TEHNOLOGII BANCARE | Interviu

Cosmin Vladimirescu, MasterCard: Asistam la un moment de rascruce: cardurile contactless au ajuns la masa critica iar telefonul mobil prinde tot mai mare viteza in lumea platilor

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2013-11-26 19:02

Cardurile contactless cu tehnologia Pay Pass, cu care se pot face plati foarte rapid, fara trecerea prin POS si fara introducerea codului PIN, pentru plati sub 100 de lei, ating masa critica in Romania, iar in urmatorii ani vor inlocui cardurile clasice, apreciaza Cosmin Vladimirescu, General Manager MasterCard pentru Romania si Moldova, intr-un interviu acordat Bancherul.ro. In acelasi timp, platile cu telefonul mobil devin tot mai populare si nu vor trece 5 ani pana vom ajunge si aici la masa critica: “2013 a fost anul implementarilor tehnologiei Pay Pass, astfel ca anul viitor vom vedea un boom al acestor tranzactii, ne e foarte draga zona mobile iar lucurile se dezvolta accelerat acolo si cu siguranta noile tehnologii vor coexista in telefonul mobil”.

- Care sunt ultimele tendinte de pe piata cardurilor din Romania?

- Piata din Romania are o latenta in a prelua lucrurile noi, e o rezistenta la schimbare care vine probabil din lipsa de educatie, ceea ce e firesc pe undeva. E si un paradox aici, pentru ca MasterCard a adus in Romania cele mai noi tehnologii, dar care au fost preluate destul de greu. Tehnologia contactless Pay Pass am adus-o aici inca din 2008, la scurt timp dupa premiera europeana din 2006, cu doua proiecte, dintre care unul a fost premiera mondiala la momentul respectiv. Era telefonul de la ING care-ti permitea sa faci top-up dintr-un cont curent intr-un cont de card Maestro, cu autentificare cu PIN. Dar abia acum, dupa fix 5 ani de la introducerea Pay Pass, in noiembrie 2008 cu Garanti si 2 saptamani mai tarziu cu ING, piata platilor contactless a ajuns la masa critica, dupa ce 2013 a fost anul implementarilor noii tehnologii.

- Nu e oarecum firesc sa treaca ceva timp pentru implementarea noii tehnologii si ca utilizatorii sa se familiarizeze cu aceasta?

- Exact asta spuneam: ca am ars multi pasi pe partea de inovatie si am adus foarte repede toate tehnologiile noi, astfel ca in prezent Romania este aliniata complet la cele mai inalte standarde de tranzactionare, avem absolut tot ce se poate. Avem Pay Pass, wallet-uri, platforma de Rewards, suntem probabil in top 5 in lume in privinta noilor tehnologii. Nu stiu cate tari mai au toate aceste lucruri, noi le avem pe toate, le-am implementat printre primii. Dar inca ne zbatem pe la 3 tranzactii pe luna pe majoritatea cardurilor. Cresterea exista, este evidenta, dar se simte lipsa educatiei. Pasii pe scara educatiei nu pot fi sariti, nu poti sari 2-3 trepte odata. Totusi, avem cresteri frumoase de la an la an. Nu sunt evolutii fulminante a volumelor tranzactionate cu cardurile la ATM-uri si POS-uri, pentru ca sunt multe carduri de salarii, care nu prea au crescut. In schimb, se vede majorarea ponderii tranzactiilor la POS. Din volumul oarecum limitat a cheltuielilor pe card, se produce un shift de la ATM, de la cash, catre POS, catre cumparaturi. Se vede de la an la an ca ponderea tranzactiilor la comercianti creste, in detrimentul cash-ului.

- Cat de determinate sunt bancile in a trece la tehnologia contactless?

- Avem tot mai multe portofolii echipate cu Pay Pass, iar drept rezultat tranzactiile devin mai intense, pentru ca bancile s-au indreptat in primul rand catre clientii care faceau parte din segementul tranzactional, catre clientii care deprinsesera utilizarea cardurilor. In primul rand lor le-au schimbat cardurile, lor le-au propus participarea in teste pilot, in toate initiativele noi. Si avem doua institutii de credit, Credit Europe Bank si Cetelem, care au tras concluzia ca Pay Pass-ul face sens pentru ele si pentru toti consumatorii lor, astfel ca de ceva vreme nu emit decat carduri echipate cu Pay Pass. Ceea ce este o decizie foarte importanta.

