Clientii ING si publicul in general asteapta ca banca sa-i asigure ca a luat masurile necesare dupa incidentul de sambata, cand timp de aproape 12 ore au cazut toate sistemele bancii si nu s-au putut face plati cu cardul sau pe internet, astfel incat acesta sa nu se repete.
Oamenii isi pun in primul rand intrebarea daca ING dispune de un centru de recuperare a datelor in caz de dezastru, intr-o locatie diferita de cea in care se afla centrul de date operational al bancii. Intrebarea a fost pusa si de Bancherul.ro reprezentantilor bancii, dar nu am primit raspuns.
Daca ING dispune de un astfel de centru (sau alt tip de plan de acest gen) este bine de stiut de ce nu s-a reusit conectarea rapida a serviciilor oferite de banca, precum platile cu cardul, la baza de date de rezerva (back-up).
"ING, veti face deci demersuri sa aveti HA (High Availability) in anul 2016? Ca ceea ce-ati facut voi azi incalca normele BNR legate de Disaster Recovery (DR). Voi nu aveti HA si nici nu ati putut ridica masinile crapate intr-un site de DR, desi BNR cere asta. V-a luat 10 ore sa ridicati masini cazute cau conexiuni intrerupte, sau ce-o fi fost, desi o asa problema nu trebuie sa existe la utilizatorul final tocmai prin cerinta BNR de a avea DR. Voi n-aveti. Iar daca aveti, e de forma", spune cineva pe pagina Facebook a ING.
ING nu a raspuns la acest comentariu.
Unii clienti ING sunt convinsi ca banca are mari probleme din acest punct de vedere, astfel ca si-au inchis conturile pentru a nu se confrunta iarasi cu un astfel de incident.
Iata o discutie a clientilor ING pe pagina sa Facebook:
Client ING: “Doar o intrebare de la cineva care calatoreste ff mult : daca sunt intr o statie de alimentare si pun combustibil si ma duc sa platesc cu cardul si mi se refuza tranzactia si sotia are si ea card ING cum e la mine in familie si nu avem cash 50 de euro CUM VA DESCURCATI? VA MULTUMESC eu sincer cred ca nu realizati implicatiile unui astfel de incident!! mai ales pe o durata asa mare. “
ING: “Mihai, ne pare tare rau ca te-am dezamagit si intelegem situatia prin care ai trecut. Te rugam sa ne lasi un mesaj in privat despre cum ne putem revansa!”
Client ING: “Singura modalitate de a vă revanșa e să oferiți transferuri gratis din conturile de economii ale ING către conturile altor bănci mai sigure și care, spre deosebire de voi, sunt sub supravegherea BNR.”
ING: “Andrei, ne pare rau daca te-am dezamagit. Lasa-ne un mesaj in privat despre cum ne putem revansa fata de tine!”
Client ING: “Am scris mai sus cum să vă revanșați. Nu am glumit. Stați liniștiți, nu m-ați dezamăgit, ci m-ați informat despre siguranța și accesibilitatea banilor mei în ING. De aceea, ar fi o prostie din partea mea să mă prindă urmatorul blocaj cu bani la voi în conturi. Iar dacă vreți să mai aveți clienți măcar pe partea de carduri de credit, ar fi cazul să vă gândiți la un program de cashback à la Citibank (2-3%) pentru retenție.
