www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Clientii OTP Bank pregatesc un proces colectiv impotriva bancii

Autor: Bancherul.ro
2010-09-15 10:30
Câteva sute de clienţi din toată ţara, nemulţumiţi de condiţiile impuse de OTP Bank România prin actele adiţionale la contracte, acte ce trebuie semnate până pe 20 septembrie, potrivit OUG nr. 50/2010, au decis să se organizeze pentru a da unitatea bancară în judecată.

În prima fază, se doreşte iniţierea unui proces colectiv, iar mai apoi constituirea unei asociaţii cu statut juridic a clienţilor nemulţumiţi.

"Suntem în stadiul în care facem demersurile pentru o asociaţie şi selectăm avocaţii (...) Mai trebuie să concepem nişte comunicate de presă ale grupului, să ştie lumea că exis-tăm şi că ne batem cu ei (cu banca - n.r.). Aici, prioritatea sunt avocaţii - constituirea asociaţiei pentru a putea lupta sub formă organizată cu ei. Pe alt plan, lucrăm la partea de organizare internă a grupului şi la o serie de acţiuni de protest. Ce nu a înţeles această bancă este că pentru noi, în condiţiile actuale de criză, neacceptarea unor profituri crescute abuziv pe seama noastră este o chestiune de supravieţuire şi că nu vom renunţa niciodată la drepturile noastre. În fond, noi nu cerem decât să fie res-pectate legile şi contractele", a declarat, ieri, Bogdan Ionescu, unul dintre fondatorii grupului "Clienţi OTP Bank OUG 50", citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, clienţii OTP Bank nu doresc falimentarea băncii, ci doar respectarea totală a OUG 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 389 din 11 iunie 2010.

Cu alte cuvinte, grupul "Clienţi OTP BANK OUG 50" nu este de acord cu majorarea marjei fixe a băncii, "care vrea astfel să-şi bage clienţii în faliment cu orice preţ", care, în unele contracte ajunge la 6,77 la sută, la care se adaugă dobânda de referinţă - ROBOR, pentru creditele în lei, EURIBOR, pentru cele în euro, şi LIBOR, pentru creditele în franci elveţieni.

"Noi suntem de bună credinţă şi ne-am respectat obligaţiile, iar prin măsurile abuzive banca doreşte să ne bage în faliment, pentru a-şi mări profitul. Nu uitaţi: la noi, creditarea nu a început de foarte mult timp şi, practic, peste 70 la sută din rată este formată din profitul ilegal şi imoral al băncii. Banca, sub o minciună că vrea să reducă dobânda cu 0,5 la sută, încearcă să ne bage pe gât dobânzi de 10-12 la sută pe viitor. Banca nu este consecventă nici măcar cu acţiunile ei (când a crescut LIBOR au venit să ia bani în plus, iar când acesta a scăzut, nu dau banii înapoi şi nu mai răspund la telefoane sau la adrese oficiale ale avocaţilor)", a adăugat Ionescu.

Potrivit acestuia, banca acţionează după un principiu retroactiv: "Este ca şi cum cumperi o bucată de carne, o plăteşti, o prepari, o găteşti şi o mănânci. Peste trei zile vine măcelarul să-ţi spună că astăzi carnea este mai scumpă şi trebuie să-i mai dai bani pe carnea cumpărată alaltăieri".

Până acum, la nivel de ţară există grupuri "Clienţi OTP Bank OUG 50" în 15 oraşe reşedinţă de judeţ.
Clienţii OTP susţin că, deşi mai sunt doar câteva zile până la data limită stabilită prin ordonanţă, nu le-au fost trimise notificări pentru a se prezenta la bancă în vederea semnării actului adiţional la contract, întrucât banca mizează pe faptul că majoritatea clienţilor nu cunosc prevederile OUG 50/2010 şi că nu se vor prezenta pentru semnarea actului adiţional.

În acest sens, clienţii spun că banca va putea stabili unilateral marja fixă şi va merge pe "acceptarea tacită" din partea împrumutaţilor, aşa cum este prevăzut în OUG nr. 50/2010, în cazul lipsei de reacţie a acestora.
Până în prezent, la agenţiile OTP Bank din toată ţara au fost depuse numeroase notificări cu privire la neprimirea la domiciliu a unei notificări oficiale din partea băncii pentru semnarea actului adiţional, aşa cum prevede legea, cu 30 de zile înaintea termenului limită, şi la faptul că nu vor accepta recurgerea la acceptarea tacită.

Surse din cadrul OTP Bank susţin că agenţiile din ţară nu au primit drept de negociere cu clienţii asupra marjei fixe a băncii sau a altor clauze din contract şi că este posibil ca acest litigiu să ajungă în instanţă.