www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Amanarea ratelor la credite nu mai ajuta la nimic, dimpotriva

Autor: Bancherul.ro
2022-04-07 16:17

Amanarea ratelor la credite nu-i ajuta cu nimic pe cei cu credite cu dobanda variabila indexata la ROBOR. Dimpotriva, ar putea sa le cauzeze si mai multe probleme mai tarziu, cand vor trebui sa plateasca o rata si mai mare decat in prezent.


In perioada pandemiei coronavirusului, amanarea ratelor a avut sens, in primul rand pentru cei care nu mai aveau de lucru sau cu venituri in scadere puternica, din cauza izolarii. Dupa iesirea din carantina si revenirea treptata a economiei, oamenii si-au reluat lucrul si plata ratelor.


Acum, situatia este total diferita. Seful PSD, Marcel Ciolacu, cel care a anuntat amanarea ratelor, invoca aparitia unei crize economice drept motiv. Trecem peste faptul ca nici BNR, nici BCE, nici FMI sau banca centrala a SUA (Fed) nu au prognozat inca o criza din cauza razboiului din Ucraina.


Amanarea ratelor la credite intr-o perioada in care dobanzile au crescut puternic si in lipsta unei crize economice nu-si are rostul. Din simplul motiv ca amanarea ratelor presupune costuri mai mari mai tarziu, pentru ca dobanzile ridicate din prezent vor trebui achitate ulterior, cand expira perioada de amanare.


Si cine poate sti ce se va intampla peste un an, daca nu cumva abia atunci ne vom trezi cu adevarat cu o criza?


Daca rata la credit v-a crescut substantial in ultima luna si nu v-ati pierdut locul de munca (nu aveti probleme cu veniturile), solutia nu este amanarea platii.


Altele sunt solutiile:


- schimbarea indicelui ROBOR in IRCC, care se poate face printr-o simpla cerere la banca;


- refinantarea creditului cu o dobanda mai mica, eventual fixa;


- restructurarea creditului, cu scopul reducerii ratei, fie pe o anumita perioada fie pe toata perioada de creditare, prin diminuarea dobanzii sau a comisioanelor, prelungirea perioadei de creditare, diminuarea datoriei etc.


Amanarea platii ratelor, solutie oferita si de banci, la cererea clientilor, este utila doar in situatii de criza determinate de pierderea locului de munca, reducerea substantiala a veniturilor, accidente, boala, dezastre naturale sau medicale (cum a fost pandemia COVID-19) etc.