www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



ING Bank devine a doua banca din Romania care acorda credite online, dar incalca legea, nementionand cat este DAE

Autor: Bancherul.ro
2017-09-12 20:48

ING Bank devine a doua banca din Romania, dupa Libra Internet Bank, care acorda clientilor credite online, prin intermediul aplicatiei de internet banking, unde clientii bancii trebuie sa-si completeze datele personale si sa obtina o semnatura electronica, oferita gratuit. 


Ulterior, banca verifica solvabilitatea clientului la ANAF si Biroul de Credit iar daca imprumutul se aproba, banii intra in contul clientului in 15 minute, sustine ING.


ING spune ca este primul credit online din Romania, desi si Libra Internet Bank ofera un astfel de produs. Ce spune ING:


"Creditul de nevoi personale online de la ING este singurul de pe piață ce poate fi obținut printr-un proces complet online si instant - constant de la inceput pana la transferul sumei aprobate in cont (end to end), nefiind nevoie sa iesi din aplicatia Home Bank pe masura ce treci prin pasi. 


Acesta este și principalul diferențiator față de alte produse din piață. Concret, soluția oferită de ING oferă posibilitatea obținerii unui credit instant, cu o durată de 15 minute, și exclusiv online de la un capăt la altul al operațiunii, procesul nefiind întrerupt de nicio altă interacțiune.


Acesta poate fi contractat exclusiv online datorită protocolului de lucru al ING cu ANAF și, mai ales, datorită semnăturii electronice certificate, care înlocuiește semnătura olografă, având aceeași valoare legală. Pentru clienții ING, obținerea semnăturii electronice certificate este gratuită și se realizează instantaneu."


Pentru obtinerea unui credit online, clientii ING trebuie să aibă cel puțin 18 ani, să fi fost angajati timp de cel puțin un an și cel puțin 6 luni la actualul angajator, să aibă venituri stabile (salariu sau pensie) raportate la ANAF, de minim 1.000 de Lei. 


ING mentioneaza ca imprumutul online are aceleasi costuri ca cel standard: o taxa de analiza de 200 de lei si o dobanda anuala care variaza intre 8,25% si 11,95%, in functie de o serie de elemente, precum valoarea creditului, incasarea veniturilor intr-un cont al bancii, contractarea unei asigurari de viata.


Cat este DAE?


ING, la fel ca Raiffeisen, nu mentioneaza in comunicatul de presa (vezi comunicatul mai jos) care este costul total al creditului, exprimat prin Dobanda Anuala Efectiva (DAE), incalcand astfel legea, care obliga bancile sa mentioneze DAE in orice forma de publicitate referitoare la contractele de credit.


De exemplu, pentru un credit de 5.000 de euro (23.000 de lei), ING are o DAE de 13,05% si o rata lunara de 511 lei in conditii standard, adica fara incasarea veniturilor intr-un cont al bancii si fara asigurare de viata.


Comparativ, tot pentru un credit in conditii standard, DAE la BCR este cu doua puncte mai mica: 11,01%, astfel ca rata lunara este de 494 lei, cu 17 lei mai putin decat la ING.


La CEC Bank, DAE este si mai mica, de doar 10,09%, iar rata de 484 lei, cu 27 de lei mai mica decat la ING, diferenta fiind ca aceasta banca are o dobanda variabila, in functie de ROBOR, fata de ING si BCR, unde dobanda este fixa pe toata perioada imprumutului. (vezi aici topul creditelor de nevoi personale)


Lansarea creditului online este o miscare fireasca pentru ING, poate chiar prea mult asteptata, intrucat banca olandeza s-a specializat de mult timp pe servicii bancare exclusiv electronice, doar cu cardul initial, fiind singura banca din Romania fara ghisee, iar in ultimul tip concentrandu-se pe serviciile bancare online, prin internet banking.


ING a avut succes in ultimii ani cu aceasta strategie, datoria cresterii puternice a numarului romanilor care utilizeaza internetul, astfel ca a reusit sa atraga multi clienti.


