www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Guvernul nu vrea sa aplice legea noului Program Prima Casa, blocat de trei luni, ci propune alta varianta, prin Ordonanta de Urgenta

Autor: Bancherul.ro
2020-07-09 20:46

Guvernul nu vrea sa aplice noua lege a Programului Prima Casa, redenumit "O familie, o casa", in vigoare din 3 aprilie, dar nefunctionala, in lipsa normelor de aplicare, pe care executivul ar fi trebuit sa le adopte, conform legii, pana cel tarziu 3 mai.


In schimb, Ministerul Finantelor propune o noua Ordonanta de Urgenta (OUG) in vederea modificarii Programului Prima Casa, care va fi rebotezat "Noua Casa" si care aduce, ca principala modificare, majorarea valorii unui credit de la 66.500 de euro in prezent la 95.000 de euro pentru locuintele noi si de la 57.000 de euro la 66.500 de euro pentru cele vechi, asa cum prevede si actuala lege, neaplicata, prin care plafonul la locuintele vechi a fost majorat de la 57.000 de euro la 66.500 de euro.


Avansul de 5% ramane nemodificat, la fel si marja maxima de dobanda, de 2% plus IRCC, adica in jur de 4,5% in total.


Pe de alta parte, Guvernul elimina caracterul social impregnat in legea noului program "O familie, o casa", la solicitarea Bancii Nationale a Romaniei (BNR), respectiv venitul maxim impus pentru solicitantii acestor credite, de 4.500 individual sau 7.000 pe familie.


Salariul mediu net pe economie este in prezent in jurul a 3.100 de lei, ceea ce inseamna ca si cu aceste plafoane de venit se pot incadra la un credit Prima Casa majoritatea romanilor cu venituri medii.


Comitetul National pentru Stabilitate Macroprudentiala (CNSM), format din reprezentantii Guvernului si BNR, condus de guvernatorul Mugur Isarescu, a emis in mai 2018 o recomandare Guvernului, ca sa evalueze “oportunitatea recalibrării programului Prima casă din punct de vedere social, prin revizuirea condițiilor de accesare a acestui program, cu menținerea unui grad de îndatorare sustenabil.”


CNSM avertiza ca programul Prima Casa, considerat un program social, nu-si indeplineste acest rol, intrucat nu este stabilita nici o limita a veniturilor, astfel ca si cei cu salarii mari, care si-ar permite un credit standard, pot obtine un credit Prima Casa.


CNSM sugera, de asemenea, sa fie majorat si avansul de 5%, de trei ori mai mic decat cel pentru un credit ipotecar standard.


Fostul guvern PSD a pastrat insa avansul, dar a acceptat sa introduca un plafon de venituri pentru beneficiarii creditelor Prima Casa.


In acelasi timp, a introdus subventii de dobanda, de o jumatate sau un punct din cea standard.


Acum, noul guvern PNL aduce drept scuza criza coronavirusului pentru modificarea Programului Prima Casa, insa schimbarile propuse nu au legatura cu conditiile unei crize, in care preturile caselor scad, iar cei sustinuti de stat trebuie sa fie cei cu venituri mici si medii.


Eliminarea subventiei de dobanda este motivata de Guvern prin fatul ca bugetul de stat nu-si permite noi cheltuieli, in contextul actual de depasire a deficitului, estimate la 740 milioane lei pe o perioada de 5 ani, iar pe întreaga perioada a Programului la 31 miliarde lei, estimari realizate la o subventie de 1,5 puncte procentuale aplicate la rata dobanzii creditului garantat.


NOTĂ DE FUNDAMENTARE


Titlul proiectului de act normativ


Ordonanță de urgență privind modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "O familie, o casă"


Motivul emiterii actului normativ


Descrierea situaţiei actuale


Începând cu anul 2009 a fost implementat programul ”Prima casă”, aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.60/2009, într-un context în care fluxurile specifice tranzacţiilor pe piaţa imobiliară erau blocate deoarece persoanele fizice se confruntau cu dificultăţi în accesarea unui credit de investiţii imobiliare destinat achiziţionării/construirii unei locuinţe, dificultăţi care se datorau în principal lipsei garanţiilor solicitate de instituţiile de credit conform normelor de creditare proprii.


Pe acest fond, la care se adaugă şi faptul că a fost implementat pentru a răspunde unei nevoi sociale pregnante – problema locativă, programul ”Prima casă” a cunoscut până în prezent o dinamică semnificativă, antrenând fluxuri de numerar în economie şi stimulând în mod indirect industriile orizontale adiacente sectorului construcţiilor.


În cadrul programului „Prima casă”, până la data de 31 mai 2020 au fost acordate un număr de 296.379 promisiuni și contracte de garantare în valoare de 26.686.615.787 lei.


Până în prezent au fost efectuate plăți în valoare de 77.318.006,49 lei pentru un număr de 963 de garanții acordate din care au fost repuse în drepturile și obligațiile contractului de garantare un număr de 161 de garanții în valoare de 13.725.339,58 lei, rezultând plăți nete efectuate de 63.592.666,91 lei pentru un număr de 802 contracte de garantare.


