www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Cei cu credite la banci incep sa intrebe iar de amanarea ratelor

Autor: Bancherul.ro
2020-10-25 17:04

Recrudescenta crizei COVID-19 ii determina pe cei care au credite la banci si IFN-uri sa intrebe din nou daca pot sa-si amane ratele lunare, fie pentru ca au reintrat in somaj, fie pentru ca anticipeaza ca ar putea avea din nou probleme financiare.


"Trecem printr-o situație dificila din cauza pandemiei: din nou soțul a rămas acasă, eu am rămas în concediu de creștere copil. Ne-ar fi de mare ajutor suspendarea ratelor măcar 3 luni, dacă nu se poate mai mult", ne-a transmis un cititor.


Problema este ca in prezent nu se mai aplica OUG 37/2020, care a permis populatiei si firmelor sa faca cereri doar pana in iulie pentru amanarea ratelor la imprumuturi pana la sfarsitul acestui an.


In acelasi timp, nicio banca nu s-a aratat deocamdata dispusa sa vine, preventiv, cu noi variante de amanare a ratelor sau alte solutii pentru cei care au probleme cu plata ratelor.
Ministrul Finantelor, Florin Citu, a declarat ca discuta cu bancile posibilitatea adoptarii unei noi ordonante, in vederea amanarii ratelor incepand de anul viitor.


O decizie din partea Guvernului si a bancilor privind noi masuri de amanare a ratelor la credite nu ar trebui sa intarzie, pentru a nu provoca probleme celor care deja incep sa ramana fara locuri de munca si ar putea acumula restante raportate la Biroul de Credit.


In primavara, bancile au fost incurajate sa permita clientilor sa-si amane creditele fiind scutite de cheltuieli aferente provizioanelor in astfel de situatii, conform masurilor adoptate la nivel european.


Atat clientii bancilor, cat si acestea, ar trebui sa actioneze proactiv, astfel incat sa fie luate masuri preventive privind plata creditelor, in vederea evitarii acumularii de restante.


Clientii bancilor ar trebui sa contacteze bancile si IFN-urile inainte de a avea probleme financiare, daca anticipeaza ca este posibil asa ceva, astfel incat institutiile financiare sa le propuna solutii de evitare a restantelor, asa cum sunt obligate de lege, de altfel, indiferent de criza COVID-19.


OUG 52/2016 prevede urmatoarele, la articolul 46:
"În situaţia în care un consumator se află în dificultate de plată, creditorul şi consumatorul trebuie să conlucreze pentru a stabili motivele apariţiei dificultăţilor şi pentru a se lua măsuri adecvate de către creditor.”


Mai exact, banca sau IFN-ul sunt obligate, printre altele, sa prelungeasca durata de rambursare a creditului, sa amane pentru o perioda plata ratei sau a datoriei totale (perioada de gratie), sa micsoreze dobanda, sa scada rata, sa rescadenteze si sa reesaloneze ratele.


In primavara acestui an, dupa izbucnirea crizei COVID-19, bancile au primit un numar total de 362.000 de cereri de suspendare a ratelor din partea clientilor persoane fizice și juridice, conform informatiilor publicate de Asociatia Romana a Bancilor (ARB).


Persoanele fizice au depus un număr de peste 334.000 de solicitări de suspendare a obligațiilor de plată lunare, ceea ce reprezintă o pondere de aproximativ 22% din creditele în derulare acordate populației, iar clienții persoane juridice au depus un număr de aproape 28.000 de solicitări de suspendare a obligațiilor de plată lunare, aferente unui ponderi de aproximativ 28% din portofoliul total de credite acordate acestei categorii.


Până la data de 15 iunie 2020, din cele aproximativ 321.000 de solicitări soluționate, peste 60% au fost soluționate în baza Ordonanței de Urgență 37/2020 și aproximativ 40% în baza măsurilor de sprijin adoptate proactiv de bănci, începând cu luna martie, pentru clienții afectați de efectele pandemiei, a precizat ARB (vezi aici detalii).