Pe de alta parte, banca a fost prinsa nepregatita de afluxul de clienti si de cerintele lor ridicate, neputand administra eficient o situatie de criza, precum intreruperea timp de aproape o zi a sistemului informatic, cauzata de afectarea bazei de date in urma unei simulari de incendiu cu gaz inert. (vezi aici detalii)


Insa nu doar ING sau Libra Internet Bank, ci si alte banci se concentreaza tot mai mult pe serviciile bancare online, pe masura ce in unitatile stradale intra tot mai putini oameni.


Bancile sunt inca reticente sa patrunda pe piata online


BCR, cea mai mare banca locala, a lansat recent contul online, tot dupa modelul patentat de Libra Internet Bank, si pregateste sa ofere si credite online. (vezi aici detalii)


Faptul a ING Bank a lansat creditul online si nu are optiunea de deschidere a unui cont online este destul de ciudat, pentru ca astfel banca isi limiteaza oferta de credite online la clientii proprii, detinatori de internet banking, spre deosebire de Libra Internet Bank, care ofera si optiunea de deschidere a unui cont online, dupa care poti sa-si faci si credit online.


ING mentioneaza insa ca "avem in plan sa facem acest produs disponibil și pentru clienții non-ING in viitor."


Restul bancilor sunt inca destul de timide sa inoveze pe piata serviciilor bancare online, insa aceasta inertie le-ar putea costa in viitorul apropiat.


Dupa cum se vede si din tabel, restul bancilor mari ofera ca servicii online doar optiunea de aplicare online, pe site-urile proprii, pentru un cont, un card sau un credit, unele avand si chat online pentru clienti.


Si asta in ciuda faptului ca multe IFN-uri acorda de cativa ani credite exclusiv online, iar de la inceputul anului viitor va intra in vigoare noua Directiva europeana privind platile (PSD 2), care va obliga bancile sa permita si altor firme sa acceseze conturile clientilor pentru efectuarea platilor si altor servicii.


Bancpost raspunde online in timp real la solicitarile de credite


Si Bancpost se numara printre bancile care au facut un pas in fata concurentei in inovatia online, prin recenta lansare a unei platforme online, disponibila pe site-ul bancii, pentru aplicarea la un credit de consum sau un card de credit.


Spre deosebire de formularele de aplicare pentru un credit existente la alte banci, pe care clientii le oompletaza cu cateva date personale de baza, precum CNP sau numar de telefon, dupa care asteapta a fie sunati de banca pentru a vedea, ulterior, daca se incadreaza sau nu pentru un imprumut, platforma online a Bancpost are avantajul de a oferi clientilor un raspuns cu privire la aprobarea sau nu a creditului in timp real, adica imediat dupa ce au fost introduse datele complete necesare pentru un credit, solicitate de aplicatie.


Clientii Bancpost nu mai trebuie, asadar, sa astepte telefon de la banca pentru a vedea daca pot obtine sau nu un imprumut, ei obtinand raspunsul pe loc, online, imediat dupa completarea aplicatiei.


Daca cererea de credit a fost aprobata online, pe noua platforma a Bancpost, clientul poate merge apoi imediat la o unitate a bancii pentru a semna ccontractul si a primi creditul sau cardul (vezi detalii in comunicatul Bancpost de mai jos)


Comunicatul ING


ING România lansează primul credit de nevoi personale instant, complet online


- Începând cu luna septembrie, clienții ING pot obține oricând și oriunde un credit de nevoi personale 100% online, prin platforma Home Bank, în doar 15 minute având și banii transferați în contul curent


- Creditul de nevoi personale online este o replică în oglindă a celui disponibil în unitățile ING, având aceleași condiții și costuri, și este posibil datorită semnăturii electronice, echivalentul semnăturii olografe


ING România lansează primul credit de nevoi personale online, ce poate fi obținut printr-un proces complet online în doar 15 minute. Produsul va fi disponibil treptat, în următoarele două săptămâni, pentru cei aproape 1,3 milioane de clienți activi ING, prin Home Bank. Clienții care accesează noul produs ING beneficiază de aceleași condiții ca în cazul creditelor de nevoi personale contractate în agenții: aceleași costuri și valoare maximă împrumutată (90.000 de lei), fără documente suplimentare.


