www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit

Autor: Bancherul.ro
2022-03-15 16:21

Intrebari Frecvente despre Biroul de Credit, furnizate de aceasta institutie:


1. Ce este Biroul de Credit si de ce prelucreaza date cu caracter personal?


Biroul de Credit este o societate de drept privat care administreaza o baza de date organizata in sistem centralizat, care contine date referitoare la activitatea de creditare desfasurata de institutiile financiar-bancare, autorizate potrivit legii. Baza de date a Biroului de Credit poate fi consultata de catre institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, societatile de asigurari si cele de recuperare creante care au incheiat un Contract cu Biroul de Credit.


Prelucrarea datelor personale in Sistemul Biroului de Credit se realizeaza in baza interesului legitim al Participantilor si al Biroului de Credit pentru desfasurarea unei activitati de creditare responsabile, in conditiile protejarii persoanelor vizate, respectarii cadrului legal referitor la evaluarea bonitatii si la reducerea riscului de credit, precum si prevenirii utilizarii sistemului financiar-bancar pentru desfasurarea unor activitati contrare legii.


Participantii si Biroul de Credit prelucreaza, in comun, datele personale ale persoanelor vizate, prin colectarea, stocarea si dezvaluirea informatiilor necesare si relevante pentru determinarea gradului de indatorare si evaluarea bonitatii persoanelor vizate la momentul solicitarii/acordarii creditului si pe parcursul derularii contractului de credit.


2. Care sunt persoanele vizate de prelucrarea datelor la Biroul de Credit?


Persoanele vizate ale caror date sunt prelucrate in Sistemul Biroului de Credit sunt solicitanti de credit, imprumutati, co-debitori sau garanti.


3. Ce fel de informatii sunt prelucrate de catre Biroul de Credit?


La Biroul de Credit sunt prelucrate informaţii referitoare la persoanele fizice care solicita sau obtin un credit.


Categoriile de date prelucrate de catre Biroul de Credit sunt urmatoarele:


1. Date de identificare ale persoanei vizate;


2. Date referitoare la angajator;


3. Date referitoare la produsele de tip credit solicitate/acordate;


4. Date referitoare la evenimente care apar in perioada de derulare a produsului de tip credit, (cum ar fi cele referitoare la restructurarea/refinantarea, darea in plata, cesiunea contractului de credit, cesiunea creantei);


5. Date referitoare la relatiile cu alte conturi: informatii referitoare la produse de tip credit la care persoana vizata are calitatea de codebitor si/sau garant;


6. Date referitoare la insolventa: informatii referitoare la persoanele vizate fata de care s-a deschis o procedura de insolventa;


7. Numarul interogarilor efectuate de Participanti pentru persoana vizata.


4. Cine poate interoga baza de date a Biroului de Credit şi în ce condiţii?


Participanţii pot interoga baza de date a Biroului de Credit atunci când li se solicită acordarea unui produs de tip credit sau atunci când monitorizează comportamentul propriilor debitori.


5. Ce este FICO® Score de la Biroul de Credit?


FICO® Score de la Biroul de Credit este un numar format din 3 cifre (300-850), rezultat in urma procesului statistic care prelucreaza informatiile referitoare la creditele inregistrate in Sistemul Biroului de Credit despre o persoana vizata (un solicitant sau un detinator de credit).


FICO® Score de la Biroul de Credit este furnizat Participantilor ca parte a Raportului de Credit.


Cand li se solicita acordarea unui credit, unii participanti pot folosi FICO® Score de la Biroul de Credit pentru a evalua capacitatea de rambursare a creditului. Participantii care il folosesc informeaza persoanele vizate in acest sens.


Fiecare Participant care utilizeaza FICO® Score de la Biroul de Credit stabileste, in functie de normele proprii de creditare, o limita valorica minima a FICO® Score de la Biroul de Credit in vederea acordarii creditului.


Persoana vizata are posibilitatea de a solicita Participantului, la momentul comunicarii deciziei de creditare, o copie a Raportului de Credit cu FICO® Score de la Biroul de Credit, care a fost utilizat de acesta in analiza cererii de credit. Acest Raport de Credit va contine pana la 4 motive care au determinat scaderea Scorului respectiv, fata de valoarea maxima.