Rata de executare a garanțiilor în cadrul programului este subunitară, calculată ca raport între plățile efectuate și garanțiile acordate, rezultând o rată de default de 0,32%
exprimată ca număr de garanții plătite/acordate și de 0,29% exprimată valoric, respectiv valoare garanții executate/acordate.


Plafonul total de garantare aprobat pentru acordarea de garanții în cadrul programului ”Prima casă” în anul 2020 este de 2.000 milioane lei, din care s-a alocat către instituțiile de credit un plafon de garantare în valoare de 1.980.000.000 lei din care, până în prezent s-a consumat cca 417 milioane lei,
ceea ce reprezintă procentual aproximativ 23% din valoarea plafonului alocat pentru anul 2020.


În Monitorul Oficial nr. 280 din 3 aprilie 2020 a fost publicată Legea nr. 40/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului Prima casă, precum şi pentru aprobarea unor măsuri de aplicare a acestuia, care a modificat în sens restrictiv Programul, introducându-se multiple elemente care accentuează caracterul social.


Principalele modificări ale programului, redenumit ”O familie, o casă” prevăzute de Legea nr. 40/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului Prima casă, precum şi pentru aprobarea unor măsuri de aplicare a acestuia se referă la:


(i) restricții de accesare în funcție de venit (veniturile nete lunare ale beneficiarului individual sau ale beneficiarului împreună cu soțul sau soția, după caz, nu pot depăși valoare de 4.500 lei, însă pragul urcă la 7.000 lei dacă familia are unul sau mai mulți copii,


(ii) subvenționarea ratelor de dobândă (0,5 puncte procentuale în cazul familiilor cu un singur copil și 1 punct procentual în cazul celor cu doi sau mai mulți copii, 2 puncte procentuale în
cazul persoanelor care fac parte dintr-un grup vulnerabil și


(iii) prețul maxim de achiziție al locuinței poate fi de 70.000 euro.


De-asemenea, în cadrul programului ”O familie, o casă” se acordă următoarele tipuri de credite:


- Creditele destinate achiziţiei locuinţelor noi (orice locuință recepționată la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat sau locuințele supuse unor lucrări de intervenție în vederea consolidării și/sau reducerii riscului seismic recepționată la terminarea lucrărilor cu cel mult
5 ani înainte de data solicitării creditului garantat), pot fi garantate de către stat în procent de maximum 50% din valoarea finanţării, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare.


- Pentru creditele destinate achiziţiei celorlalte categorii de locuinţe, procentul garantat de către stat poate fi de maximum 40% din valoarea finanţării, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare.


- Creditele destinate achiziţiei locuinţelor noi de către persoanele care fac parte dintr-un grup vulnerabil definit conform art. 6 din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, pot fi garantate de către stat în procent de maximum 100% din
valoarea finanţării, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare.


Ca urmare a intrării în vigoare a prevederilor acestei legi, în cadrul programului „Prima casa” se acordă în prezent numai garanții aferente solicitarilor de acordare a unei finanţări garantate anterioare datei de 06.04.2020, precum si
cele aferente promisiunilor de garantare valabile, aflate în portofoliul Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM).


Schimbări preconizate


Accentuarea caracterului social al programului ”O familie, o casă” a ridicat unele probleme în ceea ce privește modalitatea în care poate fi acordat sprijinul statului pentru a facilita accesul la finanțări bancare pentru persoanele defavorizate și a persoanele care fac parte din grupuri vulnerabile, persoane
pentru care se acordă de regulă alte forme de sprijin și intervenții din partea statului.


Ținând cont de faptul că programul ”Prima casă” a fost conceput ca un program de sprijin pentru populația activă, din clasa medie, capabilă să achiziționeze o locuință în condițiile pieții și să acceseze și să susțină plata ratelor din împrumuturi bancare, este necesar resistematizarea funcțională a mecanismului de finanțare-garantare specific, astfel încât să poată fi create premise pentru atingerea obiectivelor și pentru stimularea construcției și achiziționării de locuințe noi.


În contextul actual, caracterizat de manifestarea efectelor crizei economice pe fondul pandemiei de Covid-19, trebuie să fie utilizate programe și mecanisme de finanțare-garantare care și-au dovedit în timp funcționalitatea și eficiența, atât în privința adresabilității, cât și sub aspectul rezultatelor, așa cum este
cazul programului ”Prima casă”.


Un alt avantaj al utilizării unor mecanisme adaptate și funcționale este reprezentat de faptul că atât criteriile de eligibilitate, cât și condițiile de accesare și de derulare a mecanismului de finanțare-garantare sunt consacrate și extrem de cunoscute în piață, de către beneficiari, bănci, autoritățile și organismele implicate, existând astfel premise ca noul Program va fi ușor de implementat.


