www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Bancile vor raporta la ANAF toate conturile si casetele de valori ale clientilor

Autor: Bancherul.ro
2015-12-30 00:22

Bancile vor trebui sa raporteze la ANAF, de la 1 ianuarie 2016, odata cu intrarea in vigoare a noului Cod de procedura fiscala, lista tuturor clientilor care au deschise conturi bancare sau casete de valori.


Este vorba de un proiect de ordin publicat pe site-ul ANAF prin care se aproba procedura de furnizare de informații, conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precizeaza ANAF.


Iata ce prevede ordinul ANAF:


SECTIUNEA I – privind furnizarea de informații conform art. 61 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală


1. – Instituțiile de credit au obligația ca, la solicitarea organului fiscal central, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării, toate rulajele și/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum și informațiile și documentele privind operațiunile derulate prin respectivele
conturi.


Instituțiile de credit sunt instituțiile organizate și constituite în conformitate cu prevederile OUG nr. 99/2006 aprobată prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare.


2. – Prin conturi deschise se înțelege toate tipurile de conturi de care poate dispune un client, indiferent de monedă și dacă acestea sunt deschise sau au fost deschise și figurează închise la momentul efectuării solicitării.


3. – ANAF pune la dispoziția instituțiilor de credit, în spațiul privat de pe portalul ANAF, un sistem informatic prin care utilizatorii fac upload și download de documente.


Solicitarea de la ANAF se transmite prin portal, sub forma unui fișier PDF cu xml atașat, semnat electronic, transmiterea rulajelor și/sau soldurilor conturilor urmând a fi efectuată prin intermediul unei declarații în format PDF cu fișier xml atașat, prin mijloace de transmitere la distanță, conform legii iar informațiile și documentele, privind operațiunile derulate prin respectivele conturi, se vor transmite în format electronic, atașat la formularul PDF.


Pentru depunerea declarației, instituțiile de credit trebuie să dețină un certificat digital calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.


Declarația se completează cu ajutorul programului de asistență disponibil gratuit pe portalul ANAF, la adresa
www.anaf.ro, secțiunea Declarații electronice.


4. – a) Termenul de transmitere a rulajelor și/sau soldurilor conturilor este de:
 maxim 5 zile lucrătoare pentru solicitările care vizează o perioadă de până la 3 ani;
 maxim 10 zile lucrătoare pentru solicitările care vizează o perioadă mai mare de 3 ani.
b) Termenul de transmitere a informațiilor și documentelor privind operațiunile derulate prin respectivele conturi este de maxim 25 zile lucrătoare de la data solicitarii.


5. – Prin excepție de la prevederile punctului 3 din prezenta secțiune, până la data de 31.03.2016, instituțiile de credit pot transmite rulajele și/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum și informațiile și documentele privind operațiunile derulate prin respectivele conturi în formatul și modalitățile existente, la data intrării în vigoare a prezentului ordin.


6. – În cazul organizațiilor cooperatiste de credit, datele prevăzute la punctul 1 din prezenta secțiune, se vor transmite centralizat de către casa centrală atât în nume propriu cât și în numele cooperativelor de credit afiliate.


7. – Instrucțiunile cu privire la modul de transmitere a datelor și informațiilor sunt prevăzute în anexa A.


SECTIUNEA II – privind furnizarea de informații conform art. 61 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală


1. – Instituțiile de credit sunt obligate să comunice organului fiscal central, în fiecare zi lucrătoare, următoarele informații aferente zilei bancare anterioare:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entități fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi, precum și datele de identificare ale persoanelor care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea;
b) lista persoanelor care închiriază casete de valori, precum și încetarea contractului de închiriere.


Instituțiile de credit sunt instituțiile organizate şi constituite în conformitate cu prevederile OUG nr. 99/2006 aprobată prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare.


2. – Prin conturi se înțelege toate tipurile de conturi de care poate dispune un client, indiferent de monedă.


Prin informatiile furnizate la punctul 1 lit. a) se înțelege inclusiv modificările survenite după data deschiderii contului cu privire la cel puțin un element de structură din formatul de raportare pus la dispoziție de către ANAF.


3. – Transmiterea informațiilor se va face zilnic, prin depunerea unei declarații în format PDF cu fișier xml atașat, prin mijloace de transmitere la distanță, conform legii. Pentru depunerea declarației, instituțiile de credit trebuie să dețină un certificat digital calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică. Declarația se completează cu ajutorul programului de asistență disponibil gratuit pe portalul ANAF, la adresa www.anaf.ro, secțiunea Declarații electronice.


4. – La prima transmitere în formatul de la punctul 3, instituțiile de credit vor comunica și următoarele:
 lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entități fără personalitate juridică care dețin conturi deschise la data de 31.03.2016, conturi închise în perioada 01.01.2010 – 31.03.2016, indiferent de data deschiderii, precum și datele de identificare ale persoanelor care au deținut/dețin dreptul de semnătură pentru acestea, după cum urmează:
 pentru datele aferente perioadei 01.01.2010 - 31.12.2015, conform evidențelor proprii în sistemele informatice la data raportării;
 pentru datele aferente perioadei 01.01.2016 – 31.03.2016, conform formatului stabilit la punctul 3.
 lista persoanelor care au închiriat casete de valori, cu contract valabil la data de 31.03.2016.


5. – Prin excepție de la prevederile punctului 3 din prezenta secțiune, instituțiile de credit vor transmite zilnic până la data de 31.03.2016, informațiile prevăzute la punctul 1 din prezenta secțiune, într-un format simplificat pus la dispoziție pe perioada tranzitorie, pe portal de către
ANAF.


6. – În cazul organizațiilor cooperatiste de credit, datele prevăzute la punctul 1 din prezenta secțiune, se vor transmite centralizat de către casa centrală atât în nume propriu cât și în numele cooperativelor de credit afiliate.


SECȚIUNEA III – privind furnizarea de informații conform art. 61 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală


1. – Persoanele fizice, persoanele juridice și orice alte entități care au obligația transmiterii de informații către Oficiul National de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, potrivit Legii nr.656/2002 pentru prevenirea și spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, republicată, cu modificările ulterioare, transmit concomitent
și pe același format informațiile respective și către ANAF.


2. – Entitățile raportoare vor respecta dispozițiile Deciziei Plenului Oficiului National de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor privind forma și conținutul Raportului de tranzacții suspecte, ale Raportului de tranzacții cu numerar și ale Raportului de transferuri externe.


3. – Entitățile raportoare vor transmite, informațiile prevăzute la punctul 1 din prezenta secțiune, după cum urmează:
 rapoartele de tranzacții cu numerar și transferuri externe, în formatul electronic utilizat pentru raportarea către ONPCSB, prin intermediul unei aplicații disponibile pe portalul ANAF;
 rapoartele de tranzacții suspecte, prin intermediul unei aplicații informatice, conform instrucţiunilor de accesare şi completare cuprinse în anexa publicată pe portalul ANAF.


4. – În cazul organizațiilor cooperatiste de credit, datele prevăzute la punctul 1 din prezenta secțiune, se vor transmite centralizat de către casa centrală atât în nume propriu cât și în numele cooperativelor de credit afiliate.


5. – Instrucțiunile cu privire la modul de accesare, de transmitere a datelor și a informațiilor de către instituțiile de credit sunt prevăzute în anexa A.


Sursa: proiect de ordin ANAF