscului. Dar avocatii clientilor au exploatat acest fapt in favoarea lor, sustinand ca ar fi vorba de un comision ilegal”, explica jurista Volksbank.

Dar cum OUG 50 nu s-a mai putut aplica contractelor vechi, ci doar celor noi, avocatii au apelat la legea clauzelor abuzive pentru a exploata acest punct nevralgic, foarte popular, intrucat presupunea reducerea semnificativa a ratelor pentru clienti, in cadrul proceselor cu banca.

Dar pentru a declara abuziv acest comision de risc si a-l elimina din contractul de credit, cum s-a intamplat in ultimul caz, legea prevede ca trebuie indeplinite trei conditii, si anume ca un contract de credit sa fie standard, pentru toti clientii, sa creeze un dezechilibru semnificativ pentru client si sa fie cu rea credinta, adica introdus ulterior sau disproportionat de mare fata de serviciile platite.

“Unele instante pornesc de la premisa ca banca a fost de rea credinta, spunandu-se ca nu a fost negociat contractul, dar fara sa se intrebe daca clientul a dorit sau nu negocierea. Ni se cere sa facem o proba imposibil de realizat: daca clientul nu a cerut negocierea, nu ai cum sa negociezi un contract”, spune Diana Ciubotariu.

“Am avut clienti care au cerut divese modificari in contact, cazuri in care intr-adevar s-a negociat cu acestia. Dar cu cei care n-au ridicat niciun semn de intrebare, fiind interesati doar de cati bani primesc, ce negociere se poate face? De asemenea, unele instante apreciaza ca s-a introdus cu rea-credinta comisionul prin insusi faptul ca banca a inclus acest comision in contract, desi el a fost introdus de la bun inceput, a fost inclus in DAE, nu se poate spune ca nu s-a stiut de existenta lui. Din moment ce e in contact, cum poti spune ca nu ai stiut?”

Clienti in litigiu vin sa ia noi credite de la Volksbank

Sefa directiei juridice a Volksbank precizeaza ca procesele cu clientii depind foarte mult de disponibilitatea judecatorului de a accepta probele solicitate de banca: “De exemplu, proba interogatoriului, pentru a se afla de la client cum au decurs lucrurile in momentul acordarii creditului. Atunci cand se admite acest interogatoriu, clientul nu poate decat sa recunoasca faptul ca a ales banca noastra pentru ca avea cel mai mic pret, cu tot cu comisionul de risc si ca stia de existenta lui”.

Iar o instanta a Curtii Supreme a cerut o expertiza efectuata de un specialist privind analiza comisionului de risc, pentru a vedea daca acesta se justifica sau nu si in ce proportie, inainte de a-l elimina, asa cum au procedat alte instante.

Diana Ciubotariu precizeaza ca exista si procese castigate irevocabil de Volksbank, unul dintre ele chiar la Tribunalul Bucuresti, cu o luna in urma, intr-un dosar cu un singur client care a cerut eliminarea comisionului de risc. 

“Comisionul de risc este parte a pretului total a creditului, nu pot sa diminuezi semnificativ pretul contractului fara un motiv bine intemeiat. Iar in ceea ce priveste clientii, cred ca e imoral sa intri intr-un astfel de proces, cata vreme ai fost multumit de acel pret, care a fost si este cel mai mic din piata. Dovada stand si faptul ca unii clienti aflati in litigiu vin sa ia credite de la Volksbank”, adauga ea.

“Reglementarile europene si normele BNR impun bancilor sa ia in calcul costul riscului atunci cand calculeaza costul unui credit, iar noi am fost foarte transparenti si l-am comunicat, motiv pentru care platim”, spune reprezentanta Volksbank.

De altfel, si reprezentantii BNR sunt de partea bancii in acest caz. Nicolae Cinteza, seful supravegherii din cadrul BNR, a declarat recent ca este inacceptabil ca o instanta de judecata, si cu atat mai mult o instanta a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sa elimine comisionul de risc dintr-un contract de credit, asa cum s-a intamplat in cazul Volksbank.