Modificările și completările propuse prin prezentul proiect de ordonanță de urgență sunt centrate pe reluarea și consolidarea elementelor de bune practici din prevederile, în prezent abrogate, ale vechiului program ”Prima casă”, precum și pe utilizarea mandatarului specializat al statului în operațiuni de
garantare în numele și în contul statului a creditelor destinate achiziționării de locuințe- FNGCIMM.


În vederea accentuării obiectivului urmărit prin modificările și completările propuse, este necesară modificarea titlului actului normativ și corelativ, a denumirii Programului, respectiv programul ”Noua casă”.


Schimbările preconizate prin prezentul act normativ facilitează accesul persoanelor fizice la achiziţia unei locuinţe noi în cadrul Programului sau la alte categorii de locuințe prin acordarea de garanţii de stat în favoarea fiecărui beneficiar pentru una dintre următoarele categorii de credite, după cum urmează:


a) Credit acordat unui beneficiar pentru achiziționarea unei locuințe noi, în valoare maximă de 100.000 EUR, echivalent lei, garantat de către stat, prin Ministerul Finanţelor Publice, în procent de maximum 60% din valoarea creditului, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente creditului garantat;


b) Credit acordat unui beneficiar pentru achiziţia unei alte categorii de locuinţe, în valoare maximă de 70.000 EUR, echivalent lei, garantat de către stat, prin Ministerul Finanţelor Publice, în procent de maximum 50% din valoarea creditului, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare
aferente creditului garantat.”


Conform datelor oficiale sintetizate din analizele site-urilor și publicațiilor de profil (www.imobliare.ro), raportat la luna mai 2020, valoarea medie pe metru pătrat util la nivel national pentru un apartament este de 1.045 de euro, un preț cu 12,6%
mai mic decât în mai 2010.


Variaţii mai mari şi în creştere ale preţurilor au avut loc
în general pe segmentul apartamentelor noi. Preţul mediu solicitat pentru apartamentele noi şi vechi din Bucureşti în luna mai a fost de 1.189 euro pe metru pătrat util.


Locuinţele vechi au un preț mediu solicitat pe metru pătrat util de 1.105 euro. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, această valoare este cu 11,6% mai mică.


Pe de altă parte, apartamentele din ansamblurile rezidenţiale ale Capitalei s-au scumpit, în medie, cu 2,1%, ajungând la valoarea de 1.419 euro pe metru pătrat.


Având în vedere că ponderea locuințelor achiziționate prin program este deținută de locuintele achizitionate de persoanele fizice din marile orașe din țară (peste 65% din portofoliul de garanții Prima casă fiind pentru creditele destinate achiziționării de locuințe situate în orașele supuse analizei de mai jos), prezentăm valorile medii pe metru pătrat util aferente locuințelor existente în fiecare din acesti poli locativi:


- Braşov : valoare medie pe metru pătrat util este de 876 de euro.


Apartamentele noi s-au ieftinit cu 2%, până la 915 euro pe metru pătrat, iar, pe de altă parte, locuinţele din blocurile vechi s-au apreciat cu 0,7%, până la o medie de 873 de euro pe metru pătrat.


- Cluj-Napoca : 990 de euro pe metru pătrat util. Evoluţia ascendentă a preţurilor a fost resimţită pe segmentul apartamentelor noi, acestea scumpindu-se cu 4,4%, până la 974 euro pe metru pătrat. Pe de altă parte, locuinţele din blocurile vechi s-au ieftinit cu 0,8%, ajungând la valoarea de
997 de euro pe metru pătrat util.


- Iasi: valoarea medie pe metru pătrat util este de 827 euro. Tendinţa de scumpire a fost mai accentuată în cazul apartamentelor noi, al căror preţ a crescut cu 3,2%. În acelaşi timp, locuinţele vechi s-au apreciat cu 1% în aceeaşi perioadă.


- Ploieşti : valoarea medie este de 900 de euro pe metru pătrat util.


- Timişoara : valoarea medie pe metru pătrat util este de 770 de euro.


Apartamentele din ansamblurile rezidenţiale ajung la 841 euro pe metru pătrat iar locuinţele din blocurile vechi au o valoare medie pe metru pătrat de 770 de euro


- Constanţa: preţul mediu solicitat de proprietari şi dezvoltatori a stagnat, menţinându-se la nivelul de 950 de euro pe metru pătrat – valoare cu 7,6% mai mică decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, segmentele nou şi vechi au înregistrat uşoare variaţii în dinamică. Astfel, apartamentele din ansamblurile rezidenţiale s-au scumpit cu 0,4% ajungând
974 euro pe metru pătrat util, în vreme ce locuinţele din blocurile vechi s-au ieftinit cu 0,1%, atingând pragul de 942 de euro pe metru pătrat util.


Având în vedere indicatorul supraaglomerării, precum și faptul că suprafața locuințelor poate oferi o imagine asupra calității locuirii, în ceea ce privește existența unui spațiu util suficient la nivelul locuințelor, facem precizarea că suprafața medie a unei locuințe în UE- 28 este de peste 100 mp, în timp ce în România suprafața medie utilă a unei locuințe este de 47,7 mp la 31.12.2019 (conform datelor publicate de INS în Studiul – Fondul de locuințe la 31 decembrie 2019).


