www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Bogdatn Apahidean, LeasePlan România: Piata de leasing va stagna in 2009, din cauza crizei

Autor: Bancherul.ro
2008-11-28 15:52
Piaţa de leasing din România ar putea înregistra anul viitor o creştere de 10%, similară celei din 2008, pe fondul turbulenţelor de pe pieţele internaţionale şi a reducerii tranzacţiilor pe segmentele auto şi imobiliar, a spus pentru NewsIn directorul general al LeasePlan România, Bogdan Apahidean.

"În acest an, estimăm că piaţa totală de leasing va ajunge la puţin peste 5,5 miliarde euro, în creştere cu circa 11% faţă de 2007", a menţionat Apahidean.


El a adăugat că evoluţia acestei pieţe în 2009 depinde de capacitatea firmelor de leasing de a atrage finanţare. "Cel mai afectat segment de leasing va fi imobiliarul, care are o pondere mai mică de 10% în total piaţă, al doilea segment fiind cel auto, care are o cotă de circa 70%", a explicat şeful LeasePlan.

Companiile de leasing trebuie să fie foarte atente la costuri în perioada crizei şi să nu investească acum în domenii cu potenţial scăzut de dezvoltare anul viitor, consideră el.

Apahidean a adăugat că există posibilitatea ca anumiţi clienţi şi mai ales firme să nu mai deţină venituri pentru a-şi plăti ratele către compania de leasing, din cauza scăderii afacerilor proprii.

Şeful LeasePlan nu a exclus posibilitatea ca şi clienţii cu afaceri solide în prezent să fie afectaţi de scăderea consumului la nivel naţional, fiind astfel nevoiţi să-şi reducă dezvoltatea afacerilor.

Piaţa de leasing operaţional a crescut cu peste 100% în acest an

În ce priveşte evoluţia pieţei de leasing operaţional în perioada de criză, şeful LeasePlan consideră că "ar putea exista două tendinţe în preferinţele clienţilor, care deocamdată s-au manifestat foarte timid: o parte dintre clienţi preferă să facă altceva cu banii decât să-i investească în maşini - şi să apeleze la închiriere pe termen lung, respectiv la leasing operaţional şi management de flote -, iar cealaltă parte a clienţilor nu ia încă nicio decizie, aşteptând să vadă efectele crizei".

Potrivit lui Apahidean, societăţile care deţin flote de vehicule şi vor să se extindă se pot confrunta cu reduceri de lichidităţi cauzate de criza financiară, motiv pentru care serviciile de leasing operaţional ar putea fi o soluţie de reducere a cheltuielilor.

"Firmele îşi pot reduce costurile cu întreţinerea flotei de maşini apelând la serviciile de leasing operaţional", a explicat şeful LeasePlan.

Piaţa de leasing operaţional a avansat cu peste 100% în acest an şi păstrează un potenţial mare de creştere şi în 2009, consideră el.

"Având în vedere ponderea actuală a pieţei de leasing operaţional, de circa 6% din totalul pieţei de leasing, există potenţial de creştere spre 10% la sfârşitul lui 2009", a adăugat Apahidean.

Directorul general al LeasePlan şi-a propus ca, în 2009, compania pe care o conduce să fie mai activă în ceea ce priveşte informarea clienţilor despre beneficiile managementului de flote, explicându-le că este mai avantajos să plătească pentru utilizarea unui autovehicul, decât să îl deţină şi să investească bani în el. "Autoturismele sunt mijloacele fixe care se devalorizează repede", a menţionat şeful LeasePlan.

În 2007, valoarea bunurilor finanţate în leasing pe piaţa românească a avansat cu 51,6%, până la 4,94 miliarde euro.

În primele nouă luni, piaţa românească de leasing a avansat cu 29,7%, până la 4,296 miliarde euro, comparativ cu creşterea de 42% înregistrată în ianuarie-septembrie anului trecut.

Însă efectele scăderii puternice a vânzărilor auto ar putea afecta puternic piaţa de leasing începând cu luna octombrie, potrivit unei declaraţii din 14 noiembrie a secretarului general al ALB, Adriana Ahciarliu.