www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Legea insolventei persoanelor fizice inca nu se aplica, la trei ani de la adoptare; ANPC abia a publicat lista administratorilor si lichidatorilor

Autor: Bancherul.ro
2018-05-13 23:36

Legea 151 din 2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice inca nu se aplica, desi au trecut trei ani de la publicarea in Monitorul Oficial si patru luni de la intrarea in vigoare, din 1 ianuarie 2018.


Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), institutia responsabila pentru implementarea legii, a publicat abia in 20 aprilie lista administratorilor si lichidatorilor care se ocupa de procedura insolventei persoanelor fizice.


Legea prevede ca lista administratorilor si lichidatorilor trebuie intocmita si actualizata cel putin bianual de catre Comisia de insolventa la nivel central.


Administratorul procedurii de insolventa este desemnat de Comisia de insolventa dintre practicienii in insolventa, executorii judecatoresti, avocatii si notarii publici inscrisi in Lista administratorilor procedurii si lichidatorilor pentru procedura insolventei persoanelor fizice.


Avand in vedere ca lista administratorilor a fost publicata abia la finalul lunii aprilie, inseamna ca pana in prezent persoanele fizice care au dorit sa apeleze la insolventa personala nu au putut beneficia de prevederile legii, intrucat Comisia de insolventa nu a putut sa numeasca un administrator care sa se ocupa de insolventa persoanei carei si-a cerut si i-a fost aprobat falimentul personal.


De ce nu s-a intocmit pana acum lista administratorilor si lichiditatorilor?


Legea spune ca “in termen de 5 luni de la publicarea legii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, corpurile profesionale transmit Comisiei de insolventa prima lista a membrilor care au fost admisi pentru includere in Lista administratorilor procedurii si lichidatorilor pentru procedura insolventei persoanelor fizice. “


Asadar, Comisia de insolventa ar fi trebuit sa primeasca numele administratorilor si lichiditatorilor care urmau sa fie inclusi in Lista inca de acum doi ani si jumatate, avand in vedere ca Legea insolventei persoanelor fizice a fost publicata in Monitorul Oficial in urma cu aproape trei ani.


Intarzierea s-a produs insa, probabil, din cauza procedurior necesare pentru scolirea si selectarea administratorilor si lichidatorior, pe fondul amanarii intrarii in vigoare a legii.


Conform legii, “fiecare corp profesional organizeaza cursuri de pregatire profesionala in domeniul procedurii insolventei persoanei fizice si in alte domenii cu relevanta pentru administrarea procedurilor de insolventa.


De asemenea, fiecare corp profesional organizeaza examenul pentru includerea in Lista administratorilor procedurii si lichidatorilor pentru procedura insolventei persoanelor fizice.


Conducerile celor patru corpuri profesionale adopta o curricula comuna si o metodologie unitara pentru desfasurarea cursurilor si a examenului, cu avizul Comisiei de insolventa la nivel central.


Sunt inclusi in Lista administratorilor procedurii si lichidatorilor pentru procedura insolventei persoanelor fizice, fara sustinerea examenului prevazut la alin. (1) lit. e) si alin. (3), practicienii in insolventa si executorii judecatoresti cu o vechime de peste 5 ani.”
La inceputul lunii februarie, ANPC a publicat si formularul de cerere pentru deschiderea procedurii de insolventa, care este o alta atributie a Comisiei de insolventa la nivel cental, alaturi de publicarea listei administratorilor si lichidatorilor.


Comisia mai trebuie sa publice, insa alte doua liste, pentru ca legea sa se poata aplica:


- criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil


- criteriile pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor si ale familiilor lor


ANPC sustinea in februarie ca legea se poate aplica


“Din punctul de vedere al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice se poate aplica din 1 ianuarie 2018”, a raspuns ANPC, prin intermediul Biroului de presa al Ministerului Economiei, la solicitarea Bancherul.ro, in luna februarie.


In raspunsul ANPC se mai arata urmatoarele:


“Procedura insolvenței persoanelor fizice se aplică debitorilor, persoane fizice conform art. 4 din Legea nr. 151/2015.


Pentru a intra în procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau în procedura simplificată de insolvență, debitorul trebuie să depună o cerere de deschidere a uneia dintre proceduri la sediul comisiei de insolvență la nivel teritorial din județul unde și-a avut domiciliul, reşedinţa sau reşedinţa obişnuită, cu cel puţin 6 luni înaintea depunerii cererii.


În cazul procedurii judiciare de insolvență prin lichidare de active debitorul se adresează direct instanței.


Formularul de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvență, pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau a procedurii simplificate de insolvență, este pus la dispoziţia publicului, cu titlu gratuit, la sediile comisiilor de insolvenţă, precum şi on-line, pe pagina de internet a Comisiei de Insolvenţă la Nivel Central.”


Problema este ca pagina de internet a Comisiei de Insolventa la Nivel Central nu exista. De asemenea, ANPC nu a precizat unde sunt sediile comisiilor de insolventa.


ANPC a revenit ulterior cu urmatoarele precizari:


“Adresele de corespondență ale Comisiilor de insolvență la nivel teritorial coincid cu adresele Comisariatelor Județene perntru Protecția Consumatorului din cele 41 de județe și Municipiul București (informatii disponibile pe site-ul www.anpc.ro).


Informații suplimentare cu privire la insolvența persoanelor fizice puteți găsi pe pagina de internet a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, www.anpc.gov.ro , la sectorul Financiar, secțiunea Insolvența Persoanelor Fizice.”


In respectiva sectiune de pe site-ul ANPC cu informatii despre insolventa persoanelor fizice se regasesc ghiduri si scheme grafice privind derularea procedurilor de insolventa, precum si Formularul de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvență (poti descarca formularul si din Fisierul acestei pagini, de la finalul articolului).


Formularul se poate depune personal sau prin poștă, cu confirmare de primire sau pe e-mail cu semnătură electronică certificată, la comisia de insolvență la nivel teritorial din județul în care își are domiciliul sau reședința de cel puțin 6 luni, conform normelor de aplicare a legii insolventei personale, prevede legea. (vezi aici detalii)