În comparație cu suprafața medie locuibilă de 34 m2 pe persoană din Europa, România are o medie relativ scăzută pe persoană (20 m2).


Supraaglomerarea şi aspectele legate de condiţiile de locuit sunt luate în considerare pentru crearea unui indicator mai complet al calităţii locuirii.


Rata privării severe de locuinţă, definită ca fiind proporţia persoanelor care locuiesc într-o locuinţă considerată supraaglomerată, fiind afectate în acelaşi timp de probleme
locative, trebuie îmbunătățită prin politici publice de susținere a accesului populației la achiziționarea de locuințe superioare calitativ, cu o suprafață corespunzătoare.


În aceste condiții, în considerarea analizei de mai sus, propunem stabilirea următoarelor praguri valorice maxime pentru finanțările garantate în cadrul Programului Noua casă:


-100.000 Euro echivalent lei pentru locuințele noi și pentru cele supuse unor lucrări de intervenţie în vederea consolidării şi/sau reducerii riscului seismic recepţionate la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă sunt asimilate locuinţelor noi, cu un procent de garantare de maximum 60%;


-70.000 Euro echivalent lei pentru celelalte categorii de locuințe, cu un procent de garantare de maximum 50%.


a) Prin stabilirea unor valori diferențiate ale finanțarilor garantate, care cresc progresiv în funcție de încadrarea locuințelor în categoria noi, s-a urmarit un obiectiv de politică publică care guvernează întreg Programul, respectiv
stimularea achiziției de locuințe noi, superioare din punct de vedere calitativ, în vederea înnoirii și creșterii calității fondului locativ, având ca rezultat implicit și relansarea sectorului de construcții.


b) Același scop s-a urmarit și prin diferențierea procentelor de garantare în functie de încadrarea locuințelor în categoria noi, menținându-se astfel politica legislației actuale în vigoare de diferențiere a procentelor de garantare în functie de această încadrare.


c) Astfel, pentru a obține un efect antrenant în economie, s-au stabilit procente de garantare mai mari și valori ale finantărilor garantate mai ridicate pentru locuințele noi, aflate la prima tranzacție (la primul proprietar după darea în folosință) în vederea stimulării achiziției de locuințe noi.


d) Pentru resistematizarea mecanismului de finanțare -garantare, prin prezentul proiect se propune eliminarea a două subcomponente ale Programului: cea privind finanțarea și garantarea construcției de locuințe de către persoane fizice
eligibile (construcția fiind realizată în condițiile legii) și componenta de upgradare a condițiilor de locuit, prin achiziționarea unei locuințe cu suprafețe/valori mai mari.


Facem precizarea că aceste două subcomponente au avut o pondere și un impact marginal în programul ”Prima casă”, din anul 2011 până în anul 2018 fiind garantate un număr de 150 de credite de construcție a locuințelor contractate de persoane fizice beneficiare, în valoarea totală de cca.17,7 milioane lei.


Începând cu anul 2019 și până în prezent, nu a mai fost acordată nicio garanție pe această componentă.


Pentru achiziția unei noi locuințe mai mari sau mai valoroase, din anul 2015 până în prezent au fost acordate doar 314 garanții, în valoare totală de aproximativ 35,5 mil.lei, din care în anul 2020 doar 8 garanții.


În anul 2019, această componentă a avut o pondere de doar 0,18% în totalul acordărilor de garanții pentru creditele destinate achiziționării de locuințe în același an în
cadrul Programului.


Referitor la Beneficiarii eligibili acestia pot fi:


1. Persoana fizică ce îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:


a) la data solicitării creditului garantat, declară pe propria răspundere fie că nu deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia nicio locuinţă, indiferent de modul şi de momentul în care a fost dobândită, fie că deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia cel mult o locuinţă, dobândită prin orice alt mod decât prin Program, în suprafaţă utilă mai mică de 50 mp;


b) achiziţionează o singură locuinţă, printr-un credit acordat şi garantat în condiţiile Programului;


c) are calitatea de împrumutat în raport cu finanţatorul.


Având în vedere creșterea ariei de accesibilitate a beneficiarilor eligibili, persoane fizice, raportat la valorile maxime ale finanțărilor pe care le pot accesa prin Program, coroborat cu plafonarea veniturilor acestora, situație care ar determina eliminarea unui mare număr de potențiali beneficiari, propunem abrogarea lit d), e) și f) ale art.1 alin.(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "O
familie, o casă.”


Pentru asigurarea unei colateralizări corespunzătoare a garanției de stat și a unei posibilități efective de recuperare a creanțelor rezultate din plata valorii de executare a garanțiilor acordate în cadrul Programului, se propune reglementarea următoarelor mecanisme de instituire și intabulare a ipotecilor
legale imobiliare asupra locuințelor a căror construcție/achiziție se va realiza prin intermediul creditelor garantate în cadrul programului:


În baza contractului de garantare, asupra imobilelor achiziţionate în cadrul Programului se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la
finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei.