Creditul instant online de nevoi personale poate fi contractat datorită protocolului de lucru cu ANAF și a semnăturii electronice certificate, care înlocuiește semnătura fizică, având aceeași valoare legală. În procesul de a obține creditul, clientul ING solicită emiterea unui certificat digital de către InfoCERT SPA Italy, prin intermediul Home Bank, pe care îl va folosi pentru a semna termenii și condițiile creditului. InfoCERT SPA Italy este cea mai mare autoritate de certificare din Europa, colaborează cu Comisia Europeană și sprijină companiile să inoveze modul de a interacționa cu clienții și procesele operaționale, prin soluții digitale. Obținerea semnăturii electronice certificate este gratuită pentru clienții ING și se realizează instantaneu.


„Mă bucură faptul că în ING România am găsit o soluție pentru a oferi credite de nevoi personale instant și online, iar clienții noștri pot de acum experimenta cum este să obțină acest credit într-un mediu online de la un capăt la altul al operațiunii. La ING, credem că serviciile bancare trebuie să fie simple, accesibile și adaptate unui nou tip de client, mai exigent, care preferă acest mediu.


Pornind de la această premisă, am lansat în ultimii doi ani mai multe produse și servicii disponibile în Home Bank, care fac bankingul mai ușor sau, mai degrabă, transformă internet banking-ul într-o aplicație mai cuprinzătoare. Prin aplicație clienții pot realiza diverse operațiuni bancare precum transferuri de bani, deschiderea depozitelor sau conturilor de economii sau pot cumpăra fonduri mutuale pe care le verifică în timp real. Pe de altă parte au beneficii conexe care le permit să își cumpere vinieta, să reîncarce creditul de pe telefonul mobil, să își centralizeze cardurile de client fidel de la diverși comercianți în aplicația Fidelity Card din Home Bank sau pot beneficia de reduceri în ING Bazar”, declară Daniel Llano Manibardo, Head of Retail ING Romania.


Aceleași condiții de acordare a împrumuturilor online și offline


Etapele de obținere a unui credit instant online includ completarea datelor cu caracter personal de către client, obținerea instantanee a semnăturii electronice calificate, verificarea solvabilității clientului la ANAF și Biroul de Credit, semnarea electronică a documentelor de împrumut, după care suma aprobată este transferată în contul curent al clientului. Toată documentația este trimisă pe adresa lui de e-mail atașată contului. Întregul proces de acordare durează aproximativ 15 minute.


Pentru a îndeplini criteriile de eligibilitate, clientul trebuie să aibă cel puțin 18 ani, să fi fost angajat timp de cel puțin un an și cel puțin 6 luni la actualul angajator, să aibă venituri stabile (salariu sau pensie) raportate la ANAF, de minim 1.000 de Lei.


Costurile de acordare a împrumuturilor de nevoi personale instant online sunt aceleași ca și în cazul celor contractate la sediile ING. Pentru a obține un credit de nevoi personale la ING, online sau în sediu, clientul trebuie să achite o taxă de analiză de 200 de lei, iar dobânda anuală aferentă creditului variază între 8,25% și 11,95%. Aceasta este determinată de veniturile clientului încasate în contul său ING, de alegerea asigurării și de valoarea împrumutului. Pentru obținerea semnăturii electronice calificate, ING nu percepe costuri suplimentare.


Cât de digitalizați sunt consumatorii români


Gradul de conectivitate la Internet a înregistrat o creştere de 11% în ultimii doi ani în gospodării, până la 72%, faţă de media europeană de 85%.


Românii sunt utilizatori avizi de social media, dar mai puțin entuziaști când vine vorba de internet banking. Cu toate acestea, tendințele indică un mare potențial: în ultimii doi ani, piața de e-commerce s-a dublat, 80% din tineri (cu vârsta cuprinsă între 16 și 34 de ani) au accesat Internetul de pe dispozitivele mobile, iar abilitățile digitale sunt în creștere.