- Vor incepe toate bancile sa emita doar carduri contactless?

- Viitorul acesta este. Probabil lista bancilor care vor emite doar carduri Pay Pass se va dubla sau tripla la anul, vor fi mai multe banci care vor spune ca de acum inainte totul va fi Pay Pass. E un fenomen care s-a intamplat si in alte tari. Canada, de exemplu, acum cativa ani a luat decizia sa migreze toate cardurile la Pay Pass, asa ca acolo nu mai exista carduri fara tehnologia contactless. Cu siguranta aceasta va fi o modalitate de a tranzactiona pentru marea masa a consumatorilor si in Romania. Nu stiu daca migrarea spre contactless va fi 100% sau 80%, dar pot spune ca numarul bancilor care vor emite in totalitate carduri Pay Pass va creste foarte mult si probabil ca si bancile mari vor emite intr-o pondere total diferita de ce se intampla acum.

- Cat de interesati sunt utilizatorii de carduri sa plateasca cu carduri contactless?

- Mai intai trebuie sa le oferim oamenilor instrumentul de plata si sa-i lasam sa-l foloseasca. Valoarea cardului o vezi in clipa in care incepi sa-l folosesti, altfel nu percepi ca e ceva diferit, pentru ca are doar o sigla suplimentara. Dar in clipa in care esti stimulat de o campanie, atunci percepi beneficiul cardului si incepi sa-l folosesti. De aceea, focusul in acest an a fost pe implementari si, slava Domnului! avem 6 banci active pe partea de emitere si foarte probabil vor mai fi 1-2 pana la sfarsitul anului. Probabil vom termina anul cu 8 emitenti de carduri si probabil 6-7 pe partea de acceptare. Bancile care emit carduri contactless MaststerCard sunt BCR, BRD, ING, Raiffeisen, Garanti, Credit Europe Bank, Cetelem, carora li se adauga pe partea de acceptare UniCredit si asteptam inca cel putin o lansare pana la finalul anului.

- Cum stimulam educatia consumatorilor, increderea acestora in noua modalitate de plata cu cardul contactless, mai rapida?

- Am crescut numarul de carduri, astfel ca la finalul acestui an noi spunem ca am ajuns la masa critica atat pe emitere cat si pe acceptare. Ceea ce inseamna ca avem suficient de multi utilizatori astfel incat sa putem derula niste campanii relevante pentru ei si sa putem sa tragem niste concluzii pe baza comportamentului lor. E un moment de rascruce. Ceea ce altii vad ca fiind viitorul peste 1, 2, 5 ani, noua ni se intampla acum. Avem deja 7-8 banci acceptatoare pentru plati contactless, care au dotat mii de comercianti cu terminale Pay Pass, comercianti alesi dupa preferinta consumatorului de a tranzactiona acolo, nu la intamplare. De exemplu, am ales Carrefour, plentru ca acolo se fac astfel de tranzactii, iar in aceasta saptamana am inceput o campanie la Cora, pentru ca si acolo se fac multe plati cu cardul. Deja putem trimite sute de mii de consumatori sa tranzactioneze contactless si sa fie recompensati pentru fiecare plata facuta. Ei vor incepe astfel sa vada baneficiile, pentru ca sunt oameni pe care acum ii activam, acum au acel prim contact cu lumea contactless, acum scot cardul pentru prima data din portofel sa-l foloseasca astfel.

- Cum se fac, de fapt, platile contractless cu cardul Pay Pass?