Totodată, pentru un plus de flexibilitate, prin prezentul act normativ se propune ca beneficiarii eligibili în cadrul Programului să poată efectua rambursare anticipată parțială sau integrală, fără a se percepe comision de rambursare
anticipată.


Finanţatorul este abilitat să îşi exprime acordul pentru preluarea finanţării garantate şi a locuinţei de către o persoană fizică ce îndeplineşte criteriile de eligibilitate în cadrul Programului şi/sau alte persoane stabilite în normele de
implementare aprobate prin hotărâre a Guvernului.


Reglementarea pe calea unei ordonanțe de urgență a măsurilor descrise mai sus este justificată prin prisma faptului că potențialii beneficiari au încheiat antecontracte de vânzare-cumpărare, încadrându-se în condițiile de eligibilitate
ale Programului în vigoare la momentul respectiv, achitând avansuri pentru achiziționarea de locuințe, avansuri pe care, în lipsa unor măsuri urgente riscă să le piardă dacă nu vor finaliza procedura de achiziție a locuințelor din cauza imposibilității accesării creditelor pe fondul schimbării inopinate a criteriilor de eligibilitate în cadrul Programului în timpul anului, se impun a fi întreprinse măsuri menite să protejeze și să asigure efectiv accesul egal și nediscriminatoriu al persoanelor fizice la achiziția și construcția de locuințe în condițiile pieții.


Propunem abrogarea dispozițiilor referitoare la procentele diferențiate de garantare de maximum 100% pentru toate categoriile de locuinţe achizitionate de către persoanele care fac parte dintr-un grup vulnerabil definit conform art. 6
din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, de maximum 50% pentru locuințe noi și consolidate, respectiv recepționate la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului și de maximum 40% pentru celelalte tipuri de locuințe.


De asemenea, propunem eliminarea dispozițiilor referioare la limitele restrictive de venituri impuse beneficiarilor la data solicitării creditului garantat, individual sau ale beneficiarului împreună cu soţul sau soţia, după caz, care nu pot depăşi
valoarea de 4.500 lei, respectiv nu pot depăşi valoarea veniturilor nete lunare ale familiei de 7.000 lei, pentru familiile cu unul sau mai mulţi copii, la data solicitării creditului garantat.


Totodată, având în vedere imposibilitatea urmăririi și sancționării încălcării acestei obligații legale, se propune eliminarea dispoziției legale care impunea beneficiarului ca pe durata contractului de credit obţinut în cadrul Programului
să nu dobândească individual sau împreună cu familia o cotă de peste 1/2 inclusiv dintr-o altă locuinţă situată în mediul urban, cu excepţia celor dobândite prin moştenire.


Modificările aduse prin prezentul proiect de modificare și completare a OUG nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "O familie, o casă" va debloca, pe de o parte, acordarea de credite destinate /achiziției de locuințe de către persoane fizice, ceea ce reclamă măsuri urgente de eliminare a oricăror distorsiuni induse de modificări ale regulilor de creditare-garantare în plin sezon imobiliar.


Întrucât neadoptarea de măsuri imediate, pe calea unei ordonanţe de urgenţă, care să contracareze efectele pandemiei cu COVID-19 și ale crizei economice, ar conduce la amplificarea dificultăţilor de accesare a creditelor garantate pentru achiziția/ fiind de natură să limiteze accesul familiilor la locuinţe şi la
asigurarea unor condiţii decente de viaţă şi locuit pentru acestea.


Totodată, în contextul actual de procedură de deficit excesiv estimat la 6,7 % din PIB, acordarea subvențiilor de dobândă reglementate în cadrul programului ”O familie, o casă” ar conduce la un efort suplimentar din partea statului estimat
la suma de 0,74 mld lei pe o perioadă de 5 ani, iar pe întreaga perioadă a Programului la suma de 31,20 mld lei, estimări realizate la o subvenție de 1,5 puncte procentuale aplicate la rata dobânzii creditului garantat.


Având în vedere cheltuielile suplimentare rezultate din aplicarea prevederilor Programului, așa cum a fost modificat și completat prin Legea nr.40/2020, necesare pentru acordarea de subvenții sub forma unor reduceri ale ratelor dobânzilor pentru creditele garantate, prin prezentul proiect de act normativ se propune abrogarea acestor prevederi până când situația economică va deveni sustenabilă pentru a acorda acest sprijin financiar familiilor și persoanelor din categoria grupului vulnerabil.


Ținând cont de faptul că statul este obligat să ia măsuri pentru combaterea efectelor negative care influenţează atât populația cât și mediul economic, întrucât elementele mai sus prezentate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea măsurii imediate pe calea ordonanţei de
urgenţă de modificare și completare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "O familie, o casă".


Necesitatea urgenței aplicabilității modificărilor propuse prin proiectul de act normativ este justificată şi de importanţa deosebită a politicilor publice menite să combată efectele negative generate de scăderea puterii de cumpărare a unei
locuințe de către persoanele fizice.