Penetrarea banking-ului online a obținut o rată incredibilă de creștere, mai ales de pe dispozitivele mobile – de exemplu, numărul de accesări ale conturilor de internet banking de pe smartphone a crescut cu 214%, de la 40,6 milioane de autentificări, la 87 de milioane, în intervalul 2015 – 2016. Numărul de tranzacții realizate de pe mobil, în aceeași perioadă, a crescut cu 207%, de la 6 milioane de tranzacții, la 12,7 milioane.


În cazul ING, la finalul primului semestru din acest an, peste 700.000 de clienți au folosit Home Bank și s-au autentificat de 35 de milioane de ori, în 63% din cazuri, de pe telefoanele mobile. În primul semestru din 2017, clienții ING au realizat peste 10,4 milioane de tranzacții din aplicație, cu 26% mai mult decât în perioada similară a din 2016.


Analizând comportamentul clienților ING, este evident că aceștia preferă canalele de comunicare online în relația cu banca: 95% dintre aceștia aleg să interacționeze cu ING online și doar 5% aleg unitățile sau call center. Numărul de interacțiuni și solicitări de la clienți via dispozitive mobile s-a dublat, în ultimul an.


Bancpost lansează B.Digital - platforma digitală completă de produse de creditare


București, 31 iulie – Bancpost lansează platforma digitală completă de produse de creditare – B.Digital – prin intermediul căreia clienții pot iniția online o aplicație de credit de consum sau card de credit primind răspunsul băncii în timp real. Bancpost confirmă astfel angajamentul pentru digitalizare și pe segmentul creditării standard și inovează prin simplitatea și rapiditatea procesului, într-un mediu securizat și confidențial.


Platfoma de creditare online B.Digital este disponibilă pe site-ul bancpost.ro la accesarea butonului APLICA ACUM din secțiunea produsului dorit. Clientul poate solicita un produs de creditare oricând și de oriunde, urmând în doar 5 minute câțiva pași intuitivi (mai multe detalii sunt disponibile aici http://bit.ly/2tLSznZ). Fluxul simplificat confirmă eligibilitatea clientului în maximum 30 de minute, acesta putând accesa creditul doar printr-o vizită în unitate pentru semnarea documentației de creditare.


“Trăim într-o eră digitală care determină băncile tradiționale să își schimbe semnificativ modul de a opera pentru a se adapta stilului de viață modern. Astfel, inovația digitală este un element esențial în strategia de dezvoltare a Bancpost. Continuăm să ne reinventam și să dezvoltăm produse și servicii personalizate, pentru a îmbunătăți continuu experiența clienților noștri în relația cu banca. Prin lansarea acestei noi platforme online ne-am propus să oferim un flux comod și prietenos pentru persoanele interesate de un card de credit sau credit de consum. Platforma Bancpost de creditare online - B.Digital confirmă clienților o experiență nouă, mult simplificată a procesului de creditare, într-un mediu securizat”, a declarat Ana Popescu, Director Executiv Produse și Segmente Persoane Fizice Bancpost.


Ce noutăți aduce în piață platforma de creditare online B.Digital:


- Posibilitatea de a accesa un produs de creditare simplu și rapid, de oriunde, într-un timp foarte scurt. Clienții pot iniția singuri, în maxim 5 minute, aplicații de Credit de consum sau  Carduri de credit parcurgând câțiva pași simpli.


- După completarea integrală a formularului, informațiile sunt transmise către sistemul băncii și clientul primește un răspuns în ceea ce privește eligibilitatea accesării produsului dorit în maxim 30 min.


- Un singur drum la bancă pentru semnarea documentelor de credit și Acordare pe LOC pentru clienții eligibili.


Prin intermediul platformei digitale, clienții pot solicita credite de consum de până la 90.000 de lei și dobândă variabilă începând de la 7.9%, precum și carduri de credit - WIZZ Bancpost, Visa Classic sau Gold.