www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Raiffeisen Bank isi face reclama inselatoare la creditul de refinantare

Autor: Bancherul.ro
2018-12-02 20:54

“Geratia de azi apreciaza cadourile responsabile. De aceea, daca refinantezi prin Flexicredit, ai dobanda fixa de 9% pe toata perioada de creditare”, este textul reclamei de pe Facebook a Raiffeisen Bank.


Dar chiar in primul comentariu la reclama, cineva observa ca dobanda reala al acestui credit, exprimata prin indicatorul Dobanda Anuala Efectiva (DAE), care include nu doar dobada nominala, pe care toate bancile (nu am vazut vreo exceptie) o promoveaza in continuare, dovada ca nu au invatat nimic din criza din 2008, ci si alte costuri, precum comisioanele, este mult mai mare, si anume 11%.


De fapt, dobanda la creditele de refinantare acordate de Raiffeisen Bank ajunge chiar la 12%, iar costul total (DAE) la peste 14%, deci cu 5 puncte peste dobanda din reclama!


Asta pentru ca Raiffeisen practica dobanzi diferite, in functie de trei elemente: 1. incasarea salariului intr-un cont al bancii; 2. valoarea creditului refinantat; 3. aplicarea online pentru credit.


Dobanda din reclama, de 9%, este valabila doar daca se incaseaza salariul intr-un cont al bancii, altfel nivelul acesteia este 10%.


De asemenea, dobanda de 9% se aplica doar la creditele cu valori mai mari de echivalentul a 7.000 de euro (32.000 de lei), pentru imprumuturile mai mici dobanda fiind cu doua puncte mai mare: 12%.


Iar daca adaugam comisioanele aferente unui credit, atunci costul total al acestuia depaseste 14% pe an.


In concluzie, dobanda corecta pe care Raiffeisen ar trebui sa o promoveze pentru creditul de refinantare, daca ar da dovada de responsabilitate, este 14%, nicidecum 9%.


DAE pentru creditele Raiffeisen, de 14% pe an, este cu peste trei puncte peste DAE medie la creditele de consum din sistemul bancar, de 10,78% in luna octombrie 2018, conform statisticilor Bancii Nationale a Romaniei (BNR).


Bancile sunt obligate de lege sa afiseze DAE la credite alaturi de dobanda nominala, in acelasi camp vizual si cu caractere de aceeasi marime, nu de-o schioapa, aruncate undeva in subsolul reclamelor, astfel incat nimeni nu le poate observa.


Pacat ca nici CNA, nici ANPC, nu fac nimic sa aplice legea, pe care nu doar Raiffeisen, ci si alte banci, precum ING sau BRD, o incalca.