- E bine de stiut ca poti plati contactless cu un card Pay Pass, doar prin apropierea cardului de un POS contractless, fara sa mai treci cardul prin POS si fara sa mai introduci codul PIN, in limita sumei de 100 de lei. Pentru plati mai mari, tranzactia se realizeaza in mod obisnuit, cu introducerea codului PIN. Dar pentru a vedea care este avantajul rapiditatii cu care se fac platile contractless, am masurat care e diferenta de timp dintre o plata Pay Pass si o plata in numerar, iar aceasta este de 21 de secunde. Daca se inmultesc aceste secunde cu numarul de clienti care trec pe la o casa din supermarket si cu numarul de case, zeci poate chiar 100 intr-un singur magazin, constatam ca supermarketurile pot economisi o gramada de timp la case si pot astfel sa creasca fluenta clientilor, pentru a servi mai multi consumatori. Iar utilizatorii cardurilor castiga prin faptul ca nu mai stau atat de mult la coada. Reprezentantul unui mare supermarket m-a intrebat cand mai facem o campanie Pay Pass, pentru ca sunt deja multe carduri de acest fel si a cerut emitentului tehnologia Pay Pass si pe cardurile lor cobrand. De asemenea, au inceput discutiile si pentru implementarea platformei de Rewards pe respectivul card. Ceea ce inseamna ca presiunea vine si din partea comerciantilor, care au perceput atat de bine beneficiile pentru toti participantii in sistemul de plati, incat cer ei emitentilor noua tehnologie. Ceea ce e foarte interesant, inseamna ca functioneaza conceputul pe care l-am gandit, face sens pentru toti cei implicati in platile electronice.

- In ce locuri, in afara de magazine, vom mai putea plati rapid, fara introducerea cardului in POS?

- Vom plati mai rapid oriunde, deja avem acceptare in multe locuri, precum transportul public. Este convenabil sa intri la metrou fara sa mai stai la coada pentru a-ti cumpara cartela, pur si simplu apropii cardul sau telefonul de turnichetul de acolo si poti intra. La Sibiu, in transporul in comun, se poate plati, la fel, cu cardul Pay Pass. Si, fireste, la o serie de alti comercianti.

- De ce avem nevoie de carduri paypass, de aceasta noua tehnologie MasterCard Pay Pass?

- Pay Pass-ul nu a fost o inventie de-a noastra, pentru ca facea lucrurile mai interesante, mai cu mot. Nu, noi am vazut ca foarte multe tranzactii au loc in zona platilor de valori mici, evident in numerar, astfel ca ne-am gandit ce am putea face sa inlocuim numerarul. Asa am venit cu ideea Pay Pass. Si in Romania, 70% din tranzactii au loc in intervalul 0-100 de lei. Ca volume, inseamna intr-adevar mai putin, probabil 30% dintre volume, dar totusi ponderea tranzactiilor de mica valoare este uriasa. Chiar si la benzinarii, unde am putea crede ca valoarea medie a tranzactiei e mai sus, avem de-a face cu o aglomerare de tranzactii in jurul valorilor de 50 si 100 de lei. Pentru ca foarte multa lume alimenteaza de sume fixe, 50 sau 100 de lei. Pay Pass-ul acolo se poate dovedi foarte util, poti sa ajungi sa nu mai ai nevoie de casieri, fiind suficient un POS implementat in statia de benzina. Pay Pass-ul poate fi util si la plata taxelor de drum in Europa, pe care poti astfel sa le platesti foarte rapid, evitand problema maruntisului pe care trebuie sa ai grija sa-l ai la tine de fiecare data.

- Cum evolueaza programul Rewards? Aveti planuri de extindere?

- Am lansat acest program cu doua banci pana acum si am terminat implementarea cu a treia banca pe un produs nou, un card specific, deosebit, ce ofera aceste recompense. A fost optiunea bancii, ceea ce demonstreaza ca platforma de Rewards face sens pentru absolut toate produsele, si sper ca de la anul sa fie interesanta atat din perspectiva emitentilor, cat si a comerciantilor. Sper sa avem o prima lansare cu un comerciant foarte mare, care va recompensa tranzactiile cu cardul. Am inceput implementarea programului ca inca o institutie, iar anul urmator urmeaza alte cateva banci. Vrem sa ne extindem si spre zona comercial, la cardurile business, sa nu ramanem doar in zona consumatorilor.
Nu ne-am propus ca prin acest program de recompense sa inlocuim alte programe de fidelizare ale comerciantilor, ci sa adaugam plus valoare. Lasam consumatorul sa aleaga beneficiile care fac cel mai mult sens pentru el. Noi incercam sa dezvoltam aria de beneficii oferite, intrucat consumatorii sunt foarte diferiti si pentru fiecare dintre ei face sens altceva, de aceea trebuie sa le oferim o paleta cat mai larga de beneficii, pe care incercam sa le facem si cat mai consistente.

- Cum apreciati evolutia platilor prin telefoane mobile, mobile banking-ul?

