www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Bancile vor plati o taxa pe lacomie de 867 milioane lei sau o taxa pe harnicie de 442 milioane lei, estimeaza BNR

Autor: Bancherul.ro
2019-06-10 07:53

Banca Nationala a Romaniei (BNR) estimeaza ca bancile vor plati in acest an o taxa pe active, botezata taxa pe lacomie, conform OUG 114/2018, modificata cu OUG 19/2019, in valoare de 867 milioane lei, daca nu vor creste creditarea si nu vor reduce dobanzile la nivelurile stabilite in lege.


Daca bancile vor creste creditarea cu cel putin 8% fata de anul precedent si vor reduce cu acelasi procent si marja de dobanda (diferenta dintre dobanda la credite si cea la depozite), atunci nu vor mai plati taxa, conform modificarilor aduse de lege in acest an, motiv pentru care a fost rebotezata taxa pe harnicie.


Cu toate acestea, BNR estimeaza ca doar o parte dintre banci vor putea evita taxa pe active, astfel ca in final aceasta va fi de 442 milioane lei in acest an.


"Incepând din anul 2019, instituțiile de credit vor plăti un impozit asupra activelor financiare, conform OUG 19/2019 care modifică OUG 114/2018.


Estimările la decembrie 2018, relevă că baza impozabilă a sectorului bancar s-ar cifra la 224,2 miliarde lei, reprezentând 49,7 la sută din totalul activelor nete.


Cuantumul taxei pe active anterior implementării mecanismului de reducere a acesteia, în funcție de îndeplinirea țintelor privind creșterea intermedierii financiare și de reducere a marjelor de dobândă, ar reprezenta 867,1 milioane lei.


Prin implementarea mecanismului de reducere a taxei, și în contextul unei profitabilității estimate pentru anul 2019 la un nivel corelat cu media istorică a ultimilor șapte ani a indicatorului de rentabilitate a activelor, cuantumul taxei pe active pentru anul 2019 ar atinge 444,2 milioane lei", se arata in Raportul asupra stabilitatii financiare al BNR.


"Profitabilitatea sectorului bancar și-a consolidat traiectoria ascendentă, pe fondul cadrului macroeconomic favorabil și al continuării reducerii semnificative a cheltuielilor nete cu ajustările pentru depreciere.


Capacitatea sectorului bancar românesc de a susține pe termen lung profitabilitatea înregistrată recent în structura existentă este limitată. Provocările sunt asociate inclusiv măsurilor fiscale de taxare a activelor începând din anul 2019", mai precizeaza BNR.


BNR mai precizeaza ca "în urma adoptării neașteptate a OUG nr. 114/2018, a fost introdusă inclusiv o taxă pe activele bancare. Prevederile specifice încorporau o serie de elemente care afectau stabilitatea financiară:


(i) calibrarea cuantumului taxei în funcție de valoarea indicilor de piață ROBOR, aspect care ar fi putut afecta negativ eficiența politicii monetare,


(ii) un nivel semnificativ mai ridicat al cotei de taxare în comparație cu practica internațională,


(iii) o bază impozabilă formată din totalitatea activelor financiare ale instituțiilor de credit.


În plus, implementarea OUG 114/2018 nu a fost precedată de un studiu de impact al inițiatorilor și nici de o consultare a părților implicate, respectiv a Băncii Centrale Europene.


Având în vedere efectele adverse asupra stabilității sectorului bancar (ca urmare a deteriorării indicatorilor de solvabilitate), dar și implicațiile la nivelul activității de creditare, al eficienței politicii monetare, cât și asupra perspectivelor ratingului suveran, Banca Națională a României s-a implicat, în baza unui mandat explicit al Consiliului de administrație al băncii centrale, în eforturile de modificare a formei inițiale a actului normativ, în scopul:


(i) eliminării legăturii cu ROBOR,


(ii) diminuării cotei de taxare la un nivel suportabil și


(iii) reducerii bazei de impozitare.


Consultările derulate la nivelul Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM) au creat premisele corectării prevederilor OUG nr. 114/2018 prin intermediul OUG nr. 19/2019, efectele inițiale pronunțat negative fiind semnificativ estompate.


Astfel, taxarea activelor presupune:


(i) o cotă de impozitare anuală de 0,2 la sută sau 0,4 la sută, în funcție de cota de piață a activelor (sub 1 la sută sau peste 1 la sută),


(ii) o bază de impozitare reprezentată de active financiare ajustate cu elemente precum numerar, expuneri interbancare, solduri la banca centrală, expuneri suverane sau cu garanții ale administrației publice centrale, credite neperformante,


(iii) un mecanism de reducere a taxei în funcție de creșterea creditării și reducerea marjelor de dobândă,


(iv) scutirea de la plata taxei a băncilor ce înregistrează pierderi sau restricții asupra creditării.


Obiectivele din mandatul CA al BNR privind diminuarea efectelor negative ale OUG 114/2018 au fost astfel îndeplinite.


Cu toate acestea, rămâne îngrijorătoare modalitatea în care a fost adoptată această legislație, precum și ignorarea sistematică a obligației inițiatorilor de consultare a Băncii Centrale Europene pentru orice inițiativă legislativă care vizează capacitatea BNR de a-și exercita atribuțiile."