6. Cine este responsabil pentru informatiile din Raportul de Credit?


Participanţii au obligatia de a transmite date corecte si exacte catre Biroul de Credit in conformitate cu declaratiile primite de la persoanele fizice si cu inregistrarile proprii rezultate din derularea contractelor de credit. Biroul de Credit nu este responsabil pentru corectitudinea si acuratetea informatiilor inregistrate in Raportul de Credit.


7. Poate Biroul de Credit să modifice datele despre o persoană inregistrata in baza sa de date?


NU. Conform contractului cu Participanţii, numai aceştia au dreptul de a modifica, în situaţii pe care le consideră justificate, datele pe care le-au transmis Biroului de Credit.


8. Dacă am avut în trecut o restanţă cu care am fost înregistrat la Biroul de Credit şi ulterior am achitat-o, mai figurez în baza de date?


Fiecare inregistrare se pastreaza in baza de date a Biroului de Credit pentru 4 ani, inclusiv cea referitoare la restanta achitata.


9. Cum pot afla care sunt datele inregistrate despre mine in Biroul de Credit?


Persoana vizata isi poate exercita dreptul de acces (solicitarea Situatiei Inscrierii) astfel:


- in mod direct, prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau
- la Participant- personal sau pe cale electronica, sau
- la Biroul de Credit - printr-o scrisoare transmisa prin posta (pentru aceasta varianta, un formular de cerere puteti descarca aici ).


Raspunsul la solicitarile de eliberare a Situatiei Inscrierii va fi transmis de catre Biroul de Credit astfel:


- in mod direct sau prin e-mail, conform optiunii persoanei vizate, in cazul accesarii site-ului Biroului de Credit;


- prin e-mail sau prin posta, conform optiunii persoanei vizate, cand solicitarea a fost transmisa la Biroul de Credit prin Participant;
- numai prin scrisoare recomandata, in cazul solicitarilor transmise la Biroul de Credit prin posta.


Termenul de raspuns la solicitarea de acces la date este de o luna de la data inregistrarii cererii.


Mai multe detalii gasiti in documentul Fluxul Operational de exercitare a drepturilor la Biroul de Credit din sectiunea Cadrul Legal. 


10. Cum procedez daca Situatia Inscrierii/Raportul de Credit contine date incorecte?


In cazul in care constatati ca Situatia Inscrierii contine date incorecte sau neactualizate, aveti posibilitatea de a solicita Participantului care le-a inregistrat, rectificarea acestora.


Mai multe detalii gasiti in documentul Fluxul Operational de exercitare a drepturilor la Biroul de Credit din sectiunea Cadrul Legal.


11. Cand se pot sterge datele inregistrate la Biroul de Credit?


Datele inregistrate la Biroul de Credit se pot sterge atunci cand:


- Expira perioada de stocare a datelor. Stergerea se face in mod automat de catre Sistemul Biroului de Credit;


- Datele au fost prelucrate cu nerespectarea prevederilor legale. In acest caz, stergerea datelor se va face, la cererea intemeiata a persoanei vizate, de catre Participantul care le-a inregistrat;


- Biroul de Credit si/sau Participantii sunt obligati prin lege sa stearga datele inregistrate.


Pentru modalitatea de exercitare a dreptului la stergere, aflati mai multe detalii in documentul Fluxul Operational de exercitare a drepturilor la Biroul de Credit din sectiunea Cadrul Legal.


12. Ce inseamna restrictionarea datelor?


Restrictionarea prelucrarii datelor la solicitarea persoanei vizate presupune suspendarea prelucrarii acestora, cu exceptia stocarii si a dezvaluirii catre persoana vizata in baza dreptului de acces, atunci cand:


- Persoana vizata contesta exactitatea datelor, pentru o perioada care ii permite Participantului sa verifice exactitatea datelor (ca urmare a exercitarii dreptului la rectificare);


- Persoana vizata s-a opus prelucrarii, pentru intervalul de timp in care se verifica daca drepturile legitime ale Participantului prevaleaza asupra celor ale persoanei vizate (ca urmare a exercitarii dreptului la opozitie);


- Persoana vizata se opune stergerii datelor (in cazul prelucrarii ilegale), solicitand in schimb restrictionarea acestora;


- Biroul de Credit nu mai are nevoie de date in scopul prelucrarii (la expirarea perioadei de stocare), dar persoana vizata i le solicita pentru constatarea, exercitarea sau apararea unui drept in instanta.