Eu fac cercetare, predau și lucrez în domeniul IT, și chiar sunt familiar cu sisteme informatice pt bănci. Dpdv tehnic, în România, siguranța și fiabilitatea sistemelor bancare e la fel de bună ca cea din țările dezvoltate (pt că se folosesc cam aceleași tehnologii). În cazul sucursalei ING din România nu am toate detaliile, dar cele 11 ore record de pană totală semnalează deficiențe extraordinar de grave. Atât de grave încât eu, conform experienței și cunoștințelor pe care le am, am decis să renunț să mai țin vreun ban la ei pe viitor. Mi-am exprimat doar opinia personală, nu o lua ca pe un sfat. Rămâne la alegerea fiecărui client în parte dacă își continuă relația cu banca sau nu.“
ING: “Andrei, speram ca inca nu ai luat decizia aceea deoarece am vrea sa iti demonstram ca am invatat mult din problemele intampinate in ultimele zile! “
Alt client ING cere bancii sa spuna “clar si raspicat ce masuri preventive luati”:
“Personal nu cred partea cu "nu v-am putut informa prin sms/mail". Si chiar daca e asa, e tot vina voastra sa nu aveti o copie a bazei de date cu clienti (nume/prenume/telefon/e-mail e suficient). Dar evident ca aveti, dar ati sperat sa rezolvati repede si sa nu afle toti clientii. Nu doar ca au aflat toti, au mai fost si afectati mare parte din ei. Asteptam sa finalizati analiza si asteptam sa ne spuneti clar si raspicat ce masuri preventive luati pentru ca o astfel de situatie sa nu se mai repete. Ok, defectiuni pot aparea oricand, oricate masuri de precautie iti iei si putem intelege asta. Ma intereseaza sa stiu ca data viitoare si daca va ia foc data centerul, aveti baza de date cu clienti stocata si undeva extern/in cloud si veti putea informa toti clientii in maxim 1-2 ore prin sms si/sau e-mail. Dupa cum v-ati dat deja seama, clientii ING nu sunt fanii Poptamas si nu ajunge sa le serviti doar galustele astea empatice, sperand ca vom uita si vom trece peste.
ING: “Silviu, multumim pentru feedback si te asiguram ca tinem cont de acesta, a raspuns ING.”
Un al client ING considera ca banca ar trebui sa aiba un plan coerent si transparent de impacare cu clientii:
"Cred ca ar fi util sa intrerupeti publicitatea agresiva la ING dupa duda de sambata. NU este o banca atat de prietenoasa si nicidecum atat de sigura in ochii clientilor existenti. Pana demonstrati ca a trecut hopul si ca exista un plan clar coerent si transparent de impacare a clientilor atragerea celor noi pare ca o capcana mediatica si atat. Am migrat in luna Aprilie cu bratele deschise. Am o multitudine de conturi si folosesc intensiv HB ... dar acum de cate ori ma duc la magazin traiesc cu frica este sau nu acceptat cardul meu la plata? Am suficienti bani lichizi? Este ceva real ... ceva ce e resimtit de foarte multi colegi ce au facut acest salt catre ING."
ING a anuntat ca va returna clientilor comisioanele de retragere a banilor de la alte banci si-i va despagubi pe cei care se considera prejudiciati de faptul ca nu putut plati cu cardul. (vezi aici detalii)
A avut loc de fapt un atact informatic iar datele clientilor ING au fost compromise?
Alti clienti suspecteaza ca de fapt a avut loc un atac al hackerilor care a cauza oprirea sistemelor ING Bank, aducand in acest sens propria experienta: cineva a incercar sa faca o tranzactie online cu datele cardului sau, dupa incidentul de sambata:
"Azi s-a încercat o tranzacție neautorizată de plată online cu cardul meu. Am sunat si am blocat cardurile si am cerut schimbarea lor. Eu nu cred că ați avut scurgere de gaze, mai degrabă cred ca ati avut serverele atacate. Dacă s-au scurs informații confidențiale despre datele noastre, va rog anunțați-va clienții. Suma era de 2879.90 de pe mediagalaxy....am intrat pe site sa vad ce produs era de suma aceea si era un iphone.....cineva a folosit datele mele confidentiale de pe card ca sa isi cumpere un iphone....bravo ING Web Café", a reclamat cineva pe pagina Facebook a ING.
Acesta a adaugat: "Am antivirus platit si pe calculatorul personal si pe telefon. Am cardul la ING de 2 ani, ciudat e ca s-a intamplat exact dupa ce le-au cazut lor serverele. Faza cu gazul sa o creade cine vrea..."
"Nu cred asa ceva ! Chiar daca a avut loc aceasta intamplare, nu se putea finaliza tranzactia fara introducerea codului de siguranta, primit prin SMS", a raspuns un al client ING.
ING a raspuns: "Catalin, te asiguram ca nu a fost vorba de o scurgere de informatii. Dupa cum ti-am confirmat si in mesajul privat vom verifica punctual daca este vorba de un caz de frauda. Te-ai asigurat ca nu ai cont la Mediagalaxy sau cineva apropiat nu a folosit cardul tau? Ne ocupam de investigarea cazului tau si-ti vom da raspunsul cat mai curand posibil."