www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Ce reclamatii primesc bancile

Autor: Bancherul.ro
2020-12-02 22:41

Executarile silite, poprirea conturilor, raportarea la Biroul de Credit, restantele la credite sau amanarea ratelor sunt printre cele mai multe reclamatii la adresa bancilor si IFN-urilor transmise de clientii acestora, care se confrunta tot mai mult cu criza COVID-19, conform intrebarilor transmise de cititori la Reclamatiibanci.ro.


In cazul popririi conturilor bancare, principala problema de care se plang clientii bancilor este aceea ca li se blocheaza sau li se retin mai multi bani din salariu decat prevede legea (Codul de procedura civila), care permite retinerea a cel mult o treime din venituri pentru o datorie si maxim jumatate pentru doua sau mai multe datorii.


Problema apare adesea din cauza executorilor judecatoresti, care trimit cereri de poprire a conturilor atat bancilor, cat si angajatorilor, astfel ca oamenilor li se retine de doua ori din salariu, atat de banca, cat si de angajator.


Alte reclamatii se refera la poprirea alocatiilor pentru copii, a diurnelor, a indemnizatiilor de crestere a copilului, a pensiilor pe caz de boala sau altor astfel de indemnizatii cu destinatie speciala, care nu pot fi oprite pentru niciun fel de datorii, conform legii.


Executarea silita pentru neplata ratelor la credit este o alta problema a clientilor bancilor. Unii dintre ei se intreaba in cat timp de la neplata ratelor li se poate pune poprie pe salariu, in timp ce altii sunt surprinsi ca primesc somatie pentru achitarea datoriilor chiar si dupa 12 ani.


Sfatul nostru pentru toti cei care au dificultati in a-si achita ratele la credit este sa nu intarzie nici macar o luna cu plata ratei, ci sa ia legatura cat mai repede cu banca sau IFN-ul si sa gaseasca o solutie pentru evitare raportarii la Biroul de Credit sau chiar executarea silita.


Bancile au tot interesul si chiar sunt obligate sa ofere clientilor solutii pentru evitarea restantelor, precum restructurarea creditului, amanarea ratelor, reducerea valorii acestora pe o anumita perioada sau chiar diminuarea datoriei, in anumite situatii.


Raportarea restantelor la Biroul de Credit din motive nejustificate sau fara sa-si avertizeze in prealabil clientii este un alt motiv frecvent pentru care bancile primesc reclamatii. De exemplu, Unicredit Bank este acuzata de un client ca l-a inscris in Biroul de Credit desi si-a achitat ratele, insa ulterior a descoperit ca banca i-a returnat platile facute.


IFN-ul ICredit este reclamat de un client ca l-a raportat cu restante la Biroul de Credit desi a cerut amanarea ratelor, conform OUG 37/2020, pentru ca intrase in somaj tehnic.


Bancile si IFN-urile au fost obligate de lege sa permita celor afectati de criza COVID-19 amanarea ratelor la credite, suspendarea ratelor fiind insa mentionata in datele trimise la Biroul de Credit.


Alte probleme cu care se confrunta clientii bancilor se refera la activarea aplicatiilor de internet/mobile banking, blocarea cardului in bancomat, nefunctionarea cardurilor in ATM-uri sau la POS-uri, daca este posibil un transfer dintr-un cont in euro intr-unul in lei sau durata unui transfer bancar.