Datele restrictionate nu vor fi afisate in Raportul de Credit si in locul lor va aparea doar marcajul “DR”, cu semnificatia „Date restrictionate”. In situatia in care in Raportul de Credit exista date de credit si/sau date referitoare la relatia cu alte conturi restrictionate, nu se va calcula FICO® Score de la Biroul de Credit.


13. Unde se pot depune solicitarile de exercitare a drepturilor persoanelor vizate?


a) Persoana vizata isi poate exercita dreptul de acces:


- prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau
- personal, la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate, sau
printr-o scrisoare transmisa prin posta la Biroul de Credit.


Solicitarea trebuie sa contina in mod obligatoriu, urmatoarele: datele de identificare (CNP, nume, prenume, adresa postala de corespondenta) si semnatura.


Aceste solicitari vor fi inregistrate in aplicatia de gestiune a solicitarilor de exercitare a drepturilor persoanelor vizate.


b) Persoana vizata isi poate exercita dreptul de rectificare, de stergere, de opozitie sau de restrictionare a prelucrarii:


- prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit, sau
- personal, la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.


Aceste solicitari vor fi inregistrate in aplicatia de gestiune a solicitarilor de exercitare a drepturilor persoanelor vizate.


Mentiune: Pentru a putea accesa in mod securizat site-ul Biroului de Credit, PV trebuie sa se inregistreze utilizand un cod de inrolare, posibilitatile de obtinere a acestuia fiind urmatoarele:


- PV introduce CNP-ul pe site-ul Biroului de Credit, din baza de date i se vor afisa numerele de telefon cu care a fost inregistrat de Participanti, din care il va alege pe cel unde doreste sa primeasca codul unic. Codul va fi transmis prin intermediul unui SMS la numarul ales;


- printr-o cerere transmisa prin posta la Biroul de Credit.


Solicitarea trebuie sa contina in mod obligatoriu, urmatoarele:


- datele de identificare (CNP, nume, prenume, adresa postala de corespondenta), copia actului de identitate si semnatura.


Aceste informatii ne sunt necesare in scopul identificarii persoanei vizate si vor fi utilizate doar pentru perioada de timp necesara formularii, transmiterii si receptionarii raspunsului.


Codul de inrolare tiparit va fi expediat prin posta, cu scrisoare recomandata, la adresa de domiciliu;
personal, de la Participantul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.


c) In baza dreptului de a nu fi supus unei decizii bazate exclusiv pe prelucrarea automata, inclusiv crearea de profiluri, care produce efecte juridice care privesc persoana vizata sau care o afecteaza in mod semnificativ, persoana vizata are dreptul sa solicite si sa obtina interventia umana, sa-si exprime punctul de vedere si sa conteste decizia de creditare direct la Participantul care a luat o astfel de decizie in vederea incheierii sau executarii contractului de credit. 


14. Este util sa apelez la o societate privata / asociatie pentru stergerea datelor inregistrate in Biroul de Credit?


Ar trebui sa va ganditi bine inainte de a decide sa apelati la societati care furnizeaza “servicii de stergere date din Biroul de Credit”. Acestea va pot percepe o taxa considerabila pentru efectuarea unor demersuri fara succes garantat si fara returnarea taxei.


In cazul in care exista motive temeinice pentru stergerea lor (conform art. 17 din Regulament) aveti posibilitatea de a solicita Participantului care le-a inregistrat si de a obtine, stergerea datelor, in mod GRATUIT.


15. Cand pot sa ma adresez Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal?


Orice persoana vizata poate depune o plangere la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, atunci cand considera ca prelucrarea datelor sale incalca prevederile Regulamentului.


 Sursa: Birouldecredit.ro