Adoptarea în regim de urgență a măsurilor propuse, va avea impact pozitiv prin faptul că beneficiarii persoane fizice vor
putea achiziționa o locuință adaptată cerințelor acestora.


Se menține un avans minim este de 5% din preţul de achiziţie al locuinţei, acesta reprezentând diferenţa dintre preţul de achiziţie al locuinţei rezultat din antecontractul de vânzare-cumpărare şi finanţarea garantată.


Preţul de achiziţie a locuinţei este:


- de maximum 100.000 EUR echivalent lei, iar valoarea finanţării garantate este de maximum 95.000 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinţei, exclusiv avansul plătit de beneficiar, pentru achiziționarea de locuințe noi și locuințe supuse
unor lucrări de intervenție în vederea consolidării și/sau reducerii riscului seismic recepționate la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat;


- de maximum 70.000 EUR echivalent lei, iar valoarea finanţării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinţei, exclusiv avansul plătit de beneficiar pentru achiziționarea altor categorii de locuințe.


Totodată, pentru a se asigura un termen rezonabil pentru implementarea modificărilor şi completărilor efectuate la nivelul normei primare în cadrul normelor metodologice de aplicare a OUG nr.60/2009, se propune un termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență în care
Ministerul Finanțelor Publice va propune Guvernului spre aprobare proiectul de hotărâre privind modificarea şi completarea normelor de implementare a programului "O familie, o casă", aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
717/2009, cu modificările şi completările ulterioare.


De asemenea, se propune introducerea unor norme tranzitorii prin care contractele de garantare și promisiunile de garantare încheiate și aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență continuă să producă efecte în conformitate cu prevederile legislației în vigoare la data emiterii lor.


Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ


Măsurile propuse sunt de natură să stimuleze piata imobiliară din punct de vedere al achiziției în cadrul Programului, în condițiile în care mediul economic actual este destul de impactat de manifestările pandemiei COVID - 19, cu efecte benefice asupra creşterii calităţii spaţiului de locuit şi în realizarea politicilor de locuire în general.


Impactul macroeconomic


Proiectul de act normativ crează condiții pentru dezvoltarea pieței imobiliare.


Impact asupra mediului concurenţial şi domeniul ajutoarelor de stat
-


Impactul asupra mediului de afaceri


Reglementarea va conduce la dinamizarea procesului de acordare a garanţiilor în cadrul Programului pentru achiziția de locuințe, ceea ce va avea consecinţe pozitive atât asupra lichidizării pieţei imobiliare şi dezvoltării pieţei construcţiilor
şi a sectoarelor adiacente acesteia, cât şi asupra activităţii de creditare pe segmentul retail, fiind de natură să conducă la creşterea numărului de clienţi ai instituţiilor de credit care îşi orientează cererea către segmentul locuinţelor noi.


Impactul social


Proiectul de act normativ contribuie la sprijinirea de către stat a accesului persoanelor fizice la credite destinate achiziţionării unei locuinţe noi şi/sau utlizate, respectiv consolidate în vederea reducerii riscului seismic și recepţionate la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă sunt asimilate locuinţelor noi, in condiții avantajoase.


Proiectul de act normativ este corelat cu dispoziţiile Convenţiei europene a drepturilor omului şi ale protocoalelor adiţionale la aceasta, ratificate de România, precum şi cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului.


Impactul asupra mediului


Nu se referă la acest subiect.


Proiectul de act normativ nu presupune o creştere/diminuare a veniturilor bugetare.


Garanţiile acordate în cadrul plafonului alocat majorează datoria publică guvernamentală.


Proiectul de act normativ nu presupune o creştere/diminuare a cheltuielilor bugetare.


Garanţiile acordate în cadrul plafonului alocat majorează datoria publică guvernamentală.


Suma reprezentând valoarea de executare a garanţiilor care nu au fost recuperate în exerciţiul financiar aferent anului în care a fost plătită reprezintă cheltuială a bugetului de stat.


În vederea aplicării prevederilor prezentei Ordonanțe de urgență în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență Ministerul Finanțelor Publice va propune Guvernului spre aprobare proiectul de hotărâre privind modificarea şi completarea normelor de implementare a programului "O familie, o casă", aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 717/2009, cu modificările şi completările ulterioare.


Proiectul de act normativ a fost elaborat în colaborare cu mandatarul statului român – F.N.G.C.I.M.M. S.A. – I.F.N.


Este necesar avizul Consiliului Legislativ asupra proiectului de act normativ.


Este necesar avizul Consiliului Economic și Social asupra proiectului de act normativ


Au fost respectate prevederile Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009.


Proiectul a fost postat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice la data de 09.07.2020.


Față de cele prezentate, supunem aprobării proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului privind modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009.



