www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Seful BCR, Sergiu Manea: E un mit acuzatia ca bancile nu si-au sprijinit clientii, iar pedepsirea bancilor nu este o solutie pe termen lung

Autor: Bancherul.ro
2016-04-06 11:36

Sergiu Manea (foto), seful BCR, a declarat astazi, in cadrul unei intalniri cu ziaristii, ca este un mit acuzatia ca bancile nu si-au ajutat clientii afectati de criza, iar pedepsirea bancilor cu legi precum darea in plata nu reprezinta o solutie pe termen lung.


Sergiu Manea: “Una dintre temele foarte mari vehiculate astazi in diferite contexte de natura legislativa sau mai putin legislativa este aceea ca sistemul bancar nu si-a urmat credoul de servire a clientilor, iar atunci cand lucrurile au devenit dificile din cauza crizei au avut o atitudine distanta. Auzim acest lucru repetat, la modul ca sprijinul voluntar si consistent din partea bancilor a lipsit. E unul dintre primele si cele mai des vehiculate argumente, si pornind de la acest tip de argument, inseamna ca din punct de vedere al modificarii cadrului legislativ si a modului in care ecosistemul economic va actiona in viitor va trebui ca interventia sa fie manifesta prin legi cu caracter de retorsiune.


E un mit. Nu negam in niciun moment ca exista situatii si au existat situatii foarte dificile, intelegem asta, au simtit-o si actionarii nostri, insa ce e foarte important este sa intelegem ca de fapt solutiile comerciale au existat, exista si vor exista.


Din punct de vedere al misiunii sistemului bancar sau a bancii de a cumpara risc si vinde incredere, daca vreti sa folosesc o alta marota, e foarte clar ca exista actiuni foarte concrete de recunoastere a ciclului economic dificil si de impartire, sa spunem, a poverii, atunci cand este cazul.


Insa modificarea parametrilor de risc in mod punitiv nu reprezinta o solutie pe temen mediu si lung.


A doua tema foarte importanta se refera la faptul ca atunci cand ne aflam in plin ciclu de expansiune bancile au avut o atitudine profund prociclica, acum cand ne cautam drumul spre regasirea unui nou ciclu virtuos, bancile contribuie prin masuri iarasi prociclice, de fapt de data asta negativ, la crearea, de fapt continuarea unor situatii tensionate, cel putin pentru o parte dintre clienti.


Repet argumentul de la prima tema. Actiuni comerciale sustinute au existat, exista si vor exista.
Scuza ca acum e momentul sa cautam o reparatie, in opinia mea nu serveste interesului pe termen lung al economiei romanesti si al societatii.


Din punctul nostru de vedere, si am mai spus-o, interesul general ar trebui sa fie acela de a pastra Romania pe baze stabile si a gasim modalitatea de guvernanta economica care sa faca Romania sa-si atinga pe de o parte potentialul, iar pe de alta parte s-si creasca potentialul in mod continuu.


Adevarata tema de discutie astazi ar trebui sa fie ce facem ca ecosistem economic sa crestem potentialul de crestere al Romaniei in mod constant si continuu.


E foarte clar ca bancile trebuie sa inteleaga mecanismele sociale si sa contribuie la clarificarea propriilor actiuni, in context. E foarte clar, de asemenea, ca toti participantii la crearea acestui ecosistem, in special puterile executive si legislative sa incerce sa inteleaga si impreuna cu noi sa creeze acel drum de care avem cu totii nevoie astazi.


Cam acestea ar fi trei teme de sugestie pentru viitor pe care as vrea sa le extind in sesiunea de intrebari si raspunsuri in cazul in care veti considera necesar.


As vrea sa mai fac o singura remarca in ceea ce priveste abordarea pe care BCR sustinuta de actionarul majoritar o are si o va avea in viitor.


Noi suntem o companie care ofera servicii comerciale, suntem o companie aflata in Romania astazi si pentru viitor. Interesul nostru este de a construi un viitor impreuna cu clientii nostri existenti si potentiali, astfel incat sa avem bineinteles succes din punct de vedere comercial, iar acest succes comercial poate fi atins numai in conditiile in care cu totii contribuim la crearea de prosperitate.


Atitudinea noastra fata de clienti este si va fi deschisa si este foarte clar ca avem resurse alocate inclusiv pentru remedierea unor deficiente structurale. Iar deficienta structurala principala in opinia mea este educatia financiara. Este unul din lucrurile in care vom investi in mod constant si continuu. Nu exista nimic mai important pentru BCR azi si in viitor decat asezarea pe niste baze corecte concrete si simple in acelasi timp a relatiilor cu clientii acesteia.


Despre razboiul dintre banci si clienti


Notiunea de razboi intre banci si clienti: este ingrozitor de unfair, e unfair pana sa si folosim aceasta sintagma. Bancile furnizeaza o utlilitate si o convenienta clientului, care crediti-ma nu se trezeste dimineata visand sa vina la bnca sa-i ia un credit sau sa depuna un depozit. El vine ori sa economiseasca bani ori se gandeste sa-si cumpere o casa, o masina, o mobila, orice. Pe de alta parte, ideea de razboi al clientilor contra bancilor, intrebarea mea este foarte simpla: despre care cienti vorbim? Despre cele 14 milioane de conturi de depozit cumva? Deci este ingrozitor de gresit, si puteti sa ma citati oriunde, pana sa se foloseasca sintagma de razboi in conditiile in care interesul unui client este sa ajunga la bunastare in baza a ceea ce produce, iar interesul nostru este sa avem succes comercial, intr-o abordare comercala consensuala cu clientii nostri.


Si as vrea sa fiu foarte, foarte clar. Am spus-o si o repet. Nu exista nimic mai important pentru noi decat portofoliul nostru de clienti si clientii nostri individuali. Bineinteles ca ne vom apara drepturile si institutia contratului. Rezultatul acestor doua afirmatii este ca vom cauta in mod constant si continuu solutiii consensuale si comerciale care sa respecte normele de guvernanta interna sau de guvernanta al ecosistemului.


Vreti un exemplu? Va dau un exemplu: se vorbeste foarte mult ca bancile pierd litigii pe banda rulanta. Ok, hai sa vedem cum stau numerele, in cazul nostru: castigam 4 din 5 procese. Ne impiedica asta sa luam apoi o decizie comerciala prin care sa incercam sa facem acea povarara sa fie mai corect, acesta este cuvantul esential, dusa pe calendarul clientului, familiei respective? Nu. In procesele care au avut parte de mediatizate exacerbata, in opinia mea, cele doua procese colective la ICCJ impotriva BCR, unul l-am pierdut, un proces l-am castigat. Atitudinea noastra, atat pe procese pierdute cat si pe cel castigat, este sa inchidem comercial contractul. Am transmis un comunicat de presa saptamana trecuta, care a aparut intre decese si nunti, dar e ok, noi vom continua, indiferent de ce se intampla in mediul legal, indiferent de ce se intampla in spatiul mediatic, vom continua pentru ca avem credinta ca asa se faca lucrurile corect, dar nu vom permite sa fim abuzati si ne vom apara drepturile.


(stire in curs de actualizare)