www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Peter Weiss, presedinte executiv Bancpost: Vrem sa ne dezvoltam ca o banca universala, cu accent spre companii

Autor: Bancherul.ro
2011-02-14 10:38
Noul presedinte executiv al Bancpost, Peter Weiss, a detaliat, intr-o intalnire cu ziaristii, motivele pentru care s-a intors in Romania si planurile pe care le are la conducerea bancii. Iata cateva dintre declaratiile sale:

„Sunt intrebat din cand in cand daca Bancpost va deveni o banca specializata pe companii, avand in vedere experienta mea in Romania. Nu este cazul. Vrem sa dezvoltam Bancpost ca o banca universala, astfel ca vom continua sa dezvoltam partea de retail, dar evident ca vom incerca sa ne concentram putin mai mult, cu o prezenta mai puternica spre partea de companii.” E un mesaj ce se potriveste cu cel al guvernatorului Isarescu, care a recomandat recent bancilor sa se indrepte mai mult spre relatia cu IMM-urile.

„Cred ca IMM-urile vor fi, in urmatorii ani, coloana vertebrala a cresterii economice si vor oferi oportunitatea inmultirii locurilor de munca.”

„Economia Romaniei are o oportunitate enorma, avand in vedere, in principal, forta de munca calificata si ieftina, precum si asezarea geografica, la granita estica a Europei, ceea ce va determina o continuare a investitiilor straine si a celor locale.”

Bancpost are importanta sistemica

„Si Bancpost ofera o oportunitate imensa. Banca implineste 20 de ani de la infiintare la 1 iulie si vom marca evenimentul cu o serie de evenimente. Este o banca cu o veche traditie, ca acoperire geografica dar si ca diversitatea clientilor pe care-i are, este o banca de importanta sistemica. Vrem sa avem clienti nu doar in marile orase ci si in altele mai mici, acesta fiind motivul pentru care avem o retea de 286 de unitati in toata tara. Vrem sa oferim servicii unei game variate de clienti, de la segmentele largi (mass retail) la marii clienti corporativi.”

„Bancpost are o pozitie de lider in cateva domenii si poate ca ar trebui sa facem mai bine cunoscut acest lucru. De exemplu, Bancpost este reprezentantul in Romania al cardurilor American Express. De asemenea, avem o retea foarte vasta de POS-uri pentru acceptarea platilor cu cardul. Si in segmentul de consum avem o cota de piata mai mare decat cea aferenta activelor sau a retelei.”

„Pe de alta parte, incercam sa integram tot mai multe segmente ale bancii in cele ale grupului din care face parte Bancpost. Avem mai multe filiale in domeniul leasingului, asigurarilor, proprietati, equities. Astfel ca una dintre provocari va fi sa imbinam facilitatile grupului.”

Vrem sa imbunatatim relatia cu clientii

„Nu vrem doar sa vindem mai multe produse clientilor ci sa imbunatatim relatia cu ei, sa profitam de intregul set de functii (toolkit) de la nivelul grupului, pentru beneficiul clientilor personali sau a celor institutionali sau corporativi.”

„Toate acestea m-au facut sa revin in Bucuresti dupa o absenta care nu a fost de fapt prea lunga. Am plecat la sfarsitul lui octombrie 2009, am lucrat in Grecia pentru cateva luni iar in mai 2010 am avut oportunitatea sa ma alatur Eurobank ca director non-executiv pentru Romania si Bulgaria, de atunci am mai venit aici in cateva randuri. Imi face placere sa revin aici permanent.”

„In privinta planurile mele, este inca putin prea devreme pentru a vorbi de planurile majore (master plans). Cu siguranta vrem sa continuam sa crestem, pentru ca suntem o banca sistemica si spre deosebire de alti jucatori vrem sa continuam sa dam credite, vrem sa continuam sa sustinem clientii, ceea ce am facut si in ultimii doi ani, in conditiile unui mediu dificil, iar acum vrem sa-i ajutam in planurile lor de a creste si de a merge mai departe. Dar vrem sa construim o relatie mai aprofundata, atat la nivelul indivizilor, a familiilor, a companiilor. „

Investim intr-un nou sistem informatic si training

„Pentru a creste, va trebui sa investim, astfel ca nu se pune problema reducerii personalului sau a numarului de unitati. Cu toate acestea, ca orice alta organizatie, vom incerca sa ne eficientizam costurile, precum renegocierea chiriilor.

„De exemplu, vom schimba principalul sistem informatic al bancii. In privinta unitatilor, vom incerca sa avem o combinatie intre unitatile de retail si centrele de afaceri. Avem 286 de unitati de retail si 16 centre de afaceri. Nu avem planuri de crestere a retelei, vor exista insa relocari sau modificarile ale celor existente daca vom vedea ca unele nu functioneaza eficient intr-un anumit loc. In concluzie, nu planuim modificari ale retelei de retail sau a celei de afaceri, insa ceea ce am inceput sa facem deja, este sa aducem mai la indemana clientilor serviciile pentru companii in cadrul unitatilor de retail.”

Investitiile se vor concentra pe modernizarea sistemelor informatice si pe training pentru angajati.

Ne-am trezit cu o expunere pe sectorul imobiliar de care nu am fost constienti

„In privinta expunerii pe sectorul imobiliar si al constructiilor, la Bancpost reprezinta o mica parte, principalii clienti fiind din domeniile traditionale ale economiei, in productie si servicii. Dar principala problema este ca in Romania s-a mostenit o expunere indirecta pe sectorul imobiliar de care nu am fost constienti. Multi antreprenori a caror afaceri nu aveau nicio legatura cu sectorul imobiliar, cand au vazut ca preturile explodeaza, au investit in terenuri sau alte tipuri de imobile in speranta unor castiguri rapide si sigure.

A devenit o moda, toata lumea trebuia sa investeasca in sectorul imobiliar. Din pacate, multi nu au tinut cont de faptul ca acest tip de diversificare a investitiilor era unul de natura speculativa si in care nu aveau nicio experienta.

Iar bancile au fost induse astfel in eroare: crezand ca investesc intr-o afacere reala, banii se duceau de fapt intr-un complex de locuinte. Bancile vedeau uneori prea tarziu in ce au fost investiti banii, abia dupa realizarea bilanturilor anuale, de unde se vedea ca sumele imprumutate au ajuns, uneori prin companii intermediare, in sectorul imobiliar.”

„Piata imobiliara isi va reveni pana la urma, chiar daca revenirea la preturile de varf din anii precedenti va mai dura. Insa indiferent de evolutia pietei, soarta companiilor care au dificultati cu activele imobiliare trebuie tratata de la caz la caz. Facem analiza activitatii principale, si daca ajungem la concluzia ca firma este viabila si poate sustine si partea imobiliara, atunci mergem inainte. Daca partea imobiliara nu poate fi sustinuta, atunci aceasta trebuie separata si trebuie sa se renunte la ea.”