PROIECT ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ


privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului O familie, o casă


Având în vedere:


- accesul la credit în vederea achiziției unei locuinţe a devenit dificil pentru familii, ca efect al crizei economice, conducând la imposibilitatea acestora de a-şi schimba locuința în raport cu nevoile de locuit ale acestora şi/sau cu creşterea numărului
membrilor familiei;


- este necesară facilitarea accesului familiilor la locuințe și asigurarea condițiilor de viaţă și locuit ale acestora;


- apreciind că această inițiativă legislativă este justificată de stringența creării unui temei legal în vederea soluţionării cererilor formulate de către beneficiarii programului;


- întrucât neadoptarea unor măsuri imediate, prin ordonanță de urgență, ar conduce la reale dificultăți în ceea ce privește menținerea pieței imobiliare la un nivel satisfăcător, ceea ce ar determina sincope în susținerea sectoarelor orizontale adiacente și perturbarea fluxurilor specifice cu efect antrenant în economie;


- că măsurile a căror reglementare nu poate fi amânată sunt destinate contracarării principalelor efecte ale crizei financiare, în principal pentru a stopa scăderea volumului investițiilor, contracţia tuturor industriilor adiacente sectorului imobiliar şi implicit disponibilizările de personal;


- că este necesară, de asemenea, adoptarea măsurilor propuse în regim de urgență pentru a putea permite executarea silită a locuinţelor grevate de ipoteci legale de rangul I instituite în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanțelor Publice;


- întrucât neadoptarea de măsuri imediate, pe calea unei ordonanţe de urgenţă, care să contracareze efectele pandemiei cu COVID-19 și ale crizei economice, ar conduce la amplificarea dificultăţilor de accesare a creditelor garantate pentru achiziția/
de locuințe, fiind de natură să limiteze accesul familiilor la locuinţe şi la asigurarea unor condiţii decente de viaţă şi locuit pentru acestea,


Având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public şi strategic și sunt o prioritate a Programului de guvernare și constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.


în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,


Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.


Art. I


Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului O familie, o casă, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 381 din 4 iunie 2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și se completează după
cum urmează:


1. ”Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins: "ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ privind unele măsuri în vederea implementării programului «Noua casă»”


2. La articolul 1 alineatele (1), (2), (3),(3^3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:


” (1) Se aprobă programul Noua casă, denumit în continuare Programul, ca program guvernamental care are ca obiect facilitarea accesului persoanelor fizice la achiziția
unei locuințe prin contractarea de credite garantate de stat.”


”(2) Beneficiarul Programului este persoana fizică ce îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:


a) la data solicitării creditului garantat, declară pe propria răspundere fie că nu deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia nicio locuinţă, indiferent de
modul şi de momentul în care a fost dobândită, fie că deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia cel mult o locuinţă, dobândită prin orice alt mod decât prin Program, în suprafaţă utilă mai mică de 50 mp;


b) achiziţionează o singură locuinţă, printr-un credit acordat şi garantat în condiţiile Programului;


c) are calitatea de împrumutat în raport cu finanţatorul.”


„(3) Prin derogare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu
modificările și completările ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să mandateze Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, cu încadrarea în plafonul privind emiterea de garanții de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor Publice, stabilit potrivit prevederilor art.26 alin.(2) și alin.(5) și art. 29 alin.(1) lit.e) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr.69/2020 republicată, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziția unei locuințe în cadrul Programului.”


” (3^3) Creditele destinate achiziţiei locuinţelor prevăzute la alin. (1^2) și (1^3) pot fi garantate de către stat, după cum urmează:


a) Credit acordat unui beneficiar pentru achiziționarea unei locuințe noi, în valoare maximă de 100.000 EUR, echivalent lei, garantat de către stat, prin Ministerul Finanţelor Publice, în procent de maximum 60% din valoarea creditului, exclusiv
dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente creditului garantat;


b) Credit acordat unui beneficiar pentru achiziţia unei alte categorii de locuinţe , în valoare maximă de 70.000 EUR, echivalent lei, garantat de către stat, prin Ministerul Finanţelor Publice, în procent de maximum 50% din valoarea creditului, exclusiv dobânzile, comisioanele şi spezele bancare aferente creditului garantat.”


”(4) Contractele prin care Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii acordă garanțiile prevăzute la alin.(3) constituie titluri executorii și au valoare de înscrisuri autentice.”


3. La articolul 1, alineatele (6), (7), (7^3), (7^4), (7^5), (7^6), (7^10), (7^12) și (10^11) se modifică și vor avea următorul cuprins:


” (6) Între Ministerul Finanţelor Publice şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea Programului.”


” (7) În baza contractului de garantare, asupra imobilelor achiziţionate în cadrul Programului se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la momentul formulării cererii de plată a garanţiei de către finanţator la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N.. În cazul primirii de către finanţator a comunicării respingerii cererii de plată a
garanţiei de la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N., în temeiul contractului de garantare, finanţatorul are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală prevăzută la art. 2.386 pct. 3 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale instituite în favoarea statului român.”


” (7^3) Prevederile art. 2380 din Legea 287/2009, republicată nu se aplică ipotecilor instituite pentru garantarea creditelor pentru construirea de locuinţe în cadrul Programului.”