- O cercetare arata ca vom avea 2,5 miliarde de smartphones, tablete si alte device-uri cu care se vor putea face plati la finalul lui 2015. Potentialul este asadar impresionant. Nu se va intapla insa peste noapte si nu vom renunta in totalitate la carduri. Nici la numerar nu vom renunta, pentru ca oricat te-ai stradui, e greu sa introduci un telefon in fanta bancomatului, asa ca tot vom avea nevoie de un plastic, pana cand nu vom putea tranzactiona altfel si la bancomat. Doua ganduri aici: sigur se va intampla, sunt sigur ca vom ajunge sa facem mult mai multe lucruri de pe telefonul mobil sau tableta, deja le facem unii dintre noi, dar nu se va intampla peste noapte si cu siguranta nu in Romania. Pentru ca aici inca nu toata lumea are un card in portofel, nu toti stiu sa-l foloseasca, sa-l prefere la comercianti in detrimentul cash-ului. Asa ca pana cand va folosi toata lumea telefonul pentru plati va mai trece ceva timp.
Pe de alta parte, e ceva interesant sa poti cumpara online si sa platesti online, urmand sa astepti doar pachetul sa vina acasa. Deci e extrem de convenabil, convergent, tehnologia e acolo, pur si simplu cu un touch faci totul sa se intample. De exemplu, din wallet-ul telefonului mobil pot incarca cartela de telefon, in orice moment vreau si oriunde m-as afla. Totul e securizat, validat cu cod PIN, memoria telefonului e criptata, nu se poate interveni acolo, nu poti face nimic in aplicatie.

- Cum va pregatiti pentru mobile payments?

- Cumva noi construim acest viitor, fara sa par arogant. Noi ne jucam de-a platile in jurul blocului de prin '66, avem ceva experienta in domeniu si nu inventam ceva de dragul inovatiei.

Vezi aici continuarea interviului

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



In ce data intra pensiile pe carduri, in fiecare luna: precizari de la banci si Ministerul Muncii

Mai multi cititori Bancherul.ro s-au plans ca in aceasta luna le-au intrat mai tarziu pensiile pe carduri, motiv pentru care am intrebat Ministerul Muncii si bancile daca au existat intarzieri privind virarea pensiilor si in ce data se alimeneaza cardurile, in fiecare luna. Ministerul detalii

BRD despre colaborarea cu CSALB: ne ajuta sa demonstram clientilor ca banca este oricand deschisa comunicarii directe si transparente

Datorita colaborarii cu CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din domeniul Bancar), BRD a reusit sa solutioneze extrajudiciar si dosare unde banca era deja chemata in instanta, consumatorii renuntand la procedura judiciara in favoarea unei solutii ce stinge litigiul intr-un timp exponential detalii

Cum gestioneaza Garanti BBVA reclamatiile clientilor si rezolvarea amiabila a acestora, prin CSALB

Garanti Bank a primit putine cereri de la clienti privind rezolvarea amiabila a litigiilor prin intermediul CSALB, dat fiind ca banca isi doreste solutionarea si gasirea unei solutii satisfacatoare pentru clienti inca din momentul in care acestia se adreseaza initial bancii, detalii

CEC Bank acorda o deosebita importanta solutionarii amiabile a litigiilor cu clientii prin intermediul CSALB

CEC Bank acorda o deosebita importanta solicitarilor de solutionare amiabila a litigiilor cu clientii venite prin intermediul CSALB, intrucat reprezinta o procedura alternativa cu multe avantaje pentru ambele parti, spune Mirela Iovu – Director – Vicepresedinte al Comitetului de detalii

Ultimele Comentarii

  • Ifn

    Bună seara. Vreau sa știu dacă dintr un salariu de 3600 cu rata la Raiffeisen de 1900 dar cu ... detalii

  • Poprire

    Buna ziua.Mama mea are o datorie de 24000 lei la BCR.As vrea sa stiu daca banca poate sa scoata ... detalii

  • Acces la articol

    Bună ziua, am dori să acccesăm conținutul articolului "Consiliul Concurentei face precizari ... detalii

  • curs valutar

    Va rog sa ne spuneti care date sunt eronate, pentru a corecta ... detalii

  • Date eronate

    Cine a facut articolul nu stie ca bancile au diferite cursuri in timpul programului si altele dupa ... detalii