www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Euforia consumului este stimulata nu doar de banci, ci si de IFN-uri: Cetelem si-a majorat cu 30% volumele de noi imprumuturi

Autor: Bancherul.ro
2017-06-23 00:38

Cresterea salariilor populatiei determina nu doar bancile, ci si IFN-urile, sa acorde tot mai multe credite, care stimuleaza semnificativ consumul si implicit cresterea economica.


Unul dintre cei care culeg roadele euforiei consumului este Cetelem, un mare jucator pe piata creditelor de consum si a cardurilor de credit si un concurent important al bancilor. Cetelem a anuntat astazi ca si-a majorat cu peste 30% volumele de noi imprumuturi acordate in primele cinci luni din acest an, comparativ cu anul precedent. 


In primul trimestru, cresterea creditarii a fost de 25%, insa a acelerat la peste 30% in lunile de primavara (martie-mai).


In aceasta luna insa, Cetelem a resimtit destul de puternic nefunctionarea bazei de date de la ANAF, care nu a functionat in jur de doua saptamani, astfel ca volumele de noi imprumuturi s-au injumatatit.


Cetelem, care face parte din puternicul grup financiar francez BNP Paribas, primeste lunar un numar de 40.000 de cereri de credite, 60% dintre ele, adica 24.000, fiind aprobate. Valoarea totala a noilor imprumuturi acordate in primele cinci luni ale anului s-a ridicat la 270 milioane lei.


Principalul produs de creditare al Cetelem este cardul de credit, prin intermediul caruia se acorda in jur de 60% din volumul total de imprumuturi, a precizat Bruno Leroux, presedintele executiv (CEO) al Cetelem, in cadrul unei discutii cu Bancherul.ro, prilejuita de prezentarea studiului Observatoir Cetelem.


Numarul cardurilor de credit emise de Cetelem se ridica la 470.000, compania fiind pe locul doi in topul emitentilor de carduri de credit. Numarul cardurilor active este de aproximativ 200.000.


Cetelem vinde carduri de credit in principal in marile magazine electrocasnice si supermarketuri, cu care a lansat,de altfel, mai multe tipuri de carduri co-brand. Numarul total al comerciantilor parteneri se ridica la 800.


Plata in rate fara dobanda este principalul instrument de vanzare a cardurilor de credit, Cetelem avand un numar de 1.800 de POS-uri in 300 de orase la care se pot efectua plati cu carduri.


Insa cei care nu achita ratele integrale in fiecare luna, ci doar asa-zisa suma minima de plata, trebuie sa plateasca o dobanda (DAE) de peste 30% pe an, de trei ori mai ridicata decat un credit.


Insa Cetelem nu se bazeaza doar pe parteneriatele cu marile magazine. Bogdan Spuza, directorul de marketing al Cetelem, spune ca principalul canal de vanzare a creditelor a devenit telefonul.


Clientii care doresc un credit suna si obtin informatiile necesare, completeaza un formular online pe site-ul Cetelem, iar ulterior le sunt trimise prin e-mail documentele si contractul de credit, pe care le semneaza si le trimit prin curier sau posta inapoi la Celelem, dupa care isi primesc banii intr-un cont bancar. Creditele se acorda astfel la distanta, mai rapid si mai convenabil atat pentru clienti cat si pentru Cetelem.


Perioada de creditare pentru un credit de consum este de maxim cinci ani iar dobanda (DAE) porneste de la 8,19%, majorandu-se in functie de perioada de creditare si profilul de risc al clientilor.


Cu un numar de o jumatate de milion de clienti si un sold de credite de 1,2 miliarde lei, Cetelem a devenit astfel un concurent serios al bancilor pe piata creditelor de consum si a cardurilor de credit.


Seful Cetelem spune ca strategia companiei in urmatoarea perioada este cresterea sustenabila. El apreciaza ca majorarea puternica a creditarii in acest an, de 30%, reflecta tendintele de consum si avansul comertului electronic. “Noi avem parteneriate puternice cu magazinele online, iar vanzarile prin internet au cresteri foarte mari, de 40-50% pe an”, precizeaza Bruno Leroux.


De altfel, adauga el, creditele se vor acorda in curand exclusiv online, grupul BNP Paribas testand in acest sens piata din Cehia, dupa care va urma si Romania.


Dar nu cumva aceasta crestere puternica a creditarii inseamna riscuri mai mari pentru companie? l-am intrebat pe seful Cetelem.


Acesta considera ca, dimpotriva, riscul de creditare este in scadere: rata creditelor neperformante la Cetelem a scazut la 8,9%, de la 13% anul trecut, in principal datorita cresterii veniturilor clientilor.


Cresterea creditarii si scaderea riscului de credit au majorat anul trecut profitul Cetelem la 65 milioane lei.


Vezi in CLUBUL BANCHERILOR mai multe detalii despre Cetelem