”(7^4) Prin excepţie de la prevederile alin. (7) finanţatorul este abilitat să îşi exprime acordul pentru preluarea finanţării garantate şi a locuinţede către o persoană fizică ce îndeplineşte criteriile de eligibilitate în cadrul Programului şi/sau alte persoane stabilite în normele de implementare aprobate prin hotărâre a Guvernului.”


”(7^5) Prin excepţie de la prevederile alin. (7) , prevederile legislaţiei în domeniul gazelor naturale şi în domeniul energiei electrice, referitoare la constituirea şi exercitarea drepturilor de uz şi servitute, precum şi a oricăror alte servituţi de interes
public, se aplică în mod corespunzător.”


”(7^6) Prin excepţie de la prevederile alin. (7) , Ministerul Finanţelor Publice şi finanţatorul, proporţional cu procentul de garantare, îşi pot exprima acordul cu privire la novarea obiectului garanţiei, în cazul în care locuinţa achiziţionată iniţial în cadrul Programului este improprie cerinţelor de locuit ale unei persoane sau familii datorită unor vicii ascunse ori provocării unor daune asupra locuinţei, ca urmare a producerii
unui risc asigurat, de natură a o face improprie utilizării potrivit destinaţiei, cu respectarea normelor de implementare ce vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului şi cu condiţia ca valoarea noii locuinţe dobândite de către beneficiar, astfel cum a fost
evaluată în condiţiile legii, să fie cel puţin egală cu valoarea creditului contractat, la care se adaugă valoarea avansului.”


”(7^10) În baza contractului de garantare novat, se radiază ipoteca în favoarea statului şi a finanţatorului, ipoteca legală a finanţatorului, precum şi interdicţiile de înstrăinare şi
grevare cu sarcini, iar asupra imobilului dobândit ulterior, prin efectul novaţiei prevăzute la alin. (7^6), se instituie în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, precum şi în favoarea finanţatorilor, proporţional cu procentul de garantare, un drept de ipotecă legală de rangul I până la finalizarea procedurii de executare silită asupra imobilului care face obiectul garanţiei, potrivit legii, cu interdicţia de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani şi interdicţia de grevare cu sarcini a acesteia pe toată durata garanţiei. Condiţia referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită până la momentul formulării cererii de plată a garanţiei de către finanţator la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N.. În cazul primirii de către finanţator a comunicării respingerii cererii de plată a
garanţiei de la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N., în temeiul contractului de garantare, finanţatorul are dreptul să înscrie în cartea funciară ipoteca legală conform dispoziţiilor Codului civil, concomitent cu radierea din cartea funciară a ipotecii legale instituite în favoarea statului român.”


”(7^12) În cazul rambursării anticipate a finanţării înainte de expirarea termenului de 5 ani, interdicţiile de înstrăinare prevăzute la alin. (7), şi (7^10) se radiază în condiţiile legii
și nu se percepe comision de rambursare anticipată.”


” (10^11) Finanţatorul poate solicita Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. retragerea cererii de plată a garanţiei cel mai
târziu până în penultima zi de efectuare a plăţii valorii de executare a garanţiei de către Ministerul Finanţelor Publice.”


4. Articolul 1^1 se modifică și va avea următorul cuprins:


”Art.1^1
Avansul minim este de 5% din preţul de achiziţie al locuinţei, acesta reprezentând diferenţa dintre preţul de achiziţie al locuinţei rezultat din antecontractul de vânzare- cumpărare şi finanţarea garantată. Preţul de achiziţie a locuinţei este:


- de maximum 100.000 EUR echivalent lei, iar valoarea finanţării garantate este de maximum 95.000 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinţei, exclusiv avansul plătit de beneficiar, pentru
achiziționarea de locuințe noi și locuințe supuse unor lucrări de intervenție în vederea consolidării și/sau reducerii riscului seismic recepționate la terminarea lucrărilor cu cel mult 5 ani înainte de data solicitării creditului garantat;


- de maximum 70.000 EUR echivalent lei, iar valoarea finanţării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinţei, exclusiv avansul plătit de beneficiar pentru
achiziționarea altor categorii de locuințe.”


5. Articolul 1) alin. (7^1), (7^2) și art 1 alin. (10^4)- (10^7) și articolele 1^3 și 2^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 se abrogă.


Art. II.


” (1) În cuprinsul tuturor actelor normative în vigoare, denumirea programului "O familie, o casă" se înlocuieşte cu denumirea "Noua Casă".


(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Finanțelor Publice va supune Guvernului spre aprobare proiectul de hotărâre privind modificarea şi completarea normelor de implementare a programului "O familie, o casă", aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 717/2009, cu modificările şi completările ulterioare.”


Art. III. Contractele de garantare și promisiunile de garantare încheiate și aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență continuă să producă efecte în conformitate cu prevederile legislației în vigoare la data emiterii lor.


PRIM – MINISTRU
LUDOVIC ORBAN