www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Ce faceti daca nu va intelegeti cu banca/IFN–ul

Autor: Bancherul.ro
2021-04-14 16:30

Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor


Din cauza complexităţii problemelor care pot interveni în perioadele de criză în relaţia dintre instituţiile financiare și clienţii lor, este posibil ca rezolvarea reclamaţiilor și soluţionarea problemelor să dureze mai mult decât de obicei sau să nu se aprobe conform așteptărilor.


Dacă nu găsiţi înţelegere din partea băncii/IFN-ului, aveţi la
dispoziţie alte alternative, precum apelarea la asociaţiile pentru protecţia consumatorilor, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) sau la o instanţă de judecată.


Apelarea la justiţie sau la autorităţile statului este însă costisitoare, birocratică și durează uneori foarte mult.


Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor vă pot ajuta în intermedierea relaţiei cu banca/IFN-ul, astfel încât să puteţi
rezolva eventualele neînţelegeri mai repede și fără costuri.


CSALB


O alternativă la fel de simplă și rapidă este Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).


Demersurile intermediate de CSALB în raport cu băncile și IFN-urile pentru soluţionarea amiabilă a reclamaţiilor sunt gratuite
pentru clienţii instituţiilor financiare, iar durata de soluţionare a litigiilor este scurtă, de maximum 90 de zile.


Avantajos este și că, atât sesizarea propriu-zisă a CSALB, cât și trimiterea documentelor justificative care stau la baza solicitărilor, precum sesizările făcute către bănci și răspunsurile acestora, precum și procedurile ulterioare, se pot face on-line, pe site-ul www.csalb.ro sau via e-mail, pe adresa office@csalb.ro.


Informaţii despe modalităţile de sesizare și procedurile SAL (de conciliere sau arbitraj) pot fi obţinute prin telefon, la numărul 021-9414.


Este important și faptul că de soluţionarea solicitărilor formulate de către consumatori se ocupă conciliatori CSALB cu mare experienţă în domeniul juridic și financiar, în principal avocaţi specializaţi în litigii financiare, ceea ce înseamnă că procedurile de încheiere a unei înţelegeri amiabile se derulează profesionist, în termen de maximum 90 de zile, astfel că șansele de a ajunge la o soluţie convenabilă pentru ambele părţi sunt mari.


În plus, negocierile desfășurate prin intermediul CSALB au ca scop stabilirea unui echilibru real între drepturile și obligaţiile cocontractanţilor: acestea sunt purtate în temeiul principiilor de echitate, iar nu în conformitate strictă cu clauzele contractuale.


Mai mult, cazurile care se rezolvă prin aplicarea moratoriilor legislative au o soluţionare standard.


Soluţiile obţinute în cadrul CSALB sunt personalizate. În acest context, consumatorii nu trebuie să-și compare propria situaţie cu soluţiile obţinute de alţi consumatori, ci să solicite în cadrul negocierilor o rezolvare specifică, adaptată propriilor nevoi.


Un alt aspect important de reţinut este cel care privește soluţionarea solicitărilor care ţin de raportarea la Biroul de Credit. Mai exact, recomandarea este să încercaţi să găsiţi o soluţie cu banca/IFN-ul pentru că posibilitatea de negociere în acest caz, chiar și în cadrul CSALB, este una limitată din cauză că în această speţă există o legislaţie specială, cu termene și condiţii clare pentru ieșirea din Biroul de Credit.