"Sa vezi intr-o hotarare a celei mai inalte instante ca nu este justificata mentinerea comisionului de risc intr-un contract pentru ca banca nu are niciun risc prin asigurarea ipotecii mi se pare totusi prea mult. Riscul pe care trebuie sa-l suporte banca prin scaderea valorii colateralului e chiar foarte important si e foarte vizibil (in statisticile BNR).” Vezi declaratia completa

O alta problema este ca in general toata lumea priveste cazul proceselor banci-clienti doar din perspectiva celor din urma, uitand ca si banca si-a asumat riscuri importante atunci cand a acordat credite, iar acum sufera piederi.

Asadar, nu doar clientii pierd, ci si banca. “Daca riscul ar fi fost acoperit, ar fi trebuit sa nu avem pierderi, insa acestea sunt cauzate tocmai de faptul ca multi clienti nu-si pot achita ratele la credit, in urma deprecierii leului fata de franc si euro si a reducerii valorii ipotecilor", spune reprezentanta Volksbank.

Din cauza acestei pozitii de forta din partea clientilor, de a elimina comisionul de risc, care reprezinta in jur de 30% din rata lunara a creditului, nu se poate ajunge nici la intelegeri amiabile. “In opinia unor clienti, restructurarea, negocierea creditului inseamna eliminarea comisionului, ceea ce nu se poate numi negociere. Ne acuza de abuz si lipsa de negociere, stand insa pe aceeasi pozitie de abuz, santaj si defaimare”, mai spune reprezentanta bancii.

Acum, daca ai citit pana la capat, nu-i asa ca tabloidizarea titlului a fost, pana la urma, justificata? Dar in sensul bun, si anume acela ca ai aflat ceea ce poate nu credeai ca e adevarat: si anume ca nu doar clientii si avocatii bancii au dreptate, intrucat exista opinii (ale BNR) si decizii judecatoresti si in favoarea Volksbank, ca este bine in general sa cunosti pozitia ambelor parti intr-un litigiu sau o problema, pentru a afla adevarul. Fara sa fim sau sa fiti de partea niciunei parti, ci obiectivi, si nici sa fim populisti si sa scriem doar cu scopul de a face cat mai mult trafic.

Comentarii

cosming
obiectiv vorbind...
1. comision de risc Obiectiv vorbind perceperea unui comision de risc de catre Volksbank (dar si alte banci de ex. BCR) in cadrul unui contract implica o lista de riscuri pentru care se plateste acel comision. Unde este acea lista de riscuri ? Nu exista! Mai mult, in dobanda pe care V. si BCR o percep exista deja o componenta de "risc" care este inclusa! (vezi explicatiile bancii legate de dobanzile interne si marje). Deci care e jmenul cu comisionul de risc ? De ce e perceput ? Care este rostul ? 2. dobanda Sa nu mai povestim de clauzele privitoare la dobanda interna... Auzi la ei ... 'banca isi rezerva dreptul sa modifce indicele de dobanda" ori de cate ori vrea si cum vrea in functie de ?? ghici ce ? iar lipseste lista de conditii in care se poate modifica dobanda... de ce ? Concluzia judecatorilor : clauze abuzive si comisionul de risc si dobanda interna .. de ce ? pai e f. simplu ..strica echilibrul contractual... cineva mereu e in dezavantaj (clientul) si cineva mereu va castiga (banca)... se pune problema unde este negocierea ? Nu este! si tot asa....

Ioni
Aceste banci merita dosar penal pentru abuz contra intereselor persoanelor. Nu e o utopie, e o realitate. De exemplu la Campina de data recenta o cooperativa de credit a fost trimisa in judecata pentru inselaciune. Deci nimic nu e imposibil.


client WCR
Meseriasul Cinteza
Are MARE dreptate doamna de la Volksbank, la WCR cu OUG 50 din marja 1,2 au transformat in 8,9, formula dobanzii o stie doar Spurny, comisionul de risc se tranforma peste noapte, mai trebuiau bagate comision de ploaie, ceata, ninsoare, prostie, incultura, poate faceau PPPRRROOOFFFIIIITTT doamnele banci . S-a cam terminat, oamenii cunosc legislatia, drepturile consumatorului, termeni ca DAE sau comision. Se vede acest lucru in avantul la credite si prontul de neperformante , cel mai mare din UE. D-l Cinteza de la BNR poate il intreaba pe colegul Danila din consiliul de administratie al Bancii Nationale Antiromani cat are profit la cele 5 milioane de euro investite la WCR, decat sa comenteze hotararile ICCJ, mai mult, unde era Directia Supraveghere a d=lui Cinteza cand au fost aprobate toate contractele cu clauze abuzive, poate la Mugur si Danila in birou.......

