www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



BNR nu putea obliga Banca Transilvania sa cumpere creditele cesionate de Bancpost la Eurobank

Autor: Bancherul.ro
2018-04-19 22:24

Banca Nationala a Romaniei (BNR) spune ca legea nu-i permitea sa oblige Banca Transilvania (BT) sa cumpere creditele cesionate de Bancpost la banca-mama din Grecia, Eurobank, inainte de a-i acorda autorizatia de preluare a Bancpost.


BT a anuntat ca pregateste o oferta de conversie in lei a creditelor in franci elvetieni detinute de Bancpost, fara a face nicio referire la creditele cesionate la Eurobank, ceea ce inseamna ca detinatorii acestor credite nu vor beneficia de oferta.


Misterul din jurul cesionarii creditelor Bancpost persista, in conditiile in care BNR nu poate furniza detalii despre acestea, iar Bancpost si Banca Transilvania pastreaza tacerea. (vezi aici detalii)


Eurobank ne-a transmis un raspuns, dar care nu este clar, asa incat asteptam lamuririle.


Am intrebat, in aceste conditii, BNR, de ce nu a oblligat BT sa preia si creditele cesionate, inainte de a-i da autorizatia de prelulare a Bancpost.


BNR a raspuns ca "potrivit cadrului legal, o evaluare din perspectiva creditelor cesionate nu reprezintă criteriu de evaluare privind adecvarea calității achizitorului potenţial.


BNR a mai precizat ca "banca centrală, în calitatea sa de autoritate de supraveghere prudenţială a instituţiilor de credit, nu este abilitată să intervină în tranzacțiile comerciale de natura celei prezentate."


Iata raspunsul integral al BNR:


"Potrivit prevederilor art.26 alin.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, „Banca Națională a României evaluează în ce măsură calitatea achizitorului potenţial este adecvată, precum şi soliditatea financiară a acestuia în raport cu achiziţia propusă, pe baza următoarelor criterii îndeplinite cumulativ:


a) reputaţia achizitorului potenţial, respectiv integritatea şi competenţa profesională a acestuia;


b) reputaţia, cunoştinţele, aptitudinile şi experienţa oricărei persoane care va exercita responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere a instituţiei de credit, ca rezultat al achiziţiei propuse;


c) soliditatea financiară a achizitorului potenţial, în special în raport cu tipul de activitate desfăşurată în prezent şi cu cea preconizată a fi desfăşurată de instituţia de credit vizată de achiziţia propusă;


d) capacitatea instituţiei de credit de a respecta cerinţele prudenţiale prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, de Regulamentul (UE) nr. 575/2013 şi de reglementările emise în aplicarea acestora şi, după caz, pe cele prevăzute de alte acte normative aplicabile, în special de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentară a instituţiilor de credit, a întreprinderilor de asigurare şi/sau de reasigurare, a societăţilor de servicii de investiţii financiare şi a societăţilor de administrare a investiţiilor dintr-un conglomerat financiar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 152/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv reglementările emise în aplicarea acestora, precum şi de a se conforma permanent acestor cerinţe şi, în special, cerinţei ca grupul din care va face parte să aibă o structură care să permită exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de informaţii între autorităţile competente şi împărţirea responsabilităţilor între aceste autorităţi;


e) existenţa unor motive rezonabile de a suspecta că, în ceea ce priveşte achiziţia propusă, este sau a fost săvârşită o infracţiune ori o tentativă a infracţiunii de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism, în sensul prevederilor art.2 lit.a), respectiv lit.a1) din Legea nr.656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare, sau că achiziţia propusă ar putea creşte un astfel de risc.


(2) Banca Naţională a României se poate opune achiziţiei propuse numai dacă există motive rezonabile în acest sens, pe baza criteriilor prevăzute la alin.(1), sau dacă informaţiile furnizate de achizitorul potenţial sunt incomplete.


(3) Banca Naţională a României nu poate impune nicio condiţie prealabilă privind nivelul participaţiei care trebuie să fie achiziţionată şi nici nu poate evalua achiziţia propusă pe criteriul necesităţilor economice ale pieţei.”


În acest context, precizăm că potrivit cadrului legal, o evaluare din perspectiva creditelor cesionate (la care faceți referire) nu reprezintă criteriu de evaluare privind adecvarea calității achizitorului potenţial.


Totodată menționăm că, potrivit competenţelor conferite de Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, banca centrală, în calitatea sa de autoritate de supraveghere prudenţială a instituţiilor de credit, nu este abilitată să intervină în tranzacțiile comerciale de natura celei prezentate.


Totuși, apreciem că orice informații cu privire la creditele cesionate de Bancpost S.A. către ERB New Europe Funding II BV pot fi obținute numai de la Bancpost SA."