BANCI | Interviu

Visa nu vrea sa scada comisioanele percepute magazinelor la plata cu cardul, desi in Romania sunt cele mai mari din Europa

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2014-01-27 14:43

Magazinele care accepta plata cu cardul trebuie sa plateasca organizatiilor de carduri si bancilor un comision intre 1,78% si 2,4% din valoarea fiecarei cumparaturi, cel mai ridicat din Europa, conform unui studiu realizat anul trecut de Consiliul Concurentei. "Astfel, comisionul interbancar perceput de băncile din sistemul Visa şi MasterCard influenţează, într-o proporţie însemnată, nivelul comisioanelor de servicii percepute comercianţilor şi, implicit, preţurile finale ale produselor şi serviciilor", arata institutia de concurenta.

Din acest motiv, autoritatile europene, dar si Consiliul Concurentei din Romania, intentioneaza sa impuna organizatiilor de carduri sa scada semnificativ nivelul acestor comisioane, cunoscute sub numele de „interchange”. Negocierile sunt deocamdata in desfasurare, la nivel european, iar in ceea ce priveste Romania, reprezentantii Visa spun ca nu au de gand, deocamdata, sa reduca valoarea acestora, preferand sa astepe o masura din partea Consiliului Concurentei si a Comisiei Europene.

Iata ce spune seful Visa Romania, Catalin Cretu (foto):  „E adevarat, Consiliul Concurentei a facut acest studiu, au publicat si niste concluzii si am inteles ca urmeaza sa avanseze intr-un fel sau altul. Si noi am furnizat date pentru acel studiu si ramanem in continuare deschisi dialogului cu Consiliul Concurentei, pentru a explica modelul de bussines, modul in care acel comision de interchange este stabilit si cine stabileste nivelurile acestuia. Din cate stiu eu, atat Consiliul Concurentei, cat si la nivel european, nu s-a stabilit ca este un model de business ilegal, ci s-a evidentiat ideea modificarii nivelului acelui comision. Dupa cum stiti, exista si o propunere la nivel european, au fost declaratii si din partea presedintelui Consiliului Concurentei ca si dansii monitorizeaza ce se intampla la nivel european. Asteptam sa vedem cum evolueaza situatia.”

Exista o negociere? Ati propus reducerea comisioanelor?

Catalin Creut: „Nu am avut o negociere cu Consiliul Concurentei in Romania, am furnizat datele pe care dansii ni le-au solicitat.”

Berna Ulman, senior vice-president Visa Europe, a raspuns astfel la intrebarea privind stadiul demersurilor autoritatilor europene privind reducerea comisioanelor la carduri: „Dupa cum stiti, Comisia Europeana a propus reglementarea comisionului de interchange, iar noi monitorizam evolutia procesului politic de adoptare a legii. Aceasta este pozitia noastra”.

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a declarat recent ca exista un proiect de legislatie europeana care  prevede  plafonarea comisioanelor interbancare la  maximum 0,2% pentru cardurile de debit si 0,3% pentru cardurile de credit. „La noi media  este la  1%. Sper ca Romania sa sprijine demersul. Avem discutii si cu marii retaileri in acest sens pentru ca ei sunt primii care pierd. In Europa, marii comercianti au avut un cuvant greu de spus in acest sens", a spus Chiritoiu.

"Comisioanele interbancare aplicate la tranzacţiile cu carduri în sistemele VISA şi MasterCard sunt printre cele mai mari din Europa, este una din concluziile investigaţiei sectoriale desfăşurate de Consiliul Concurenţei pe piaţa serviciilor de plăţi bancare din România", arata institutia de concurenta intr-un comunicat.

In România, comisionul interbancar în sistemele VISA şi MasterCard este de 1% şi respectiv 1,2%, în timp ce în ţări ca Belgia, Franţa, Italia Suedia, Olanda, Ungaria, Letonia sau Marea Britanie nivelul comisionului nu depăşeşte 0,8% (pentru cardurile de debit cu chip).

Profitabilitate uriasa la platile cu carduri: intre 62,1% si 101%

Analiza Consiliul Concurenţei arată că rata medie a profitului înregistrată în activitatea de emitere de carduri, în perioada 2009-2011, a fost între 62,1% şi 101,1% pentru jumătate din băncile intervievate, un nivel foarte ridicat.

Totodată, studiul relevă că veniturile încasate de băncile emitente din comisioanele interbancare reprezintă între 8,1% şi 11,2% din totalul veniturilor din activitatea de emitere carduri.

În condiţiile în care din veniturile totale au fost extrase veniturile din comisioanele interbancare, peste 50% dintre băncile intervievate au înregistrat o profitabilitate între 49,0% şi 79,0%. Ca urmare, activitatea de emitere a cardurilor rămâne profitabilă, pentru un număr semnificativ de emitenţi, chiar şi în absenţa comisionului interbancar.

Vezi aici studiul Consiliului Concurentei despre carduri

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



In ce data intra pensiile pe carduri, in fiecare luna: precizari de la banci si Ministerul Muncii

Mai multi cititori Bancherul.ro s-au plans ca in aceasta luna le-au intrat mai tarziu pensiile pe carduri, motiv pentru care am intrebat Ministerul Muncii si bancile daca au existat intarzieri privind virarea pensiilor si in ce data se alimeneaza cardurile, in fiecare luna. Ministerul detalii

BRD despre colaborarea cu CSALB: ne ajuta sa demonstram clientilor ca banca este oricand deschisa comunicarii directe si transparente

Datorita colaborarii cu CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din domeniul Bancar), BRD a reusit sa solutioneze extrajudiciar si dosare unde banca era deja chemata in instanta, consumatorii renuntand la procedura judiciara in favoarea unei solutii ce stinge litigiul intr-un timp exponential detalii

Cum gestioneaza Garanti BBVA reclamatiile clientilor si rezolvarea amiabila a acestora, prin CSALB

Garanti Bank a primit putine cereri de la clienti privind rezolvarea amiabila a litigiilor prin intermediul CSALB, dat fiind ca banca isi doreste solutionarea si gasirea unei solutii satisfacatoare pentru clienti inca din momentul in care acestia se adreseaza initial bancii, detalii

CEC Bank acorda o deosebita importanta solutionarii amiabile a litigiilor cu clientii prin intermediul CSALB

CEC Bank acorda o deosebita importanta solicitarilor de solutionare amiabila a litigiilor cu clientii venite prin intermediul CSALB, intrucat reprezinta o procedura alternativa cu multe avantaje pentru ambele parti, spune Mirela Iovu – Director – Vicepresedinte al Comitetului de detalii

Ultimele Comentarii

  • Ifn

    Bună seara. Vreau sa știu dacă dintr un salariu de 3600 cu rata la Raiffeisen de 1900 dar cu ... detalii

  • Poprire

    Buna ziua.Mama mea are o datorie de 24000 lei la BCR.As vrea sa stiu daca banca poate sa scoata ... detalii

  • Acces la articol

    Bună ziua, am dori să acccesăm conținutul articolului "Consiliul Concurentei face precizari ... detalii

  • curs valutar

    Va rog sa ne spuneti care date sunt eronate, pentru a corecta ... detalii

  • Date eronate

    Cine a facut articolul nu stie ca bancile au diferite cursuri in timpul programului si altele dupa ... detalii