ska
a fi obiectiv
bancile au dat credite cu 5-6%, provident da cu 100%, dar nu face nimeni tam tam...noroc ca au judecat cazurile judecatori cu credite, curat obiectiv

Sorin
fost client Volksbank
Eu am incercat sa negociez cu Volksbank dobanda unui credit ipotecar si, desi eram un client fara nici o restanta, cu o garantie a carei valoare depasea soldul creditului, am fost refuzat. Din fericire, am reusit sa fac refinantare si sa scap de ei. Ma abtin sa calific atitudinea lor si pozitia de forta pe care o aplica.

Razvan
care banca a negociat ceva la un credit < 100.000 eur
Domnilor haideti sa fim seriosi, pentru un credit de 10- 15 mii de euro, daca doreai orice forma de negociere ti se spunea clar in fata asta e contractul, vrei sau nu. Asa ca va rog nu fiti ipocriti. Da poate ati negociat dar pentru contracte cu valoare mare, dar nu cred ca acei clienti v-au dat in judecata.

marian
comision risc
volksbank se tot plange ca acest comision acopera riscul pe care si-l asuma atunci cand acorda un credit. insa nimeni nu se gandeste la faptul ca in cazul creditelor cu ipoteca,acest risc este acoperit de asigurarea pe care o inchei period, culmea la firme agreate de banca



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



In ce data intra pensiile pe carduri, in fiecare luna: precizari de la banci si Ministerul Muncii

Mai multi cititori Bancherul.ro s-au plans ca in aceasta luna le-au intrat mai tarziu pensiile pe carduri, motiv pentru care am intrebat Ministerul Muncii si bancile daca au existat intarzieri privind virarea pensiilor si in ce data se alimeneaza cardurile, in fiecare luna. Ministerul detalii

BRD despre colaborarea cu CSALB: ne ajuta sa demonstram clientilor ca banca este oricand deschisa comunicarii directe si transparente

Datorita colaborarii cu CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din domeniul Bancar), BRD a reusit sa solutioneze extrajudiciar si dosare unde banca era deja chemata in instanta, consumatorii renuntand la procedura judiciara in favoarea unei solutii ce stinge litigiul intr-un timp exponential detalii

Cum gestioneaza Garanti BBVA reclamatiile clientilor si rezolvarea amiabila a acestora, prin CSALB

Garanti Bank a primit putine cereri de la clienti privind rezolvarea amiabila a litigiilor prin intermediul CSALB, dat fiind ca banca isi doreste solutionarea si gasirea unei solutii satisfacatoare pentru clienti inca din momentul in care acestia se adreseaza initial bancii, detalii

CEC Bank acorda o deosebita importanta solutionarii amiabile a litigiilor cu clientii prin intermediul CSALB

CEC Bank acorda o deosebita importanta solicitarilor de solutionare amiabila a litigiilor cu clientii venite prin intermediul CSALB, intrucat reprezinta o procedura alternativa cu multe avantaje pentru ambele parti, spune Mirela Iovu – Director – Vicepresedinte al Comitetului de detalii

Ultimele Comentarii

  • Ifn

    Bună seara. Vreau sa știu dacă dintr un salariu de 3600 cu rata la Raiffeisen de 1900 dar cu ... detalii

  • Poprire

    Buna ziua.Mama mea are o datorie de 24000 lei la BCR.As vrea sa stiu daca banca poate sa scoata ... detalii

  • Acces la articol

    Bună ziua, am dori să acccesăm conținutul articolului "Consiliul Concurentei face precizari ... detalii

  • curs valutar

    Va rog sa ne spuneti care date sunt eronate, pentru a corecta ... detalii

  • Date eronate

    Cine a facut articolul nu stie ca bancile au diferite cursuri in timpul programului si altele dupa ... detalii